FranZe Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Som overskriften sier vil jeg ha baksmell på skatten. Har derfor tenkt til å betale 15% skatt. På skatteetaten sine sider får jeg ikke justert prosenttrekket når jeg huker av at jeg ønsker det. Blir stående fast på 29% uten mulighet for å justere dette ned. Blir jeg nødt til å ringe de å si at jeg vil ha 15% skatt? Får jeg ikke lov til å ha 15% skatt? Eller hvordan fungerer dette? Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Tror du må spørre arbeidsgiver om dette, de kan i alle fall justere opp skattetrekket ditt dersom du ber om det. For å justere ned må du ha nytt skattekort, og da må det opplyses om lavere lønn enn i fjor. Det kan hende jeg er på bærtur, men jeg er mest interessert i å vite hvorfor du ønsker baksmell... Et kjapt søk på nett viser meg at man kan tjene litt i renter (men nå er jo rentenivået lavt), ellers så kan man i teorien tjene penger på investeringer som for eksempel aksjer, og så betale restskatten og sitte igjen med eventuelt overskudd. Noe sånt? 1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 Ja, det er for å få igjen mer enn hva rentene på skattepengene gir. Spørsmålet jeg da sitter igjen med er om det er greit å melde inn lavere inntekt hvis dette ikke stemmer? For så å betale restskatten når den kommer. Står en såpass fritt eller må en betale skatt månedsvis etter årsinntekt? Har hørt om flere som heller velger å få restskatt så det er derfor jeg spør. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Er ein ikkje pålagt å oppgje riktig informasjon på skattekortet? 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Jo, det er man. 3 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 Det forblir slik det er. Takker for tilbakemeldingene Tok litt tid å grave frem informasjonen, men ikke rart en kan tro det er lov når det skrives i media, og hvor som helst, at de så å si oppfordrer til restskatt. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Blir spennende om et år når skattepengene er gamblet bort på aksjer og staten skal ha sitt 1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 Nja, en kan se slik på det. Selv synes jeg det er rart at en ikke klarer å oppdrive høyere rente på slike store summer. Er jo fullstendig klar over at de får høyere rente enn det vi får, men er det rett? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Jo, det er man. Hva kan skje om man oppgir feil informasjon? Anonymous poster hash: e9e78...8f2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå