Gå til innhold

PewDiePie er en Nazi ifølge Wall Street Journal

Anbefalte innlegg

Dette er jo ikke originalartikkelen. WSJ har jo åpenbart redigert både den og videoen siden de først publiserte. Overskriften og. Det var jo artikkelen som fikk Disney til å si opp kontrakten, så når Disney er med i artikkel og overskrift så sier det seg selv at det ikke er originalen.

Sitat fra @arodem i tråden gamer.no laget:

"For øvrig er min mening (jeg er ikke artikkelforfatter her, men redaktør) at WSJ i det aktuelle klippet (har ikke lest artikkelen) har gått for langt i klippingen. Wired-artikkeloverskriften (som siden har blitt endret) var også et overtramp. "

Så joda, de kan edite ting etterpå og så er det helt greit, og folk lurer på hva som er problemet. Det endrer ikke på at det som først kom var ganske drøyt. Det var vel ingenting galt, men det var virkelig ut av kontekst og ekstreme overskrifter som gav folk andre tanker.

http://www.independent.co.uk/voices/pewdiepie-antisemitic-jokes-racism-youtube-star-fascism-become-cool-alt-right-young-people-a7579756.html

Masse eksempler:

"When did facism become so cool?"

Det er jo indirekte å si at det han drev med er facisme. De gjør og et poeng at han er "white male" med masse penger og at han får "brown people to hold up a sign calling for genocide.

Bare helt i starten. Så de drar rase inn i det hele, når det ikke har noe å si. Alle vet at han dro til en nettside, han var ikke ute etter å diskriminere. Og han kan ikke akkurat noe for at han er hvit kan han? Er det galt å være hvit? Kan du ikke spøke med ting, fordi du er hvit? Det er slike ting som får folk til å bli sinte. "Du er en priviligert hvit mann, så du kan ikke gjøre noe som involverer noen som ikke er hvite uten at vi kjører rasisme perspektiv". Hva med mann fra Sverige, og menn dra India? Og hvor han og de er fra er irrelevant uansett.

"laughing about the Holocaust is edgy" - Var aldri noe om Holocaust

"What a joker. In the most recent video, PewDiePie, real name Felix Kjellberg (because I can’t bear to type out such a stupid YouTube name ever again" - Høyt nivå av journalistikk her. Utrolig objektiv, definitivt ikke noe personlig imot han.

"There’s nothing particularly fresh about Kjellberg’s antics – using Nazi slogans and imagery to be provocative is something young people have been doing since the Nineties. Before the fall of the Berlin Wall, becoming a neo-Nazi in East Germany was a form of youthful rebellion against the state;" - Sammenligner han med Neo-Nazi rebeller i Tyskland. Neida, de sier ikke at han er nazi, men det er ganske tydelig hva artikkelforfatter mener og prøver å antyde.

"edgy jokes of PewDiePie work towards the same end: they normalise racism" - Men det er ikke rasisme i videoene hans. Når du går rundt å antyder folk er Nazi for noen dårlige videoer på YT derimot så normaliserer du nazisme og rasisme. Fordi du antyder alle er nazist eller rasist om de ikke passer inn i ditt lille verdensbilde og din moral om hva som er rett og galt.

Donald Trump supportere synes PewDiePie er en utrolig kul fyr nå. Hvorfor? Fordi han har utrolig mange unge som ser på, og de har sett media fremstille fyren de ser på hver uke som underholdning som om han nærmest er nazist. Og de vet alle godt at det er tatt helt ut av kontekst og ikke stemmer. Når de da leser slike nyhetssaker så mister de tillit til at media fremstiller ting riktig. Som er Donald Trump sin strategi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo ikke originalartikkelen. WSJ har jo åpenbart redigert både den og videoen siden de først publiserte. Overskriften og. Det var jo artikkelen som fikk Disney til å si opp kontrakten, så når Disney er med i artikkel og overskrift så sier det seg selv at det ikke er originalen.

Sitat fra @arodem i tråden gamer.no laget:

"For øvrig er min mening (jeg er ikke artikkelforfatter her, men redaktør) at WSJ i det aktuelle klippet (har ikke lest artikkelen) har gått for langt i klippingen. Wired-artikkeloverskriften (som siden har blitt endret) var også et overtramp. "

Så joda, de kan edite ting etterpå og så er det helt greit, og folk lurer på hva som er problemet. Det endrer ikke på at det som først kom var ganske drøyt. Det var vel ingenting galt, men det var virkelig ut av kontekst og ekstreme overskrifter som gav folk andre tanker.

http://www.independent.co.uk/voices/pewdiepie-antisemitic-jokes-racism-youtube-star-fascism-become-cool-alt-right-young-people-a7579756.html

Masse eksempler:

"When did facism become so cool?"

Det er jo indirekte å si at det han drev med er facisme. De gjør og et poeng at han er "white male" med masse penger og at han får "brown people to hold up a sign calling for genocide.

Bare helt i starten. Så de drar rase inn i det hele, når det ikke har noe å si. Alle vet at han dro til en nettside, han var ikke ute etter å diskriminere. Og han kan ikke akkurat noe for at han er hvit kan han? Er det galt å være hvit? Kan du ikke spøke med ting, fordi du er hvit? Det er slike ting som får folk til å bli sinte. "Du er en priviligert hvit mann, så du kan ikke gjøre noe som involverer noen som ikke er hvite uten at vi kjører rasisme perspektiv". Hva med mann fra Sverige, og menn dra India? Og hvor han og de er fra er irrelevant uansett.

"laughing about the Holocaust is edgy" - Var aldri noe om Holocaust

"What a joker. In the most recent video, PewDiePie, real name Felix Kjellberg (because I can’t bear to type out such a stupid YouTube name ever again" - Høyt nivå av journalistikk her. Utrolig objektiv, definitivt ikke noe personlig imot han.

"There’s nothing particularly fresh about Kjellberg’s antics – using Nazi slogans and imagery to be provocative is something young people have been doing since the Nineties. Before the fall of the Berlin Wall, becoming a neo-Nazi in East Germany was a form of youthful rebellion against the state;" - Sammenligner han med Neo-Nazi rebeller i Tyskland. Neida, de sier ikke at han er nazi, men det er ganske tydelig hva artikkelforfatter mener og prøver å antyde.

"edgy jokes of PewDiePie work towards the same end: they normalise racism" - Men det er ikke rasisme i videoene hans. Når du går rundt å antyder folk er Nazi for noen dårlige videoer på YT derimot så normaliserer du nazisme og rasisme. Fordi du antyder alle er nazist eller rasist om de ikke passer inn i ditt lille verdensbilde og din moral om hva som er rett og galt.

Donald Trump supportere synes PewDiePie er en utrolig kul fyr nå. Hvorfor? Fordi han har utrolig mange unge som ser på, og de har sett media fremstille fyren de ser på hver uke som underholdning som om han nærmest er nazist. Og de vet alle godt at det er tatt helt ut av kontekst og ikke stemmer. Når de da leser slike nyhetssaker så mister de tillit til at media fremstiller ting riktig. Som er Donald Trump sin strategi.

Ja vet. Irriterende at de endrer artiklene sine! Tror også de har forandret videoen deres på youtube som jeg linket til tidligere. 

Alt for å redde sitt eget skinn!

Lenke til kommentar

Det er jo bra av de nettsidene som faktisk endrer på det da. Det betyr at de faktisk innser at det var galt. At folk ikke likte det. 

Ikke at jeg forstår hva pay-wall medier som WSJ skal med click bait artikler om pewdiepie da. 

Ellers kom en av forfatterne bak WSJ artikkelen med en jødevits på twitter i 2009. Folk er virkelig dedikerte altså. Gå gjennom 8 år med tweets for å finne en tweet lol.

Uansett så forstår jeg ikke hva de vil. Om de bare hadde lagd en helt nøytral artikkel om han så hadde nok de fleste synes at det ikke var så morsomt av han, og tenkt at det er like greit jeg ikke ser videoene hans. Fansene hans hadde ikke likt det, han hadde muligens fortsatt mistet kontrakten, og verden hadde gått videre. Hvorfor skrive det slik at folk som engang ikke liker fyren støtter han mot media. Jaja, deres tap.

Lenke til kommentar

Kanskje de vil det samme som trådstarter? Komme med en misvisende litt sjokkerende framstilling for å skape blest om saken?

AtW

Å framstille en sak hvor WSJ framstiller en person som nazist, som en sak hvor WSJ framstiller en person som nazist, er vel rimelig ok. Tråden blir vel omtrent like sjokkerende som selve saken. Who would have thought?

At journalister i en såpass stor avis som WJS later til å ikke bry seg stort om at det de gjør faktisk er karakterdrap, altså, med mindre man er villig til å følge med i alternativer medier så skal det godt til å tro noe annet enn at PewDiePie er en nazist, synes å gå deg hus forbi. Slike ting har en tendens til å koste en karrière og mer. Heldigvis har denne personen gode muligheter for å forsvare seg uten å måtte bruke MSM. Takk og lov for internet! 

Lenke til kommentar

Du skrev at WSJ skrev at han var nazist. Det gjorde de aldri. De lagde click bait og dårlig artikkel som fremstilte det nesten som om han var nazist. Viktig forskjell. Så du gjør jo det samme som WSJ da når du skriver at de har gjort noe de ikke har gjort. Karakterdrap på WSJ? Bra de har nettside så de kan forsvare seg da :)

Men du ser vel poenget til AtW her?

Lenke til kommentar

Så fortell meg om dette blir feil:

"Nye landsmenn" som kommer til Sverige som lærer folk å hate jøder må da være muslimer fra Midtøsten. Det er åpenbart en dårlig ting å lære folk å hate, men er det ikke litt selvmotsigende da å ikke like muslimer fra Midtøsten, når du er imot å lære andre å ikke like spesifikke folkegrupper?

Islam er en medlemsorganisasjon, ikke en folkegruppe. Jeg synes ikke noe særlig om kristendom og jødedom osv. diskriminerer kvinner og homofile heller, men det skjer i en helt annen sammenheng. I kristendom og jødedom går debatten på hvorvidt homofile skal få gifte seg i kirker og synagoger. I Islam går stort sett debatten på hvilken henrettelsesmetode man skal bruke.

Lenke til kommentar

Han er jo svensk, så at han er jødehater ville ikke være spesielt overraskende.

Unge svensker blir oppdratt av sine nye landsmenn til å hate jøder.

Innlegget indikerer at du tror han er jødehater, og at han har tatt det fra muslimer.... Hva skal man si... tror du virkelig det, eller ville du bare vri litt på debatten?

Lenke til kommentar

TV-serier som South Park tuller om jøder og nazister tusen ganger mer enn PewDiePie. Jeg ser ikke akkurat at Comedy Central kutter serien av den grunn, eller føler press på seg til å gjøre det.

Det er ikke helt det samme. F.eks. i en episode så ble hele nesten hele South Park nazister, men på slutten av episoden så forsto de at de tok feil. Konklusjonen fra denne episoden er at det er idiotisk å holde jødene ansvarlig for Jesus død. Du kan ikke lage en lignende konklusjon fra Pewdipie.

Jeg er helt enig at media overdrev uttaelsene til Pewdipie, men det betyr ikke at han ikke gikk for langt. Ikke var det spesielt morsomt heller. 

Lenke til kommentar

Som sagt, det er ikke så nøye hva som er sagt egentlig, bare indikasjoner er nok her også spille på det slik en ser det an. Totalt vinn for pewdi å kjøre dette på sin kanal og få respons deretter og støtte etc. Totalt vinn for media og som får klikk fra "kunder" de vanligvis ikke får klikks ifra. Vinn-vinn. Det er litt som å ha en stream i dag f.ex også få tjommier til å rape kanalen din også får du mye støtte fra ukjente nye brukere og vips har du en kanal som er noe. Fenomenet eksisterer nok i mange former.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er ikke så nøye hva som er sagt egentlig, bare indikasjoner er nok her også spille på det slik en ser det an. Totalt vinn for pewdi å kjøre dette på sin kanal og få respons deretter og støtte etc. Totalt vinn for media og som får klikk fra "kunder" de vanligvis ikke får klikks ifra. Vinn-vinn. Det er litt som å ha en stream i dag f.ex også få tjommier til å rape kanalen din også får du mye støtte fra ukjente nye brukere og vips har du en kanal som er noe. Fenomenet eksisterer nok i mange former.

Siden 14 januar har han fått litt flere subcribers enn vanlig og like mange seere. Det er ikke hva jeg vil kalle totalt vinn.

Å miste kontrakten med Disney og Youtube vil føre til vesentlig større tap i inntekt og prestisje. 

Lenke til kommentar

Avtalen med YT tror jeg han driter litt i, men Disney tror jeg nok han syns er litt kjipt

At han nå søker respons på dette er jo litt naturlig, han veit hva han driver med, og prøver å dekke tapene så mye han kan. Sett i lys av andre kanaler på YT som har hatt "skandaler" før, så klarer han seg utrolig bra. Fansene hans har jo sett videoene det er snakk om, så de blir jo værende uansett, de veit jo at dette har blitt kjørt til de grader ut av kontekst. Ser ut som subscribers og veiws holder seg i allefall

Om resten av mediaverden ønsker å signere ham i fremtiden derimot er vanskelig å se syns jeg, enda så mye jeg ikke liker fyren så må jeg si at jeg ikke unner ham dette, fyren er da ingen nazist, og akkurat dette var litt ufortjent

Men, stikker man hodet ut av vinduet, så.. PewDiePie overlever nok, han er trossalt den som drar inn mest cash, både personlig og for YouTube

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som ser på Pewds anno 2017 som unsubber av dette tullet? Hadde han faktisk gjort noe kritikkverdig hadde det vært langt verre for fyren. Det er jo dog et paradoks at i en tid hvor man hører her og der at "den frie presse er truet" så går pressen ut og driter så til de grader på leggen og viser at det helt klart er store bakdeler med en presse som er fri til å skrive hva den vil, om det er aldri så misvisende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...