Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjørelys ryker flere ganger i året

sniffen

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Corolla 04 med drøyt 70000 kilometer.

Siste 2-3 årene har jeg fått et problem med kjørelysa. De ryker 4-5 ganger i året. Stort sett annenhver gang.

Forsøkt forskjellige pærer, men samme resultat. Bytter og begge samtidig, men hjelper ikke i det hele tatt. Går en drøy måned før et av de tar kvelden.

Hva er dette? De koster jo litt samt at det trangt og jævlig når man skal igang (selv om man jo har endel erfaring etterhvert)

Frykter at en feilsøking på verksted fort kan koste på seg. Noen som har noen tanker om hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du HELT sikker på at pærene ryker? Du kan bli lurt, det kan være dårlig kontakt, kanskje så enkelt som oksyderte pærekontakter. Lysene slutter å fungere, du bytter pærer, da tar du jo i kontaktene og det kan gi forbindelse igjen.

Om du er helt sikker på at pærene faktisk ryker må du se på ladespenningen. Du kan ha unormalt høy ladespenning, det gir sterke lys, men kort levetid på pærene. Ellers, sitter lyktene skikkelig fast? Kjører du mye på dårlig vei? Pærene levetid reduseres av sterke vibrasjoner. Mye av/på kjørelys? Hver gang ei lyspære tennes sjokkes den med en veldig høy strøm før den er så varm at den lyser. Har du ekstremt hyppig av/på bør du vurdere å ha kjørelys i egne diodebaserte lykter og kun ha nærlys i de orginale lyktene.

Ellers er det enkelte grep du kan gjøre for å øke levetiden på pærene, som å velge "longlife" pærer og kanskje legge inn ei 2m sløyfe med 1mm2 kabel i serie med pærene for å redusere ripler og oppstartstrøm.

Lenke til kommentar

På Toyotaer er det ikke uvanlig at kontakta eller ledningen ute ved pæra er dårlig. Det pleier omsider å smelte sammen. Ikke at jeg har opplevd at dem spiser pærer av den grunn.

Eller ikke uvanlig at folk deformerer festebøyla når dem bytter pærer selv. Sånn at pæra blir sittende løst.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Takker for svar

Pærene blir kaputt. I sommer gikk jeg og over begge kontaktene først med Promeister elektronikkrens, så med Promeister kontaktspray. Gikk ikke mange ukene før første pære ga seg igjen. Har gått over kontakter/løse ting ellers.

Kjører ikke allverdens mye. Kanskje 3 mil i snitt om dagen med 4 starter. Det rare er jo at når problemet oppstå så begynnte begge pærene å krangle. Derfor jeg tenkte at årsaken må ligge før lyktene/pærene. Har desvere ikke måleutstyr, men dette bør kankje være grei skuring for et verksted. Det er uholdbart som det er nå hvertfall. Ikke forsøkt longlifepærer enda. Det er kanskje en mulighet først. At lyset blir noe dårligere kan jeg leve med ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...