Lucille Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Hei. Jeg er ny her og ikke kjempegod på data, men setter stor pris på all hjelp Jeg har et problem med min bærbare Samsung NP900X4D. Holdt på med en innlevering og skrev i Word, da en klassekompis sendte en link til en oppgave vi skriver. Da jeg trykket på linken ble skjermen helt blå og jeg får opp beskjed om at datamaskinen har støtt på en problem og at den må restarte. Det står også stopcode: BAD SYSTEM CONFIG INFO. Har vært på tråden med Microsoft som sier jeg må tilbakestille hele pcen. Da kommer jeg til å miste alle lagra filer som jeg har vært så dum å ikke lagre i en sky eller på ekstern harddisk. Er det noen som har vært ute for dette før og har kommet "helskinnet" ut av det? Har googlet feilkoden og det blir visst beskrevet som "the blue screen of hell". Når pcen har restartet får jeg flere alternativer på hva jeg kan gjøre: -fortsett -bruk en enhet -feilsøking -og til slutt slå av pcen. fortsett har jeg prøvd uten hell. Bruk en enhet aner jeg ikke hva betyr, men der inne står det: SATA HDD, USB CD, USB FDD, USB HDD og NETWORK. feilsøking gir følgende alternativer: -tilbakestill pcen (som jeg har prøvd og det funker ikke) -avanserte alternativer. her får jeg opp følgende valg igjen: -systengjenoppretting (prøvd uten hell) -gjenoppretting fra en systenavbilding (prøvd uten hell) -oppstartsreparasjon (prøvd uten hell) -ledertekst (prøvd noen, men det funket heller ikke) -installinger for UEFI-fastvare (ikke prøvd) - og til slutt oppstartsinnstillinger (prøvd uten hell) I need help! Kan filene mine reddes? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Ettersom det er en Samsung PC, så bør du kontakte Samsung for å få support. De kjenner bedre til Samsung-PC'er enn det Microsoft gjør. Hvis ingenting kan få PC'en til å starte igjen, så kan det allikevel hende at filene dine ligger trygt på disken. Og hvis det går an å ta ut disken og koble den til en annen PC, så kan du få tak i filene på den måten. (Men dette kan være tungvint og ikke for "amatører"). En full tilbakestilling av PC'en vil føre til at du mister dine filer, så det er en av de siste utveiene å prøve .. Lenke til kommentar
Lucille Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) Ettersom det er en Samsung PC, så bør du kontakte Samsung for å få support. De kjenner bedre til Samsung-PC'er enn det Microsoft gjør. Hvis ingenting kan få PC'en til å starte igjen, så kan det allikevel hende at filene dine ligger trygt på disken. Og hvis det går an å ta ut disken og koble den til en annen PC, så kan du få tak i filene på den måten. (Men dette kan være tungvint og ikke for "amatører"). En full tilbakestilling av PC'en vil føre til at du mister dine filer, så det er en av de siste utveiene å prøve .. Takker så mye for svar og tips Hvem kontakter jeg om jeg skal koble disken til en annen PC? Hva slags type firma? Ringte noen data-fikse-firmaer i dag, men de hadde ikke hørt om feilen før. Endret 21. februar 2017 av Lucille Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) Takker så mye for svar og tips Hvem kontakter jeg om jeg skal koble disken til en annen PC? Hva slags type firma? Ringte noen data-fikse-firmaer i dag, men de hadde ikke hørt om feilen før. Jeg ville ikke tatt rådet over veldig seriøst. Det med å kontakte Samsung. For jeg garanterer deg at Samsung support ikke kommer til å kunne hjelpe deg videre. Her er det Windows som har fått seg en skikkelig knekk. Og siden tilbakestill pcen ikke fungerer, så må du nok starte fra nytt av. Men andre del av rådet, er akkurat riktig medisin Om du har tilgang på en annen pc, og ev kjenner noen som er litt oppdatert på pc, så de ev. kunne skrudd ut harddisken fra den bærbare pcen din, og så kunne du ev. satt den inn i en USB docking stasjon slik som denne: https://www.komplett.no/product/760841/datautstyr/kabinetterbarebone/harddisk/icy-box-ib-273stu3-25-hdd-kabinett Så kunne du fått overført dataene dine over til den pcen. Så for å fikse feilen, så må du laste ned Windows 10 (eller 8) .iso filen, og legge den på en USB minnepenn og så installere Windows på nytt. Det kan du nok få hjelp til her når du kommer så langt. Det finnes en mulighet uten å måtte skru ut disken, og det er å gjøre som nevnt over ang Windows, men så velge oppgradering under installasjonen. Da skal de gamle filene bli flyttet over til Windows.old mappen som du finner igjen på den nye installasjonen. Men, det er jo alltids en risk ved å gjøre det, går noe galt så kan du miste filene. Så å ta ut disken er absolutt mest sikkert. Å sende inn pcen til reperasjon, vil garantert resultere i at du mister filene, om du ikke sender den til noe som kan garantere at de tar vare på filene dine for deg. Kjenner du ingen som kan hjelpe deg, så er det vel noen data hjelp firmaer som kan gjøre den jobben, uten at de kjenner til akkurat den feilen. Driver du et data firma uten å kunne redde ut noen filer fra en harddisk og legge inn Windows på nytt, så burde de ikke drive et slikt firma. Lykke til. Endret 21. februar 2017 av myhken Lenke til kommentar
Lucille Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 Takker så mye for svar og tips Hvem kontakter jeg om jeg skal koble disken til en annen PC? Hva slags type firma? Ringte noen data-fikse-firmaer i dag, men de hadde ikke hørt om feilen før. Jeg ville ikke tatt rådet over veldig seriøst. Det med å kontakte Samsung. For jeg garanterer deg at Samsung support ikke kommer til å kunne hjelpe deg videre. Her er det Windows som har fått seg en skikkelig knekk. Og siden tilbakestill pcen ikke fungerer, så må du nok starte fra nytt av. Men andre del av rådet, er akkurat riktig medisin Om du har tilgang på en annen pc, og ev kjenner noen som er litt oppdatert på pc, så de ev. kunne skrudd ut harddisken fra den bærbare pcen din, og så kunne du ev. satt den inn i en USB docking stasjon slik som denne: https://www.komplett.no/product/760841/datautstyr/kabinetterbarebone/harddisk/icy-box-ib-273stu3-25-hdd-kabinett Så kunne du fått overført dataene dine over til den pcen. Så for å fikse feilen, så må du laste ned Windows 10 .iso filen, og legge den på en USB minnepenn og så installere Windows på nytt. Det kan du nok få hjelp til her når du kommer så langt. Det finnes en mulighet uten å måtte skru ut disken, og det er å gjøre som nevnt over ang Windows, men så velge oppgradering under installasjonen. Da skal de gamle filene bli flyttet over til Windows.old mappen som du finner igjen på den nye installasjonen. Men, det er jo alltids en risk ved å gjøre det, går noe galt så kan du miste filene. Så å ta ut disken er absolutt mest sikkert. Å sende inn pcen til reperasjon, vil garantert resultere i at du mister filene, om du ikke sender den til noe som kan garantere at de tar vare på filene dine for deg. Kjenner du ingen som kan hjelpe deg, så er det vel noen data hjelp firmaer som kan gjøre den jobben, uten at de kjenner til akkurat den feilen. Driver du et data firma uten å kunne redde ut noen filer fra en harddisk og legge inn Windows på nytt, så burde de ikke drive et slikt firma. Lykke til. Oh, tusen takk for svar Her var det mange gode tips. Jeg får kontakte et par firma og så håper jeg jammen det ordner seg. Jeg tror ikke jeg kjenner noen, men kan jo alltids etterlyse hjelp på facebook Igjen, tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Hei Jeg kom utfor noe lignende for noen måneder siden, og klarte å redde ut filene uten å kontakte noe datagjenopprettingsfirma. Dette er en nogenlunde mer avansert prosess, men jeg kan nesten garantere 100% at det fungerer. Denne metoden, inkluderer at vi bruker det andre valget du får opp, "Bruk en enhet", der du laster LINUX inn på en bærbar enhet, som en minnepinne, og starter maskinen fra denne. Dette er en prosedyre som er; 1) 100% gratis og 2) Mye tryggere enn at du lar et gjenopprettingsselskap få pcen din, og risikere at du mister alt Dersom du er villig til å prøve dette, men ønsker hjelp, send meg en melding på forumet, så kan vi ta det derfra Lykke til -Isak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå