Gå til innhold

Kias «crossover»-modell blir elektrisk til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land.

 

Hva med en tur til optiker og kjøpe nye briller så du ser litt klarere og klarer å lese deg opp litt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land.

 

Du bør lese litt faktabasert litteratur.

Det er helt vanlige familier og økonomisk fornuftige mennesker som vil fortsette å kjøpe Elbiler. Rett og slett fordi Elbilen er ca ti ganger billigere å drifte, og andre midlertidige fordeler er ren bonus. I tillegg er Elbilen eksepsjonell enkel å eie. Ingen kostnader og plunder med overhaling/skifte av tennplugger, pluggledninger, oljefilter, luftfilter, injektorer, registerkjeder, drivreimer, eksosanlegg, katalysatorer, etterfylle motorolje, girkasse olje, startmotorer, dynamoer, etc etc etc. Fossilbilen er en mekanisk møkkete dinosaur.

Parkerte fossilbilen for godt etter 42 år, himmel hvilken lettelse. Husstandens Elbil nr 2 koster ca 55 øre/mil, Elbil nr 1 koster ca 65 øre/mil. EU kontroll kr. 750 - ingen feil.

 

Konsernsjef Eldar Sætre i Statoil har forstått at det er fossilbilen som blir fremtidens tullebil:

http://www.nettavisen.no/na24/statoil-sjefen-tror-elbilen-utlser-oljebransjens-fall-om-fem-ar/3423274794.html

 

Årsaken til at bilprodusentene nå setter av budsjetter på tresifrede milliardbeløp for utvikling av Elbiler, er EU sin intensjon om å forby fossilbilen om bare 13 år. Riktignok vet ingen i hvilken form EU eksisterer om 13 år, men bilprodusentene har ikke noe valg. De må handle i tide som om dette blir innført:

http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a31097/german-government-votes-to-ban-internal-combustion-engines-by-2030/

 

Og dieselbilen er den første som blir borte. Muligens allerede om tre år:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fossilbilen er en mekanisk møkkete dinosaur.

Når man tenker litt etter så er teknikken egentlig ganske latterlig og stappfull av løsninger for å komme seg rundt alle disse ulemper:

 

Ta kløtsjen f. eks. Finnes kun fordi ICE-motoren ikke har dreiemoment i det hele tatt ved 0 rpm og nokså varierende dreiemoment over resten av turtallet ellers.

 

Damplokomotivene hadde ikke kløtsj og kom seg ut fra stasjonen likevel.

 

Men nok om det - SCNR

 

Edit: rot med sitatet

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land.

 

Den største fordelen til elbil er uansett den lave kostnaden for "bensin". 1-2 kroner per mil i drivstoff... Legger staten en massiv økning på strømavgiften vil det være en mye større ulempe å ha et stort/dårlig isolert hus enn en elbil siden elbil typisk bare står for 10%-15% av husstandens strømforbruk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land.

Den største fordelen til elbil er uansett den lave kostnaden for "bensin". 1-2 kroner per mil i drivstoff... Legger staten en massiv økning på strømavgiften vil det være en mye større ulempe å ha et stort/dårlig isolert hus enn en elbil siden elbil typisk bare står for 10%-15% av husstandens strømforbruk.

 

Den største fordelen til elbil, for oss alle, er redusert lyd og luft-forurensning. 

Dette har vært et problem i mange år. ( Selv om det er noen år siden svineriet med blybensin).

Nå blir det betydelig bedre  i byområder og langs transportårer. Endelig. Og transport  ønsker vi nok fortsatt i årene fremover.

Hurra for  utviklingen, enten det blir overvekt av batteri eller Hydrogen.

Selv om det nok blir vanskeligere å lokke garasjedøra å ta farvel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Blir spennende å se hvem som skal kjøpe alle disse elektriske bilene når elbilfordelene nå fases ut i Norge. I dag selges det jo knapt nok elbiler i andre land.

 

Hva med en tur til optiker og kjøpe nye briller så du ser litt klarere og klarer å lese deg opp litt?

Om du ser godt uten briller hadde det vært artig å vite hvor du henter dine fakta fra ? ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør lese litt faktabasert litteratur.

Det er helt vanlige familier og økonomisk fornuftige mennesker som vil fortsette å kjøpe Elbiler. Rett og slett fordi Elbilen er ca ti ganger billigere å drifte, og andre midlertidige fordeler er ren bonus. 

Jeg vil gjerne se den "faktabaserte litteraturen" som bekrefter at en elbil er hele 10 ganger billigere i drift enn en ordinær bil ...

Lenke til kommentar

 

Du bør lese litt faktabasert litteratur.

Det er helt vanlige familier og økonomisk fornuftige mennesker som vil fortsette å kjøpe Elbiler. Rett og slett fordi Elbilen er ca ti ganger billigere å drifte, og andre midlertidige fordeler er ren bonus. 

Jeg vil gjerne se den "faktabaserte litteraturen" som bekrefter at en elbil er hele 10 ganger billigere i drift enn en ordinær bil ...

 

På drivstoff er vell omtrent ICE-biler 5 ganger dyrere å kjøre, på service og reparasjoner alt fra samme pris til langt dyrere, men 10 ganger dyrere enn elbiler er det nok ikke i nærheten av.

Lenke til kommentar

 

 

Du bør lese litt faktabasert litteratur.

Det er helt vanlige familier og økonomisk fornuftige mennesker som vil fortsette å kjøpe Elbiler. Rett og slett fordi Elbilen er ca ti ganger billigere å drifte, og andre midlertidige fordeler er ren bonus. 

Jeg vil gjerne se den "faktabaserte litteraturen" som bekrefter at en elbil er hele 10 ganger billigere i drift enn en ordinær bil ...

 

På drivstoff er vell omtrent ICE-biler 5 ganger dyrere å kjøre, på service og reparasjoner alt fra samme pris til langt dyrere, men 10 ganger dyrere enn elbiler er det nok ikke i nærheten av.

 

 

Blir jo litt vanskelig å se på de variable kostnadene, nettopp fordi de er variable. Men ser ein på faktiske kostnader så er nok 10 gangen mulig(for de med høye driftskostnader) men ikke normalt. 

Lenke til kommentar

 

Du bør lese litt faktabasert litteratur.

Det er helt vanlige familier og økonomisk fornuftige mennesker som vil fortsette å kjøpe Elbiler. Rett og slett fordi Elbilen er ca ti ganger billigere å drifte, og andre midlertidige fordeler er ren bonus. 

Jeg vil gjerne se den "faktabaserte litteraturen" som bekrefter at en elbil er hele 10 ganger billigere i drift enn en ordinær bil ...

Jeg har også erfaring med vanlige biler og deres utfordringer og kostnader. Om det er 5-8 eller 10 gangern er vanskelig å si helt nøyaktig for det er mange variabler. MEN jeg har spart mer i drifts og vedlikeholdskostnader på mine elbiler enn de faktisk har kostet å kjøpe og holde vedlike til å kjøpe en Opel Ampere E og en Tesla Modell 3. A Høres det ut som en dårlig deal?  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...