MVI Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Sitter og sikler litt på en bil som nærmer seg 5 år og ferdig med garanti tiden om bare få mnd. Bilen har fått byttet motor på garanti i 2015. Får denne motoren 5 år nye garanti eller utløper garantien med på den også med bilen? Det er snakk om en bil som har vært kjent for motortrøbbel, men som vist nok skal være fikset i nyere motorer. Men er usikker på om denne byttemotoren er av ny eller gammel type. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Regner med at det er som med alt annet som blir reparert at garantien ikke blir forlenget, men at du mest sansynlig har 5 års reklamasjon på delen/motoren Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Du vil som nevnt etter alle normale omstendigheter ha 5 års reklamasjonsrett på motoren. Ikke tenk så mye på garanti, det er reklamasjonsrett som er viktig. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Reklamasjonsrett er den rett mottakeren av en ytelse har til å fremme krav overfor leverandøren på grunn av mangler ved ytelsen. I dette tilfellet må vel "mottakeren av en ytelse" være bilforhandleren/importøren? Han kjøpte inn og betalte for den nye bilmotoren og monterte den, alt for å oppfylle garantien. Bileieren forholder seg kun til garantien, samt reklamasjonretten på (hele) bilen. Om en del, slik som den nye motoren, viser seg ikke å være holdbar, kan bilforhandleren ta det opp med sin leverandør, om han vil. Men det vil han nok ikke. Fem år er gått, og garanti og reklamasjoinsrett er ute. Bileieren har fått fullt ansvar. Endret 22. februar 2017 av Vox_populi Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Reklamasjonsrett er den rett mottakeren av en ytelse har til å fremme krav overfor leverandøren på grunn av mangler ved ytelsen. I dette tilfellet må vel "mottakeren av en ytelse" være bilforhandleren/importøren? Han kjøpte inn og betalte for den nye bilmotoren og monterte den, alt for å oppfylle garantien. Bileieren forholder seg kun til garantien, samt reklamasjonretten på (hele) bilen. Om en del, slik som den nye motoren, viser seg ikke å være holdbar, kan bilforhandleren ta det opp med sin leverandør, om han vil. Men det vil han nok ikke. Fem år er gått, og garanti og reklamasjoinsrett er ute. Bileieren har fått fullt ansvar.Høyesterett ser slik på det: (rt. 2013 s. 865) Når kjøper har reklamert over en mangel, og denne er utbedret, må det fortsatt tas stilling til hvilke reklamasjonsfrister som skal gjelde for andre feil. Lovgiver har her gjennomgående valgt den løsning at ved omlevering eller ved levering av en ny hovedkomponent, gjelder den absolutte reklamasjonsfrist fra omlevering. Den nye fristen gjelder ikke bare for den feil som førte til omlevering, men gjelder for alle feil, både opprinnelige og nye. Ved mindre utbedringer gjelder fortsatt det opprinnelige leveringstidspunkt som utgangspunkt for den absolutte reklamasjonsfrist. [...] Samlet sett er det mitt syn at hverken forarbeidene til forbrukerkjøpsloven eller forarbeidene til de andre lover til vern for forbrukerne, gir tilstrekkelig holdepunkt for at lovgiver har forutsatt at den opprinnelige absolutte reklamasjonsfrist skal fortsette å gjelde for mangelsinnsigelser mot selgers utbedringsarbeid knyttet til mangler som det allerede er reklamert over. Jeg kan heller ikke se at reelle grunner tilsier at det også etter utbedring skal gjelde en absolutt reklamasjonsfrist. Med andre ord: Når du har fått byttet en del, gjelder ny reklamasjonsfrist for denne delen. Om samme mangel oppstår på nytt etter at en feil er utbedret, gjelder ingen reklamasjonsfrist for denne mangelen. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Reklamasjonsrett er den rett mottakeren av en ytelse har til å fremme krav overfor leverandøren på grunn av mangler ved ytelsen. I dette tilfellet må vel "mottakeren av en ytelse" være bilforhandleren/importøren? Han kjøpte inn og betalte for den nye bilmotoren og monterte den, alt for å oppfylle garantien. Bileieren forholder seg kun til garantien, samt reklamasjonretten på (hele) bilen. Om en del, slik som den nye motoren, viser seg ikke å være holdbar, kan bilforhandleren ta det opp med sin leverandør, om han vil. Men det vil han nok ikke. Fem år er gått, og garanti og reklamasjoinsrett er ute. Bileieren har fått fullt ansvar. § 84. Vilkår for krav mot tidligere salgsledd (1) Kjøperen kan gjøre krav som følge av mangel gjeldende mot et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå