Gå til innhold

KRONIKK: Datatilsynets kortslutning om sikkerhet og automatiske strømmålere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes kommentaren din mister litt troverdighet av følgende avsnitt:

"Videre er det viktig å presisere at det ikke er mulig å hente ut hva du som kunde bruker strømmen til. Den eneste informasjonen som kan hentes ut av måleren, er når og hvor mye strøm du bruker. "

Det er en kjennsgjerning at med big data, så kan man si utrolig mye om akkurat hva strømmen går til, nettselskapene vet dette godt, de har egne folk ansatt som driver med og forsker på slikt. Hvorfor feier du det under teppet?

AtW 

• Liker 8
Lenke til kommentar

"Videre er det viktig å presisere at det ikke er mulig å hente ut hva du som kunde bruker strømmen til. Den eneste informasjonen som kan hentes ut av måleren, er når og hvor mye strøm du bruker. "

Det er en kjennsgjerning at med big data, så kan man si utrolig mye om akkurat hva strømmen går til, nettselskapene vet dette godt, de har egne folk ansatt som driver med og forsker på slikt. Hvorfor feier du det under teppet?

AtW 

Men gitt at man har data om hva man bruker strømmen til, hva mener du man skal bruke dem til? Har Hafslund eller andre nettleverandører lov til å selge dataene videre til andre kommersielle aktører uten samtykke? Og dersom dataene nå viser at jeg bruker en del strøm på vaskemaskinen og oppvaskmaskinen min, so what? Skal Lilleborg liksom forsøke å pushe vaskepulver og oppvaskmaskinpulver på meg da eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en liten ting Wiese-Haugland her ikke nevner, så vidt jeg kan se, og det er at strømleverandøren kan få muligheten til å differensiere prisen ift. tidspunktet på døgnet hvor jeg bruker mye strøm. Per i dag kan man ikke se om jeg vasker klær på dagtid eller kveldstid, men om man kan det, kan man se for seg at prisen kan skrus opp i det tidsrommet jeg vanligvis bruker mye strøm, og tilsvarende ned i det tidsrommet hvor jeg bruker lite strøm. At strømprisen er på sitt laveste når jeg er på jobb og dermed ikke hjemme, hjelper meg jo fint lite dersom strømmen skrus opp i det jeg kommer hjem og faktisk bruker strøm til mer enn bare oppvarming.

Lenke til kommentar

Men gitt at man har data om hva man bruker strømmen til, hva mener du man skal bruke dem til? Har Hafslund eller andre nettleverandører lov til å selge dataene videre til andre kommersielle aktører uten samtykke? Og dersom dataene nå viser at jeg bruker en del strøm på vaskemaskinen og oppvaskmaskinen min, so what? Skal Lilleborg liksom forsøke å pushe vaskepulver og oppvaskmaskinpulver på meg da eller?

Det er vel bare fantasien som begrenser hvordan man kan dra nytte av informasjonen. Fra de banale "Jeg ser at du har en gammel ineffektiv vaskemaskin - ville du vært interessert i denne nye?" til mer kreative "våre profileringsalgoritmer indikerer høy risiko for å mislighold av lånet ditt", "det ser ut som du er ute og kjører med elbilen din på natta - det gir høyere risiko for skade og dermed høyere premie" osv. Datatilsynet er opptatt av at folk skjønner informasjonsverdien, slik at de settes i bedre stand til å forstå og kjempe for sine rettigheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW 

Hei ATWindsor,

Takk for at du engasjerer deg i kronikken min. At nettselskap jobber med (eller i hvert fall bør jobbe med) big data er riktig. Dette handler imidlertid om helt andre ting enn hva du som kunde bruker strømmen til. Grunnen til dette er enkel: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet.

Håper dette var oppklarende.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Da er det upassende av Datatilsynet å hause opp stemningen med et unyansert og feilaktig bilde av farene, og aggregere dette til et spørsmål om sikkerhet i AMS. "

Datatilsynet har presentert en presis og nøyaktig risikoanalyse av teknologien, og si at de er unyanserte og en feilaktig bilde av farene er en løgn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW 

Hei ATWindsor,

Takk for at du engasjerer deg i kronikken min. At nettselskap jobber med (eller i hvert fall bør jobbe med) big data er riktig. Dette handler imidlertid om helt andre ting enn hva du som kunde bruker strømmen til. Grunnen til dette er enkel: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

• Liker 1
Lenke til kommentar

Videre er det viktig å presisere at det ikke er mulig å hente ut hva du som kunde bruker strømmen til. Den eneste informasjonen som kan hentes ut av måleren, er når og hvor mye strøm du bruker. 

Dette er jo mer enn tilstrekkelig for adferdsgranskning.

Eksempel: Vil du vite om noen er hjemme? Sjekk hvor mye strøm de bruker! Hvis du i tillegg har statistikk (og det har man selvfølgelig, ellers er det jo poengløst å måle strøm) så kan man finne ut veldig mye.

"Strømforbruket er jo bare et tall" hevdes det jo. Men det er ikke "bare" et tall. Det er flere tall. Og med et minimum av fantasi kan dette kobles til andre informasjonskilder. Da vet man plutselig ganske mye.

AtW 

Grunnen til dette er enkel: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet.

Jeg har målt mitt vårt eget strømforbruk fortløpende i mange når nå. Jeg er av en helt annen oppfatning.

Basert på utetemperatur og totalt strømforbruk en dag er det lett å anslå hvor mange vaskemaskiner med klær vi statistisk sett​ har kjørt hjemme i løpet av dagen.

Med litt større statistisk behandling kan man sikkert finne ut mye mer, som når vi vanligvis er hjemme, når vi er på jobb, til og med når vi ferierer, er vi typisk borte i helgene eller ikke, har en av oss fri en dag i uka, er vi hjemme og er syke eller med sykt barn, etc.

Igjen:

Hvis man ikke ser hva man kan bruke slike data til er sannsynligvis på grunn av mangel på fantasi.

De som vil tjene på det, enten "hederlig" vis eller på uærlige måte, mangler imidlertid ikke fantasi. Og det er det​ vi skal bekymre oss for.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hei ATWindsor,

Takk for at du engasjerer deg i kronikken min. At nettselskap jobber med (eller i hvert fall bør jobbe med) big data er riktig. Dette handler imidlertid om helt andre ting enn hva du som kunde bruker strømmen til. Grunnen til dette er enkel: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Du kjenner ikke til AtW :p så før han kommer med svar kan jeg nevne at han kommer til å presisere at han sannsynligvis teknisk sett har rett og det er (om enn teoretiske) måter å finne ut av det,

Hvis man skal argumentere mot det datatilsynet sier gjør du klokt i å fokusere på at data ikke skal videreselges, og all tilgang skjer bare hvis brukeren godtar det.

Hvis man først har data finner man alltid en måte å bruke det på.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Hei ATWindsor,

Takk for at du engasjerer deg i kronikken min. At nettselskap jobber med (eller i hvert fall bør jobbe med) big data er riktig. Dette handler imidlertid om helt andre ting enn hva du som kunde bruker strømmen til. Grunnen til dette er enkel: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Det er det samme som å si det er 100% teknisk umulig å få ut noe av relevans fra meta-data overvåkning, og hvis det hadde vært tilfeller, hvorfor gjøre metadata overvåkning? Vi vet jo selvsagt at dette ikke er sant og at metadata har høy verdi som kan gi svært komplette bilder av realiteten uten spesielt at dette nødvendigvis er spesielt vanskelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

AtW 

Som jeg nevnte i et annet tilsvar her: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet. Les gjerne mer om dette i forskriftene til NVE som ligger åpent tilgjengelig på nve.no.

Og når det gjelder nettselskapenes håndtering av målerverdier, så har de selvfølgelig ingen hjemmel til å videreføre eller selge dette til kommersielle aktører uten samtykke.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Lenke til kommentar

AtW

Som jeg nevnte i et annet tilsvar her: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet. Les gjerne mer om dette i forskriftene til NVE som ligger åpent tilgjengelig på nve.no.

Og når det gjelder nettselskapenes håndtering av målerverdier, så har de selvfølgelig ingen hjemmel til å videreføre eller selge dette til kommersielle aktører uten samtykke.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Uansett hvor mange ganger du gjentar det betyr det ikke at det er sant.

La oss si du har belysning som bruker 0.3 kw, TV som bruker 0.1 kw, komfyr som bruker 2 kw, laptop bruker 0.06 kw. Strømforbruket ditt er på 0.16 kwt, hva slags gjenstander i husholdningen benyttes? Er du med på dette tankeeksperimentet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en liten ting Wiese-Haugland her ikke nevner, så vidt jeg kan se, og det er at strømleverandøren kan få muligheten til å differensiere prisen ift. tidspunktet på døgnet hvor jeg bruker mye strøm. Per i dag kan man ikke se om jeg vasker klær på dagtid eller kveldstid, men om man kan det, kan man se for seg at prisen kan skrus opp i det tidsrommet jeg vanligvis bruker mye strøm, og tilsvarende ned i det tidsrommet hvor jeg bruker lite strøm. At strømprisen er på sitt laveste når jeg er på jobb og dermed ikke hjemme, hjelper meg jo fint lite dersom strømmen skrus opp i det jeg kommer hjem og faktisk bruker strøm til mer enn bare oppvarming.

Hei Ompa Kaiiizer,

Takk for at du engasjerer deg i kronikken min. Du er inne på et viktig område som jeg har valgt å ikke gå inn på i denne omgang, men som absolutt er interessant. At AMS muliggjør at strømleverandørene skal kunne differensiere prisen etter tidspunkt på døgnet, er et av de viktigste formålene med AMS. Dette er med andre ord ikke noe som noen forsøker å skyve under teppet - tvert i mot.

Når det er sagt, handler det ikke om at strømleverandørene skal tjene mer penger på å skru opp prisen når du er hjemme. Formålet med prisdifferensiering er tvert i mot et ønske om at flere skal bruke strøm på perioder der strømforbruket er lavt (f.eks. om natten og i kontortid.) Dette fordi nettet ikke er dimensjonert for å ta unna for de stadig økende peak-periodene vi har om morgenen og ettermiddagen. Ved å sørge for et jevnere forbruk fordelt over døgnet, vil behovet for kostbar utbygging av nettet reduseres noe.

Avslutningsvis vil jeg bare informere om at alt som omhandler prisdifferensiering ligger flere år frem i tid. Bakgrunnen for dette er at strømselskapene pt. ikke har tilrettelagt for tariffprising. Dette vil nok komme etter hvert, men vi vil nok ikke se dette med det første.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i et annet tilsvar her: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet.

Dette er og blir 100% feil, uansett hvor mange ganger du gjentar det. Power analysis gjør det mulig å si ganske mye om hva som skjer på den andre siden av en strømmåler. Med god nok oppløsning på målingene kan man ikke bare si noe om hvilken type apparater som er i bruk, det er til og med mulig å si noe om merke og modell ut fra signaturene apparatene avgir i strømtrekksmålingen. Ulike vaskemaskiner kan for eksempel ha forskjellig impedans på motoren og ulik timing i forhold til når inntaksventilen, tømmepumpa, motor og varmeelement starter opp som gir lett gjenkjennelige mønster i bølgeformen for strømtrekksmålinger. Forbruk av varmvann, bruk av komfyr/kaffetrakter/oppvaskmaskin, lading av elbil er eksempler på andre ting man kan trekke ut fra strømtrekksmålinger, selv om måleren kun ser på forbruket inn til huset.

Er det fortsatt ting du ikke forstår rundt dette er det bare å spørre.

• Liker 7
Lenke til kommentar

AtW 

Hei ATWindsor,

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Det er ikke teknisk umulig, det er nettopp det å hente informasjon basert kun på husets totale strømtrekk som det jobbes med, riktignok krever det mer finkornet sampling enn de antakelig har i dag, men det er bare å spørre nettselskapene, de har folk som jobber med dette helt konkret. Jeg vet om folk som har dette som sin hovedarbeidsoppgave.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i et annet tilsvar her: Det er 100% teknisk umulig for AMS-måleren å registrere informasjon om hva du som kunde bruker strømmen til. AMS-måleren sitter i forkant av sikringsskapet, og har ingen mulighet til å vite eller registrere hvilke kurser, rom eller apparater som bruker strøm. Den måler kun hvor mye strøm som går fra distribusjonsnettet og inn i sikringsskapet.

Dette er og blir 100% feil, uansett hvor mange ganger du gjentar det. Power analysis gjør det mulig å si ganske mye om hva som skjer på den andre siden av en strømmåler. Med god nok oppløsning på målingene kan man ikke bare si noe om hvilken type apparater som er i bruk, det er til og med mulig å si noe om merke og modell ut fra signaturene apparatene avgir i strømtrekksmålingen. Ulike vaskemaskiner kan for eksempel ha forskjellig impedans på motoren og ulik timing i forhold til når inntaksventilen, tømmepumpa, motor og varmeelement starter opp som gir lett gjenkjennelige mønster i bølgeformen for strømtrekksmålinger. Forbruk av varmvann, bruk av komfyr/kaffetrakter/oppvaskmaskin, lading av elbil er eksempler på andre ting man kan trekke ut fra strømtrekksmålinger, selv om måleren kun ser på forbruket inn til huset.

Jeg kan ikke annet enn å si at dette ikke stemmer. AMS-måleren kan sammenlignes med en digital personvekt. Den måler og registrerer hva du veier og når du har veiet deg. Den har imidlertid ingen teknisk mulighet til å finne ut hva du har spist og hvor mye du har spist av de ulike matvarene.

Dersom du fortsatt er av en annen oppfatning, får vi være enige om å være uenige. Vi må uansett forholde oss til fakta.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW 

Det er alltids et relevant poeng, men poenget mitt står fortsatt, kronikken virker mindre troverdig når det kommer forsikringer i kronikken som ikke er riktige.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn å si at dette ikke stemmer. AMS-måleren kan sammenlignes med en digital personvekt. Den måler og registrerer hva du veier og når du har veiet deg. Den har imidlertid ingen teknisk mulighet til å finne ut hva du har spist og hvor mye du har spist av de ulike matvarene.

Dersom du fortsatt er av en annen oppfatning, får vi være enige om å være uenige. Vi må uansett forholde oss til fakta.

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Det er du som ikke forholder deg til fakta, eller innser fakta i hvordan informasjon kan processes og benyttes. Dette er ikke rakettforskning, dette er helt grunnleggende forståelse av logikk.

Det er ganske tydelig at du ikke er teknolog, kanskje du bør konsultere deg med en før du sier noe mer her.

Endret av Rudde
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...