deleted Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Halloen. Er ganske ny i Nikon-leiren og eier pt. kun en 24-85. Har tenkt å leke litt med noen billige manuelle før jeg går til innkjøp av noe bedre. Vet noen om noen gode linser jeg kan slå til her? Eventuelt noe annet jeg burde se etter på ebay/amazon? Alt fra ultrawide til tele er interessant! Lenke til kommentar
ozone Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) At de er så billige er ikke alltid sikkert. Etter det kom digitale fullformatkamera med D3 og D700, og de kunne bruke slike objektiv direkte med full metering, gikk prisen bra opp ja. Av de som faktisk er billige, er det to du kan holde spesielt øye etter. De selges ganske ofte på foto.no eller finn for ca.500,- stk. Nikon Series E 100mm f/2.8 Ais er en sinnsykt skarp lyssterk tele som er knøttliten. (omtrent som en 50mm/1.8 og like lett). Ganske utrolig at denne bare trenger 200 gram og noen få centimeter for å gjøre det bedre enn monsteret 70-200 gjør på 100mm! (Like skarp, men null distorsjon) Micro-Nikkor 55mm f/3.5 Ai, er enda skarpere og egentlig et macro-objektiv, men funker like bra til normal-foto der du har god tid til å fokusere, og der det er viktig med ekstrem oppløsning og null distorsjon. Også knøttliten. (Den nyere 55mm f/2.8 er også bra, men f/3.5 versjonen er et faktisk enda skarpere) Ellers kan du lese denne tråden her på forumet, og sjekke ut disse linkene: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm#mf http://www.naturfotograf.com/index2.html http://www.momentcorp.com/review/index.html PS: Ikke la deg lure til å kjøpe noe som Nikon ikke har laget , som Soligor, Vivitar og annet crap. Det er aldri i samme klasse. Endret 21. februar 2017 av ozone 1 Lenke til kommentar
deleted Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) Takk for utfyllende svar. Sånn jeg forstår det er det ikke verdt å investere i noen av linsene nevnt over? Tenkte hovedsakelig på 28, 35, 85 og 135 siden selgeren er åpen for bud ved kjøp av flere. Fordelen med disse er at de er i gangavstand fra der jeg bor så jeg har muligheten til å testet med kameraet. Endret 21. februar 2017 av deleted Lenke til kommentar
ozone Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) Hvilket kamera har du? Har du et digitalt fullformat må du ikke kjøpe "pre" objektiv, da de ikke har Ai-hakket i blender-ringen. For det første vil det ikke gi lysmåling, og for det andre vil ringen da trykke inn og ødelegge aperture-feeleren på kamera. AF-D 28mm/2.8 og 35mm/2.8 er grei, men ikke noe skarpere enn 24-85'en din. AF 28-80, og 28-100 er noe dårligere både på skarphet og byggekvalitet enn 24-85'en du allerede har (som faktisk er meget god!) Eldre zoomer som 35-70 og 35-135 er veldig dårlige. ikke kjøp. 70-210 Series E er grei, men litt styr å både zoome og fokusere manuelt. Da gjenstår 85mm/1.8 som er skarp og fin. Det står ikke om det er AF utgaven (som er best), eller den gamle PRE-Ai som du ikke kan bruke. Resten er crap. Endret 21. februar 2017 av ozone Lenke til kommentar
deleted Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 Jeg har en D600. Ok, da tenker jeg det beste er å stå over og heller se etter noe som du eller Ken Rockwell nevner. For øvrig er 135mm fast 2.8, den skal visstnok være ganske skarp? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Jeg har en D600. Ok, da tenker jeg det beste er å stå over og heller se etter noe som du eller Ken Rockwell nevner. For øvrig er 135mm fast 2.8, den skal visstnok være ganske skarp? Joda, de er veldig bra alle sammen, men slik jeg forstår bildet du la ved, så er alle 135mm'ene der "PRE-Ai"...? Lenke til kommentar
deleted Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Ja, det har du helt rett i. Forvekslet den med en annen annonse til en Nikkor Q-Auto 135 2.8, men det er kanskje samme linse...? Endret 22. februar 2017 av deleted Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Ja den er for gammel. Den må hete Ai eller AiS for å kunne brukes på digitale hus. Er du i tvil, finner du serienummerlister på øverste av linkene over... I tillegg så er jo ofte de optisk best også, da de er nyere design. Endret 22. februar 2017 av ozone Lenke til kommentar
tow Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Heldigvis er det relativt enkelt å konvertere pre-AI-objektiver så de kan brukes. Endret 23. februar 2017 av tow Lenke til kommentar
ozone Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Det er sant; jeg har filt ned mang en blender-ring selv! Så hvis trådstarter er litt handy, finnes det flere tutorials på nett! Da åpner det seg plutselig en verden av muligheter med enda eldre Nikkor objektiv. Men det skal sies at det blir færre gullkorn jo lenger bak i tid man kommer... men noen er der da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå