flink_gutt Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Tolker helse litt utvidet og legger denne her i mangel av bedre sted. Jeg får temmelig ulike reaksjoner på kropp og diett. Skolelegen her vi bor (utenfor EU/EØS, derfor egen lege på "vgs") synes jeg er så lang jeg kan brukes til reserve telefonstolpe og mange her tar man for 18 år for lengst, bl a pga høyden (det er vel ikke noe problem?). Selv føler jeg ikke høyden som noen annen plage enn at jeg forlengst er over i dyrere voksentøy og at jeg er noen cm høyere enn far gjør da vel ikke mer enn at det blir vanskeligere å låne tøy av ham? Mange synes også jeg er litt tynn og skranglete, selv føler jeg ikke det som annet problem enn at noen typer bukser alltid er store nok til å ha plass til minst en halv bleie også , ikke bare bakenden min, at skjorter må være ett nummer større rundt halsen enn jeg egentlig trenger for å få dem lange nok på armene og at det første jeg må sjekke når jeg skal kjøpe bukser er at det er noen cm å legge ned. Jeg føler meg i fin form, og er iflg skolelegen i utmerket form så langt leger kan sjekke slikt enkelt. Sitter naturligvis en del på bakenden på skolen, men er foruten skolen aktivt med i speider og skoleidrettslag (basketball), svømmer en del (fordelen med et "byggefeltbasseng" åpent åtte måneder i året og gratis inngang ) spiller også basketball på byggefeltet et par dager i uken - og så er det jo litt arbeid å gjøre hjemme og på yrkespraksis også). Trent som en idrettsmann på sikte etter gull i OL er jeg likevel ikke - og hvorfor skulle jeg være det? Så kan vi gå over på dietten. En dame i nabolaget mener jeg spiser som en bryggerigamp til frokost og mener også at jeg putter i meg for mye kaker etc. Mor er litt bekymret for eggeforbruket mitt, skolelegen har bedt henne slutte å bekymre seg siden kolesterolet mitt er 2,2 og egg sunt når de er av god kvalitet. Noen mener jeg spiser mer enn jeg har godt av (gjorde jeg det burde vel livlinjen vært litt større?), far blåser og mener at gutter som meg trenger mat så lenge både kropp og hjerne ennå vokser, andre mener jeg spiser litt for usunt. Til det siste: Jeg har ikke tenkt å leve på bare kaninføde selv om jeg er glad i salat og grønt, jeg har tenkt å spise både slikt som koteletter, kjøttboller eggerøre, ostebiter fiskekotelletter og slikt som te, kjeks, søt frukt, litt iskrem, litt dessert - ja selv litt godteri - så lenge vi/jeg har råd til ordnetlig vare. Om det gjør at jeg lever et år eller to kortere får så være, for jeg skal helst ha et liv også, og det får man ikke (mener jeg) av å bare spise kålblader og gulrøtter, selv om begge deler er både nødvendig og godt. Vedlagt finner dere "tekniske data" (høyde, vekt, mål osv) og typisk dagsdiett. Jeg er klar over at ting ikke er pefekt iflg noen som skal forstå seg på kost, men er det så forferdelig for en gutt på 17? Data og diett.pdf Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 For det første: BMI-en din er på 16,4, noe som er sykelig tynt. Skolelegen din virker opptatt av at du bør opp i vekt, og jeg er enig med ham i det. For det andre: jeg kan ikke fatte og begripe at noen synes det der er mye mat. Det er jo ikke mer enn så vidt du spiser i det hele tatt. Ikke ett eneste av de måltidene ville jeg vært i nærheten av å bli mett av en gang. Jeg er 186 og veier ~88kg. Uten at jeg har finregnet på det, anslår jeg det totale kaloriinntaket ditt til å være mellom 1500 og 2000kcal, noe som er alt for lite. Med din høyde bør du opp i ~67kg for å unngå å havne i "sykelig undervekt" kategorien (men du er fortsatt syltynn), og da vil kroppen din trenge 1800kcal pr. dag om du ligger i koma. I realiteten vil du nok trenge rundt 2500kcal. Så, for å svare kort på spørsmålet ditt: ja, dette er forferdelig for en gutt på 17. Det sagt, så er det jo slik at hvis du ikke selv opplever noen negative effekter av det ekstremt lave matinntaket ditt spørs det jo hvor nødvendig det er å endre på noe. Risikoen ved sykelig overvekt er godt kjent og det er ukontroversielt å anbefale vektnedgang til sykelig overvektige selv om de ikke opplever noen direkte plager i hverdagen, men for sykelig undervekt kjenner jeg ikke til risikoen så jeg tør ikke være like bastant. Men som lekmann virker det for meg åpenbart at å sulte seg sånn som dette her i en periode av livet hvor man vokser og utvikler seg er alt annet enn tilrådelig. 2 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Stol på legen din, ikke gjør som morra di sier! 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 @henrikwl Jeg bør altså heller ØKE matinntaket enn lytte til slike slike som sier jeg spiser for mye. Skal ikke være meg imot å øke til tre egg og to skjeer moset makrell om morgenen, ikke en ekstra ts margarin i eggerøren heller sammen med dem som alt går der i dag. Kanskje også en unnskyldning for en frokostpølse oftere enn hver søndag? Om morgenen har jeg nemlig alltid plass til mer og "mer" kan visst da være noe med mer kalorier enn coleslawen (selv om coleslaw også er veldig godt)? Utenom frokosten føler jeg meg derimot sjelden sulten (og jeg har alltid spist når jeg er sulten og latt være når jeg ikke er sulten, aldri "sultet meg" for annet enn slikt som majones, kaker, brus, karameller eller slikt. Du får det derimot til å høres ut som jeg ikke bør bekymre meg en cm om jeg får lyst på en ekstra bolle stuffet med pølse/tomat/mais eller et nygrillet kyllinglår på veien hjem, ikke en ekstra donut med ananassyltetøy i hullet eller noen ekstra havrekjeks etter middagen heller. Riktig forstått? Kan også si at at på skolen spiser jeg standardporsjonene i kantinene og føler selv de passer meg godt. Svært sjelden jeg ikke spiser opp (selv om jeg ikke har forsynt meg selv), for vi har god mat i kantinen, men enda sjeldnere jeg har lyst på mer enn standardporsjonene når "restefatene" sendes rundt etter at alle har fått standardporsjon. Synes heller ikke jeg spiser verken særlig mer eller særlig mindre enn de andre rundt bordet der jeg sitter i i skolekantinen. @kakofoni Når det gjelder eggeinntaket stoler jeg på skolelegen, Jeg gjør selvfølgelig som mor sier, men hun har aldri sagt jeg ikke skal spise flere egg - hun har sagt hun er bekymret for litt for mange egg hos meg. Har imidlertid ikke hørt noe om bekyringer etter at hun snakket med skolelegen så regner med hun forstår at han mener jeg ikke tar skade av de eggene. Tror bare det bekymrer henne at legen hjemme snakketom 3-4 egg i uken, og her spiser jeg 14 + omletter på skolen, eggebåter i salater og egg i kaker og annen mat. Far sier derimot at jeg skal begynne å tenke på "egg og kolesterol" når det kolesterolet mitt er 5-6, når det 2 skal jeg bare glemme slike tanker og spise så mye egg jeg har lyst på - særlig her hvor egg fra frittflaksende høns fort på så mye mais at plommen er knallgul koster 32-33 kr for 24 stk. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Nå forstår jeg ikke helt. Det virker som de er veldig opptatt av hva du spiser? Har du en medisinsk tilstand eller noe? Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 Neida, ingen annen tilstand enn den legen har oppsummert med så langt ut fra enkle prøver: Sunn og i god form. De er bare opptatt av at jeg ikke skal stå med en kolestrol på 6-7 eller et blodtrykk på 200/100 til jeg er 20 - og det er jo jeg også. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Etter å ha vært gjennom fagene fysiologi, biokjemi, medisinsk kjemi, patofysiologi.... så har jeg konkludert med at- Følg "matsirkelen" som vi lærte på barneskolen. Spis variert, og spis til du er mett - Spis gjerne 3-5 ganger om dagen. Jo flere måltider, jo bedre - La sukker og godteri forbli en helgebonus Så enkelt kan det gjøres I ditt tilfelle så ville jeg anbefalt deg å spise ca 4 måltider hver dag. Du har sannsynlighvis en høy forbrenning, noe de fleste unge har. IKKE vær redd for å spise egg, og dersom du spiser et variert og normalt kosthold, samt at du er i regelmessig fysisk aktivitet, skal du ikke bekymre deg for å utvikle høyt kolesterol og høyt blodtrykk som 20-åring. Du trenger ikke å lage deg noen diettplan, jeg ville heller lagt fokuset på å faktisk nå de målene ved å spise jevnlig gjennom dagen og spise variert mat. Mengden har ingen betydning i din alder, når du åpenbart ikke har lagt på deg særlig vekt. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Du er ca. 70kg for lett og 40 år for ung til å skulle bekymre deg for kolesterol. Spis egg med god samvittighet. Generelt, spis mer med god samvittighet. Hold deg til kostsirkelen, slik AnnonymG nevner, og siden du spiser som en fugl er det kanskje lettere å legge til et måltid eller to i løpet av en dag enn det er å spise mer mat pr. måltid. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Neida, ingen annen tilstand enn den legen har oppsummert med så langt ut fra enkle prøver: Sunn og i god form. De er bare opptatt av at jeg ikke skal stå med en kolestrol på 6-7 eller et blodtrykk på 200/100 til jeg er 20 - og det er jo jeg også.Jeg skjønner at de er opptatt av dette. Men nå må vi huske på at du er en 17 år gammel gutt som har verdier helt innenfor normalen. Hvis det er slik at de blander seg veldig inn i hvordan du spiser, så er jeg redd for at det ødelegger spisegleden din. Jeg tenker at du er for det første svært undervektig, og at du i tillegg har en imponerende detaljbevissthet over hva du spiser. Derfor lurer jeg på om det hadde vært best for deg å slutte fullstendig med å "telle" maten din. Stol på dine følelser når du er sulten og mett, og spis det du måtte ønske. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 @annonymG Nå hørte jeg aldri noe om matsirkel på skolen, men jeg hørte om en matpyramide - kan det være samme? Den følger jeg, både fordi jeg vil og fordi mor insisterer på den er godt kosthold, bortsett fra at den inneholder litt for mye brød (blir dårlig i magen av for mye brød, selv hjemmebakt!) og litt for lite grønnsaker og fisk. (Mor er opplært på husmorsskole som ung like før de ble avsluttet og jeg funnet ut hun kan langt mer om kjøkken og husholdning enn læreren vår på skolekjøkken kunne - så hadde nå mor et par utblåsninger til henne også når maten var uspiselig pga elendige råvarer...) Jeg spiser fem ganger pr dag, så du ikke det i vedlegget? Nja, lar ikke sukker helt bli helgebonus. Vil jeg ha en teskje sukker i for tynn og/eller dårlig te, så tar den teskjeen - ukedag likegyldig . Derimot er jeg godt nok opplært i at "godteri spiser vi bare til fest/sånn en gang i uken er best". Fire måltider om dagen er utelukket. Vi har møteplikt til tre i skolekantinen og jeg er sulten da, altså spiser jeg da og lar ikke maten stå urørt! Jeg er også sulten etter at jeg er hjemme (ca kl 1930) og jeg er enda mer sulten om morgenen - da våkner jeg ofte fordi magen forteller den synes det er på tide med toalettbesøk, dusj og frokost. Aktiviteten har jeg nevnt, den må vel kunne kalles regelmessig? Variert mat? Vel, spiser så variert mat skolekantinen og mors middagsplan legger opp til. Synes begge deler er varierte - og den siste legger vi tre sammen også selv om den er "mors" fordi hun renskriver den til slutt. Bare ved frokosten er jeg vanedyr og vil helst ha "same procedure as every year, James" Slik du forteller i siste linjen er også slik jeg selv tenker når noen snakker om for mye mat. @henrikwl Det er ikke jeg som bekymrer meg om kolesterol, det er (litt!) mor - og hun er i hvert fall 25-30 år eldre enn meg om ikke 40. Synes ikke jeg spiser som en fugl, spiser omtrent det samme som far og litt mer enn mor til både frokost og middag. Ingen av dem er så ivrig i lørdagssalatbollen og på kjeksfatet som meg heller. Øke et måltid er vanskelig siden vi har tre faste måltider i skoledagen (0630-1850), ikke kan ta mat/drikke med innenfor porten da og jeg ikke akkurat føler for to måltider før kl 0600 eller etter kl 1930. @kakofoni Jeg teller absolutt ikke maten min, jeg spiser til jeg er mett. Det jeg beskrev i vedlegget er hva jeg faktisk spiser på en normal dag, ikke noen rasjon verken jeg eller andre har satt. Siden jeg generelt legger merke til detaljer og har gjort siden jeg var liten - gjett hvem som kopierte arkitekturdetaljer jeg så når jeg gir tur med mor og far i sandkassen etterpå som fireåring - hvorfor skulle jeg ikke legge merke til hva jeg spiser? Spisegleden er slett ikke ødelagt, den har jeg masse av - særlig ved frokstbordet, kjeksfatet og når kyllinglår, omlett eller fiskemat står på menyen.. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 @annonymG Nå hørte jeg aldri noe om matsirkel på skolen, men jeg hørte om en matpyramide - kan det være samme? Den følger jeg, både fordi jeg vil og fordi mor insisterer på den er godt kosthold, bortsett fra at den inneholder litt for mye brød (blir dårlig i magen av for mye brød, selv hjemmebakt!) og litt for lite grønnsaker og fisk. (Mor er opplært på husmorsskole som ung like før de ble avsluttet og jeg funnet ut hun kan langt mer om kjøkken og husholdning enn læreren vår på skolekjøkken kunne - så hadde nå mor et par utblåsninger til henne også når maten var uspiselig pga elendige råvarer...) Jeg spiser fem ganger pr dag, så du ikke det i vedlegget? Nja, lar ikke sukker helt bli helgebonus. Vil jeg ha en teskje sukker i for tynn og/eller dårlig te, så tar den teskjeen - ukedag likegyldig . Derimot er jeg godt nok opplært i at "godteri spiser vi bare til fest/sånn en gang i uken er best". Fire måltider om dagen er utelukket. Vi har møteplikt til tre i skolekantinen og jeg er sulten da, altså spiser jeg da og lar ikke maten stå urørt! Jeg er også sulten etter at jeg er hjemme (ca kl 1930) og jeg er enda mer sulten om morgenen - da våkner jeg ofte fordi magen forteller den synes det er på tide med toalettbesøk, dusj og frokost. Aktiviteten har jeg nevnt, den må vel kunne kalles regelmessig? Variert mat? Vel, spiser så variert mat skolekantinen og mors middagsplan legger opp til. Synes begge deler er varierte - og den siste legger vi tre sammen også selv om den er "mors" fordi hun renskriver den til slutt. Bare ved frokosten er jeg vanedyr og vil helst ha "same procedure as every year, James" Slik du forteller i siste linjen er også slik jeg selv tenker når noen snakker om for mye mat. @henrikwl Det er ikke jeg som bekymrer meg om kolesterol, det er (litt!) mor - og hun er i hvert fall 25-30 år eldre enn meg om ikke 40. Synes ikke jeg spiser som en fugl, spiser omtrent det samme som far og litt mer enn mor til både frokost og middag. Ingen av dem er så ivrig i lørdagssalatbollen og på kjeksfatet som meg heller. Øke et måltid er vanskelig siden vi har tre faste måltider i skoledagen (0630-1850), ikke kan ta mat/drikke med innenfor porten da og jeg ikke akkurat føler for to måltider før kl 0600 eller etter kl 1930. @kakofoni Jeg teller absolutt ikke maten min, jeg spiser til jeg er mett. Det jeg beskrev i vedlegget er hva jeg faktisk spiser på en normal dag, ikke noen rasjon verken jeg eller andre har satt. Siden jeg generelt legger merke til detaljer og har gjort siden jeg var liten - gjett hvem som kopierte arkitekturdetaljer jeg så når jeg gir tur med mor og far i sandkassen etterpå som fireåring - hvorfor skulle jeg ikke legge merke til hva jeg spiser? Spisegleden er slett ikke ødelagt, den har jeg masse av - særlig ved frokstbordet, kjeksfatet og når kyllinglår, omlett eller fiskemat står på menyen. . 4 måltider hver dag var ment som et veiledende tall, men så ofte som mulig er det mest ideelle. Matsirkelen er vi alle vokst opp med, og matpyramiden. Det er rett og slett bare en saying for at vi skal spise variert mat så godt det lar seg gjøre. Blir du dårlig av å spise brød, kan du ta dette opp med legen din. Du skal faktisk få i deg så mye næring du kan, du er i fase av livet hvor du skal utvikle din kroppsbygning, personlige trekk, maskulinitet og personlighet. Kosthold og dietter blir man fullstending villedet av, og det er gjort utrolig mye mer komplisert enn nødvendig. Etter å ha forstått kroppens fysiologi og biokjemi, så er det hele så enkelt som at overvekt skjyldes for høyt inntak av næring, og mangelsykdommer skjyldes for lavt inntak av næring. Ved et variert kosthold, der man veksler mellom grønnsaker, fisk, kjøtt, korn, frukt og div andre varer, så vil man få i seg de næringsstoffer som er essensielle for utvikling. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) @henrikwl Det er ikke jeg som bekymrer meg om kolesterol, det er (litt!) mor - og hun er i hvert fall 25-30 år eldre enn meg om ikke 40. Synes ikke jeg spiser som en fugl, spiser omtrent det samme som far og litt mer enn mor til både frokost og middag. Ingen av dem er så ivrig i lørdagssalatbollen og på kjeksfatet som meg heller. Øke et måltid er vanskelig siden vi har tre faste måltider i skoledagen (0630-1850), ikke kan ta mat/drikke med innenfor porten da og jeg ikke akkurat føler for to måltider før kl 0600 eller etter kl 1930. Ok, hun trenger ikke bekymre seg for kolesterolet ditt da. Poenget var at kolesterolproblematikk angår mennesker i helt totalt forskjellig situasjon fra din. Nei, jeg skjønner godt at du ikke synes at du spiser som en fugl, men du gjør det. At foreldrene dine ikke spiser noe særlig mer betyr bare at de også spiser som fugler. Om du øker med ett måltid eller om du bare spiser mer er ett fett. Du må ha mer mat. Endret 21. februar 2017 av henrikwl Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Spis og vær glad!Foreldrene dine har ikke nettopp vokst i høyden slik du har, og de har dårligere forbrenning enn deg, så de trenger nok mye mindre. Du trenger mer enn dem om du vil legge på deg i bredden. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 @annonymG Da er altså fem måltider bedre enn fire? Matsirkelen har jeg ikke vokst opp med, i hvert fall ikke under det navnet, men er resultatet av den mest mulig variert har jeg vokst opp med det. Jeg har vært opplært at til at godt kosthold består av mest mulig variert mat og at alt fra salatblader og kålrot til bløtkake og sitronfromasj hører til der - det er bare spørsmål om når og hvor ofte. Jeg blir ikke dårlig av brød i og for seg, jeg blir dårlig ("romlete" i magen) av for mye brød - og fortest av for mye loff eller kjøpebrød fra store "brødfabrikker" (mor sier det siste er fordi man der bruker for mye gjær og for lite hevetid). Altså prøver jeg å ta konsekvensen av dette - ikke for mye brød og ordentlig brød. Fremdeles grunn til å snakke med legen om saken? @henrikwl Mor har nok skjønt at hun ikke engang behøver tenke på sitt eget kolesterol lengre, enn si mitt. Både skolelegen og mors/fars fastlege (skolelegen er automatisk min fastlege og skolehelsetjenesten her har sin egen legevakt/"aktuttsykestue" 24/7) har tydeligvis fått forklart at de fire eggene/uke til fastlegen hjemme bare var utidig mas når man ellers ikke spiser usunt. Problemet mitt i forhold til påstanden "spiser som en fugl" er at jeg ikke bare synes jeg spiser på lunje med mor/far, men med andre i familen, andre "husvenner" og mine egne venner og medelever også. (Ser jo godt hva de spiser i kantinen, ser jo også hva som er "normalporsjon" som øses opp/leveres ut der, selv om man alltid kan forsyne seg med mer når "restefatene" etterpå kommer.) Slik sett føler jeg meg helt normal, ikke som noen matlei fugl! @kablam Det er nettopp det jeg prøver å gjøre. At verken mor eller far har vokst i det siste er klart nok (far har nevnt at han heller har krympet en cm - og med smil skyldt gitt arbeidet med oppdragelsen min skylden), men hvordan kan jeg vite at deres forbrenning er dårligere enn min? @alle tre Jeg har forstått, både på deres og andres svar, når noen begynner å snakke om at jeg spiser mer enn jeg har godt av skal jeg bare konkludere med at selv om DE kanskje ikke hadde hadde godt av maten gjør den ikke MEG noe, og så lukke ørene for snakket deres. (Det har jeg jo for så vidt ant tidligere også, ut fra at ellers skulle vel livvidden min vokst - far har alltid sagt at trang bukseknapp etter middagen er første stedet menn finner ut de spiser litt for mye, og trang bukseknapp opplever jeg ikke - men ut fra det dere har fortalt er nå sikker her: Bare la dem som synes jeg spiser for mye snakke, og la snakket gå inn ene øret og ut andre med null tankebehandling på veien. Jeg har også forstått at dersom jeg har lyst på et tredje egg i frokostsuppen/-eggerøren min, lyst på en ekstra skje makrell i tomatsaus, lyst på margarin på enda en trekant brød, lyst på en ekstra kjeks, lyst på en banan, lyst på en bolle, lyst på litt ekstra salat (eller dressing), osv, vel så spiser jeg det uten kakesmule bekymring. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor jeg skal spise mat jeg verken har spesilelt lyst på eller føler spesielt behov for. Man skal gi motorer som arbeider både bensin og olje av god kvalitet, og man skal gi dem alt de forsyner seg med og ikke f eks begynne å tynne ut oljen eller bensinen eller stramme chocken slik at de bare står og hakker - men man skal da ikke trykke mer i dem enn de selv vil ha for å gå pent og godt? Hvorfor blir det annerledes med kroppen? Imidlertid har jeg fortalt om legeundersøkelse de fleste i klassen er innkalt til på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1762696. Kanskje jeg kan få vite litt mer hos skolegen etterpå om jeg trenger mer mat, og i tilfelle hvorfor? Vet vi alle skal ha ti minutter med skolelegen etter den undersøkelsen, så noen tips til hva jeg bør ta opp om mat og vekt dersom ikke skolelegen gjør det eller med skolehelsesøster etterpå om jeg ikke rekker det med legen? Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 et jeg ikke helt skjønner er hvorfor jeg skal spise mat jeg verken har spesilelt lyst på eller føler spesielt behov for. Man skal gi motorer som arbeider både bensin og olje av god kvalitet, og man skal gi dem alt de forsyner seg med og ikke f eks begynne å tynne ut oljen eller bensinen eller stramme chocken slik at de bare står og hakker - men man skal da ikke trykke mer i dem enn de selv vil ha for å gå pent og godt? Hvorfor blir det annerledes med kroppen? Du er ikke en bil. Det er ulike grunner til at du kan være mett. -Liten magesekk (den utvider seg over tid om du spiser mye) -Du er stressa og mister matlysten, kanskje fordi du tenker så mye over hva andre mener om det du spiser. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Ser dette, men burde ikke kroppen min da på en eller annen måte fortelle meg at "jeg får for lite næring"? Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 @annonymG Da er altså fem måltider bedre enn fire? Matsirkelen har jeg ikke vokst opp med, i hvert fall ikke under det navnet, men er resultatet av den mest mulig variert har jeg vokst opp med det. Jeg har vært opplært at til at godt kosthold består av mest mulig variert mat og at alt fra salatblader og kålrot til bløtkake og sitronfromasj hører til der - det er bare spørsmål om når og hvor ofte. Jeg blir ikke dårlig av brød i og for seg, jeg blir dårlig ("romlete" i magen) av for mye brød - og fortest av for mye loff eller kjøpebrød fra store "brødfabrikker" (mor sier det siste er fordi man der bruker for mye gjær og for lite hevetid). Altså prøver jeg å ta konsekvensen av dette - ikke for mye brød og ordentlig brød. Fremdeles grunn til å snakke med legen om saken? Ja, altså av min lille viten bruker jeg lunka vann i bolledeigen for at ikke gjæren skal "dø", og når man steker dette i ovnen, så regner jeg med at ikke gjæren har noen effekt igjen. Jeg ville fortsatt tatt dette opp med legen, jeg ser i et annet innlegg at du skal på legesjekk, her har du en gyllen anledning til å ta dette opp Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Ser dette, men burde ikke kroppen min da på en eller annen måte fortelle meg at "jeg får for lite næring"? Du veier 60kg fordelt på 191cm. Kroppen din brøler til deg, men du ser ikke ut til å høre. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 23. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2017 @annonymG Iflg mor (som altså ikke er lege, "bare" utlært husmor med husmorskole) skal man unngå for mye gjær og heller la gjæren bruke ordentlig tid for å unngå at den forsetter å arbeide i magen på folk. Jeg skal ta saken opp med legen så sant jeg får komme til orde mens han undersøker øyne, ører, tenner, munn osv. @henrikwl Klarer bare ikke å se at to tall er noe brøl fra kroppen så lenge jeg føler meg i flott form og verken merker at hjernen arbeider dårligere, at jeg blir trett, at jeg blir kvalm, at jeg sover dårlig, at jeg ser dårligere eller noe slikt. Men nå får jeg høre hva legen sier etter alle prøvene jeg fortalte om jeg skulle ta på den andre tråden. Regner med at dersom noe er galt finner de det etter den listen med prøver og undersøkelser Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Ja, det så ut til å være en veldig grundig sjekk du skal gjennom. Det er fornuftig fra tid til annen for oss alle det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå