Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Frivillig kraftig ned i lønn - Er jeg sprø?

vandrer

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kone, ikke barn, ikke eier jeg verken bolig eller bil, hvordan er jeg rik?

Og det verste er at jeg ikke sløste dem bort og investerte dem heller ikke i noe som gikk til helvete. Så jeg kan ikke skylde på meg selv heller.

Så hvordan mistet du pengene(?)? Hadde du alt i en koffert og ble ranet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Jeg har ikke kone, ikke barn, ikke eier jeg verken bolig eller bil, hvordan er jeg rik?

Og det verste er at jeg ikke sløste dem bort og investerte dem heller ikke i noe som gikk til helvete. Så jeg kan ikke skylde på meg selv heller.

Så hvordan mistet du pengene(?)? Hadde du alt i en koffert og ble ranet?

Ganske nært gjettet.

Lenke til kommentar

Hvis han pendler 1 time hver vei til jobben som er i Oslo, så bor han antagelig ikke i Oslo ;)

Forøvrig, jeg støtter TS i sin avgjørelse eller tankegang her. Jeg tjener også godt i min reisejobb, og sitter helt greit i det økonimisk, men når jeg ser på det jeg trenger her i livet - så er ikke pengene en av de tingene. Jeg skulle gladelig kuttet lønna mi i to om det betydde en jobb jeg trives i og bodd på en plass jeg hørte hjemme. Man skal liksom jobbe til man er gammel, og man kaster gjerne vekk mye, som TS sier, i pendling

Lev livet, ikke jobb det bort, de pengene du taper betaler du i økt fritid :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så er spørsmålet: Er jeg fullstendig gal? En halv mill mindre pr. år (brutto, riktignok) er mye penger, både i månedlig disponibel inntekt og i pensjonsopptjening. På den andre siden lever man jo bare én gang, og jeg har nå snart allerede brukt et helt år av livet mitt på å frakte meg selv til og fra jobb.

Dette er ingenting å tenke på.  Som du sier så lever man bare én gang.  Go for it!

Lenke til kommentar

Sidan du poster i denne forumdelen så har du nok gjort deg nokre vurderingar på om trivsel eller inntekt er viktigast.

Men det kan være verdt å nevne at lønnsnivået ofte heng saman med kostnadsnivået i området. Jobber du i Oslo må du rekne med å bruke meir av lønna på boligutgifter, eller du må påregne å bruke meir fritid på pendling.

Flytter du til ein mindre by så vil du få lavare lønn, men også lavare utgifter.

Ellers så sitter du igjen med ei fortjeneste på boligsalget. Så sjølv med lavare inntekt så vil du kunne opprettholde forbruket på samme nivå ved å også la boligfortjenesten gå med til forbruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min umiddelbare tanke er at det å flytte er riktig, men samtidig ser jeg at det å holde ut litt lenger gir enorm avkastning. Det finnes jo boliger/områder som kanskje gjør at man trives noe bedre enn i dag, men det koster tid, energi og penger å flytte på seg, særlig om man uansett velger å flytte nordover etter kort tid likevel.

Jeg har vært i samme situasjon selv og angrer bittert for at jeg ble værende. Det har satt sine spor om jeg ser bort fra de økonomiske fordelene. Jeg ville valgt annerledes nå.

Hva med å holde ut ett par år til for så å ta seg ett friår eller flere og benytte dette "sørgelige overskuddet" til å reise før man ender nordpå?

Om man regner ned til minste krone bør man også ta med verdistigning på bolig i beregningene, og om man bør investere nå kontra senere. 

Kanskje det er mulig å ta seg noe mer ubetalt ferie/permisjon i stillingen dere nå har slik at dere kan bruke mer penger på ferie for å lyse opp tilværelsen på denne måten?

Lenke til kommentar

Jeg jobber sentralt i Oslo, og bor én time pendlervei fra jobben. Jeg og samboeren min kommer opprinnelig fra Nord-Norge, er i midten av 40-årene, og vi har begge fått en voldsom hjemlengsel.

Saken er at jeg har lederstilling og tjener temmelig godt (ca. 1.250.000 pr. år), men hvis vi flytter til den nordnorske byen vi tenker på kan jeg kanskje ikke forvente å oppnå mer enn 750.000 pr. år, kanskje mindre. Bedre pensjonsordning enn det jeg har i dag vil jeg ikke kunne få, men vi kan nok regne med at vi vil få minst 1 mill mer for huset vårt her på Østlandet enn det vi regner med å kjøpe for i nord. Samboeren kan nok regne med å tjene like mye i nord som her (ca. 600.000).

Verken jeg eller samboeren trives særlig godt på det stedet vi bor nå, og det er heller ingen steder som frister i nærheten av Oslo, ei heller selve Oslo (der har vi bodd). I tillegg er jeg lei etter å ha brukt minst 2 timer av døgnet til pendling, 5 dager i uka i flere år nå.

Så er spørsmålet: Er jeg fullstendig gal? En halv mill mindre pr. år (brutto, riktignok) er mye penger, både i månedlig disponibel inntekt og i pensjonsopptjening. På den andre siden lever man jo bare én gang, og jeg har nå snart allerede brukt et helt år av livet mitt på å frakte meg selv til og fra jobb.

PS. Jeg forventer ingen sympati, da 750.000 er en meget bra lønn, og mye mer enn det de fleste har.

Anonymous poster hash: ec599...a9a

Jeg ville nok flyttet. Dere vil fortsatt ha økonomisk rom til å både dyrke interesser og bygge litt formue over tid (om ønskelig; de som ikke ønsker det, kan jo bruke alt de sitter igjen med).

Anonymous poster hash: b48cf...f2f

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flytt.

Du skal jobbe for å leve, ikke leve for å jobbe - hvor mye er to ekstra timer fritid om dagen verdt for deg? For meg hadde det blitt en pen sum, så du kan velge å se det som at du går ned i lønn mot å jobbe 10 timer mindre i uka.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Anonymous poster hash: ec599...a9a

En reduksjon i bruttolønn på 40% mot en reduksjon i arbeidstid på 20% (avhengig av avstand mellom bosted of arbeidssted)?

Dog, det er vel nettolønn som er relevant, og den kan vel fort ende opp med en reduksjon ned mot 20% den og?

Legg så til det du sparer i bensin, bompenger, vedlikehold, etc dvs transportkostnader.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...