Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg var på kahoot quiz som er en quiz der man bruker mobilen for å svare med 2 venner og kjæresten min. Han ene kompisen min fikk et epiletisk anfall Generalisert Tonisk Klonisk anfall. Som gjorde at han veltet over bordet først og så sank ned på gulvet og ristet. Vi hadde masse drikke på bortet og kjæresten min sin tlf (som lå på bordet) ble dynket i øl etter dette ville den ikke fungere. Etter dette ville ikke tlf fungere. Han har kjøpt seg ny så som kostet ca 4400 forsikringen vil kun dekke 600. er det uetisk å be vennen vår med epilepsi om å betale resten av telefon? Jeg var på kahoot quiz som er en quiz der man bruker mobilen for å svare med 2 venner og kjæresten min. Han ene kompisen min fikk et epiletisk anfall Generalisert Tonisk Klonisk anfall. Som gjorde at han veltet over bordet først og så sank ned på gulvet og ristet. Vi hadde masse drikke på bortet og kjæresten min sin tlf (som lå på bordet) ble dynket i øl etter dette ville den ikke fungere. Etter dette ville ikke tlf fungere. Han har kjøpt seg ny så som kostet ca 4400 forsikringen vil kun dekke 600. er det uetisk å be vennen vår med epilepsi om å betale resten av telefon? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du påstå han på noe vis var skyldig, ved å ha et epileptisk anfall...?

Tilsvarende, ville du krevd vennen din betale hvis noen synlig dyttet kameraten din på bordet, slik at mobilen ble nedsølt i øl? Hvis svaret er nei her, så er det ganske definitivt nei på det første.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Dette var ikke noe som var i vennen deres sin kontroll så at han skal betale 3800 blir altfor mye. Den gamle mobilen hadde vel mistet litt verdi ettersom den har vært brukt, så den hadde vel neppe vært verdt 4400?

Det kan hende vennen din har en forsikring siden han har epilepsi, som dekker slike ting. Du kan jo spørre?

Hvis dere ber ham betale 3800 for noe han ikke kan noe for så har dere nok mistet en venn. Personen som satt nærmest mobilen kan jo heller betale som ikke grep mobilen. Eller personen som eide mobilen kan betale fordi han ikke hadde den i lomma.

Lenke til kommentar

an har kjøpt seg ny så som kostet ca 4400 forsikringen vil kun dekke 600

Men hva kostet den gamle, og hvor gammel var den? Hvis han skal betale noe, må det være for den gamle, som han ødela, ikke for den nye.

Selv synes jeg det er rart å behandle dyr elektronikk så uforsiktig (å ha den ved drikke, sitte på den, osv, som folk gjør). Hvis man ønsker dette, burde man kanskje ha en uhellsforsikring.

Å be personen med anfall om å betale alt, blir urimelig.

Lenke til kommentar

Det kan være han med epilepsi har en uhellsforsikring som dekker gjenstander han ødelegger. http://www.epilepsi.no/sfiles/09/24/1/file/epilepsiforbundets-ulykkesforsikring-2017.pdf

Her står det at tingskade kan dekkes med 5000 per år.

Edit: ombestemte meg, jeg synes faktisk kjæresten bare får betale for denne telefonen helt selv uten å involvere andre i det hele tatt. Var litt søvnig da jeg tenkte på dette med vennens forsikring men meningen min står klart for meg nå: Det er helt klart ikke vennen sitt ansvar i det hele tatt.

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Er dette i det hele tatt en problemstilling? Ikke nok må han slite med epilepsi, men i tillegg må menge seg med "venner" som vurderer dette når han er uheldig?

Stakkars fyr.

Uansett. Jeg syns det er uansvarlig å la en mobil (eller hva som helst som ikke tåler fuktighet) på et bord fult av drikkevarer. Uhell kan skje, det er ikke vits å gjøre ting verre om noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Interessant spørsmål. Jeg synes ingen kan kreve noe, unntatt fra forsikringselskap eventuelt.

Personen som la mobilen på bordet blant masse drikke er delvis ansvarlig, kanskje 60%. Mens personen som falt over bordet er også delvis ansvarlig.

Hvis man er en god venn tilbyr man seg å bli med på å betale verdien av den gamle telefonen.

Du bør ikke måtte be om noe. Hvis du føler deg dårlig behandlet så kan du enkelt distansere deg fra denne personen fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For ordens skyld: I en Kahoot-quiz, der deltakelse skjer på mobilen, er det fullstendig normalt å ha telefonen liggende på bordet slik at de rundt deg kan se.

Har hatt quiz på Kahoot mange ganger i forelesning og der har vi mobilen i hånda, ikke på bordet.

Hvorfor skal de andre se, er det når man er på lag? Trenger jo ikke ha den på bordet med drikke likevel, da. :p Må finnes andre måter å vise frem svaret sitt på.

Lenke til kommentar

Å ha mobilen liggende på et bord fullt av åpne flasker og glass er uaktsomt, til det punkt hvor den eneste typen forsikring som dekker det er såkalte "idiotforsikringer" (passende navn, for øvrig).

Man er juridisk sett ikke erstatningsansvarlig for hendelige uhell, slik at om noen bare søler øl på telefonen din på bordet er de ikke nødvendigvis juridisk erstatningsansvarlig med mindre de gjorde det med overlegg. Så å snakke om at denne stakkaren som har epilepsi skal måtte betale for at han fikk et anfall er intet mindre enn hårreisende.

Typen din bør gjøre to ting: skaffe seg bedre forsikring, og slutte å være så innmari uforsiktig med dyr elektronikk.

• Liker 4
Lenke til kommentar

For ordens skyld: I en Kahoot-quiz, der deltakelse skjer på mobilen, er det fullstendig normalt å ha telefonen liggende på bordet slik at de rundt deg kan se.

Har hatt quiz på Kahoot mange ganger i forelesning og der har vi mobilen i hånda, ikke på bordet.

Hvorfor skal de andre se, er det når man er på lag? Trenger jo ikke ha den på bordet med drikke likevel, da. :p Må finnes andre måter å vise frem svaret sitt på.

Selvfølgelig når man deltar med lag ja, noe jeg antar man gjør når quiz og øl er involvert. For at 4 stk rundt et bord skal kunne se skjermen er selvfølgelig ofte det mest praktiske at mobilen er på bordet.

Jeg argumenterer selvfølgelig ikke for at han med epilepsi har noe krav om å erstatte en mobiltelefon. Ble bare oppgitt over hvor mange som tilsynelatende ikke skjønte situasjonen.

Lenke til kommentar

Dette har vært oppe før, hvis man er på vorspielt og lar telefonen ligger på bordet, så har man selv tatt risikoen med at den blir sølt på. Hvis du er redd for telefonen din, hold den i lomma. Ferdig snakka. La stakkars kompisen din være i fred. 

Alle vorspiel søles det på bordet. 

Endret av h2k_InnleggNO
Lenke til kommentar

Elsker at folk faktisk ikke leser.

Poenget er at det har ikke noe å si om man er på quiz eller ikke, selv om det er normalt betyr det ikke at det er lurt. Man tar en stor sjanse om man legger en telefon på et bord med mye drikke. Hvis det er normalt å la telefonen ligge på et bord med mye drikke på quiz så er det vel bare å finne et vanntett deksel før quizen eller be folk holde drikken i hånda.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...