Gå til innhold

ble påkjørt bakfra, dekker forsikringsselskapet til han som kjørte på meg skadene?

Ænonym

Anbefalte innlegg

Var for første gang innblandet i en "trafikkulykke" for noen dager siden. Måtte bråbremse da det var en helt idiotisk forbikjøring i motgående. Han bak meg fikk bremset en del, men det ble en liten smell. Ble mest skade på støtfanger. Det gikk verre med bilen til han som kjørte på meg, da han fikk tilhengerfeste inn i fronten på bilen. Vi skrev skademelding og han tok skyld. Men jeg hadde bare delkasko da ulykken skjedde(har endret til full kasko nå), så får jo ikke dekt skaden igjennom mitt forsikringsselskap... Men er det forsikringen hans som dekker for skadene, da han tok skylden ja? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: En skademelding er ikke noen erkjennelse av skyld, og hvem som har skyld er det forsikringsselskapenes saksbehandlere som til slutt fastsetter.

Så: Dersom det som går frem av tegning og avkryssing på skademelding signert begge parter er det samme som du forteller her er dette tid og vei mens byråkratiets kvern maler. Da er det hans ansvarsforsikring som dekker og ditt forsikringselskap er bare en "adminstrativ medspiller" som tar seg administrasjonen av skadesaken på dine vegne

Lenke til kommentar

Det er ikke du, deg, eller ditt forsikringsselskap som skal betale for skaden(e) - han kjørte på deg bakfra, og om dere i tillegg har krysset på av på skademeldingsskjemaet for at han tar skylden, er det hans forsikringsselskap som skal betale for skaden(e).

Lenke til kommentar

Skiftet ikke kjørefelt, men en bil gjorde en forbikjøring i motgående felt med alt for dårlig tid, så jeg måtte bråbremse.

Bruker forsikringsselskap lang tid på å behandle slike saker?

Endret av tørkepapir
Lenke til kommentar

om dere i tillegg har krysset på av på skademeldingsskjemaet for at han tar skylden, er det hans forsikringsselskap som skal betale for skaden(e).

Hvor i skademeldingen mener du man krysser av for dette?

Hint: Det er ikke noe kryss for "jeg har skylden" i skademeldingen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

tørkepapir: Selvsagt er det han som kjørte på deg sin forsikring som skal betale. Uansett ville det ikke hjulpet å oppgradere til full kasko siden kollisjonen skjedde før du oppgraderte.

Lenke til kommentar

Her er noen bilder av skaden jeg fikk på bilen, ser ikke ut som store greiene men men. jeg har en mazda 323 1993 modell sedan. skaden er som dere ser på bildene et "flak" som har løsnet og en og en sprekk 30cm til venstre, partiet i mellom sprekkene og flaket kjennes løst/mindre solid ut. Hva tror dere dette kan bli kostende å fikse?

post-296929-0-90944900-1488224529_thumb.jpg

post-296929-0-98199300-1488224530_thumb.jpg

post-296929-0-88911000-1488224531_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dra til merkeverksted og ta takst på skaden. Du kan gjerne ta kontakt med forsikringsselskapet ditt først, evt kan det være ett verksted som er nærmere som er lettere å bruke enn merkeverksted.

Du må regne med å betale litt, tror 500,- er normal pris, tar ikke mange minuttene. Dette får du igjen/ bakt inn i tilbudet fra forsikringsselskapet. Ta vare på kvittering såklart.

Dette ser ut som en såpass liten skade at det nok lønner seg for deg å be om kontant oppgjør, dvs du får igjen det som det koster å fikse skaden, men velger selv om du faktisk vil fikse den.

Til sammenligning fikk jeg igjen rett over 30k for en forsikringssak her for noen år siden. Kjøpte brukt skjerm og lykt for 800,- og ordnet det selv på litt over en time. Foruten en list som mangler og en plastikkbit på frontfanger er bilen akkurat som før...

Lenke til kommentar

Dra til merkeverksted og ta takst på skaden. Du kan gjerne ta kontakt med forsikringsselskapet ditt først, evt kan det være ett verksted som er nærmere som er lettere å bruke enn merkeverksted.

Du må regne med å betale litt, tror 500,- er normal pris, tar ikke mange minuttene. Dette får du igjen/ bakt inn i tilbudet fra forsikringsselskapet. Ta vare på kvittering såklart.

Dette ser ut som en såpass liten skade at det nok lønner seg for deg å be om kontant oppgjør, dvs du får igjen det som det koster å fikse skaden, men velger selv om du faktisk vil fikse den.

Til sammenligning fikk jeg igjen rett over 30k for en forsikringssak her for noen år siden. Kjøpte brukt skjerm og lykt for 800,- og ordnet det selv på litt over en time. Foruten en list som mangler og en plastikkbit på frontfanger er bilen akkurat som før...

får jeg bare betalt for delen ved kontantoppgjør, eller blir det tatt med den tiden verkstedet tror de ville brukt på jobben?

Lenke til kommentar

Du skal i utgangspunktet få betalt det samme som det ville ha kostet å fikse det på verksted. Forsikringsselskapene kommer ofte med et lavt tilbud først, så er ikke alltid det lønner seg å ta første tilbudet (i min sak fikk jeg bra tilbud med en gang, jeg fikk det som skaden kostet - vrakpanten på bilen)

Lenke til kommentar

Dersom han som kjøyrte på deg får skulda så får du dekt skadene gjennom hans forsikringsselskap. Hadde du hatt kasko så ville ditt forsikringsselskap betalt ut erstattninga til deg med ein gong og krevd dette tilbakebetalt frå det andre forsikringsselskapet slik at du hadde sluppet å stå i den situasjonen du er i no og venter på at saksbehandlinga skal gå sin gang.

Normalt sett er det den som kjøyrde på som får skulda med utgangspunkt i at det er uansvarlig å ikkje holde god nok avstand til å kunne stoppe.

Det finnes sjølvsagt unntak, men i denne saka så hadde du også ein åpenbar god grunn til å bråbremse, så det er nok tvilsomt at du får retta påstand mot deg på at du bråbremsa uventa og unødvendig og derfor må ta skulda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er nesten alltid de som kjører på noen bakfra som får skylden sålenge det ikke blir bråbremset uten grunn og kun for å prøve på forsikringssvindel. Jeg kjørte på en bakfra men kan tydelig og klart bevise at denne gubben kun var ute etter litt penger. Han hadde det og kanskje har dette som hobby enda, jeg vr den 5 på et halvt år han gjorde det med! Her er videoen som reddet meg:

Lenke til kommentar

Det er nesten alltid de som kjører på noen bakfra som får skylden sålenge det ikke blir bråbremset uten grunn og kun for å prøve på forsikringssvindel. Jeg kjørte på en bakfra men kan tydelig og klart bevise at denne gubben kun var ute etter litt penger. Han hadde det og kanskje har dette som hobby enda, jeg vr den 5 på et halvt år han gjorde det med! Her er videoen som reddet meg:

Alstå. Du kan takke deg selv også. Etter han bremset den første gangen hopper du på gassen og kommer rett oppi rompa på hans. Du kjører alt for nærme. Vises veldig godt. Du burde holdt avstand etter det første forsøket hans. Du hadde ikke spesielt lang avstand til han. 

Endret av Randeboy
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...