Redaksjonen. Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Kia Niro kommer som ladehybrid i år, og som elbil neste år.Kias «crossover»-modell blir elektrisk til neste år Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Spennende. Men den vil nok ha minst 30% høyere forbruk enn Ioniq, pga vekt, aerodynamisk form og frontareal. Det er altså ganske viktig at den får ett brukbart batteri, minst 40-50 kWh. 5 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Bagasjeromplass, magre 373 liter. Samme visa nok engang. Sukk... • http://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/uk/en/assets/vehicles/all-new-niro/specification/Niro_specification.pdf 4 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land. Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 20. februar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 20. februar 2017 Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land. Og igjen kommer du med påstanden som du har blitt motbevist så mange ganger, elbiler sin andel av nysalget er økende verden over, med noen unntak. Det er ikke gitt at de skal fases ut heller, om en ser på forslagene vill det være gunstig å kjøre elbil i lang tid fremover og i evig tid om en tenker på at det koster 1-2 kroner pr mil. 11 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land. Hva med en tur til optiker og kjøpe nye briller så du ser litt klarere og klarer å lese deg opp litt? 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Cowboystrekk Skrevet 21. februar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 21. februar 2017 Norge er litt spesielt selv uten elbilfordelene. Få land har like lav strømpris som oss, dette gjør at elbiler kommer svært godt ut når det gjelder drivstoff og de vil de alltid slå ICE-biler med stor margin. Lavere service og reparasjonsutgifter er en annen stor fordel. Den klart dyreste delen, batteriet, er som regel sikra gjennom svært gode garantiordninger, ellers er de fleste elbilkomponenter langt rimeligere enn tilsvarende ICE-biler. Det ser også ut som levetiden for batteriene er langt høyere enn først antatt, noe som tar bort usikkerhet der. Om du kjører 15k kilometer i året og din bil bruker 0,7l bensin på mila i gjennomsnitt gjennom hele året havner drivstoffutgifter alene på rundt 15k, tilsvarende elbil ligger typisk på 2 kW-mila og er vi riktig slemme med elbilen og tar utgangspunkt i 1,- pr kW så sparer du 12k bare her. En typisk elbilservice ligger på alt fra 1000 til 4500, for fossile biler ligger servicer i snitt noe høyere bl.a grunnet ting som oljeskift etc. Du har også færre slitedeler på elbiler som klutsj, bremseklosser (selv om enkelte elbiler sliter med skiver som må byttes pga rust) etc. Selv om man plukker bort alle andre elbilfordeler vil en gjennomsnittlig familie spare minst 15k i året, ofte mer, noe som igjen forsvarer en høyere innkjøpspris. Elbiler nærmer seg ICE-biler prismessig hvert år. Det kritiske punktet er av mange regnet som når pris pr kW for batteriene kommer under 100 USD. Tesla hevder de er nede på rundt 125 USD nå ved oppstart av gigafactory. 10 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land. Du bør lese litt faktabasert litteratur. Det er helt vanlige familier og økonomisk fornuftige mennesker som vil fortsette å kjøpe Elbiler. Rett og slett fordi Elbilen er ca ti ganger billigere å drifte, og andre midlertidige fordeler er ren bonus. I tillegg er Elbilen eksepsjonell enkel å eie. Ingen kostnader og plunder med overhaling/skifte av tennplugger, pluggledninger, oljefilter, luftfilter, injektorer, registerkjeder, drivreimer, eksosanlegg, katalysatorer, etterfylle motorolje, girkasse olje, startmotorer, dynamoer, etc etc etc. Fossilbilen er en mekanisk møkkete dinosaur. Parkerte fossilbilen for godt etter 42 år, himmel hvilken lettelse. Husstandens Elbil nr 2 koster ca 55 øre/mil, Elbil nr 1 koster ca 65 øre/mil. EU kontroll kr. 750 - ingen feil. Konsernsjef Eldar Sætre i Statoil har forstått at det er fossilbilen som blir fremtidens tullebil: http://www.nettavisen.no/na24/statoil-sjefen-tror-elbilen-utlser-oljebransjens-fall-om-fem-ar/3423274794.html Årsaken til at bilprodusentene nå setter av budsjetter på tresifrede milliardbeløp for utvikling av Elbiler, er EU sin intensjon om å forby fossilbilen om bare 13 år. Riktignok vet ingen i hvilken form EU eksisterer om 13 år, men bilprodusentene har ikke noe valg. De må handle i tide som om dette blir innført: http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a31097/german-government-votes-to-ban-internal-combustion-engines-by-2030/ Og dieselbilen er den første som blir borte. Muligens allerede om tre år: http://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html 6 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) Fossilbilen er en mekanisk møkkete dinosaur. Når man tenker litt etter så er teknikken egentlig ganske latterlig og stappfull av løsninger for å komme seg rundt alle disse ulemper: Ta kløtsjen f. eks. Finnes kun fordi ICE-motoren ikke har dreiemoment i det hele tatt ved 0 rpm og nokså varierende dreiemoment over resten av turtallet ellers. Damplokomotivene hadde ikke kløtsj og kom seg ut fra stasjonen likevel. Men nok om det - SCNR Edit: rot med sitatet Endret 21. februar 2017 av trikola 2 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land. Den største fordelen til elbil er uansett den lave kostnaden for "bensin". 1-2 kroner per mil i drivstoff... Legger staten en massiv økning på strømavgiften vil det være en mye større ulempe å ha et stort/dårlig isolert hus enn en elbil siden elbil typisk bare står for 10%-15% av husstandens strømforbruk. 4 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land. Den største fordelen til elbil er uansett den lave kostnaden for "bensin". 1-2 kroner per mil i drivstoff... Legger staten en massiv økning på strømavgiften vil det være en mye større ulempe å ha et stort/dårlig isolert hus enn en elbil siden elbil typisk bare står for 10%-15% av husstandens strømforbruk. Den største fordelen til elbil, for oss alle, er redusert lyd og luft-forurensning. Dette har vært et problem i mange år. ( Selv om det er noen år siden svineriet med blybensin). Nå blir det betydelig bedre i byområder og langs transportårer. Endelig. Og transport ønsker vi nok fortsatt i årene fremover. Hurra for utviklingen, enten det blir overvekt av batteri eller Hydrogen. Selv om det nok blir vanskeligere å lokke garasjedøra å ta farvel. 3 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land. Hva med en tur til optiker og kjøpe nye briller så du ser litt klarere og klarer å lese deg opp litt? Om du ser godt uten briller hadde det vært artig å vite hvor du henter dine fakta fra ? ;-) 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Du bør lese litt faktabasert litteratur.Det er helt vanlige familier og økonomisk fornuftige mennesker som vil fortsette å kjøpe Elbiler. Rett og slett fordi Elbilen er ca ti ganger billigere å drifte, og andre midlertidige fordeler er ren bonus. Jeg vil gjerne se den "faktabaserte litteraturen" som bekrefter at en elbil er hele 10 ganger billigere i drift enn en ordinær bil ... Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Du bør lese litt faktabasert litteratur.Det er helt vanlige familier og økonomisk fornuftige mennesker som vil fortsette å kjøpe Elbiler. Rett og slett fordi Elbilen er ca ti ganger billigere å drifte, og andre midlertidige fordeler er ren bonus. Jeg vil gjerne se den "faktabaserte litteraturen" som bekrefter at en elbil er hele 10 ganger billigere i drift enn en ordinær bil ... På drivstoff er vell omtrent ICE-biler 5 ganger dyrere å kjøre, på service og reparasjoner alt fra samme pris til langt dyrere, men 10 ganger dyrere enn elbiler er det nok ikke i nærheten av. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Du bør lese litt faktabasert litteratur.Det er helt vanlige familier og økonomisk fornuftige mennesker som vil fortsette å kjøpe Elbiler. Rett og slett fordi Elbilen er ca ti ganger billigere å drifte, og andre midlertidige fordeler er ren bonus. Jeg vil gjerne se den "faktabaserte litteraturen" som bekrefter at en elbil er hele 10 ganger billigere i drift enn en ordinær bil ... På drivstoff er vell omtrent ICE-biler 5 ganger dyrere å kjøre, på service og reparasjoner alt fra samme pris til langt dyrere, men 10 ganger dyrere enn elbiler er det nok ikke i nærheten av. Blir jo litt vanskelig å se på de variable kostnadene, nettopp fordi de er variable. Men ser ein på faktiske kostnader så er nok 10 gangen mulig(for de med høye driftskostnader) men ikke normalt. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Ja, absolutt, men det forutsetter i praksis at begge biler er utenfor garantiperioden (unntatt batterigaranti for elbiler som ofte er en del lengre enn resten av bilens garanti), det er da de virkelige utgiftene med ICE-biler kan komme. Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Du bør lese litt faktabasert litteratur.Det er helt vanlige familier og økonomisk fornuftige mennesker som vil fortsette å kjøpe Elbiler. Rett og slett fordi Elbilen er ca ti ganger billigere å drifte, og andre midlertidige fordeler er ren bonus. Jeg vil gjerne se den "faktabaserte litteraturen" som bekrefter at en elbil er hele 10 ganger billigere i drift enn en ordinær bil ... Jeg har også erfaring med vanlige biler og deres utfordringer og kostnader. Om det er 5-8 eller 10 gangern er vanskelig å si helt nøyaktig for det er mange variabler. MEN jeg har spart mer i drifts og vedlikeholdskostnader på mine elbiler enn de faktisk har kostet å kjøpe og holde vedlike til å kjøpe en Opel Ampere E og en Tesla Modell 3. A Høres det ut som en dårlig deal? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå