Kajac Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Hei Jeg skal begynne i ny jobb, og i den anledning slutter jeg i den gamle (no shit)... Det har dukket opp et spørsmål ang. feriepenger: Skal jeg ha utbetalt feriepengene opptjent I FJOR ved siste lønning hos gammel arbeidstaker? Skal jeg skatte for dette? Normalt sett skatter man ikke for feriepenger fra fjorårdet. Jeg vet jeg skal skatte for feriepenger opptjent i år (2017), men hva med feriepengene opptjent i fjor hvis de utbetales nå i mars? Google gir meg utydelige svar. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Synes å huske da jeg byttet jobb sist at jeg kunne velge å få utbetalt feriepengene derfra for inneværende år til normal tid, neste år. Tror det var i august 2014 at jeg sluttet, og fikk utbetalt feriepenger fra arbeidsgiveren jeg forlot sommeren 2015. Lenke til kommentar
petterP9 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Feriepenger utbetalt samme år skal det trekkes av. Feriepenger som blir utbetalt året etter er trekkfrie (men ikke skattefrie). 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 Så jeg kan da kreve å få utbetalt feriepengene opptjent i 2016 trekkfritt sammen med min siste lønning? Lenke til kommentar
Horge Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Så jeg kan da kreve å få utbetalt feriepengene opptjent i 2016 trekkfritt sammen med min siste lønning? Ja, feriepenger for 2016 skal du ha utbetalt uten trekk. I tillegg skal du selvfølgelig også ha utbetalt opptjente feriepenger for 2017, men disse skal bli gjenstand for forskuddstrekk. I utgangspunktet skal du ha feriepengene utbetalt sammen med siste lønning før du slutter, men noen arbeidstagere ønsker å utsette feriepengeutbetalingen til sommeren, selv om dette strengt tatt er i egen disfavør. Argumentet er at de ikke stoler nok på seg selv, og frykter at de skal ha svidd av feriepengene på tant og fjas før ferien. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 Har i hvertfall fått ordnet opp i dette nå. Feriepenger blir utbetalt ved siste lønning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå