Gå til innhold

Stasjonær PC + Skjerm til grafisk design

Anbefalte innlegg

Min kone er grafisk designer, freelancer i oppstartfasen. 

Hun bruker hovedsaklig Adobe, Indesign, illustrator og photoshop. Jobber ikke med videoredigering eller 3d design.

Hun ønsker nå å kjøpe stasjonær pc + skjerm til totalpri ca 15 000

På PC- delen så har jeg har forstått det slik at RAM det viktigste for hennes bruk.

Deretter er det viktig med SSD som programmene kjøres på, kan ha ekstern HD eller sekundær HD ved siden av.

Prosessor er ikke like viktig, kommer langt med de fleste I5, I7 Skylake prosessorene.

Grafikkort har jeg forstått at ikke betyr så mye.

Så er det viktig at pc-en er kompatibel med skjermen. 

Jeg har funnet følgende pc som en mulighet. 

https://www.multicom.no/multicom-i330s-kontor-hjemme-pc/cat-p/c100585/p10632019

Skjermen bør være IPS, ellers har vi ikke peiling. 

Er det noen med litt god kunnskap som har noen innspill og råd setter vi stor pris på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså en ferdig oppsatt PC og ikke bygge selv? Jeg mener at noen av Adobe programmene kan bruke nVidia sin CUDA teknologi og være endel raskere enn å bare gjøre jobben på CPU. Ville iallefall hatt et GTX 1050Ti skjermkort i en slik maskin. 16GB RAM holder vel, men koster ikke så mye for 32GB da. En SSD er et must ja.

Angående en skjerm, så vet jeg at flere av Dell sine skjermer kommer ferdig kalibrert da, så noe du kan vurdere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermen bør være IPS, ellers har vi ikke peiling.

Hvorfor ikke VA?

http://vg.no/annonsorinnhold/smart/komplett/40-slik-velger-du-riktig-pc-skjerm

Prosessor er selvsagt veldig viktig, men i5 og i7-prosessorene til stasjonære maskiner kommer man langt med, ja. Visse laptoper er det verre med.

Jeg ville slengt inn et skjermkort med endel minne.

For meg er det viktig at PCen er stillegående. Det er individuelt, men de færreste jobber bedre med susingen fra en PC. Dette er litt vanskelig å vite på forhånd, om man ikke bygger PCen selv.

Hvor stor skjerm man liker, er nok litt en smakssak, og går også på hvor langt unna man har skjermen. Du skal ikke se bort ifra at det er kjekt med to skjermer, heller. Skal man ha kurvet skjerm? Det kan være lurt hvis den er stor.

Skal man legge i ekstra penger for å få en justerbar fot på skjermen, eller rett og slett kjøpe et stativ? Justerbarhet på den ene eller andre måten vil jeg si er et must.

Den skjermen her ser bra ut på papiret: Samsung 23,5" LED Curved C24FG70

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for råedne. Enig i at skjermkort er en god investering. GTX 1050Ti skjermkort, høres ut som et godt forslag ;)

Mulig jeg setter sammen en pc jeg kan bygge selv, kan være et morsomt prosjekt som sparer meg for litt penger og gir meg et skreddersydd pc. Men jeg kan ikkeså mye om hvilken komponenter som passer sammen (f.eks hovedkort, kabinett og strømforsyning).

Forsåvidt er det stor mulighet for at vi går for 27" av den samsung skjermen.

Lenke til kommentar

Takk for råedne. Enig i at skjermkort er en god investering. GTX 1050Ti skjermkort, høres ut som et godt forslag ;)

Mulig jeg setter sammen en pc jeg kan bygge selv, kan være et morsomt prosjekt som sparer meg for litt penger og gir meg et skreddersydd pc. Men jeg kan ikkeså mye om hvilken komponenter som passer sammen (f.eks hovedkort, kabinett og strømforsyning).

Forsåvidt er det stor mulighet for at vi går for 27" av den samsung skjermen.

Hovedkort (HK). Her må du velge et som har samme socket som CPU (i praksis socket-1151). Dessuten finnes de i flere størrelser, fra størst til minst: atx, micro-atx, mini-itx. 4 plasser til minne hvis du vil ha en enklere mulighet til å oppgradere til 32 gb minne.

Edit: I tillegg må du ha et chipset som passer til CPU, det tenkte jeg ikke på. Her er jeg ikke helt stødig.

Du må velge et kabinett som minst har plass til størrelsen på HK (micro-atx kabinett har også plass til mini-itx hk).

Strømforsyning: Alt går. :p Nesten alt, da.

Ram: Må passe med HK, for tiden blir det DDR4 DIMM 288-pin.

:)

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...