Redaksjonen. Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Derfor går bilprodusenten rett på full autonomi.Ingeniørene som tester Fords selvkjørende biler sovner Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Regner med dere mener at de går for nivå 4 og ikke 5 siden dere uttaler at de skal droppe styre og pedaler. Dette er jo en relativt dårlig ide med ett nivå 4 system. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 så kjedelig er Ford :-D Lenke til kommentar
Forcedtowrith Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Må si dette høres ut som et merkelig forsøk på å skryte av bilene eller autopiloten. Kjører disse ingeniørene i et tosifret antall timer, eller skal vi tro at de sovner i arbeidstiden ,selv med en kollega i bilen... Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Audis system, kalt Traffic Jam Pilot, er basert på teknologi fra Mobileye, og vil fungere i hastigheter opp til 56 kilometer i timen, og gi føreren ti sekunder på å ta over styringen. Om det ikke skjer, vil bilen stanse rolig opp i kjørebanen. Stanser opp i kjørebanen ja... Hmm. Det er derfor den kalles Traffic Jam Pilot. Blir morsomt med en kjørebanen full av stillestående biler med sovende sjåfører. 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Audis system, kalt Traffic Jam Pilot, er basert på teknologi fra Mobileye, og vil fungere i hastigheter opp til 56 kilometer i timen, og gi føreren ti sekunder på å ta over styringen. Om det ikke skjer, vil bilen stanse rolig opp i kjørebanen. Stanser opp i kjørebanen ja... Hmm. Det er derfor den kalles Traffic Jam Pilot. Blir morsomt med en kjørebanen full av stillestående biler med sovende sjåfører. Langt bedre enn å krasje i det de sovner slik vi er vandt til i dag. 3 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Regner med dere mener at de går for nivå 4 og ikke 5 siden dere uttaler at de skal droppe styre og pedaler. Dette er jo en relativt dårlig ide med ett nivå 4 system. Jeg vil tro at det heller er at de satser på å selge bilene til taxi/uber kunder i byer, vi kan nok se langt etter disse bilene i Norge de nærmeste 10 årene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Regner med dere mener at de går for nivå 4 og ikke 5 siden dere uttaler at de skal droppe styre og pedaler. Dette er jo en relativt dårlig ide med ett nivå 4 system. Jeg vil tro at det heller er at de satser på å selge bilene til taxi/uber kunder i byer, vi kan nok se langt etter disse bilene i Norge de nærmeste 10 årene. Men det er ikke så relevant, nivå 4 kan ikke takle alle situasjoner så da er det leit å ta vekk pedaler og ratt når en vet at muligheten for scenarioer hvor fører må overta kommer til å oppstå. Ser ikke langt etter nivå 4 i Norge nei, Tesla ruller ut 3 ila året. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Men det er ikke så relevant, nivå 4 kan ikke takle alle situasjoner så da er det leit å ta vekk pedaler og ratt når en vet at muligheten for scenarioer hvor fører må overta kommer til å oppstå. Ser ikke langt etter nivå 4 i Norge nei, Tesla ruller ut 3 ila året. Bykjøring er nok fullt mulig i mange byer rundt om i verden med bare nivå 4, er ikke verre en å geoblocke bilene. Og taxinæringen vil nok kaste seg over muligheten til å kutte ut lønn til ansatte. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) Hvem tar risikoen ved ulykker under "autonom" status, bilprodusenten ? Jeg liker ikke helt de der "nesten helautonome" variantene. Det kan skape masse "sjåfører" som nesten aldri kjører og plutselig må de ta over, antagelig fordi forholdene er spesielt vanskelige. Når en har "Nivå 3" eller høyere burde folk bare vente på veihjelp istedenfor å kjøre selv dersom bilen gir opp. Endret 21. februar 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Men det er ikke så relevant, nivå 4 kan ikke takle alle situasjoner så da er det leit å ta vekk pedaler og ratt når en vet at muligheten for scenarioer hvor fører må overta kommer til å oppstå. Ser ikke langt etter nivå 4 i Norge nei, Tesla ruller ut 3 ila året. Bykjøring er nok fullt mulig i mange byer rundt om i verden med bare nivå 4, er ikke verre en å geoblocke bilene. Og taxinæringen vil nok kaste seg over muligheten til å kutte ut lønn til ansatte. Du skjønner ikke, per def takler ikke nivå 4 alle situasjoner. Det betyr at det kommer til å oppstå situasjoner hvor bilen ikke vill takle kjøringen, og da er det håpløst uten ratt og pedaler. Det trenger ikke å handle om infrastrukturen til bykjernen, det kan være ombygging, eller andre uforutsette scenarioer. Poenget står, det er idiotisk å droppe ratt og pedaler på alt annet enn nivå 5. 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Svaret er Tesla. (Hva var spørsmålet?) 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Det som blir egentlig spennende å se på, gitt at en eller gang i fremtiden selkjørende biler blir nokså "modne", er hvordan ulykkesstatistikken ifbm trafikk går ned. Jeg personlig ser absolutt ingen teknologiske begrensninger som skulle tilsi at en 100% autonom bil ikke skal bli den "perfekte føreren". 1 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Bestilte ny Tesla i går med både "Oppgradert Autopilot" og "Evnen til å kjøre helt på egenhånd" aktivert. Gleder meg til å være med å oppleve utviklingen mot autonome biler, fra førersetet, så lenge ordet fremdeles gir mening. Har en sterk følelse av at ordet "Førersetet" vil bli brukt nesten like skjelden av mine barn som ordet "Telefonkiosk" brukes av oss. Spent på om Tesla må se seg nødt til å gratis oppgradere bilene som er levert med AP2 og Autonomi tilvalg med dobbel regnekraft i løpet av 2018 eller 2019, som følge av at de ikke vil komme helt i mål med nivå 4 autonomi med 1 stk Nvidia PX 2. 1 Lenke til kommentar
K S Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 En ting er sikkert, norske vinterveier kommer ikke til å takles på noen god måte av slike biler på mange, mange år. 3 Lenke til kommentar
Terje Henriksen Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Det bør absolutt være en av-bryter og/eller stopp-knapp på alle slike biler. Tenk om psykologiprofessorer forlanger full kontroll over slike biler, eller at ondsinnede hackere eller andre gudsutryddere tar kontroll over kjøretøyet for å "ta ut" folk i bilen. Av-bryteren bør være mekanisk og ikke kontrollerbar av datasystemet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Det bør absolutt være en av-bryter og/eller stopp-knapp på alle slike biler. Tenk om psykologiprofessorer forlanger full kontroll over slike biler, eller at ondsinnede hackere eller andre gudsutryddere tar kontroll over kjøretøyet for å "ta ut" folk i bilen. Av-bryteren bør være mekanisk og ikke kontrollerbar av datasystemet. Ja la mennesker få siste stikk, det vet vi jo at fungerer kjempebra... Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Gleder meg til å kjøre samme type bil som Sandra Bullock i Demolition Man. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Audis system, kalt Traffic Jam Pilot, er basert på teknologi fra Mobileye, og vil fungere i hastigheter opp til 56 kilometer i timen, og gi føreren ti sekunder på å ta over styringen. Om det ikke skjer, vil bilen stanse rolig opp i kjørebanen. Stanser opp i kjørebanen ja... Hmm. Det er derfor den kalles Traffic Jam Pilot. Blir morsomt med en kjørebanen full av stillestående biler med sovende sjåfører. Langt bedre enn å krasje i det de sovner slik vi er vandt til i dag. You missed my point. Med ett slikt system, antar det ikke blir utbredt , er det en viss fare for at det blir mer kaos på veiene, med langt høyere rissiko for ulykker, fordi en eller annen "smart bil" fant ut at akkurat "nå" var det på tide å stoppe akkurat "her". Man skal som sjåfør alltid være forberedt på det uventede men å slippe slike systemer løs på veien er ansvarsløst. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 You missed my point. Med ett slikt system, antar det ikke blir utbredt , er det en viss fare for at det blir mer kaos på veiene, med langt høyere rissiko for ulykker, fordi en eller annen "smart bil" fant ut at akkurat "nå" var det på tide å stoppe akkurat "her". Man skal som sjåfør alltid være forberedt på det uventede men å slippe slike systemer løs på veien er ansvarsløst. Nei jeg misset ikke ditt point, for det er ikke relevant. En slik bil skal ikke stoppe uten grunn. På samme måte som bilene i dag ikke stopper uten grunn. Den eneste grunnen til at den vill stoppe uforutsett er ved sykdom eller feil, altså likt som i dag bare at første utfall fører som regel til kollisjoner. Sistnevnte kan føre til kollisjoner i begge tilfeller. Det er ansvarsløst for du mener det, du kan ikke vise til en eneste statistikk som tilsier at du har rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå