Thoto79 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Litt artig ikke-sak som Aftenposten gjør alt for at skal kunne bli en sak! (og da på bekostning av AP selvfølgelig...) Arbeiderpartiet innførte eiendomsskatt i Oslo, men får fritak for sine egne lokaler på Youngstorget. Høyres Hus må imidlertid punge ut. At huset er fredet og at det selvfølgelig er helt uavhengig av at det er AP som benytter lokalene, burde kanske kommet enda bedre fram i artikkelen? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Man må betale eiendomsskatt de fleste andre steder i landet - hvorfor ikke i Oslo? Her må man betale 3.9 promille, uten bunnfradrag... Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Det varierer vel litt hvor i landet man bor men ja, de aller fleste kommuner kjører eiendomsskatt på samme måte som nå også Oslo gjør. Enig i at det hadde vært rart om den byen i Norge som har slitt mest med ekstrem prisgalopp på boliger og som også naturlig nok er den kommunen som har størst utfordringer når det kommer til mangel på selveierleiligheter, skulle gå klar av dette. Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Hva er greia med å på død og liv skåne de som virkelig kan skatte for alt mulig mens middelklassen skal ta løfta? Eiendomsskatt er ikke like ra som formueskatt men forskjellene må ned. Hilsen boligeier Jeg synes det er fantastisk at middelklassen og de fattige får smake sin egen misunnelse. Klager hele tiden på at de rike ikke betaler nok formueskatt. Nå får folk smake sin egen medisin. Eiendomskatt = formueskatt for middelklassen og de fattige. Folk som klager over at de rike ikke betaler nok formueskatt har ingen rett til å klage over eiendomskatt. Når får disse tullingene smake sin egen formueskatt i form av eiendomskatten. Jeg synes eiendomskatt er fantastisk for da går man på disse tullingene som klager at folk ikke betaler nok formueskatt. Synes bunnfradraget burde fjernes så alle disse tullinger som klager på at folk ikke betaler nok formueskatt. Blir beskattet enda hardere. Jeg synes eiendomskatten må eksistere så lenge formueskatten eksistere. Det er flott at disse misunnelige tullingene får smake sin egen medisin i form av eiendomskatt. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Litt artig ikke-sak som Aftenposten gjør alt for at skal kunne bli en sak! (og da på bekostning av AP selvfølgelig...) Arbeiderpartiet innførte eiendomsskatt i Oslo, men får fritak for sine egne lokaler på Youngstorget. Høyres Hus må imidlertid punge ut.[/size] At huset er fredet og at det selvfølgelig er helt uavhengig av at det er AP som benytter lokalene, burde kanske kommet enda bedre fram i artikkelen? Det står nå i artikkelen, så intet å klage over. Det tar seg jo rimelig dårlig ut å ikke bare punge ut likevel. Forøvrig er det ingen grunn til at dette huset fredes, mens Høyres hus ikke er det - tillegg til at man selvsagt kunne gjøre det riktige her: betale selv om man har lov til å slippe. Grådigheten lenge leve, man krever at alle andre med penger skal betale, mens en selv er en del av et styrtrikt parti og gjemmer seg bak eget regelverk for å slippe unna. 3 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Litt artig ikke-sak som Aftenposten gjør alt for at skal kunne bli en sak! (og da på bekostning av AP selvfølgelig...) At huset er fredet og at det selvfølgelig er helt uavhengig av at det er AP som benytter lokalene, burde kanske kommet enda bedre fram i artikkelen? Det er AP som bestemmer reglene for eiendomskatt, de kunne ha laget et unntak for alle politiske partier, eller betalt selv. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Bare syntes det er rart at det ikke går an å fremlegge kilder til det man blåser seg opp over her, har jo forespurt det ett par tre ganger her men enda så var det visst veldig vanskelig. Beklager at jeg ikke tar til meg informasjon ifra internettet sånn helt uten videre, men for all del, ingen overraskelse for meg at ikke alle her er like kritiske så kjør på du. Det er noe med å ha konteksten og fakta på bordet når det er en trump-nisse som hyler opp her over skatter nå igjen, det pleier tross alt å bunne i en blanding av løgn, konspirasjoner og/eller ønsketenkning. Men om det nå er sånn at alle som har en bolig som koster over 4 mill må skatte 50% mer i 2017, så er det vel først og fremst bare å gratulere for at noen endelig har fått gjort noen grep som kan begrense prisgaloppen og en voksende boligboblen her. Takken får rettes til de ansvarlige politikere. Enten tar du feil, eller så har eg misforstått. Ut frå det eg les på nettsidene til Oslo kommune, så ser reknestykket sånn ut: Eigedomsskatt = 0.003*(Likningsverdi*4*0.8-4,000,000). Med likningsverdi på 1 mill: 0.003*(1,000,000*4*0.8-4,000,000) = 0,- kroner Med likningsverdi på 1.3 mill: 0.003*(1,300,000*4*0.8-4,000,000) = 480,- kroner For å få likningsverdi på over 1,250,000, må verdien fort opp i 6 millionar for at ein i heile tatt skal koma innanfor grensa. Eit liten kikk på Finn viser at bustader frå 5,5 mill og oppover kan ha likningsverdi på over 1,250 mill. For å koma opp i 7200,- kroner i eigedomsskatt, må verdien på bustaden opp i 8 millionar. Dette er med andre ord ein skatt som treff dei rikaste. https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/ Endret 21. mars 2017 av Zeph Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Enten tar du feil, eller så har eg misforstått. Ut frå det eg les på nettsidene til Oslo kommune, så ser reknestykket sånn ut: Eigedomsskatt = 0.003*(Likningsverdi*4*0.8-4,000,000). Med likningsverdi på 1 mill: 0.003*(1,000,000*4*0.8-4,000,000) = 0,- kroner Med likningsverdi på 1.3 mill: 0.003*(1,300,000*4*0.8-4,000,000) = 480,- kroner For å få likningsverdi på over 1,250,000, må verdien fort opp i 6 millionar for at ein i heile tatt skal koma innanfor grensa. Eit liten kikk på Finn viser at bustader frå 5,5 mill og oppover kan ha likningsverdi på over 1,250 mill. For å koma opp i 7200,- kroner i eigedomsskatt, må verdien på bustaden opp i 8 millionar. Dette er med andre ord ein skatt som treff dei rikaste. https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/ Jo, vil ikke dette si at vi begge har rett? Er ihvertfall veldig enig i konklusjonen din Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Hva er greia med å på død og liv skåne de som virkelig kan skatte for alt mulig mens middelklassen skal ta løfta? Eiendomsskatt er ikke like ra som formueskatt men forskjellene må ned. Hilsen boligeier Jeg synes det er fantastisk at middelklassen og de fattige får smake sin egen misunnelse. Klager hele tiden på at de rike ikke betaler nok formueskatt. Nå får folk smake sin egen medisin. Eiendomskatt = formueskatt for middelklassen og de fattige. Folk som klager over at de rike ikke betaler nok formueskatt har ingen rett til å klage over eiendomskatt. Når får disse tullingene smake sin egen formueskatt i form av eiendomskatten. Jeg synes eiendomskatt er fantastisk for da går man på disse tullingene som klager at folk ikke betaler nok formueskatt. Synes bunnfradraget burde fjernes så alle disse tullinger som klager på at folk ikke betaler nok formueskatt. Blir beskattet enda hardere. Jeg synes eiendomskatten må eksistere så lenge formueskatten eksistere. Det er flott at disse misunnelige tullingene får smake sin egen medisin i form av eiendomskatt. Tullinger x 4 fordelt over bare 8 linjer med sedvanlig pisspreik? Det var da mye selv for deg å være. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Dette er med andre ord ein skatt som treff dei rikaste. ... ... eller de som har arvet, de som har spart opp for å kjøpe seg drømmeboligen eller de som bare opplever at likningsverdien øker. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Burde ikke eiendomsskatten gå på eiendom du ikke har lån på og faktisk eier? 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Burde ikke eiendomsskatten gå på eiendom du ikke har lån på og faktisk eier? Må man eie 100% av boligen før man burde kunne beskattes mener du? Da blir det ikke rare eiendomsskatten å hente hjem her tror jeg Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Burde ikke eiendomsskatten gå på eiendom du ikke har lån på og faktisk eier? Må man eie 100% av boligen før man burde kunne beskattes mener du? Da blir det ikke rare eiendomsskatten å hente hjem her tror jeg Ja, hvis ikke er det faktisk banken som eier eiendommen. Selv om du har et lån på flere millioner betyr ikke det at du har god råd, du kan ha lån opp til pipen og såvidt få ting til å gå rundt. Eiendomsskatten vil naturligvis også ramme leieboere siden den får utleiere til å justere opp leien. Egentlig så mener jeg staten burde få kontroll over unødvendige utgifter og bortkastede penger. Slik systemer er i dag så kan det egentlig beskrives som at skatteinnkrevere banker på døren din og forlanger at du makulerer noen tusenlapper i ny og ne. Altfor lite av pengene går til nyttige formål. 1 Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Tullinger x 4 fordelt over bare 8 linjer med sedvanlig pisspreik? Det var da mye selv for deg å være. Er du forbanna fordi fattige må bidra med penger til felleskapet? Alle må bidra, både fattig og rik. Hvis de rike må betale formueskatt er det bare rettferdig at de fattige betaler eiendomskatt. Dette kalles rettferdig. Du kan ikke forvente at de rike skal bidra 900% mer enn de fattige. Så skal de fattige slippe å bidra med skatt. Nei og nei. Jeg mener eiendomskatten er rettferdig. De fattige må også bidra på lik linje med formueskatten fra de rike. Folk kan ikke bare forvente å få penger gratis uten å bidra vel. Jeg synes det er rettferdig at de fattige betaler eiendomskatt. Nå får dere smake på egen medisin og får lov til å føle hvordan de rike som betaler formueskatt har det. Dette kalles rettferdighet. Endret 21. mars 2017 av Motstandpolitiker Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Jeg synes eiendomskatten må eksistere så lenge formueskatten eksistere. Det er flott at disse misunnelige tullingene får smake sin egen medisin i form av eiendomskatt. Ingen av disse burde eksistere. Begge to er skattet på allerede, og begge to fratar folk frihet. Har beskrevet eiendomsskatten i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1765220 Men formueskatten fungerer på samme måte. Den fratar folk retten til å beholde verdier de allerede eier. Har man formue nok til å pensjonere seg, kan man jo ikke det fordi staten fratar folk deler av formuen hvert år. Som så kan man på samme måte som å si at staten eier din eiendom gjennom eiendomsskatt at de også eier din formue gjennom formueskatt. Det er urimelig. Endret 21. mars 2017 av zeebra 1 Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Jeg synes eiendomskatten må eksistere så lenge formueskatten eksistere. Det er flott at disse misunnelige tullingene får smake sin egen medisin i form av eiendomskatt.Ingen av disse burde eksistere. Begge to er skattet på allerede, og begge to fratar folk frihet.Har beskrevet eiendomsskatten i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1765220 Men formueskatten fungerer på samme måte. Den fratar folk retten til å beholde verdier de allerede eier. Har man formue nok til å pensjonere seg, kan man jo ikke det fordi staten fratar folk deler av formuen hvert år. Som så kan man på samme måte som å si at staten eier din eiendom gjennom eiendomsskatt at de også eier din formue gjennom formueskatt. Det er urimelig. Staten beskytter eiendomsretten, hvorfor skal ikke objektet danne grunnlag for skatt? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Staten beskytter eiendomsretten, hvorfor skal ikke objektet danne grunnlag for skatt? Staten beskytter ikke eiendomsretten, de fratar folk eiendomsretten ved å skatte på eiendom. Endret 21. mars 2017 av zeebra 1 Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Staten beskytter eiendomsretten, hvorfor skal ikke objektet danne grunnlag for skatt?Staten beskytter ikke eiendomsretten, de fratar folk eiendomsretten ved å skatte på eiendom. Staten beskytter din eiendomsrett(politi/domstoler ol.) over bolig ol. så hvorfor skal de ikke få betalt basert på hva de skal beskytte? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Fordi staten tar seg allerede meget godt betalt gjennom dobbelt og trippelbeskatning på det meste. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Noe må vel skattepengene gå til om en ikke skal betale "protection money" attåt. Dessuten gjør de den samme jobben om kåken er verdt 2 eller 10 mill, så i så måte burde det vært en flat, årlig avgift, ikke en lineær funksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå