Gå til innhold

Mastergrad i helse/sosialfag

OleBrumle

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på om det er et poeng å ta Mastergrad i helse og sosialfag.

Jeg har brukt 2 uker nå på å sende epost til og fra ulike institusjoner og ser ikke helt at det er et behov for denne mastergraden i arbeidslivet. Jeg leste og en artikkel på nett der disse mastergradene fallt inn under "mastergrader ingen trenger".

Universiteter skryter på seg av denne mastergraden, da de selvsagt får betalt for å ha mastergradssudenter. De kan derfor ikke regnes som nøytrale hvor vidt det er vits å ta denne utdanningen.

Jeg har lest på skolens hjemmeside at det gir grunnlag for opptak til dr.grad studiet.

Er det noen her som vet hvilke steder det er krav om Mastergrad i psykisk helsearbeid hvor man også får dette i lønn ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer rett og slett på om det er et poeng å ta Mastergrad i helse og sosialfag.

Hva er egentlig dette? Sykepleier + ekstrautdanning innen et spesifikt område som psykisk helse, akuttmedisin, etD

Det er flere ulike mastergrader innen helse sosialfag

Eks:

Mastergrad i psykisk helsearbeid

Mastergrad i sosialt arbeid

Mastergrad i helsevitenskap

Jeg tror og det er flere mastergrader innen sykepleie.

Det er bachlorgrad innen helse- sosialfag før man tar en mastergrad

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Altså, havner du i en jobb hvor du kan krangle deg til mastergradslønn, vil lønna være betraktelig mer enn bachelorlønn. Etter hva jeg har hørt etter arbeid i helse- og omsorgssektoren. Og om du har gode akademiske forutsetninger, hvem vet, kanskje du gjør en Ph. d i fremtiden? Uansett er master gøy å ha, folk blir imponert og man føler man kan noe liksom. Diplomet gjør seg godt på veggen, og det er artiig å ha et innbundet verk i bokhylla, noe man har skrevet sjøl.

Så nylig en jobbannonse for sykepleiere med videreutdanning (mastergrad). Skal ikke si at jeg har sett det ofte, men det virker som om det dukker upp jevnt og trutt, slike stillinger. Noen er merket fagkonsulent, konsulent eller spesialkonsulent, etter hva jeg har sett. 

Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med Fylkesmannen, Fylkeskommunen, kommunale enheter, sykehusene og følgende svar melder seg:

Mastergrad innen helse sosialsektoren er gjerne en generalistisk Mastergrad som trolig egner seg mest innen det kommunale hjelpeapparatet. Dette  er samtidig som dette er en overkompetanse i de ulike yrkene vi har på kommunalt plan.

Konklusjonen min er ganske enkel:
Selv om det hadde vært staselig å hatt en Mastergrad på veggen, så vil det neppe føre til at jeg vil få betalt for det eller at jeg vil få brukt denne kompetanse. Dette vil videre si at høgskoler og universiteter rett og slett har mastergrader som ikke er verd noe i praktisk betydning og det er trist. Det eneste dette kunne gitt er opptak til dr.grad studiet hvilket jeg ikke er interessert i.
Alternativt tenker jeg heller å ta flere små videreutdanninger som jeg kan ta parallelt med 120-200% stilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...