Redaksjonen. Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Selskapets største orde noensinne.Nå skal norske NELs stasjoner fylle hydrogen på amerikanske biler Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid. Elbilfordelene ligger an til å bli faset raskt ut i Norge i tiden fremover, men for dem som liker å slippe bompenger og å kjøre i kollektivfeltet er det fremdeles håp. Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025. http://www.dinside.no/motor/mercedes-benz-glc-blir-hydrogenbil/60952573 http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729 Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa: "På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland. Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt. Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker. I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå. - Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig. I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt." "Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre. Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm." PS! Venter spent på svar fra "teslamafiaen", som nok mener jeg er mye rart ;-) Tenk selv folkens! Endret 20. februar 2017 av 2LK70DN1 4 Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) Typisk innlegg fra "hydrogenmafiaen" ja. Hydrogen er bare et blaff fra en bransje som desperat ønsker å tviholde dagens økonomi, distribusjons & makt struktur... Svaret du ventet på? :-) Endret 20. februar 2017 av Flippo 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Nå er vel denne dansk?? Utviklet i NEL's danske datterselskap og produsert der? 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid. Elbilfordelene ligger an til å bli faset raskt ut i Norge i tiden fremover, men for dem som liker å slippe bompenger og å kjøre i kollektivfeltet er det fremdeles håp. Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025. http://www.dinside.no/motor/mercedes-benz-glc-blir-hydrogenbil/60952573 http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729 Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa: "På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland. Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt. Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker. I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå. - Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig. I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt." "Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre. Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm." PS! Venter spent på svar fra "teslamafiaen", som nok mener jeg er mye rart ;-) Tenk selv folkens! Batteri-elektrisk vil nok bli foretrukket av de som kan/vil lade hjemme og har behov for kortere kjørestrekninger. Så får vi se når begge fremdriftstypene produseres for fullt, og hydrogen-elektrisk får stort nok batteri til å drifte 5- 1o mil. Da blir det spennende å se hvorstor prosent som velger hva. Vi trenger både batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk for å få elektrisifisert hele transport-sektoren. Men dette er jo flott for alle/hele samfunnet. Elektriske biler er billigere å produsere og vedlikeholde,og vil nok føre til at vi får fin arbeidskraft som kan utføre godt arbeide på andre områder i samfunnet . Mindre lyd og luft-forurensning og sparte arbeidskrefter. Dette går vegen. Det vi bør arbeide for nå er mer aluminium og (god) plast i biler ( olje kan brukes til mye morsomt utenom å være drivstoff), og så mange standardiserte deler som mulig. Kanskje bør vi også benytte treverk i interiør i bilene i større grad? Det hadde vært vakkert, og lettere å skifte ut hvis man ville ha bil-forandring. 4 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid. Elbilfordelene ligger an til å bli faset raskt ut i Norge i tiden fremover, men for dem som liker å slippe bompenger og å kjøre i kollektivfeltet er det fremdeles håp. Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025. http://www.dinside.no/motor/mercedes-benz-glc-blir-hydrogenbil/60952573 http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729 Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa: "På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland. Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt. Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker. I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå. - Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig. I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt." "Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre. Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm." PS! Venter spent på svar fra "teslamafiaen", som nok mener jeg er mye rart ;-) Tenk selv folkens! Batteri-elektrisk vil nok bli foretrukket av de som kan/vil lade hjemme og har behov for kortere kjørestrekninger.Så får vi se når begge fremdriftstypene produseres for fullt, og hydrogen-elektrisk får stort nok batteri til å drifte 5- 1o mil. Da blir det spennende å se hvorstor prosent som velger hva. Vi trenger både batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk for å få elektrisifisert hele transport-sektoren. Men dette er jo flott for alle/hele samfunnet. Elektriske biler er billigere å produsere og vedlikeholde,og vil nok føre til at vi får fin arbeidskraft som kan utføre godt arbeide på andre områder i samfunnet . Mindre lyd og luft-forurensning og sparte arbeidskrefter. Dette går vegen. Det vi bør arbeide for nå er mer aluminium og (god) plast i biler ( olje kan brukes til mye morsomt utenom å være drivstoff), og så mange standardiserte deler som mulig. Kanskje bør vi også benytte treverk i interiør i bilene i større grad? Det hadde vært vakkert, og lettere å skifte ut hvis man ville ha bil-forandring. Det er blank løgn at elbiler er billigere å produsere og vedlikeholde enn vanlige biler. De er veldig mye dyrere å produsere, og batteriene er svært dyre å skifte når de ryker etter 8-10 år. I tillegg har elbiler avanserte kjølesystemer for batteriene som både VW og Tesla har mye kostbare reparasjoner på. En elmotor er selvsagt enklere og billigere å lage og vedlikeholde enn en forbrenningsmotor, men ett batteri er svært mye dyrere og mer avansert enn en drivstofftank. At folk med lademulighet kjøper elbil for å spare penger til drivstoff er helt greit, men at de ikke skal betale moms, engangsavgift, bompenger, årsavgift og fergebilletter er latterlig og en vanvittig sløsing med offentlige ressurser som bør brukes på helse, omsorg, utdanning osv. Når det er oppnådd et kritisk antall hydrogenbiler, bør selvsagt disse også mistet avgiftsfordelene. Endret 20. februar 2017 av 2LK70DN1 3 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid. Elbilfordelene ligger an til å bli faset raskt ut i Norge i tiden fremover, men for dem som liker å slippe bompenger og å kjøre i kollektivfeltet er det fremdeles håp. Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025. http://www.dinside.no/motor/mercedes-benz-glc-blir-hydrogenbil/60952573 http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729 Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa: "På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland. Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt. Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker. I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå. - Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig. I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt." "Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre. Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm." PS! Venter spent på svar fra "teslamafiaen", som nok mener jeg er mye rart ;-) Tenk selv folkens! Det første rare du kommer med, er å skille hydrogenbiler og elbiler. Batteridrevne elbiler og hydrogendrevne elbiler er to stykker av samme alen, med kun drivmiddelet som forskjell. Hydrogenet er laget med elektrisitet, og det kreves mye mer kraft, enn å bruke el direkte, på batteri. Så, hva mener du er fornuftig, så lenge det snakkes om underskudd på energi, med en teknologi, som på linje, med fossilt drivstoff ,har et solid energitap i foredlingskjeden, kontra strøm rett på elbilen?? 2 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid. Elbilfordelene ligger an til å bli faset raskt ut i Norge i tiden fremover, men for dem som liker å slippe bompenger og å kjøre i kollektivfeltet er det fremdeles håp. Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025. http://www.dinside.no/motor/mercedes-benz-glc-blir-hydrogenbil/60952573 http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729 Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa: "På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland. Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt. Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker. I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå. - Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig. I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt." "Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre. Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm." PS! Venter spent på svar fra "teslamafiaen", som nok mener jeg er mye rart ;-) Tenk selv folkens! Batteri-elektrisk vil nok bli foretrukket av de som kan/vil lade hjemme og har behov for kortere kjørestrekninger.Så får vi se når begge fremdriftstypene produseres for fullt, og hydrogen-elektrisk får stort nok batteri til å drifte 5- 1o mil. Da blir det spennende å se hvorstor prosent som velger hva. Vi trenger både batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk for å få elektrisifisert hele transport-sektoren. Men dette er jo flott for alle/hele samfunnet. Elektriske biler er billigere å produsere og vedlikeholde,og vil nok føre til at vi får fin arbeidskraft som kan utføre godt arbeide på andre områder i samfunnet . Mindre lyd og luft-forurensning og sparte arbeidskrefter. Dette går vegen. Det vi bør arbeide for nå er mer aluminium og (god) plast i biler ( olje kan brukes til mye morsomt utenom å være drivstoff), og så mange standardiserte deler som mulig. Kanskje bør vi også benytte treverk i interiør i bilene i større grad? Det hadde vært vakkert, og lettere å skifte ut hvis man ville ha bil-forandring. Det er blank løgn at elbiler er billigere å produsere og vedlikeholde enn vanlige biler. De er veldig mye dyrere å produsere, og batteriene er svært dyre å skifte når de ryker etter 8-10 år. I tillegg har elbiler avanserte kjølesystemer for batteriene som både VW og Tesla har mye kostbare reparasjoner på. En elmotor er selvsagt enklere og billigere å lage og vedlikeholde enn en forbrenningsmotor, men ett batteri er svært mye dyrere og mer avansert enn en drivstofftank. At folk med lademulighet kjøper elbil for å spare penger til drivstoff er helt greit, men at de ikke skal betale moms, engangsavgift, bompenger, årsavgift og fergebilletter er latterlig og en vanvittig sløsing med offentlige ressurser som bør brukes på helse, omsorg, utdanning osv. Når det er oppnådd et kritisk antall hydrogenbiler, bør selvsagt disse også mistet avgiftsfordelene. Batteriet på min bil har luftkjøling, via vifte. Disse går ikke oftere enn elviftene på radiatorvifter hos fossiler. Olje byttes på min, ved 120.000 km (girboksen, som er ettrinns, uten clutch som slites, med asbest og/eller annen drit ) Batteriene har en garantitid på 8 år og 160.000-200.000 km. Så kan enkeltceller byttes, istedenfor hele batteriet. Når eller om hele batteriet går, så resirkuleres det. Det kan ikke brent olje. VW har alltid vært kostbare å reparere, og mye tull, fossil eller nå el. Du er vel klar over, at pga nettopp forventet lavere utgifter til helseplager relatert til eksosutslipp, så er det lønnsomt med insentiver? Å "gi " penger kan ofte gi like mye, eller mer tilbake. Dette hadde ikke staten gjort, uten å se et lønnsomt potensiale. Så konklusjonen blir: med bakgrunn i hvor mye mer energikrevende hydrogenproduksjon er, og hvilke helsegevinster man får , gir BEV en fordelframfor HEV ,med unntak av de kjøretøyene, som av tekniske-eller bruksårsaker ikke kan ha batteridrift. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Det blir interessant å se om NEL klarer å tjene penger. Jeg ser på det slik at det vil gå en av to retninger; enten vil de klare å skumme fløten på hydrogensubsidiene så lenge de varer, og deretter skalere ned når subsidiene forsvinner, eller så vil de dure på, overinvestere og gå på en skikkelig smell når markedet kollapser. Smellen kommer, NEL må bare sikre seg at kundene tar smellen, ikke NEL. 5 Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Espen: Skift ut Nel med Statoil/Bp og ordet "hydrogen" med "olje", så er jeg helt enig med deg 1 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid. Elbilfordelene ligger an til å bli faset raskt ut i Norge i tiden fremover, men for dem som liker å slippe bompenger og å kjøre i kollektivfeltet er det fremdeles håp. Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025. http://www.dinside.no/motor/mercedes-benz-glc-blir-hydrogenbil/60952573 http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729 Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa: "På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland. Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt. Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker. I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå. - Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig. I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt." "Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre. Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm." PS! Venter spent på svar fra "teslamafiaen", som nok mener jeg er mye rart ;-) Tenk selv folkens! Det første rare du kommer med, er å skille hydrogenbiler og elbiler.Batteridrevne elbiler og hydrogendrevne elbiler er to stykker av samme alen, med kun drivmiddelet som forskjell. Hydrogenet er laget med elektrisitet, og det kreves mye mer kraft, enn å bruke el direkte, på batteri. Så, hva mener du er fornuftig, så lenge det snakkes om underskudd på energi, med en teknologi, som på linje, med fossilt drivstoff ,har et solid energitap i foredlingskjeden, kontra strøm rett på elbilen?? Det er mange grunner til å skille mellom elbiler og hydrogenbiler. For det første kan hydrogenbiler brukes av alle, mens elbiler er for dem med to biler og carport med lademulighet. For det andre kan hydrogen lages av overskuddskraft, som det blir stadig mer av. Dette er MYE mer miljøvennlig enn elbiler. For det tredje er hydrogen et nytt produkt, som fortjener støtte for å komme inn på markedet. Støtten bør fjernes når det er solgt 50.000 hydrogenbiler. Ellers har de færreste elbiler i dag kun viftekjøling av batteriene, da dette forkorter batterienes ytelse og levetid dramatisk da de ikke får skikkelig temperaturregulering. Å påstå at batterier kan resirkuleres er en sannhet med store modifikasjoner, det finnes i dag ingen gode måter å resirkulere batterier på. Deskaper imidlertid enorme mengder farlig avfall. BTL-drivstoff fra avfall er svært miljøvennlig, og alle restprodukter blir resirkulert. Endret 20. februar 2017 av 2LK70DN1 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Espen: Skift ut Nel med Statoil/Bp og ordet "hydrogen" med "olje", så er jeg helt enig med degTja, de er ikke like avhengige av subsidier. Ellers kan jeg være enig i at det gjelder de også. De må være forsiktige med å gjøre investeringer som blir ulønnsomme pga markedsendringer: https://www.tu.no/artikler/bi-forsker-ber-oljebransjen-endre-seg-oljebransjen-ber-forskeren-dra-til-sverige-for-a-telle-elbiler/367839 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Ellers har de færreste elbiler i dag kun viftekjøling av batteriene, da dette forkorter batterienes ytelse og levetid dramatisk da de ikke får skikkelig temperaturregulering.Kommer helt an på kjemien. Noen kjemier trenger ikke kjøling i det hele tatt, (nesten) uansett hvordan du behandler de så vil batteriene vare hele bilens levetid. Å påstå at batterier kan resirkuleres er en sannhet med store modifikasjoner, det finnes i dag ingen gode måter å resirkulere batterier på. Deskaper imidlertid enorme mengder farlig avfall.Li-ion batterier er ikke miljøfarlig avfall, og de vil til stor grad resirkuleres når volumet av oppbrukte batterier blir nevneverdig. Koboltet er for verdifullt til å deponeres. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Hydrogen er fremtiden, elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. De er håpløst lite brukervennlige og har kort levetid. Elbilfordelene ligger an til å bli faset raskt ut i Norge i tiden fremover, men for dem som liker å slippe bompenger og å kjøre i kollektivfeltet er det fremdeles håp. Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025. http://www.dinside.no/motor/mercedes-benz-glc-blir-hydrogenbil/60952573 http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729 Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa: "På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland. Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt. Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker. I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå. - Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig. I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt." "Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre. Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm." PS! Venter spent på svar fra "teslamafiaen", som nok mener jeg er mye rart ;-) Tenk selv folkens! Det første rare du kommer med, er å skille hydrogenbiler og elbiler.Batteridrevne elbiler og hydrogendrevne elbiler er to stykker av samme alen, med kun drivmiddelet som forskjell. Hydrogenet er laget med elektrisitet, og det kreves mye mer kraft, enn å bruke el direkte, på batteri. Så, hva mener du er fornuftig, så lenge det snakkes om underskudd på energi, med en teknologi, som på linje, med fossilt drivstoff ,har et solid energitap i foredlingskjeden, kontra strøm rett på elbilen?? Det er mange grunner til å skille mellom elbiler og hydrogenbiler. For det første kan hydrogenbiler brukes av alle, mens elbiler er for dem med to biler og carport med lademulighet. For det andre kan hydrogen lages av overskuddskraft, som det blir stadig mer av. Dette er MYE mer miljøvennlig enn elbiler. For det tredje er hydrogen et nytt produkt, som fortjener støtte for å komme inn på markedet. Støtten bør fjernes når det er solgt 50.000 hydrogenbiler. Ellers har de færreste elbiler i dag kun viftekjøling av batteriene, da dette forkorter batterienes ytelse og levetid dramatisk da de ikke får skikkelig temperaturregulering. Å påstå at batterier kan resirkuleres er en sannhet med store modifikasjoner, det finnes i dag ingen gode måter å resirkulere batterier på. Deskaper imidlertid enorme mengder farlig avfall. BTL-drivstoff fra avfall er svært miljøvennlig, og alle restprodukter blir resirkulert. Har ikke carport, men lademulighet, ja, og det kommer. Fram ti lda, så kan man fint lade enten på jobb, for de som kan det, lade ved kjøpesenter, offentlige p-plasser en del steder, samt hurtiglade veldig mange steder. Elbilen her går daglig ,og brukes ti lalt, unntatt når tilhengeren skal trekkes. Da har man den andre bieln, eller man låner/leier en trekkvogn. Men dersom livet ditt kun er å dra på tilhengere og være avhengig av bensin/hydrogenstasjoner, så er det fordi du ikke klarer å tilpasse deg nye realiteter. Med solpaneler på taket, er man også nærmest selvforsynt ,framfor å være prisgitt fyllestasjoner. Argumentet med at noen ikke har mulighet til å lade, er det samme som argumentet man kan bruke om å ha bil i det hele tatt, f.eks i Oslo, der man ikke kan parkere utenfor blokka en gang. Og verre blir akkurat det også. For min del, s åer ikke hydrogen aktuell konkurrent, i forhold til batteri som energibærer, pga pris. Med påstått kapasitetsmangel i nettet, så er det ren idioti å lage noe med så stort energisvinn som hydrogen, når alternativet er mye mer energieffektivt. 2 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Til sommeren kommer Mercedes med sin ladbare hydrogenhybrid, og denne vil få fordeler til 2025. Enda godt den er ladbar, så kan den brukes til langkjøring også, og ikke bare lokalkjøring i Oslo-området. Blir interessant å se salgstallene for denne. Jeg har ikke lagt merke til noe skriverier om den i media. Finnes det noen tall? 3 Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) Bernt2: ,,Batteriet på min bil har luftkjøling, via vifte. ,, Li-ion batteri skal aldri opplades under 0 grad uten oppvarming Endret 20. februar 2017 av elsol Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 I tillegg har elbiler avanserte kjølesystemer for batteriene som både VW og Tesla har mye kostbare reparasjoner på. VW har da ikke hverken kjøling eller oppvarming av batteriene. Det er jo ett av ankepunktene MOT e-Golf kontra de andre. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 For det første kan hydrogenbiler brukes av alle, mens elbiler er for dem med to biler og carport med lademulighet. Pr. i dag er det svært få som kan benytte hydrogen, det finnes jo knapt en fyllestasjon. Elbiler finnes det allerede over 100.000 av, så det taler for seg selv. Men at det trengs infrastruktur er det ingen tvil om, det gjelder uansett drivstoff. Det kan komme masse hydrogenstasjoner i framtida, men det kan også komme en "drullion" ladepunkter for elbil. Og det kan hende bensin og diesel blir vanskelig å få tak i om noen år. Det fables jo om at det ikke skal selges biler for fossilt drivstoff i Norge etter 2025. Med færre og færre biler blir det lenger og lenger mellom bensinpumpene. De blir snart like vanlige som minibanker og telefonkiosker. 3 Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 I tillegg har elbiler avanserte kjølesystemer for batteriene som både VW og Tesla har mye kostbare reparasjoner på. VW har da ikke hverken kjøling eller oppvarming av batteriene. Det er jo ett av ankepunktene MOT e-Golf kontra de andre. en gang til: Li-ion batteri skal aldri opplades under 0 grad uten oppvarming ! 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) en gang til: Li-ion batteri skal aldri opplades under 0 grad uten oppvarming ! Man kan lade li-ion under null grader, man må bare være veldig forsiktig med effekten. Den indre motstanden i batteriet vil føre til oppvarming, slik at du kan justere opp effekten etter hvert. Når det gjelder hvor lite effekt det faktisk er snakk om; 0,02C er mulig for de fleste kjemier ved -30C. Med ett batteri på 100 kWh tilsvarer det 2 kW, så det er ikke *ubetydelig* effekt. Men så klart ikke spesielt mye heller. Endret 20. februar 2017 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå