Valkyria Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Jeg og min far skrudde litt på bilen min i dag for å utbedre en foring på ene bærearmen. Jeg har innsett at det er på tide å investere i noe skikkelig verktøy til å gjøre slike jobber, men også til mer trivielle ting som dekkskift på 3 forskjellige biler 2 ganger i året. Min far har bursdag om ikke alt for lengeog tenker å kjøpe ham enten en elektrisk muttertrekker, eller en kompressor+luft muttertrekker. Det jeg ikke vet er hvilke fordeler og ulemper vi ville hatt med begge disse løsningene. Luft vil naturligvis bli dyrere siden jeg også må kjøpe en kompressor, men de ser også mer kompakte ut, og man kommer gjerne til på steder hvor man ikke ville med en elektrisk. Jeg ser på tekniske ark at de som styres av kompressor har ofte høyere dreimoment enn elektriske. Hvor mye dreiemoment er det naturlig at man trenger dersom man ønsker å kunne løsne de fleste bolter/muttere på en vanlig personbil? Jeg vet at en hjulbolt skal ligge rundt 120Nm og det er også en av de hardeste boltene jeg har løsnet fra en bil. Er det behov for en trekker som ligger i f eks 600Nm klassen eller er dette overkill? Kunne jeg kjøpt f eks denne kompakte lille saken fra Biltema eller ville jeg havnet i situasjoner hvor jeg skulle ønske jeg hadde noe kraftigere? Hvilke av Biltemas kompressorer ville gått bra overens med akkurat den trekkeren, eller er det noen annen løsning jeg burde gått for som ville vært bedre investering når dette utstyret sannsynligvis ikke vil bli oppgradert i fremtiden? Jeg tenkte å stikke innom Biltema en dag og høre med de som jobber der, men ville høre litt fra folk på forumet som vet hva de snakker om om litt råd før jeg lar meg lure av en selger Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Jeg har denne og den har tatt alt av hjulmuttere jeg har gått løs på. Går du for trykkluft så husk tykk slange! Gjerne 1/2". http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Muttertrekker/Muttertrekker-12-AIW-610-2000034980/ Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Viktigste ved kjøp av muttertrekker er at momentet kan stilles, fra det jeg har lest når jeg var på jakt etter elektrisk muttertrekker, så en ikke ødelegger med for høyt moment Har ikke kjøpt trekker selv, da jeg fant ut at skrutrekkern og momentstav var billigere for dekkbytte, da jeg allerede hadde alt.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 De fleste muttertrekkere kan man justere momentet med avtrekkeren. Momentet skal dras til med momentnøkkel etterpå uansett og etterhvert får man det inn i fingrene hvor mye man skal stramme med muttertrekkeren. Uansett om det er batteri eller trykkluft. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Jeg ville vurdert elektrisk muttertrekker, i alle fall til hjul så er den langt mer praktisk enn en kompressor som må bygge trykk for hvert drag, plasseres, bråker osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå