Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Vil ha baksmell på skatten

FranZe

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier vil jeg ha baksmell på skatten. Har derfor tenkt til å betale 15% skatt. På skatteetaten sine sider får jeg ikke justert prosenttrekket når jeg huker av at jeg ønsker det. Blir stående fast på 29% uten mulighet for å justere dette ned. Blir jeg nødt til å ringe de å si at jeg vil ha 15% skatt? Får jeg ikke lov til å ha 15% skatt? Eller hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du må spørre arbeidsgiver om dette, de kan i alle fall justere opp skattetrekket ditt dersom du ber om det. For å justere ned må du ha nytt skattekort, og da må det opplyses om lavere lønn enn i fjor. Det kan hende jeg er på bærtur, men jeg er mest interessert i å vite hvorfor du ønsker baksmell... Et kjapt søk på nett viser meg at man kan tjene litt i renter (men nå er jo rentenivået lavt), ellers så kan man i teorien tjene penger på investeringer som for eksempel aksjer, og så betale restskatten og sitte igjen med eventuelt overskudd. Noe sånt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er for å få igjen mer enn hva rentene på skattepengene gir. Spørsmålet jeg da sitter igjen med er om det er greit å melde inn lavere inntekt hvis dette ikke stemmer? For så å betale restskatten når den kommer. Står en såpass fritt eller må en betale skatt månedsvis etter årsinntekt? Har hørt om flere som heller velger å få restskatt så det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...