chrimE Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Hei! Jeg skal muligens kjøpe en Ford Fiesta 2010 med 1.6 tdci 90 hk motor som har gått 94 000 km. Den har 5-trinns manuell gir. Den har ingen kjente feil eller problemer, men har noen spørsmål: hva er kjente problemer med denne type bil som jeg kanskje bør være obs på? (Har litt, men ikke så mye peiling på bil/mekanikk). En annen ting, jeg føler at dette blir en meget god førstegangsbil, hva tenker dere? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Kommer du til ha ha veldig mye langkjøring? Om ikke ville jeg valgt bensinmotor foran diesel. Ellers er Fiestaen en veldig kurant bil mener jeg. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Det er jo alltids litt ting å tenke på når man går for diesel. Spesielt diesel av "moderne" type. Blir bilen tungstartet er nok glødepluggene dårlig (typpisk at disse ryker på mellom 100-150 tusen på eldre tdci iallefall) Få isåfall fastpris på verksted om du skal bytte dem. Tar du dette på timesbetaling kan det fort fly tusenlapper om en plugg knekker når den skrues ut, noe som fort kan skje om dem har sotte seg godt. Ta vare på dysene dine. Ford sine er gjerne ekstra følsomme så bytt dieselfilter på intervall eller helst før.Ta og en flaske dyserens i tanken av å til. Det koster mye å bytte dyser - Ikke fordi de er spesielt dyre eller fordi det er en vanskelig jobb, men fordi de må programeres inn i hjernen for å fungere, og det er noe verksteder tar seg grådig betalt for å gjøre. Og bytt gjerne olje før intervall. Er vel 20tusen eller mere på disse men bytt gjerne oftere. Ford tar godt i på serviceintervaller da det er ett bra salgstriks (f.eks oljeskift på 30tusen km på Ford Ranger) men i lengden vil det lønne seg å bytte oftere. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Diesel er et usikkert valg i disse tider og egner seg dårlig til småkjøring Svart er en dårlig farge da den vil alltid være skitten og ripete Lenke til kommentar
chrimE Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 Takk for svar folkens:) Kommer nok til å bli brukt til noe langkjøring og "roadtrips" ja, både til Sverige og muligens nedover Europa også. Tenker det blir en fin førstegangsbil, for så å eventuelt oppgradere til noe bedre når økonomien tillater det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå