Gå til innhold

Nå skal norske NELs stasjoner fylle hydrogen på amerikanske biler


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid.

 

Elbilfordelene ligger an til å bli faset raskt ut i Norge i tiden fremover, men for dem som liker å slippe bompenger og å kjøre i kollektivfeltet er det fremdeles håp. Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025.

 

http://www.dinside.no/motor/mercedes-benz-glc-blir-hydrogenbil/60952573

 

http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729

 

Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa:

 

"På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland.

 

Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt.

 

Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker.

 

I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå.

 

- Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig.

 

I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt."

 

"Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre.

 

Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm."

 

PS! Venter spent på svar fra "teslamafiaen", som nok mener jeg er mye rart ;-)

 

Tenk selv folkens!

 

Det første rare du kommer med, er å skille hydrogenbiler og elbiler.

Batteridrevne elbiler og hydrogendrevne elbiler er to stykker av samme alen, med kun drivmiddelet som forskjell.

 

Hydrogenet er laget med elektrisitet, og det kreves mye mer kraft, enn å bruke el direkte, på batteri.

Så, hva mener du er fornuftig, så lenge det snakkes om underskudd på energi, med en teknologi, som på linje, med fossilt drivstoff ,har et solid energitap i foredlingskjeden, kontra strøm rett på elbilen??

Det er mange grunner til å skille mellom elbiler og hydrogenbiler.

 

For det første kan hydrogenbiler brukes av alle, mens elbiler er for dem med to biler og carport med lademulighet.

 

For det andre kan hydrogen lages av overskuddskraft, som det blir stadig mer av. Dette er MYE mer miljøvennlig enn elbiler.

 

For det tredje er hydrogen et nytt produkt, som fortjener støtte for å komme inn på markedet. Støtten bør fjernes når det er solgt 50.000 hydrogenbiler.

 

Ellers har de færreste elbiler i dag kun viftekjøling av batteriene, da dette forkorter batterienes ytelse og levetid dramatisk da de ikke får skikkelig temperaturregulering.

 

Å påstå at batterier kan resirkuleres er en sannhet med store modifikasjoner, det finnes i dag ingen gode måter å resirkulere batterier på. Deskaper imidlertid enorme mengder farlig avfall.

 

BTL-drivstoff fra avfall er svært miljøvennlig, og alle restprodukter blir resirkulert.

Har ikke carport, men lademulighet, ja, og det kommer. Fram ti lda, så kan man fint lade enten på jobb, for de som kan det, lade ved kjøpesenter, offentlige p-plasser en del steder, samt hurtiglade veldig mange steder.

Elbilen her går daglig ,og brukes ti lalt, unntatt når tilhengeren skal trekkes. Da har man den andre bieln, eller man låner/leier en trekkvogn.

 

Men dersom livet ditt kun er å dra på tilhengere og være avhengig av bensin/hydrogenstasjoner, så er det fordi du ikke klarer å tilpasse deg nye realiteter.

Med solpaneler på taket, er man også nærmest selvforsynt ,framfor å være prisgitt fyllestasjoner.

Argumentet med at noen ikke har mulighet til å lade, er det samme som argumentet man kan bruke om å ha bil i det hele tatt, f.eks i Oslo, der man ikke kan parkere utenfor blokka en gang. Og verre blir akkurat det også.

 

For min del, s åer ikke hydrogen aktuell konkurrent, i forhold til batteri som energibærer, pga pris.

Med påstått kapasitetsmangel i nettet, så er det ren idioti å lage noe med så stort energisvinn som hydrogen, når alternativet er mye mer energieffektivt.

Mulig du synes jeg er en idiot, men jeg synes det samme om deg. Det er på ingen måte mulig å utnytte produksjonspotensialet til vindmøller når det blåser mye ved å mate strømmen inn på nettet. I dag går denne strømmen stort sett til spille, men i fremtiden kan man lage enorme mengder hydrogen. Ingenting er mer miljøvennlig enn å lage hydrogen av overskuddskraft!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du synes jeg er en idiot, men jeg synes det samme om deg. Det er på ingen måte mulig å utnytte produksjonspotensialet til vindmøller når det blåser mye ved å mate strømmen inn på nettet. I dag går denne strømmen stort sett til spille, men i fremtiden kan man lage enorme mengder hydrogen. Ingenting er mer miljøvennlig enn å lage hydrogen av overskuddskraft!

Noe sånt som 99% av vindparker har null problem med å mate strømmen inn i strømnettet når det blåser mye.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

en gang til:

Li-ion batteri skal aldri opplades under 0 grad uten oppvarming !

 

 

Kan så være, men akkurat det styrer bilen. Jeg har opplevd kun en eneste gang at hurtiglading går veldig tregt pga. kulde. Hadde parkert noen timer i 15 blå, med ganske lite strøm på batteriet. Det var jo ikke noe problem, ettersom det var en hurtiglader 500 m unna. Men jeg ble sittende å fryse ei god stund før jeg kunne kjøre hjem. Vanligvis starter jeg enten med fullt forvarmet batteri, eller så har jeg kjørt 1,5 t før jeg skal lade. I begge tilfeller er batteriet varmt nok til å hurtiglade greit. 

Lenke til kommentar

 

Mulig du synes jeg er en idiot, men jeg synes det samme om deg. Det er på ingen måte mulig å utnytte produksjonspotensialet til vindmøller når det blåser mye ved å mate strømmen inn på nettet. I dag går denne strømmen stort sett til spille, men i fremtiden kan man lage enorme mengder hydrogen. Ingenting er mer miljøvennlig enn å lage hydrogen av overskuddskraft!

Noe sånt som 99% av vindparker har null problem med å mate strømmen inn i strømnettet når det blåser mye.

 

Du har ikke peiling på hva du skriver om.  Les denne artikkelen så kanskje du lærer noe:

 

https://www.tu.no/artikler/her-far-vindmollene-penger-for-a-skru-seg-av/358610

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ellers har de færreste elbiler i dag kun viftekjøling av batteriene, da dette forkorter batterienes ytelse og levetid dramatisk da de ikke får skikkelig temperaturregulering.

Kommer helt an på kjemien. Noen kjemier trenger ikke kjøling i det hele tatt, (nesten) uansett hvordan du behandler de så vil batteriene vare hele bilens levetid.

 

Å påstå at batterier kan resirkuleres er en sannhet med store modifikasjoner, det finnes i dag ingen gode måter å resirkulere batterier på. Deskaper imidlertid enorme mengder farlig avfall.

Li-ion batterier er ikke miljøfarlig avfall, og de vil til stor grad resirkuleres når volumet av oppbrukte batterier blir nevneverdig. Koboltet er for verdifullt til å deponeres.

 

Det er korrekt at batterier med anode i titan tåler mye, men det er det kun trillingene (i-Miev) som har.  Så vidt jeg vet benytter alle andre anoder i karbon, som har begrenset levetid og som ikke tåler hverken kulde eller varme bra.  De første utgavene av Leaf hadde kun luftkjøling, og Nissan har hatt problemer med levetiden på disse batteriene.  De fleste Golf har varmepumpe, men ikke alle.

 

Det er i dag ingen god måte å resirkulere brukte batterier på.

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er korrekt at batterier med anode i titan tåler mye, men det er det kun trillingene (i-Miev) som har.  Så vidt jeg vet benytter alle andre anoder i karbon, som har begrenset levetid og som ikke tåler hverken kulde eller varme bra.  De første utgavene av Leaf hadde kun luftkjøling, og Nissan har hatt problemer med levetiden på disse batteriene.  De fleste Golf har varmepumpe, men ikke alle.

Leaf har vel fortsatt kun luftkjøling. Nissan justerte batterikjemien slik at batteriene tåler varme bedre.

 

Det er i dag ingen god måte å resirkulere brukte batterier på.

Utfordringen er at batteriene varer for lenge. Selv batteriene fra bilulykker blir kjøpt opp raskt som bare det og havner i hytter o.l. Uten tilstrekkelig batterier å resirkulere er det ingen lønnsomhet i å resirkulere batterier.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe. Dette gjorde nok vondt for Teslamafiaen på TU :-)

Det er allerede kjent at California skal sløse bort millioner av dollar på hydrogenfyllestasjoner. Da er det like greit at det sørger for arbeidsplasser i Norge.

 

Som en del av dieselgate-forliket har også VW gått med på å bruke 2 mrd dollar på infrastruktur for nullutslippsbiler. Her er det heller ikke rart om en del av dette havner i NELs lommer. Igjen - ingenting galt med norske arbeidsplasser.

 

Men på litt sikt er dette ganske feilslått. Fyllestasjonene vil nok stå noen måneder eller år, deretter når de blir for dyre å holde i drift blir de demontert og stuet inn i en lagerhall ett eller annet sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hehe. Dette gjorde nok vondt for Teslamafiaen på TU :-)

Det er allerede kjent at California skal sløse bort millioner av dollar på hydrogenfyllestasjoner. Da er det like greit at det sørger for arbeidsplasser i Norge.

 

Som en del av dieselgate-forliket har også VW gått med på å bruke 2 mrd dollar på infrastruktur for nullutslippsbiler. Her er det heller ikke rart om en del av dette havner i NELs lommer. Igjen - ingenting galt med norske arbeidsplasser.

 

Men på litt sikt er dette ganske feilslått. Fyllestasjonene vil nok stå noen måneder eller år, deretter når de blir for dyre å holde i drift blir de demontert og stuet inn i en lagerhall ett eller annet sted.

Ja, det er en menneskerett å tro det man vil. Men du styres i for stor grad av dine egne plasseringer i Tesla. Du kan ikke se deg blind på at en annen teknologi enn den du har satset på, har noe for seg.

Du, og mange på forumet her inne, preker nærmest religiøst om hvor billig det er å lade en ren batteribil. Ingen krangler på det. Men alle som bor i storbyer, og de fleste som ikke bor i eneboliger får ikke ladet hjemme. De må lade hos Fortum. For disse er ikke hydrogen så dumt. Hvorfor stå å lade hos Fortum i en halv time, når du kan fylle hydrogentanken på 3 minutter til samme prisen? 85% av alle i Norge kjøper fremdeles diesel eller bensin. Alle disse kan fremover kjøre billigere med hydrogen. Og forskjellen vil øke hvert eneste år fremover, i hydrogen sin favør.

NEL kan i samarbeid med Sunpower produsere hydrogen til 3,5 dollar pr kilo. Og det med kraft fra solceller. Man kan da kjøre hydrogenbil for ca 2,50 pr mil. Jeg tipper det er ganske mange i både USA, europa og i lille Norge som ikke skremmes av den kostnaden.

Og når alt det er sagt, så har jeg bare nevnt bilsegmentet. Bil blir ikke det største med hydrogen. Det er det gaffeltruckker, busser og små og store lastebiler som blir. Skip kommer også.

Mercedes kommer i år med en hydrogen SUV med plug in. Ren elektrisk drift til småkjøring, og hydrogen til lengre turer. Det beste fra 2 verdener.

Fremtiden vil vise hvem som har rett, men den ene teknologien ekskluderer ikke den andre. Derfor tipper jeg dine spådommer er feil :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du, og mange på forumet her inne, preker nærmest religiøst om hvor billig det er å lade en ren batteribil. Ingen krangler på det. Men alle som bor i storbyer, og de fleste som ikke bor i eneboliger får ikke ladet hjemme.

Rundt 80% av Norges befolkning bor i enebolig, rekkehus eller tomannsbolig, der det er ganske lett å legge opp for lading. Trolig i området av 10% flere bor i blokk og lignende der det er dedikert parkering og det er mulig å legge opp for lading uten mye styr. Sikkert halvparten av de som gjenstår, som bor i leiligheter uten dedikert parkering, trenger ikke bil da de klarer seg med kollektivtransport.

 

Tilgang til lading er altså ett problem for i området av 5% av Norges befolkning. Og da regner jeg ikke med de som kan klare seg med lading på jobb. Dette er rett og slett et *svært* overdrevet problem.

 

Men så kan man si, Norge er uvanlig, det er verden som betyr noe. Ja, det står kanskje dårligere til i utlandet. Kanskje bare 75% eller 85% av befolkningen kan få lading uten for mye styr. Hva om vi da får 75%+ av befolkningen over på elbil først, samtidig som vi jobber med å bygge ut offentlige ladepunkter. (Og da mener jeg ikke dyre, raske ladepunkter. Det man trenger er ett stort antall 16A ladepunkter der det er gateparkering, og så kan man ha ett påslag på 3 kr/time for parkering.)

 

De må lade hos Fortum. For disse er ikke hydrogen så dumt. Hvorfor stå å lade hos Fortum i en halv time, når du kan fylle hydrogentanken på 3 minutter til samme prisen?

En tank hydrogen koster ca 450 kr, og rekker til ca 500 km. Hos Fortum kan du fylle opp en Model S med tilsvarende rekkevidde til ca 330 kr. Altså selv med dyr lading er det billigere.

 

85% av alle i Norge kjøper fremdeles diesel eller bensin. Alle disse kan fremover kjøre billigere med hydrogen. Og forskjellen vil øke hvert eneste år fremover, i hydrogen sin favør.

NEL kan i samarbeid med Sunpower produsere hydrogen til 3,5 dollar pr kilo.

Det er fullstendig tull. 3,5 USD/kg dekker kanskje såvidt energien, deretter kommer kostnaden for infrastrukturen, administrasjon, profitt, avgifter, osv. Langt inn i fremtiden, om hydrogenbilen skulle slå an, kan man kanskje komme seg under 6-7 USD/kWh.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Du, og mange på forumet her inne, preker nærmest religiøst om hvor billig det er å lade en ren batteribil. Ingen krangler på det. Men alle som bor i storbyer, og de fleste som ikke bor i eneboliger får ikke ladet hjemme.

Rundt 80% av Norges befolkning bor i enebolig, rekkehus eller tomannsbolig, der det er ganske lett å legge opp for lading. Trolig i området av 10% flere bor i blokk og lignende der det er dedikert parkering og det er mulig å legge opp for lading uten mye styr. Sikkert halvparten av de som gjenstår, som bor i leiligheter uten dedikert parkering, trenger ikke bil da de klarer seg med kollektivtransport.

 

Tilgang til lading er altså ett problem for i området av 5% av Norges befolkning. Og da regner jeg ikke med de som kan klare seg med lading på jobb. Dette er rett og slett et *svært* overdrevet problem.

 

Men så kan man si, Norge er uvanlig, det er verden som betyr noe. Ja, det står kanskje dårligere til i utlandet. Kanskje bare 75% eller 85% av befolkningen kan få lading uten for mye styr. Hva om vi da får 75%+ av befolkningen over på elbil først, samtidig som vi jobber med å bygge ut offentlige ladepunkter. (Og da mener jeg ikke dyre, raske ladepunkter. Det man trenger er ett stort antall 16A ladepunkter der det er gateparkering, og så kan man ha ett påslag på 3 kr/time for parkering.)

 

De må lade hos Fortum. For disse er ikke hydrogen så dumt. Hvorfor stå å lade hos Fortum i en halv time, når du kan fylle hydrogentanken på 3 minutter til samme prisen?

En tank hydrogen koster ca 450 kr, og rekker til ca 500 km. Hos Fortum kan du fylle opp en Model S med tilsvarende rekkevidde til ca 330 kr. Altså selv med dyr lading er det billigere.

 

85% av alle i Norge kjøper fremdeles diesel eller bensin. Alle disse kan fremover kjøre billigere med hydrogen. Og forskjellen vil øke hvert eneste år fremover, i hydrogen sin favør.

NEL kan i samarbeid med Sunpower produsere hydrogen til 3,5 dollar pr kilo.

Det er fullstendig tull. 3,5 USD/kg dekker kanskje såvidt energien, deretter kommer kostnaden for infrastrukturen, administrasjon, profitt, avgifter, osv. Langt inn i fremtiden, om hydrogenbilen skulle slå an, kan man kanskje komme seg under 6-7 USD/kWh.

Det er BARE tull at kun 5% av Norges befolkning sliter med å få ladet en elbil. Kun 30% av Norges befolkning svarer at elbil er et reelt alternativ for dem. Resten sliter med lading, rekkevidde og bruksområder. Hydrogenbiler vil være MYE mer anvendelige, spesielt i byer som er det eneste stedet hvor elbiler er et poeng (selv om det er lite).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er BARE tull at kun 5% av Norges befolkning sliter med å få ladet en elbil. Kun 30% av Norges befolkning svarer at elbil er et reelt alternativ for dem. Resten sliter med lading, rekkevidde og bruksområder. Hydrogenbiler vil være MYE mer anvendelige, spesielt i byer som er det eneste stedet hvor elbiler er et poeng (selv om det er lite).

Rekkevidde og bruksområder er en utfordring, ikke lading. Det finnes f.eks ennå ikke en elektrisk stasjonsvogn, og 100 km virkelig rekkevidde er ikke godt nok. Man må opp til Tesla-rekkevidde før de aller fleste kan leve med det.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid.

 

Elbilfordelene ligger an til å bli faset raskt ut i Norge i tiden fremover, men for dem som liker å slippe bompenger og å kjøre i kollektivfeltet er det fremdeles håp. Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025.

 

http://www.dinside.no/motor/mercedes-benz-glc-blir-hydrogenbil/60952573

 

http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729

 

Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa:

 

"På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland.

 

Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt.

 

Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker.

 

I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå.

 

- Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig.

 

I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt."

 

"Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre.

 

Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm."

 

PS! Venter spent på svar fra "teslamafiaen", som nok mener jeg er mye rart ;-)

 

Tenk selv folkens!

 

Jeg hører vel ikke akkurat med i teslamafiaen, men jeg har like fullt noen forslag :

 

"komiske Ali"

"alternative facts"

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid.

Hydrogenbilar har ikkje berre kort levetid, dei har grisedyrt drivstoff i tillegg! Batteria i ein elbil skal vare i minst 2000 gonger rekkjevidda med verst mogeleg lademønster. Dvs at einkvar elbil med rekkjevidde over 100 km vil vare lenger enn ein hydrogenbil som hovudsakleg vert brukt til langkøyring. Gjennomsnittleg levetid for ei brenselcelle i ein bil er 3500 timar, og hydrogenanlegget i ein Toyota Mirai har i tillegg ein utløpsdato 14 år fram i tid. Då er vel hydrogenbilar for kaksar som har råd til svinedyre bilar med ekstra kort levetid og ekstra dyrt drivstoff? Kor mange av dei er det som ikkje har garasje, trur du?

 

Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa:

:rofl:

Er det det du kallar utviklinga av salet av hydrogenbilar i Europa? I 2015 vart det selt 189 hydrogenbilar i Europa. I 2016 vart det selt heile 147. Ein nedgang på nesten 29%.

 

 

I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå.

Fasit vart 18 fyllestasjonar i 2016. Ei anna kjelde seier 22. Uansett er det langt frå 60!

 

 

I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt."

Og det førte ikkje til større sal av hydrogenbilar i Danmark. Tvert imot. I fjor vart det registrert 5 nye hydrogenbilar i Danmark, mot 1228 nye elbilar. Det er berre 68 registrerte hydrogenbilar i Danmark. Nesten ingen av dei er i privat eige. Over halvparten av elbilane vart registrert i 4. kvartal. Sidan danskane sprang mann av huse for å kjøpe avgiftsfri elbil på slutten av 2015, var salet labert i første del av 2016. No har det teke seg opp att.

 

"Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre.

:rofl:

Sikker på at du ikkje har plukka opp dette frå eit satire-magasin? Er intervjuet opphaveleg frå The Onion? Er det Komiske Ali i ny jobb?

 

Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm."

Blåsjø lagrar 7,8 TWh med kraft. Både med naturleg tilsig og pumpa opp frå mindre innsjøar. Det tilsvarer 390.000.000 kg hydrogen brukt i hydrogenbil. Eller knappe ti millionar kubikkmeter hydrogen ved 700 bar. Lukke til med å lagre det. Lett, seier du? For å produsere og komprimere so mykje hydrogen ville det gå med meir enn 25 TWh. Det tilsvarer nesten den totale produksjonen av vindkraft i Danmark i 2014 + 2015.

 

Tenk selv folkens!

Somme av oss gjer det, og då er det ikkje so veldig vanskeleg å avsløre slike "alternative fakta" som du lirer av deg her. Endret av Sturle S
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid.

 

Elbilfordelene ligger an til å bli faset raskt ut i Norge i tiden fremover, men for dem som liker å slippe bompenger og å kjøre i kollektivfeltet er det fremdeles håp. Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025.

 

http://www.dinside.no/motor/mercedes-benz-glc-blir-hydrogenbil/60952573

 

http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729

 

Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa:

 

"På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland.

 

Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt.

 

Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker.

 

I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå.

 

- Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig.

 

I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt."

 

"Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre.

 

Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm."

 

PS! Venter spent på svar fra "teslamafiaen", som nok mener jeg er mye rart ;-)

 

Tenk selv folkens!

 

Du kommer stadig med AKKURAT det samme idiotiet i hver eneste artikkel som omhandler elbil eller hydrogen.

En LØGN blir ikke sannhet selv om du gjentar den til du blir grønn...

Og angående å tenke selv...!

Det må jo være toppen av idioti å kvitte seg med avhengigheten av bensin/diesel kun for å erstatte den med hydrogen, som er like dyrt, du må fylle på stasjon, du er fortsatt i klørne på grådige utsugere som tømmer lommeboka.

 

Det eneste positive med hydrogen er nullutslipp.

HVIS det fremstilles av ren energi!

MEN ettersom det går med tre ganger mer energi pr kjørte kilometer i forhold til å lade en batteribil, er og blir hydrogen kun for tullebiler og utsugere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Enn så lenge er vel det billigste hydrogenet fremstilt av metan/naturgass og dermed langt fra rent. Siden det rundt i europa finnes milevis med rør for distribusjon av denne driten sitter dermed noen med store gevinstmuligheter dersom hydrogen blir et aktuelt drivstoff fremover. Det samme i USA. Lurer på hvem som står og dytter i kulissene... Hydrogen drift blir omtrent som en hybrid. Man ender opp med små brenselsceller som på egen hånd ikke er kraftig nok eller dynamisk nok til å drive bilen gjennom aksellerasjoner/bakker og dermed må lade et batteri/kondensator bank som så skal drive el-motoren, samtidig som man bruker batteriet til å lagre strøm fra bremse-regenerering. Dermed får man alle "ulempene" fra elbilen (batteri kjøling osv.) og i tillegg ekstra kludder og kluss i forhold til en ren elbil.

Men for all del, kanskje klarer dem å forske seg rundt problemene over tid. Derfor er jeg enig i momsfritak for hydrogenbiler også, men det burde fortsatt gjelde elbiler også.

 

Utover det er vel det største problemet at man fremdeles fokuserer på ladeproblemer for *person*biler. Kollektiv av autonome biler med abonnementstjenester o.l. må jo bli veien fremover. Er jo helt idiotisk og egoistisk å ha resurser som en bil stående i en garasje > 95% av dagen.

Endret av Flippo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bernt2: 

 

,,Batteriet på min bil har luftkjøling, via vifte. ,,

 

:nei: 

 

Li-ion batteri skal aldri opplades under 0 grad uten oppvarming

 

Gjelder litium-polymer også da? Men mange

sliter med langsom lading, pga manglende batterivarmer, og de bruker bilen også om vinteren. Så bør er noe annet enn skal :)

Lenke til kommentar

Hehe. Dette gjorde nok vondt for Teslamafiaen på TU :-)

 

Dette gjør ikke vondt, uansett hva man kjører av elbil.

En fjollete artikkel bekymrer ikke.

 

Det som bekymrer mer, er politikere, som prøver på månelandinger ,og farer fram som bulldozere ,basert på svada fra nettopp slike artikler og dens tilhengere og "forskere", istedenfor å bruke sansene og se ting selv.

 

Regnestykket mht energiforbruk er i seg selv nok til å begynne å stusse over dette. Så kommer resten av omstendighetene rundt konseptet, med alle sine kostnader.

 

Så nei, er ikke bekymret, da politikerne forhåpentligvis har lært av månelandingen til Jens, og gasskraftverket som må legge ned.

Lenke til kommentar

Tilgang til lading er altså ett problem for i området av 5% av Norges befolkning. Og da regner jeg ikke med de som kan klare seg med lading på jobb. Dette er rett og slett et *svært* overdrevet problem.

Jeg kan enkelt lade hjemme, hytta er derimot en annen sak. Synes dessuten Dombås er en sinnsykt kjedelig plass å stå i ladekø, det er vel omtrent den siste plassen jeg ville frivillig valgt å ta spisepausen på. (sorry dombåsinger, dere er fryktelig trivelige, men noen kulinarisk nytelse bys man ikke på)

Det er fullstendig tull. 3,5 USD/kg dekker kanskje såvidt energien,

Hm, NEL sin elektrolysemaskin finner du gjennomgang av her:

http://nelhydrogen.com/product/a-range/

som du ser kan den produsere hydrogen for 44kWt/kg. Med produksjon hvor kraften lages unngår man utgifter og strømtap nett. Her er oversikt over produksjonkost for strøm i USA:

http://www.eia.gov/electricity/annual/html/epa_08_04.html

dessverre ingen tall på solkraft ennå, men med vannkraft vil man i USA med 2015-pris på strøm produsere hydrogen med en strømkost på 59 cent. Med kjernekraft kan man produsere ett kilo hydrogen for 1,13 dollar. Solkraft er ment å være konkurransedyktig med kjernekraft i California omtrent nå. Man kan altså komme langt under 3.5 dollar i strømkost.

hydrogenanlegget i ein Toyota Mirai har i tillegg ein utløpsdato 14 år fram i tid.

Dette handler høyst sannsynlig om hydrogentanken. Man kan antagelig få ny datostempling ved inspeksjon eller bytte av tanken(e). Synes du kan roe ned FUD greia di nå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...