Gå til innhold

Hvordan vet Staten hva de bør bruke pengene dine på?

Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at teknokrati er en ønsket styreform blant mange, et "sosialteknokrati" er nok noe vi bør titte nærmere på. Hvordan staten "vet" hva de skal bruke pengene til går på deres kunnskap, problemet er bare at politikere ikke nødvendigvis vet hva de snakker om. De tar også avgjørelser basert på rådgiving som gjør at de "velger" utifra andres meninger og kunnskap, noe som igjen gjør dem meningsløse.

Hvis vi ser globalt så satses det minimalt på oss mennesker. Det er nærmest slavetilstander i store deler av verden fortsatt og vår utvikling som èn rase er (omtrent) ikke-eksisterende.

Hvis vi er innlogget med ID på alt vi gjør, staten overvåker all internettrafikk osv så vil det være mye lettere å finne ut hva folk vil :p

Det vil sånn sett fungere i et ideelt teknokrati, siden informasjonen ikke vil bli misbrukt. samtidig så kan du jo bli hacket da, som kan være litt trist om andre land og vet alt om innbyggerne dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du kan spør folk

Joda, det gjøres hvert 4. år, men man spør ikke akkurat hva folk vil ha gjør man?

, du kan ha prøveprosjekter og se hvordan det går, du kan lage teorier og simulere. Metodene er mange.

Tja, såvidt meg bekjent er teoriene ingen, derfor spør jeg.

Hvordan vet et selskap hvilke produkter folk vil ha?

Det er relativt lett. Folk vil ha de produktene de betaler for, om de ikke er villige til å betale for ett visst produkt, dvs betale MER enn det koster, så vil det produktet forsvinne fra markedet ummidelbarte.

Dog, ettersom Staten stort sett "gir bort" sine produkter (og gir blaffen i hva det koster) så har ikke staten tilgjengelig denne måten å finne ut hva folk vil at de skal bruke sine penger på.

Det er mye det samme egentlig.

KUN der Staten driver konkurranseutsatt butikk, som i Telenor, Statoil, etc.

Dette er ikke øverførbart til 99% av hva staten driver med.

Selvfølgelig vet ingen 100%, så folk gjør det de tror er riktig, men det er basert på noe. Akkurat som i et selskap. Du vet f.eks ikke 100% at det er nok olje et sted, men du drar og prøveborer likevel. Ellers finner du aldri ut. Ideelt sett så er disse folkene så flinke at de alltid gjør hva som er rett, men det skjer åpenbart ikke.

Det er vel nærmere 0% enn 100% såvidt jeg kan se.

Altså folk vet selvsagt selv hva de helst ville ha brukt pengene sine på, om de fikk beholde dem, men om eneste markedsundersøkelse som staten driver med er Stortingsvalget hvert 4.år, hvilket ikke stort om hva folk vil ha, kun om misnøyene med det de har fått er stor eller liten, så ser det ikke ut som det eksisterer noen mekanisme (utover synsingen til politikere og byråkrater) for å finne ut hva Staten bør bruke pengene dine på.

Lenke til kommentar

Jeg har svart på spørsmålet ditt, men om du bare vil frem til at folk i staten ikke vet noe som helst uansett hva jeg svarer, så bare si at du mener det.  Hvis du ikke forstår hvordan de finner det ut etter alt dette, så er det fordi du ikke vil forstå, fordi du mener at det ikke fungerer.

Likevel så gjør det jo det da. Og pengene havner ikke steder av seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, jeg forstår utmerket hvordan budsjettene forberedes, men jeg ser ikke at disse har noe rasjonellt grunnlag i hva folk ønsker.

Jeg mener ikke at folk ikke vet noe som helst, ettersom de utvilsomt vet at 2+2=4, at solen står opp hver morgen, etc.

Det jeg ikke helt ser er hvordan de kan vite noe om hva folk ønsker at de skal bruke skattepengene deres på.

Problemet kan også uttrykkes som ett økonomisk problem, dvs om du ikke har brukbar informasjon of folks preferanser er det umulig å gjøre en paretto optimal budsjettering.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_efficiency

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ehm, selvfølgelig ikke. Penger vokser ikke på trær, så om du bestemmer noe som er bedre for noe, betyr det at noen andre ikke får noe. Hvordan skal du gjøre ting som er utelukkende bedre for alle? Lykke til, da tror jeg du må dra til kirken, for slikt finnes ikke på jorden.

Og klarer du helt ærlig ikke å tenke på måter folk i staten kan finne ut hva befolkningen vil uten å holde et valg?

Hvis du har en familie på 4, må du holde valg på hvem som er middagssjef den uken for å finne ut hvilken mat folk liker? Det går ikke bare an å spørre de andre....? Hvis du leser aviser så ser du at folks meninger om hvordan en skal styre landet ikke akkurat er hemmelige...?

Lenke til kommentar

Jeg kan love deg at veldig mange ikke kommer til å gidde å jobbe hvis de får 200.000 fra staten uten å gjøre noe som helst. Og jo flere som velger å ikke jobbe, jo mer vil skattene måtte økes for de som fremdeles er i jobb, noe som vil gjøre at enda flere slutter å jobbe. Å innføre borgerlønn vil være starten på en ond spiral som ender i katastrofe. 

Lenke til kommentar

Det ser ut til å basere seg på ren politisk synsing, og stemmefisking.

Eller kjenner noen til at der eksisterer noe rasjonellt grunnlag?

De baserer det på det samme som du og jeg(hva vil jeg bruke pengene på?), men om de tar feil får det ingen personlige konsekvenser, slik det gjør for deg og meg. Problemet er ikke at de kan ta feil, men at feilen gjøres med andres penger og ikke får konsekvenser.

Lenke til kommentar

De baserer det på det samme som du og jeg(hva vil jeg bruke pengene på?), men om de tar feil får det ingen personlige konsekvenser, slik det gjør for deg og meg. Problemet er ikke at de kan ta feil, men at feilen gjøres med andres penger og ikke får konsekvenser.

Eh, nei. Det får konsekvenser. Du mister jobben din. Politikerne blir ikke valgt. Folk som jobber i staten kan og miste jobben. Skal mye til, men se for deg om du gjør en feil i Statoil. Du blir ikke sparket på dagen der heller. Fordi vi er ikke USA. Om du stadig gjør feil derimot så har arbeidsgiver god grunn til å gi deg sparken. Det skal nok mer til i det offentlige, spesielt siden de har flere muligheter til å omplassere deg til noe som gjerne ikke er like krevende. Så selv om vi ikke har så veldig sparke alle kultur i Norge, så er det konsekvenser.

Lenke til kommentar

Eh, nei. Det får konsekvenser. Du mister jobben din. Politikerne blir ikke valgt. Folk som jobber i staten kan og miste jobben. Skal mye til, men se for deg om du gjør en feil i Statoil. Du blir ikke sparket på dagen der heller. Fordi vi er ikke USA. Om du stadig gjør feil derimot så har arbeidsgiver god grunn til å gi deg sparken. Det skal nok mer til i det offentlige, spesielt siden de har flere muligheter til å omplassere deg til noe som gjerne ikke er like krevende. Så selv om vi ikke har så veldig sparke alle kultur i Norge, så er det konsekvenser.

Hvis du gjør en åpenbar feil i en funksjonærstilling så kan det kanskje hende du mister jobben. Men de fleste feilene som blir gjort er feil bruk av ressurser, og i slike tilfeller er det politikerne som har skylden, funksjonærene sitter bare å gjennomfører politikken. Politikerne har gjerne hatt regjeringsskifte i mellomtiden, og skylder på en annen farge.

Politikere blir ikke valgt på gjennomføringsevne eller kompetanse. Dette er en popularitetskonkurranse der den mest veltalte og den med størst nettverk vinner.

Har noen noengang hørt om en politiker som mistet jobben grunnet feil bruk av ressurser?

Lenke til kommentar

Hvordan kan DEI ha mer peil enn du omkring hva DU vil at DINE skattepenger blir brukt til?

Er DEI synske?

Vel, fyrst og fremst fordi dei har ein god del meir ressursar enn meg til å bestemme korleis skattepengane kan fordelast slik at dei blir brukt best i samfunnet. Eg er berre ein kar, og å ha oversikt over alt som treng penger her i Noreg blir ein umogleg oppgåve for dei aller, aller fleste. Alternativet blir at det sit folk rundt omkring i heile landet som ikkje får t.d medisinsk hjelp fordi eg hadde meir lyst til å bruke skattepengane mine på ruste opp 100 meter av riksvegen her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du gjør en åpenbar feil i en funksjonærstilling så kan det kanskje hende du mister jobben. Men de fleste feilene som blir gjort er feil bruk av ressurser, og i slike tilfeller er det politikerne som har skylden, funksjonærene sitter bare å gjennomfører politikken. Politikerne har gjerne hatt regjeringsskifte i mellomtiden, og skylder på en annen farge.

Politikere blir ikke valgt på gjennomføringsevne eller kompetanse. Dette er en popularitetskonkurranse der den mest veltalte og den med størst nettverk vinner.

Har noen noengang hørt om en politiker som mistet jobben grunnet feil bruk av ressurser?

Er jo opp til folk å straffe politikere om de gjør noe galt. Hvem andre skulle straffe dem for å prioritere penger feil? Om folk ikke husker, er det politikeren sitt problem?

Og folk husker til neste valg om du er pedofil eller lignende. Om du la ned den lokale skolen deres. Samtidig er vel og dette en grunn til vi har funksjonærer til å gi råd om pengebruk, fordi folk selv ikke kan vite alt hva som er bra og ikke, og ikke husker så godt om noen gjorde noe feil.

Ellers kunne folk valgt den mest kompetente politikeren om de ville :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...