mr.wolf Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 "Lyset sto stille på himmelen hele tiden" eller "lyset stod stille på himmelen hele tiden"? Noen sier at sto/stod ikke er noe ord, men hvordan skulle jeg formulert setningen over uten da? Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 (endret) Hvem sier at stod/sto ikke er ord? Endret 19. februar 2017 av Vannlinjen Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 Flere sier at man ikke kan bruke det fordi man ikke kan bøye "å stå" til å bli sto/stod. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Sto og stod er riktig begge to. Hvor dumme er folk? https://no.wiktionary.org/wiki/st%C3%A5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD Skrevet 12. mars 2017 Del Skrevet 12. mars 2017 For meg kommer "stod" mer naturlig. Når jeg ser ordet "sto" føles det nesten ut som at det er en skrivefeil men det er ikke det. Jeg veit både "stod" og "sto" står i bokmålsordboka. Likevel er det noe med ordet "sto" som ikke føles riktig. Folk bør få skrive det de vil. Sier man "itte" er det ikke noe stort problem om de skriver det i uformelle sammenhenger, synes jeg. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 For meg kommer "stod" mer naturlig. Når jeg ser ordet "sto" føles det nesten ut som at det er en skrivefeil men det er ikke det. Jeg veit både "stod" og "sto" står i bokmålsordboka. Likevel er det noe med ordet "sto" som ikke føles riktig. "Stod" er det tradisjonelle; sikkert derfor det føles mer naturlig for deg. D-en kommer fra den nå litt foreldede forma "å stande" (bm og nn), men det ser litt rart ut med en stum d i bøyningsmønsteret stå – står – stod – stått, så derfor ble d-en gjort valgfri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå