Gå til innhold

ble påkjørt bakfra, dekker forsikringsselskapet til han som kjørte på meg skadene?


Ænonym

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er dette som gjer det litt vanskelig å finne balansen mellom å holde god avstand og samtidig ivareta trafikkflyten.

 

Og sjølv om at bilistar som bråbremser får skylda ved påkjørsel bakfra, så skal det ikkje så mykje til før skuldfordelinga blir omvendt. Skal ikkje meir til enn at det blåser eit papir over vegen før bilisten foran har grunn til å bråbremse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv opplevd at sinker i trafikken bruker unødvendig bråbremsing når man tar dem igjen på veien. De kjører gjerne 70 i 80 sonen og istedenfor å slippe forbi så hugger de på bremsene. Avstand trenger ikke være kort eller lang, de gjør det gjerne uansett.

Kjører jeg etter nåla i bilen så er faktisk fart når nåla peker 80 omtrent 72, det kan forklare de som kjører saktere enn fartsgrensen. Bremsedelen har jeg ingen kommentar til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steike det var mye, min ligger vel 4 km/t over reell hastighet. Og det er nok tilfelle at de aller fleste biler viser for mye, men det viker som om at mange også er klar over dette og lager sine egne fartsgrenser. Spesielt der det er ATK er det mange som plutselig skal bremse ned og skape kø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grovt sett så er feilmarginen langt større på "billigmerkene". Det er stilt krav om at speedometeret aldri skal underrapportere den reelle farta, men det er ikkje satt tilsvarande krav til kor mykje bilprodusenten kan bomme i andre enden. Dette fører til at mange produsentar som har som mål om å produsere billige bilar ikkje brukar veldig mykje tid på å finrekne og justere slik at speedometeret blir heilt nøyaktig.

Eit anna moment er også at billige bilar også har liten motor, noke som betyr at nøyaktigheita på speedometeret er mindre viktig sidan feilutslaget blir større jo høgare farta er.

 

Her er ei oversikt som dagbladet publiserte i 2013: http://www.dagbladet.no/tema/speedometeret-lurer-deg-sa-fort-kjorer-du-egentlig/64009531

Som du ser så finner du på lista over mest feilvisning merker som VW, Toyota, Opel, osv.

Og på lista over bilar med mest nøyaktig speedometer finner ein merker som BMW, Audi, Mercedes, osv.

 

Her er det med andre ord eit stort potensialle for å gå seg på ein fartsbotsmell dersom ein i alle år har kjøyrt ein billigbil og lært seg at den viser 10% for lite og dermed tilpassa kjøyremønsteret etter den kunnskapen. Når ein då seinare kjøper ein langt dyrare bil med svært nøyaktig speedometer så kan ein fort ryke på ei fartsbot fordi sikkerheitsmarginen i forhold til reell fart ikkje lenger er der.

Lenke til kommentar

Grovt sett så er feilmarginen langt større på "billigmerkene". Det er stilt krav om at speedometeret aldri skal underrapportere den reelle farta, men det er ikkje satt tilsvarande krav til kor mykje bilprodusenten kan bomme i andre enden. Dette fører til at mange produsentar som har som mål om å produsere billige bilar ikkje brukar veldig mykje tid på å finrekne og justere slik at speedometeret blir heilt nøyaktig.

Eit anna moment er også at billige bilar også har liten motor, noke som betyr at nøyaktigheita på speedometeret er mindre viktig sidan feilutslaget blir større jo høgare farta er.

 

Her er ei oversikt som dagbladet publiserte i 2013: http://www.dagbladet.no/tema/speedometeret-lurer-deg-sa-fort-kjorer-du-egentlig/64009531

Som du ser så finner du på lista over mest feilvisning merker som VW, Toyota, Opel, osv.

Og på lista over bilar med mest nøyaktig speedometer finner ein merker som BMW, Audi, Mercedes, osv.

 

Her er det med andre ord eit stort potensialle for å gå seg på ein fartsbotsmell dersom ein i alle år har kjøyrt ein billigbil og lært seg at den viser 10% for lite og dermed tilpassa kjøyremønsteret etter den kunnskapen. Når ein då seinare kjøper ein langt dyrare bil med svært nøyaktig speedometer så kan ein fort ryke på ei fartsbot fordi sikkerheitsmarginen i forhold til reell fart ikkje lenger er der.

 

KIA og hyndai er på lista over de med minst misvning, og det tar sånn ca 1 minutt å "finregne" hva speedometeret skal vise. Så er du sikker på det du sier her?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er meget tåpelig å ha full kasko på en 1993 modell Mazda.

 

Det koster vel en del tusen i året? Om du skulle knuse bilen får du vel utbetalt bilens verdi på kansje 3000kr fra kaskoen.

 

Samme som du får om du vraker bilen. Så kasko er bare tåpelig på en gammel og verdiløs bil.

Lenke til kommentar

KIA og hyndai er på lista over de med minst misvning, og det tar sånn ca 1 minutt å "finregne" hva speedometeret skal vise. Så er du sikker på det du sier her?

 

AtW

 

Ikkje 100%, men grovt sett ser det ut til å stemme.

 

Nøyaktigheita på speedometeret dreier seg ikkje berre om matematikk, men også slike ting som kor store variasjonar i hjulomkretsen som aksepteres, eller at det legges inn ein margin som gjer at ein ikkje skal trenge å justere speedometeret dersom einbytter til større hjul?

 

Det kan sjølvsagt også være andre grunnar til at dyrare bilmerker oftare har nøyaktig speedometer, men det ser i alle fall ut som at det er snarare regelen enn unntaket at små økonomiske bilar har stor feilmargin på speedometeret.

Lenke til kommentar

 

KIA og hyndai er på lista over de med minst misvning, og det tar sånn ca 1 minutt å "finregne" hva speedometeret skal vise. Så er du sikker på det du sier her?

 

AtW

 

Ikkje 100%, men grovt sett ser det ut til å stemme.

 

Nøyaktigheita på speedometeret dreier seg ikkje berre om matematikk, men også slike ting som kor store variasjonar i hjulomkretsen som aksepteres, eller at det legges inn ein margin som gjer at ein ikkje skal trenge å justere speedometeret dersom einbytter til større hjul?

 

Det kan sjølvsagt også være andre grunnar til at dyrare bilmerker oftare har nøyaktig speedometer, men det ser i alle fall ut som at det er snarare regelen enn unntaket at små økonomiske bilar har stor feilmargin på speedometeret.

 

 

Ja, gjør det det? Er Land Rover, Opel, Nissan og VW typiske billigmerker? Vil nå heller kalle det mellomklasse eller liknende?

 

Og det er jo litt av poenget mitt, det er en trivialitet å regne dette nøyaktig i løpet av fem minutter, neppe noe som har noe å si uansett hvor billig bilen er, ting som dekkomkrets osv er langt mer vesentlig. Finregning er neppe relevant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...