nor50 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) Jeg skal ha en switch med min 12 porter på mitt hjemmenettverk. Det er jo astronomiske prisforskjeller på disse. Regner jo med at de billigste er mer enn nok for meg, men jeg lurer på hva som er fordelen med de dyre? Hva det gjør bedre enn de billigere... (Vil jo ha min 1 Gbit, men ser og det er noen 3.2. Men det er noen enkle NAS'er så får vel ikke bruk for 3.2 til de?) https://www.prisguide.no/kategorier/svitsj?f[1166][]=12&f[1166][]=96&s=price%20asc Endret 20. februar 2017 av nor50 Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Hvorfor så stor forskjell på priser på laptoper? 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Jeg regner med at de dyre har ECC-minne, som i seg seg er litt dyrere, og prosessorene/hk som støtter ECC-minne er MYE dyrere. Jeg antar at de rimelige modellene også fungerer. Hvis ikke, kan man alltids klage. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) Billige = Enkle og er "plug and play", Dyre = Avanserte med massevis av funksjoner for å tilpasse nettverket + sikkerhetsfunksjoner. Edit; Med andre ord så er det egentlig ikke noen fordeler for mannen i gata å handle en dyr switch. Vet stort sett ikke hva tingene er og hvertfall ikke hvordan de skal stilles inn og brukes Endret 20. februar 2017 av 4 3 2 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 Hvorfor så stor forskjell på priser på laptoper? Der kan i alle fall folk flest se mye av prisforskjellen på specs. 1 Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Hvorfor så stor forskjell på priser på laptoper? Der kan i alle fall folk flest se mye av prisforskjellen på specs. Det kan du på switcher også. 4 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 Hvorfor så stor forskjell på priser på laptoper? Der kan i alle fall folk flest se mye av prisforskjellen på specs. Det kan du på switcher også. Nei, jeg kan ikke det. Derfor jeg spurte... 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Har du eksempel på to switcher som har stor prisforskjell men lik spec? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 @nor50; Eksempel; https://www.komplett.no/product/822422/datautstyr/nettverksprodukter/switch/cisco-catalyst-2960x-24ts-l# "Lag 2-svitsjing, DHCP-støtte, Auto-negotiation, APR støtte, trunking, VLAN støttet, auto-uplink (auto MDI/MDI-X), IPv6-støtte, Rapid Spanning Tree Protocol (RSTP)-støtte, Multiple Spanning Tree Protocol (MSTP)-støtte, Dynamic Trunking Protocol (DTP)-støtte, Port Aggregation Protocol (PAgP)-støtte, Trivial File Transfer Protocol (TFTP)-støtte, Access Control List (ACL)-støtte, RADIUS-støtte, Jumbo Frames-støtte, MLD-snusing, Dynamic ARP Inspection (DAI), Cisco EnergyWise-teknologi, Unicast Reverse Path Forwarding (URPF), Uni-Directional Link Detection (UDLD), Rapid Per-VLAN Spanning Tree Plus (PVRST+), IPv4-støtte, Shaped Round Robin (SRR), Link Aggregation Control Protocol (LACP), Remote Switch Port Analyzer (RSPAN), NetFlow, Hot Standby Router Protocol (HSRP)-støtte, Energy Efficient Ethernet" Og diverse porter og annet snax som trengs i hardt belastede miljøer. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 De billigste switchene har som regel også ytterskall av plast, noe som gir dårligere kjøling og kortere levetid pga det. For meg så er det kun de billigste som har tatt kvelden, typen 2-300,- for 8 porter, mens de av metal som har kostet ett par hundre mer ikke har hatt noe problemer. De litt dyrere som jeg ha hatt, har også hatt innebygd strømforsyning, slik at jeg slipper klumper i stikkontakten. Foruten masse innstillingsmuligheter som de fleste ikke trenger, så har vel også de litt dyrere med båndbredde i bakkant, slik at de kan kjøre mer data igjennom switchen, noe som som oftest er med aktuelt på en arbeidsplass enn i ett normalt hjem. en av de billige jeg hadde støttet båndbredde på 10 Gb internt, mens den litt dyrere rack monterte jeg bruker nå støtter 40 Gb, ikke at jeg har bruk for det, men godt å ha ekstra kapasitet, spesielt når prisforskjellen ikke var avskrekkende. Og hvis man har jobb som handler litt data utstyr, så mulig du har mulighet å kjøpe noe via dem, i stedet for f.eks. Komplett som ofte er litt dyrere på slikt. Man kan også hvis man leter litt, finne switcher som er brukt av bedrifter, som man kan få til en billig penge. Men disse bråker som regel en del. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Om en switch til 2-300 kr tar kvelden etter 2-3 år er jo ikke det så gale... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 En enkel tommelfinger regel er at om du ikke vet at du trenger funksjoner som finnes på dyre switcher... Ja da klarer du deg fint med en billig modell til 2-300 kroner. Eneste funksjonen som den "vanlige" mannen / entusiasten kan trenge er VLAN støtte om de vil herje med hjemmesentralen / nettverk for leieboere. Ellers er ikke resten så relevant. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Om en switch til 2-300 kr tar kvelden etter 2-3 år er jo ikke det så gale... blir jo dyrere i lengden enn en som er litt dyrer som varer i flere år, samt bryderiet med å bestille og bytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå