Gå til innhold

Ingeniørene som tester Fords selvkjørende biler sovner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Audis system, kalt Traffic Jam Pilot, er basert på teknologi fra Mobileye, og vil fungere i hastigheter opp til 56 kilometer i timen, og gi føreren ti sekunder på å ta over styringen. Om det ikke skjer, vil bilen stanse rolig opp i kjørebanen.

 

Stanser opp i kjørebanen ja... Hmm. Det er derfor den kalles Traffic Jam Pilot.

Blir morsomt med en kjørebanen full av stillestående biler med sovende sjåfører.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Audis system, kalt Traffic Jam Pilot, er basert på teknologi fra Mobileye, og vil fungere i hastigheter opp til 56 kilometer i timen, og gi føreren ti sekunder på å ta over styringen. Om det ikke skjer, vil bilen stanse rolig opp i kjørebanen.

 

Stanser opp i kjørebanen ja... Hmm. Det er derfor den kalles Traffic Jam Pilot.

Blir morsomt med en kjørebanen full av stillestående biler med sovende sjåfører.

 

Langt bedre enn å krasje i det de sovner slik vi er vandt til i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Regner med dere mener at de går for nivå 4 og ikke 5 siden dere uttaler at de skal droppe styre og pedaler. Dette er jo en relativt dårlig ide med ett nivå 4 system.

Jeg vil tro at det heller er at de satser på å selge bilene til taxi/uber kunder i byer, vi kan nok se langt etter disse bilene i Norge de nærmeste 10 årene.

Lenke til kommentar

 

Regner med dere mener at de går for nivå 4 og ikke 5 siden dere uttaler at de skal droppe styre og pedaler. Dette er jo en relativt dårlig ide med ett nivå 4 system.

Jeg vil tro at det heller er at de satser på å selge bilene til taxi/uber kunder i byer, vi kan nok se langt etter disse bilene i Norge de nærmeste 10 årene.

 

 

Men det er ikke så relevant, nivå 4 kan ikke takle alle situasjoner så da er det leit å ta vekk pedaler og ratt når en vet at muligheten for scenarioer hvor fører må overta kommer til å oppstå. 

 

Ser ikke langt etter nivå 4 i Norge nei, Tesla ruller ut 3 ila året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er ikke så relevant, nivå 4 kan ikke takle alle situasjoner så da er det leit å ta vekk pedaler og ratt når en vet at muligheten for scenarioer hvor fører må overta kommer til å oppstå. 

 

Ser ikke langt etter nivå 4 i Norge nei, Tesla ruller ut 3 ila året. 

 

Bykjøring er nok fullt mulig i mange byer rundt om i verden med bare nivå 4, er ikke verre en å geoblocke bilene. Og taxinæringen vil nok kaste seg over muligheten til å kutte ut lønn til ansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvem tar risikoen ved ulykker under "autonom" status, bilprodusenten ?

 

Jeg liker ikke helt de der "nesten helautonome" variantene. Det kan skape masse "sjåfører" som nesten aldri kjører og plutselig må de ta over, antagelig fordi forholdene er spesielt vanskelige. Når en har "Nivå 3" eller høyere burde folk bare vente på veihjelp istedenfor å kjøre selv dersom bilen gir opp.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Men det er ikke så relevant, nivå 4 kan ikke takle alle situasjoner så da er det leit å ta vekk pedaler og ratt når en vet at muligheten for scenarioer hvor fører må overta kommer til å oppstå. 

 

Ser ikke langt etter nivå 4 i Norge nei, Tesla ruller ut 3 ila året. 

 

Bykjøring er nok fullt mulig i mange byer rundt om i verden med bare nivå 4, er ikke verre en å geoblocke bilene. Og taxinæringen vil nok kaste seg over muligheten til å kutte ut lønn til ansatte.

 

 

Du skjønner ikke, per def takler ikke nivå 4 alle situasjoner. Det betyr at det kommer til å oppstå situasjoner hvor bilen ikke vill takle kjøringen, og da er det håpløst uten ratt og pedaler. Det trenger ikke å handle om infrastrukturen til bykjernen, det kan være ombygging, eller andre uforutsette scenarioer. Poenget står, det er idiotisk å droppe ratt og pedaler på alt annet enn nivå 5. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som blir egentlig spennende å se på, gitt at en eller gang i fremtiden selkjørende biler blir nokså "modne", er hvordan ulykkesstatistikken ifbm trafikk går ned. Jeg personlig ser absolutt ingen teknologiske begrensninger som skulle tilsi at en 100% autonom bil ikke skal bli den "perfekte føreren".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestilte ny Tesla i går med både "Oppgradert Autopilot" og "Evnen til å kjøre helt på egenhånd" aktivert. Gleder meg til å være med å oppleve utviklingen mot autonome biler, fra førersetet, så lenge ordet fremdeles gir mening.

Har en sterk følelse av at ordet "Førersetet" vil bli brukt nesten like skjelden av mine barn som ordet "Telefonkiosk" brukes av oss.

Spent på om Tesla må se seg nødt til å gratis oppgradere bilene som er levert med AP2 og Autonomi tilvalg med dobbel regnekraft i løpet av 2018 eller 2019, som følge av at de ikke vil komme helt i mål med nivå 4 autonomi med 1 stk Nvidia PX 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør absolutt være en av-bryter og/eller stopp-knapp på alle slike biler. Tenk om psykologiprofessorer forlanger full kontroll over slike biler, eller at ondsinnede hackere eller andre gudsutryddere tar kontroll over kjøretøyet for å "ta ut" folk i bilen. Av-bryteren bør være mekanisk og ikke kontrollerbar av datasystemet.

Lenke til kommentar

Det bør absolutt være en av-bryter og/eller stopp-knapp på alle slike biler. Tenk om psykologiprofessorer forlanger full kontroll over slike biler, eller at ondsinnede hackere eller andre gudsutryddere tar kontroll over kjøretøyet for å "ta ut" folk i bilen. Av-bryteren bør være mekanisk og ikke kontrollerbar av datasystemet.

 

Ja la mennesker få siste stikk, det vet vi jo at fungerer kjempebra...

Lenke til kommentar

 

Audis system, kalt Traffic Jam Pilot, er basert på teknologi fra Mobileye, og vil fungere i hastigheter opp til 56 kilometer i timen, og gi føreren ti sekunder på å ta over styringen. Om det ikke skjer, vil bilen stanse rolig opp i kjørebanen.

 

Stanser opp i kjørebanen ja... Hmm. Det er derfor den kalles Traffic Jam Pilot.

Blir morsomt med en kjørebanen full av stillestående biler med sovende sjåfører.

 

Langt bedre enn å krasje i det de sovner slik vi er vandt til i dag.

 

You missed my point.

 

Med ett slikt system, antar det ikke blir utbredt , er det en viss fare for at det blir mer kaos på veiene, med langt høyere rissiko for ulykker, fordi en eller annen "smart bil" fant ut at akkurat "nå" var det på tide å stoppe akkurat "her". Man skal som sjåfør alltid være forberedt på det uventede men å slippe slike systemer løs på veien er ansvarsløst.

Lenke til kommentar

 

You missed my point.

 

 

Med ett slikt system, antar det ikke blir utbredt , er det en viss fare for at det blir mer kaos på veiene, med langt høyere rissiko for ulykker, fordi en eller annen "smart bil" fant ut at akkurat "nå" var det på tide å stoppe akkurat "her". Man skal som sjåfør alltid være forberedt på det uventede men å slippe slike systemer løs på veien er ansvarsløst.

 

 

Nei jeg misset ikke ditt point, for det er ikke relevant. En slik bil skal ikke stoppe uten grunn. På samme måte som bilene i dag ikke stopper uten grunn. Den eneste grunnen til at den vill stoppe uforutsett er ved sykdom eller feil, altså likt som i dag bare at første utfall fører som regel til kollisjoner. Sistnevnte kan føre til kollisjoner i begge tilfeller. 

 

Det er ansvarsløst for du mener det, du kan ikke vise til en eneste statistikk som tilsier at du har rett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...