Gå til innhold

Oslo øker eiendomsskatten med 50%

Anbefalte innlegg

Eindom gir mye inntekt, det gir leieinntekter og kapitalinntekter. 

Men her snakker vi ikke bare om utleieobjekter og næringseiendom, vi snakker om boliger man bor i. Jeg deler uansett ikke ditt syn om at det som gir inntekter må beskattes. 

Jeg er dog enig i at man heller bør gjøre det mer attraktivt å investere i verdiskapning enn å kjøpe opp boliger for å leie dem ut. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du løser ikke boligmangelen i hovedstaden ved å øke skattene på bolig.

Det løser dog muligens prisgaloppen på boliger.

Sentralisering og overfokus på hovedstaden på bekostning av andre deler av landet løser heller ikke bolig"mangel" i hovedstaden. Ei heller innvandring.

• Liker 2
Lenke til kommentar

en blå-blå regjering 

Vet du ikke hvem som sitter i bystyret i hovedstaden? ;) Ikke at skatten hadde vært noe mer riktig om det var de blåblå som var ansvarlige. 

Du løser ikke boligmangelen i hovedstaden ved å øke skattene på bolig. 

Venter enda på kildene oppi alt dette her, kan ikke se jeg har lest noe sted om en 50% økning i eiendomskatt sånn uten videre. Det jeg vet er at bunnfradraget på bolig i Oslo er på 4 mill og at denne ikke er senket i 2017.

Er dette en ny "I`ve heard" bare kanskje som er så populært blant dere Trump-nisser om dagen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare syntes det er rart at det ikke går an å fremlegge kilder til det man blåser seg opp over her, har jo forespurt det ett par tre ganger her men enda så var det visst veldig vanskelig. Beklager at jeg ikke tar til meg informasjon ifra internettet sånn helt uten videre, men for all del, ingen overraskelse for meg at ikke alle her er like kritiske så kjør på du.

Det er noe med å ha konteksten og fakta på bordet når det er en trump-nisse som hyler opp her over skatter nå igjen, det pleier tross alt å bunne i en blanding av løgn, konspirasjoner og/eller ønsketenkning.

Men om det nå er sånn at alle som har en bolig som koster over 4 mill må skatte 50% mer i 2017, så er det vel først og fremst bare å gratulere for at noen endelig har fått gjort noen grep som kan begrense prisgaloppen og en voksende boligboblen her. Takken får rettes til de ansvarlige politikere.

Lenke til kommentar

Synes en heller kan kutte formueskatten helt .En skal ikke straffes for å ha gjort det bra i livet. Så kan vi f.eks sette ned skatten til 15% for de som tjener 300k eller mindre i året Så kan vi øke med 5 og 10% på de andre trinnene. osv

Målet i skattepolitikken må i hverfall være å ikke tråkke på de som har minst samtidig som vi ikke straffer for mye i andre enden. Den må stimulere til vekst og nyvinning samtidig som vi tar vare på de som ikke har vært like heldige i livet.

Lenke til kommentar

Synes en heller kan kutte formueskatten helt .En skal ikke straffes for å ha gjort det bra i livet. Så kan vi f.eks sette ned skatten til 15% for de som tjener 300k eller mindre i året Så kan vi øke med 5 og 10% på de andre trinnene. osv

Målet i skattepolitikken må i hverfall være å ikke tråkke på de som har minst samtidig som vi ikke straffer for mye i andre enden. Den må stimulere til vekst og nyvinning samtidig som vi tar vare på de som ikke har vært like heldige i livet.

Så hva er det egentlig du mener? La oss anta at man må ta inn en viss mengde penger i skatt, og at skatt er "straff" er det da bedre å straffe de som har hatt uflaks? Straffe arbeid? Hva mener du er bedre å "straffe"?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det løser dog muligens prisgaloppen på boliger.

Prisgaloppen er ikke problemet. Prisgaloppen er et symptom.

Boligmangel er ikke problemet, det er innvandring og sentralisering som er problemet. For Oslo og Norge generelt er prisgaloppen et problem. Boligmangel er IKKE et problem i Norge, eller bør iallefall ikke være det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

2->3 promille er en 50% økning.

Det er kanskje en eller annen her inne som har vært for opptatt med å jerke off til en eller annen Sanders-speech den siste tiden :)

Men 3 promille gjelder jo bare for selvstendige boenheter, stadig 2 promille for alle andre, ref kemnerkontoret. Tydelig at andre også burde se mer på Sanders.. :)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Siden det er AP det gjelder har du sikkert full kontroll. Min forståelse av situasjonen er as follows: før hadde boligeiendom 2 promille i eiendomsskatt, med et visst bunnfradrag, mens næringseiendom hadde null og niks. Nå øker den for boligene til 3 promille, mens man går fra 0 til 2 promille for næringseiendom, uten bunnfradrag.

Jeg vet ikke hvorfor du blander inn "selvstendige boenheter", for tilnærmet enhver bolig som er verdt mer enn bunnfradraget er da en "selvstendig boenhet"? Jeg kan ikke se for meg at en bolig til 4 mill+ mangler eget toalett eller kjøkken, for å nevne noe. Mulig enkelte hybler gjør det, men de ligger også godt under bunnfradraget i verdi og rammes ikke av noen endring her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men 3 promille gjelder jo bare for selvstendige boenheter, stadig 2 promille for alle andre, ref kemnerkontoret. Tydelig at andre også burde se mer på Sanders.. :)

Alle andre som ikke eier selvstendige boliger? Hvor mange er det egentlig? 

Og de som eier en bolig som ikke er selvstendig, betalte ingenting i 2016. I år må de betale 2 promille uten bunnfradrag.

https://lovdata.no/dokument/OV/forskrift/2016-12-07-1516

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Siden det er AP det gjelder har du sikkert full kontroll. Min forståelse av situasjonen er as follows: før hadde boligeiendom 2 promille i eiendomsskatt, med et visst bunnfradrag, mens næringseiendom hadde null og niks. Nå øker den for boligene til 3 promille, mens man går fra 0 til 2 promille for næringseiendom, uten bunnfradrag.

Jeg vet ikke hvorfor du blander inn "selvstendige boenheter", for tilnærmet enhver bolig som er verdt mer enn bunnfradraget er da en "selvstendig boenhet"? Jeg kan ikke se for meg at en bolig til 4 mill+ mangler eget toalett eller kjøkken, for å nevne noe. Mulig enkelte hybler gjør det, men de ligger også godt under bunnfradraget i verdi og rammes ikke av noen endring her.

Alle andre som ikke eier selvstendige boliger? Hvor mange er det egentlig? 

Og de som eier en bolig som ikke er selvstendig, betalte ingenting i 2016. I år må de betale 2 promille uten bunnfradrag.

https://lovdata.no/dokument/OV/forskrift/2016-12-07-1516

Veldig godt mulig jeg leste selvstendige boliger som eneboliger her, uten at det var det som mentes ser jeg nå :)

• boenheten har minst 30 kvm primærrom. Bor det flere personer i boenheten, må primærrom økes med 20 kvm for hver ytterligere beboer i boenheten som er fylt 15 år. Om særregel for leid bolig der det bor flere personer innenfor boenheten, se nedenfor. Om diverse spørsmål vedrørende måling av areal, se nedenfor

• boenheten har innlagt vann og avløp, se nedenfor

• pendleren eier eller disponerer boenheten for et tidsrom som må forutsettes å få en varighet på minst ett år, se pkt. 6.4.5.

• pendleren har tilgang til boenheten alle ukens dager, dvs. også i helgene og i perioder hvor vedkommende ikke arbeider, se pkt. 6.4.6.

Lenke til kommentar

Uansett, hva dette tilsier er vel at om man har en leilighet i Oslo med en verdivurdering på 3,5 mill, så blir eiendomskattsgrunnlaget på denne boligen ca 2,8 (- 20% av takst/verdivurdering).

Det vil si at man enda har mye å gå på om man har en bolig på 55-65 kvm i Oslo, faktisk går man vel klar med over en million. Så dette er ikke usosialt eller noe som rammer de svakeste, men derimot ett godt tiltak for å bremse prisgaloppen vi nå har sett samt få inn noen sårt tiltrengte skattekroner ifra velbemidlede hold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...