Gå til innhold

KRONIKK: Datatilsynets kortslutning om sikkerhet og automatiske strømmålere

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke annet enn å si at dette ikke stemmer. AMS-måleren kan sammenlignes med en digital personvekt. Den måler og registrerer hva du veier og når du har veiet deg. Den har imidlertid ingen teknisk mulighet til å finne ut hva du har spist og hvor mye du har spist av de ulike matvarene.

Dersom du fortsatt er av en annen oppfatning, får vi være enige om å være uenige. Vi må uansett forholde oss til fakta.

Det høres ut som om du antar at det bare skal måles én gang, og så er vi ferdige med det. Det er jo ikke slik dette fungerer.

Hvis du veier deg ofte nok og live-blogger det til meg, så skal jeg kunne fortelle deg ganske mye om deg. Det er riktig at jeg ikke nødvendigvis vet nøyaktig hva du spiser, men jeg skal kunne fortelle deg hvor ofte du spiser eller drikker og hvor mye det er, om du har et økende problem med overvekt, hvor ofte du går på do, etc. Med et lengre tallgrunnlag kan vi begynne å mene ganske mye om deg. Med litt graving i dine matvarer (bare å sjekke mot Æ, det) så vil jeg kunne si deg hva du spiser.

Kanskje spiser du for mye og legger på deg i en såpass alarmerende rate at vi bør varsle forsikringsselskapet ditt om at de bør revurdere livsforsikringen din?

Endret av Moskus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg nevnte i et annet tilsvar her: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet.

Dette er og blir 100% feil, uansett hvor mange ganger du gjentar det. Power analysis gjør det mulig å si ganske mye om hva som skjer på den andre siden av en strømmåler. Med god nok oppløsning på målingene kan man ikke bare si noe om hvilken type apparater som er i bruk, det er til og med mulig å si noe om merke og modell ut fra signaturene apparatene avgir i strømtrekksmålingen. Ulike vaskemaskiner kan for eksempel ha forskjellig impedans på motoren og ulik timing i forhold til når inntaksventilen, tømmepumpa, motor og varmeelement starter opp som gir lett gjenkjennelige mønster i bølgeformen for strømtrekksmålinger. Forbruk av varmvann, bruk av komfyr/kaffetrakter/oppvaskmaskin, lading av elbil er eksempler på andre ting man kan trekke ut fra strømtrekksmålinger, selv om måleren kun ser på forbruket inn til huset.

Jeg kan ikke annet enn å si at dette ikke stemmer. AMS-måleren kan sammenlignes med en digital personvekt. Den måler og registrerer hva du veier og når du har veiet deg. Den har imidlertid ingen teknisk mulighet til å finne ut hva du har spist og hvor mye du har spist av de ulike matvarene.

Dersom du fortsatt er av en annen oppfatning, får vi være enige om å være uenige. Vi må uansett forholde oss til fakta.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Dette synes jeg virker naivt. Gitt høy nok sampling rate (for eksempel en gang i timen) er også personvekt interessant til profileringsformål. Man kan kanskje ikke utlede om forsikringskunden spiste epler eller pærer, men man kan utlede nok informasjon til å putte ham i en riktigere risikokategori. Og dersom personen plutselig går fra å veie seg daglig til ikke å veie seg i det hele tatt kan man anta at han er på ferie. Helt analogt som med strømmåleren.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i et annet tilsvar her: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet.

Dette er og blir 100% feil, uansett hvor mange ganger du gjentar det. Power analysis gjør det mulig å si ganske mye om hva som skjer på den andre siden av en strømmåler. Med god nok oppløsning på målingene kan man ikke bare si noe om hvilken type apparater som er i bruk, det er til og med mulig å si noe om merke og modell ut fra signaturene apparatene avgir i strømtrekksmålingen. Ulike vaskemaskiner kan for eksempel ha forskjellig impedans på motoren og ulik timing i forhold til når inntaksventilen, tømmepumpa, motor og varmeelement starter opp som gir lett gjenkjennelige mønster i bølgeformen for strømtrekksmålinger. Forbruk av varmvann, bruk av komfyr/kaffetrakter/oppvaskmaskin, lading av elbil er eksempler på andre ting man kan trekke ut fra strømtrekksmålinger, selv om måleren kun ser på forbruket inn til huset.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Hvem har nevnt hva man spiser? Hvilken relevans har dette i debatten? Det er du som ikke forholder deg til fakta, eller innser fakta i hvordan informasjon kan processes og benyttes. Dette er ikke rakettforskning, dette er helt grunnleggende forståelse av logikk.

Det er ganske tydelig at du ikke er teknolog, kanskje du bør konsultere deg med en før du sier noe mer her.

Vekten var en analogi for å trekke parallell til noe som kanskje er lettere for folk å forholde seg til, men som fortsatt får frem poenget.

Jeg har jobbet med teknisk innføring av AMS siden 2012, så jeg mener å ha relativt god ryggdekning for mine synspunkter. Dersom du fortsatt skulle være i tvil, kan jeg vise til administrerende direktør i Energi Norge som også har uttalt seg om dette: "Det er ingen utenforstående som får tilgang til data fra strømmålerne, med mindre kundene selv gir fullmakt til det. Det er heller ikke slik at målerne er i stand til å fortelle hva strømmen brukes til. Dette blir ekstra underlig med tanke på at Datatilsynet selv har vært med i forberedelsene til innføring av smarte målere, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge." (http://www.aftenbladet.no/innenriks/Energi-Norge-mener-Datatilsynet-sprer-ubegrunnet-frykt-539026b.html?spid_rel=2)

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Lenke til kommentar

Vekten var en analogi for å trekke parallell til noe som kanskje er lettere for folk å forholde seg til, men som fortsatt får frem poenget.

Jeg har jobbet med teknisk innføring av AMS siden 2012, så jeg mener å ha relativt god ryggdekning for mine synspunkter. Dersom du fortsatt skulle være i tvil, kan jeg vise til administrerende direktør i Energi Norge som også har uttalt seg om dette: "Det er ingen utenforstående som får tilgang til data fra strømmålerne, med mindre kundene selv gir fullmakt til det. Det er heller ikke slik at målerne er i stand til å fortelle hva strømmen brukes til. Dette blir ekstra underlig med tanke på at Datatilsynet selv har vært med i forberedelsene til innføring av smarte målere, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge." (http://www.aftenbladet.no/innenriks/Energi-Norge-mener-Datatilsynet-sprer-ubegrunnet-frykt-539026b.html?spid_rel=2)

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Jeg har jobbet på flere konsulentoppdrag som systemutvikler for flere Norske netteiere. Vi har ikke hatt noen prosjekt involvert med AMS enda men vi har noen mindre hvor vi bruker big data for å hjelpe montør og administratorer å estimere hva som vil være det mest realistiske scenarioet for dem. Dette er ting de åpenbart er interessert i og det vil være uproblematisk for meg og lage en portefølje for forskjellig elektrisk utstyr i norske husholdninger ved å kartlegge de nøyaktig slik bonden bruker live måler avlesning i reklamefilmen til eidsiva hvor han skrur lyset i fjøset av å på.

Jeg vil da kunne presist si hva slags elektrisk utstyr som ble brukt til hvilken tider i en husholdning kun ved å se på avlesning fra AMS.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dette med at AMS ikke kan registrere *hva* energien brukes til bør man ta med en klype salt. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan den er konstruert, men man kan anta at den kanskje også regisrerer kWarh i tillegg til kWh som kan da igjen tolkes til hva slags type hvitevare for eksempel som er i bruk ut fra induktiv last, samme gjelder forsåvidt hvitevarer som har tyristorstyring/inverter (eksempelvis: vaskemaskin, varmepumpe, komfyr etc). Dette er litt paranoid kanskje men det kan ikke ignoreres helt, pluss at mye kan tolkes ut av forbruk per time/døgn/uke om for eksempel det ikke er noen hjemme, dette kan lett beregnes ut fra at det ikke finnes "peak" forbruk da for eksempel det eneste som bruker strøm er par lys, noe elektronikk og varmepumpe contra da familien er hjemme og det registreres høyt forbruk da både komfyren, VVB og andre ting er i bruk.

Siden slike strømmålere beregner en gjennomsnittlig verdi for eksempel per minutt/time eller hva kraftverket velger å ha, og de er elektroniske, en sak er å hene ut data som viser gjennomsnittlig bruk men samtidig så kan de nok programmeres til å hente data "live" siden de er tilknyttet internet, dermed spiller det ikke så stor rolle at måleren står foran alle kurssikringene siden man kan nokså lett tolke forbruket og knytte den (dog indirekte og ikke 100% sikkert) mot helt konkret forbruk.

Det aller største problemet per dags dato derimot er at

a) noen folk har alrede lagt merke til ikke bare høyere strømregninger men også økt forbruk uten at forbruket endret seg, noe som avfeies med usakelige argumenter at gamle strømmålere målte så vannvittig mye feil

b) mesteparten av elkraften i Norge kommer fra vannkraftverk. De kan justere produksjon etter behov og den eneste sakelige grunnen til økte priser er vannmegden i magasinene og en kvasi-vitenskapelig "guesstimate" for hvor lenge vannet rekker og når magasinene fylles igjen. Det er IKKE flaskehalser i overføringslinjene av noe stor betydning, dermed er det ikke noe sakelig krav å kreve så forskjellig pris avhengig av tid på døgnet. På toppen av dette kommer andre kraftverk som kan kompensere hvis det finnes behov, på toppen av dette er også kabler til/fra utlandet som man kan kompensere med, og på toppen av det igjene kommer nye normer/krav til alt som bruker elkraft og den er med på å redusere forbruk. Så en sak om vi hadde hatt for det meste solpaneler til kraftproduksjon og tung industri (som for eksempel i Tyskland) som brukte så mye energi midt på dagen at problemstillingen hadde vært aktuell, men slik er det ikke i Norge. Jeg personlig ser ikke på AMS målere som noe annet enn både Big Data kilde til kraftprodusentene samt atter en metode å melke forbrukere for mer profitt, denne gangen dradd ut av den løse luften.

Lenke til kommentar

For det første, strålende at forfatteren Trygve Wiese-Haugland engasjerer seg i debatten, bra.

Men når det er sagt, å påstå at noe er "100% teknisk umulig" i ett diskusjonsforum for et blad/nettside som retter seg mot tekonologer, for deretter å avfeie gyldige motargumenter med "Vi må uansett forholde oss til fakta.", vitner om enten stort mot, eller manglende oversikt over det som diskuteres.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Er det at du mener at elektroniske enheter ikke har en strømsignatur? At trafikken fra alle enhetene i ett hus skjuler enkeltsignaturer? At det er for mye støy til at man kan lese signaturen på andre siden av ett sikringsskap?

Snakk teknisk til oss :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Som med alle andre "smarte" løsninger vi får tredd nedover hodet til "vårt eget beste," er det hele vagt og halvkvedet. Som andre har påpekt er det en rekke ting dette systemet helt fint kan brukes til å analysere selv om det faktisk er så uskyldig og idiotsikkert som det påstås. Igjen og igjen ser vi at det såkalte "big data," (eller det gryende totale og globale overvåkningsnettverket som man nok heller burde kalle det,) er flinke til å utnytte det minste innpass inn i privatlivets sfære. "Formålet" med tredjeparts tilkoblingsmulighter her er kanskje å koble til eksterne display, men det kommer ikke helt klart frem i kronikken om dette er alt som er mulig her? I såfall, hvordan samsvarer dette med uttalelser fra andre om muligheter til såkalte smart-hus systemer? Er et tredjeparts eksternt display på strømboksen et smart-hus?

At folk i prinsippet må godkjenne videre påbygninger av dette systemet er ikke det minste tillitsvekkende for meg. I første omgang fordi folk flest har en særdeles lemfeldig tilnærming til slike godkjennelser (hvor mange du kjenner har noen faktisk forståelse for hvor mye informasjon de tillater firmaer som facebook og google å suge ut av dem?) Og dette er ikke bare et problem for individet som noen vil ha det til, for når noen ikke har vett til å beskytte privatlivet sitt går det fort nok ut over andre. Som for eksempel de andre i husstanden eller til og med i nærmiljøet. Kryptering og etiske retningslinjer for de som behandler dataene er jo fine ideer å slenge rundt seg med, men som vi har sett mange tilfeller av de siste årene, også totalt meningsløse.

Hele denne diskusjonen er dog en avledning etter mitt syn, da de fleste norske hjem per i dag allerede er under nærmest total overvåkning gjennom andre systemer. Der dette kommer til å svi er nok heller der de innrømmer smellen kommer. Ågerprisene folk betaler for strøm skal enda mer opp, og byttet fordeles mellom det internasjonale ny-føydalistiske korporasjonssystemet og det internasjonale kvasikommunistiske byråkratiet som hånd i hånd (på et noe pseudovitenskaplig vis,) utøver sin edle misjon om å redde folk fra seg selv. På en sen vinterkveld en gang i fremtiden, når du må skru av varmeovnen fordi du har sløst for mye strøm på klesvask den uken, kan du nok i alle fall varme deg på tanken om at du er med på å redde isbjørnene eller hva nå enn.

En ting i denne kronikken er jeg nå i alle fall enig i. Datatilsynet er det ikke mye tak i og de fremstår mest som en senil gammel gubbe som sitter og raller for seg selv i en krok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For det første, strålende at forfatteren Trygve Wiese-Haugland engasjerer seg i debatten, bra.

Men når det er sagt, å påstå at noe er "100% teknisk umulig" i ett diskusjonsforum for et blad/nettside som retter seg mot tekonologer, for deretter å avfeie gyldige motargumenter med "Vi må uansett forholde oss til fakta.", vitner om enten stort mot, eller manglende oversikt over det som diskuteres.

Hei Smala, og takk for din kommentar. Jeg ønsker bare at vi forholder oss til fakta, og de fleste av påstandene som har kommet i kommentarfeltet her er dessverre udokumenterte påstander som ikke har rot i virkeligheten.

Jeg foreslår at alle som uttaler seg om dette setter seg inn i:

1) Forskriftene fra Olje- og Energidepartementet og NVE (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-03-11-301/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4),

2) De tekniske kravene som ble stilt i utlysningen (https://www.energinorge.no/publikasjoner/veileder/2013/kravspesifikasjon-fullskala-utbygging-av-avansert-male--og-styringssystemer-ams/)

3) Uttalelser fra Energi Norge vedrørende datasikkerhet (http://www.aftenbladet.no/innenriks/Energi-Norge-mener-Datatilsynet-sprer-ubegrunnet-frykt-539026b.html?spid_rel=2)

Så får det være opp til hver enkelt å vurdere hva som er mest troverdig av dette og udokumenterte påstander som fremsettes i kommentarfeltene her.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Lenke til kommentar

Hei Smala, og takk for din kommentar. Jeg ønsker bare at vi forholder oss til fakta, og de fleste av påstandene som har kommet i kommentarfeltet her er dessverre udokumenterte påstander som ikke har rot i virkeligheten.

1) Forskriftene fra Olje- og Energidepartementet og NVE (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-03-11-301/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4),

2) De tekniske kravene som ble stilt i utlysningen (https://www.energinorge.no/publikasjoner/veileder/2013/kravspesifikasjon-fullskala-utbygging-av-avansert-male--og-styringssystemer-ams/)

3) Uttalelser fra Energi Norge vedrørende datasikkerhet (http://www.aftenbladet.no/innenriks/Energi-Norge-mener-Datatilsynet-sprer-ubegrunnet-frykt-539026b.html?spid_rel=2)

Så får det være opp til hver enkelt å vurdere hva som er mest troverdig av dette og udokumenterte påstander som fremsettes i kommentarfeltene her.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

De to siste lenkene er jo ikke så informative, men regelverket var mer:

§ 4-2.Funksjonskrav

AMS skal:

a) lagre måleverdier med en registreringsfrekvens på maksimalt 60 minutter, og kunne stilles om til en registreringsfrekvens på minimum 15 minutter

Hvert 15. minutt er faktisk ikke ofte.

Men for ta ditt eget eksempel:

Hvis du veier deg hvert 15. minutt døgnet rundt skal jeg kunne fortelle deg ganske mye om deg selv. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Uten rot i virkeligheten? Det er du som kommer med absolutte som at noe er 100% umulig når du ikke engang har kvalifikasjoner til å uttale deg om fagfeltet du påstår muligheten innenfor, ei heller dokumentere det.

Det er du som utfordret bekymringer som har faglig oppbygging skrevet av mennesker som har kvalifikasjoner for å komme med uttalelser innenfor fagområdet. Du gjør jobben din som forretningsperson, det skjønner jeg. Men du kan ikke deklarere hva fagpersonell anser som en risiko som unyansert og usant når du ikke engang skjønner hvordan de har kommet frem til konklusjonen, og hvor du selv i denne tråden har ignorert eksempelet mitt hvor jeg har tatt for meg nøyaktig hvordan det de påstår er mulig, faktisk er mulig.

Bekymringer rundt smart målere er vel dokumentert og ikke kontroversielt, det er godt forstått og om du påstår det alle ekspertene i området er enige om ikke stemmer, må du klare å argumentere for deg og dokumentere din påstand, de har allerede dokumentert sitt ståsted.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det ble allerede demonstrert i 2011 hvordan man vha. en smartmåler kan finne ut hvilket TV-program du ser på. Så teknisk umulig kan det vel ikke være? https://nakedsecurity.sophos.com/2012/01/08/28c3-smart-meter-hacking-can-disclose-which-tv-shows-and-movies-you-watch/

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det ble allerede demonstrert i 2011 hvordan man vha. en smartmåler kan finne ut hvilket TV-program du ser på. Så teknisk umulig kan det vel ikke være? https://nakedsecurity.sophos.com/2012/01/08/28c3-smart-meter-hacking-can-disclose-which-tv-shows-and-movies-you-watch/

Nå leser jo den av vesentlig oftere enn hvert 15. minutt.

The last concern they expressed was that these smart meters were monitoring their power usage in two-second intervals.

Lenke til kommentar

Artikkelen du viser til er seks år gammel, og har ingenting med kravspesifikasjonen eller teknologien som implementeres i Norge å gjøre.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Lenke til kommentar

Jeg synes kommentaren din mister litt troverdighet av følgende avsnitt:

"Videre er det viktig å presisere at det ikke er mulig å hente ut hva du som kunde bruker strømmen til. Den eneste informasjonen som kan hentes ut av måleren, er når og hvor mye strøm du bruker. "

Det er en kjennsgjerning at med big data, så kan man si utrolig mye om akkurat hva strømmen går til, nettselskapene vet dette godt, de har egne folk ansatt som driver med og forsker på slikt. Hvorfor feier du det under teppet?

AtW

Men gitt at man har data om hva man bruker strømmen til, hva mener du man skal bruke dem til? Har Hafslund eller andre nettleverandører lov til å selge dataene videre til andre kommersielle aktører uten samtykke? Og dersom dataene nå viser at jeg bruker en del strøm på vaskemaskinen og oppvaskmaskinen min, so what? Skal Lilleborg liksom forsøke å pushe vaskepulver og oppvaskmaskinpulver på meg da eller?
Som jeg nevnte i et annet tilsvar her: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet. Les gjerne mer om dette i forskriftene til NVE som ligger åpent tilgjengelig på nve.no.

Og når det gjelder nettselskapenes håndtering av målerverdier, så har de selvfølgelig ingen hjemmel til å videreføre eller selge dette til kommersielle aktører uten samtykke.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Uansett hvor mange ganger du gjentar det betyr det ikke at det er sant.

La oss si du har belysning som bruker 0.3 kw, TV som bruker 0.1 kw, komfyr som bruker 2 kw, laptop bruker 0.06 kw. Strømforbruket ditt er på 0.16 kwt, hva slags gjenstander i husholdningen benyttes? Er du med på dette tankeeksperimentet?

Komfyren har gjerne 4 plater med av forskjellig styrke og mange trinn på hver. Der er mer en en lyspære, gjerne en kombinasjon med LED og annet, noen gjerne med demping. Der er gulvvarme med termostat, kjølskap med termostat, fryser med termostat vaskemskiner som varierer forbruk under sykluse. Energiforbruket måles akkumulert over 15 minutt eller en time. Ser for meg det blir avanserte algoritmer for å bestemme hva som er påskrudd

• Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen du viser til er seks år gammel, og har ingenting med kravspesifikasjonen eller teknologien som implementeres i Norge å gjøre.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Joda, det er sant at om man kun sender hvert 15 minutt OG måleren ikke lagrer noe mer data om 15-minuttsintervallet enn gjennomsnittlig forbruk (i prinsippet kan hele "brukskurven" bufres i enheten, og sendes over hvert 15 minutt) , så begrenser det mulighetene til å hente ut informasjon ganske mye. Men det er noe ganske annet en at det ikke er teknisk mulig å finne ut av svært mye ved å måle strøm med høy nok granularitet. En sak som dette handler om tillit til de som får informasjonen, og det styrker ikke min tillit med påstander om at det er 100% umulig, for da sier man enten noe man vet ikke er riktig, eller så vet man ikke nok om det og tar følgelig for lett på saken.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Helt usmakelig at konsulenter får så stor plass i media når de ikke innehar reell teknisk kompetanse. Rett og slett svakt av digi å ikke stille kritiske spørsmål.

Lenke til kommentar

En Kronikk gir vel ikke digi rom til å stille spørsmål, de kan lage en oppfølgingsartikkel med spørsmål men det er for mye å spørre om at den er klar nå.

Vi har vel etablert at Trygve ikke har teknisk kompetanse, så eneste feilen hans var å prøve å bli med i diskusjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...