Gå til innhold

Gamle Nikon Objektiver

Anbefalte innlegg

Halloen. Er ganske ny i Nikon-leiren og eier pt. kun en 24-85. Har tenkt å leke litt med noen billige manuelle før jeg går til innkjøp av noe bedre. Vet noen om noen gode linser jeg kan slå til her? Eventuelt noe annet jeg burde se etter på ebay/amazon? Alt fra ultrawide til tele er interessant!

post-235320-0-41188300-1487630636_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de er så billige er ikke alltid sikkert.

Etter det kom digitale fullformatkamera med D3 og D700, og de kunne bruke slike objektiv direkte med full metering, gikk prisen bra opp ja.

Av de som faktisk er billige, er det to du kan holde spesielt øye etter. De selges ganske ofte på foto.no eller finn for ca.500,- stk.

Nikon Series E 100mm f/2.8 Ais er en sinnsykt skarp lyssterk tele som er knøttliten. (omtrent som en 50mm/1.8 og like lett). Ganske utrolig at denne bare trenger 200 gram og noen få centimeter for å gjøre det bedre enn monsteret 70-200 gjør på 100mm! (Like skarp, men null distorsjon)

Micro-Nikkor 55mm f/3.5 Ai, er enda skarpere og egentlig et macro-objektiv, men funker like bra til normal-foto der du har god tid til å fokusere, og der det er viktig med ekstrem oppløsning og null distorsjon. Også knøttliten.

(Den nyere 55mm f/2.8 er også bra, men f/3.5 versjonen er et faktisk enda skarpere)

Ellers kan du lese denne tråden her på forumet, og sjekke ut disse linkene:

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html

http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm#mf

http://www.naturfotograf.com/index2.html

http://www.momentcorp.com/review/index.html

PS: Ikke la deg lure til å kjøpe noe som Nikon ikke har laget , som Soligor, Vivitar og annet crap. Det er aldri i samme klasse.

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Sånn jeg forstår det er det ikke verdt å investere i noen av linsene nevnt over? Tenkte hovedsakelig på 28, 35, 85 og 135 siden selgeren er åpen for bud ved kjøp av flere. Fordelen med disse er at de er i gangavstand fra der jeg bor så jeg har muligheten til å testet med kameraet.

Endret av deleted
Lenke til kommentar

Hvilket kamera har du?

Har du et digitalt fullformat må du ikke kjøpe "pre" objektiv, da de ikke har Ai-hakket i blender-ringen.

For det første vil det ikke gi lysmåling, og for det andre vil ringen da trykke inn og ødelegge aperture-feeleren på kamera.

AF-D 28mm/2.8 og 35mm/2.8 er grei, men ikke noe skarpere enn 24-85'en din.

AF 28-80, og 28-100 er noe dårligere både på skarphet og byggekvalitet enn 24-85'en du allerede har (som faktisk er meget god!)

Eldre zoomer som 35-70 og 35-135 er veldig dårlige. ikke kjøp. 70-210 Series E er grei, men litt styr å både zoome og fokusere manuelt.

Da gjenstår 85mm/1.8 som er skarp og fin. Det står ikke om det er AF utgaven (som er best), eller den gamle PRE-Ai som du ikke kan bruke.

Resten er crap.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Jeg har en D600. Ok, da tenker jeg det beste er å stå over og heller se etter noe som du eller Ken Rockwell nevner. For øvrig er 135mm fast 2.8, den skal visstnok være ganske skarp? 

Joda, de er veldig bra alle sammen, men slik jeg forstår bildet du la ved, så er alle 135mm'ene der "PRE-Ai"...?

Lenke til kommentar

Ja den er for gammel. Den må hete Ai eller AiS for å kunne brukes på digitale hus.

Er du i tvil, finner du serienummerlister på øverste av linkene over...

I tillegg så er jo ofte de optisk best også, da de er nyere design.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Det er sant; jeg har filt ned mang en blender-ring selv!

Så hvis trådstarter er litt handy, finnes det flere tutorials på nett!

Da åpner det seg plutselig en verden av muligheter med enda eldre Nikkor objektiv.

Men det skal sies at det blir færre gullkorn jo lenger bak i tid man kommer... men noen er der da  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...