NTB - digi Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Endring allerede fra mandag morgen.Oslo kommune overtar avfallsinnhentingen fra Veireno Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 (endret) Kjøpte ikke Veireno-sjef Jonny Enger en diger villa nå nettopp?Får han beholde den, samtidig som kommunen må dekke tapet? EDIT: http://www.nettavisen.no/na24/veireno-sjefen-haver-inn-har-kjpt-luksusleilighet-for-45-millioner/3423312030.html Endret 19. februar 2017 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Ærlig talt, Mannen. Han solgte to andre eiendommer, noe som har vært godt dekket i media. Det er ikke som om Enger kom fra rennesteinen og gikk direkte inn som renovasjonssjef og har fått tildelt en bolig på Aker Brygge av Oslo kommune. Han eier og driver andre selskaper og har gjort det en god stund. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 (endret) Hvem ellers skal dekke tapet? Penger er ikke gratis. Jeg ser ingen grunn til at han skal tjene på dette tullet, og skattebetalere skal betale det i stedet. Ved salg av eiendommene har han frigitt nok kapital til å betale erstatning, og fremdeles ha råd til en flott bolig. Endret 19. februar 2017 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Hva blir kostnaden for driften av kommunen? Når man setter en tjeneste ut på anbud så er det vel fordi det er en oppgave som private kan løse med en god kombinasjon av pris og kvalitet. Kanskje hadde vinneren av anbudet denne gang gått for langt ned i pris. Eller rett og slett gapt over en for stor jobb. Eller var en ren snik. Eller overtok ansatte som hadde interesse i å torpedere virksomheten. Eller fikk et nytt bystyre som hadde liten interesse av private underleverandører? -k 1 Lenke til kommentar
genser Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Ærlig talt, Mannen. Han solgte to andre eiendommer, noe som har vært godt dekket i media. Det er ikke som om Enger kom fra rennesteinen og gikk direkte inn som renovasjonssjef og har fått tildelt en bolig på Aker Brygge av Oslo kommune. Han eier og driver andre selskaper og har gjort det en god stund. Denne personen har svindlet hele hovedstaden. Da bør man ikke sove godt om natten. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Veirenos anbud på 81 millioner kroner lå langt under de konkurrerende selskapenes tilbud. This... 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Veirenos anbud på 81 millioner kroner lå langt under de konkurrerende selskapenes tilbud. This... Minner meg om filmen War Dogs (og det som den er basert på), bare i en litt mindre og mer uskyldig skala. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Når man setter en tjeneste ut på anbud så er det vel fordi det er en oppgave som private kan løse med en god kombinasjon av pris og kvalitet. Når man setter ut tjenester som dette er det de ansattes lønns- og arbeidsvilkår og ikke minst pensjonsordninger det konkurreres i. Det er er ingen logikk i at et privat selskap skal kunne tømme søpla med høyere kvalitet enn ansatte i Oslo kommune. Dersom den nye ordningen innebærer at jeg som innbygger i Oslo må betale noen hundrelapper ekstra i året i renovasjonsavgift er det ok for meg. 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Jonny Enger var jo åpenbart bare interessert i å håve inn det han trodde var lett-tjente penger. Når han nå har driti seg ut, så må han forhåpentligvis betale for seg. Men om Veireno er AS, så kommer han vel unna sikkert, siden han i så fall ikke bærer ansvaret personlig. Det skumle er at andre aktører driver på tilsvarende måter i andre bransjer som støttes av det offentlige. Forskjellen er bare at de ikke er til de grader inkompetente, så de får lov å holde på. Er vel egentlig nokså underlig at Oslo kommune valgte å fortsette med Veireno til de sendte seg selv på dunken. Virker som en ideologisk avgjørelse, mer enn en pragmatisk avveining av hva som er best for byen vår. 2 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Veireno er åpenbart et underselskap og det varsles at de ikke har penger siden kontrakten nå ble annullert, så Oslo kommune må ta over. Så da har de vel ikke penger til å betale ansatte lønn regner jeg med. Godt mulig de bare går for konkurs for det selskapet, usikker på hvordan situasjonen er ellers. Kan ikke se dem få noen nye kontrakter heller, med et par hundre brudd på arbeidsmiljøloven hengene over seg og. Tror ikke Jonny Enger vil få noen direkte tap av dette. Si Norwegian går konkurs til sommeren. Bjørn Kjos taper pengene han har som aksjer i selskapet og slik, men han må ikke selge eiendommene sine for å betale kreditorene Norwegian skylder penger til. Selskapet skylder penger, ikke han. Samtidig så vil ingen ansette folk som er dårlige til jobben de gjør, så kan påvirke fremtide jobbutsikter. Eneste måten jeg ser han må selge er om han har lån og han nå mister all inntekt, og eventuelle verdier i Veireno slik at han ikke klarer å betjene lånet lengre og må selge. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Når man setter ut tjenester som dette er det de ansattes lønns- og arbeidsvilkår og ikke minst pensjonsordninger det konkurreres i. Det er er ingen logikk i at et privat selskap skal kunne tømme søpla med høyere kvalitet enn ansatte i Oslo kommune. Da høres det ut som om du har latt deg lure av LO-svadaen. Det er en grunn til at mange av varene og tjenestene du og jeg benytter oss av er organisert av private og ikke det offentlige. Det finnes mange måter å rekruttere, organisere og motivere ansatte på som kan gi forskjellige avveining mellom pris og kvalitet. Det er ingen grunn til å tro at det å organisere ting på statlig måte er den beste og mest optimale måten, kanskje heller tvert imot. Når det offentlige setter ut en tjeneste på anbud så må man selvsagt stille krav til pris og kvalitet og (i verste fall) kaste ut leverandøren. -k Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Da høres det ut som om du har latt deg lure av LO-svadaen. Det er en grunn til at mange av varene og tjenestene du og jeg benytter oss av er organisert av private og ikke det offentlige. Det finnes mange måter å rekruttere, organisere og motivere ansatte på som kan gi forskjellige avveining mellom pris og kvalitet. Det er ingen grunn til å tro at det å organisere ting på statlig måte er den beste og mest optimale måten, kanskje heller tvert imot. Du begrunner ikke innlegget ditt, annet å nevne noe om svada. Da blir det vanskelig å diskutere. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Du begrunner ikke innlegget ditt, annet å nevne noe om svada. Da blir det vanskelig å diskutere.Jeg finner at posten min er ganske rikt begrunnet. Så la meg referere til eget innlegg med fotnoter: Da høres det ut som om du har latt deg lure av LO-svadaen.En aktør som har til hensikt å forsvare egne medlemmers fordeler kan ikke tillegges mye vekt i en offentlig debatt om nevnte medlemmers fordeler. Det er en grunn til at mange av varene og tjenestene du og jeg benytter oss av er organisert av private og ikke det offentlige.Det at bilen din er laget av et privat selskap og ikke en stat skyldes at private, historisk sett, har lagd bedre biler enn stater. Det finnes mange måter å rekruttere, organisere og motivere ansatte på som kan gi forskjellige avveining mellom pris og kvalitet.Når du hevder at det ikke er mulig for private firma å tømme søppel med høyere kvalitet enn kommune-ansatte, og at den eneste måten å konkurere på er å ofre de ansattes vilkår så viser det en rørende mangel på innsikt i hvordan organisasjoner fungerer. Det er ingen grunn til å tro at det å organisere ting på statlig måte er den beste og mest optimale måten, kanskje heller tvert imot.Historien er rik på planøkonomier. De gikk over ende av en grunn. Når det offentlige setter ut en tjeneste på anbud så må man selvsagt stille krav til pris og kvalitet og (i verste fall) kaste ut leverandøren.Dette sier seg selv. -k Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Det at bilen din er laget av et privat selskap og ikke en stat skyldes at private, historisk sett, har lagd bedre biler enn stater. Temaet er konkurranseutsetting av tjenester og søppelhåndtering mer spesifikt. Kan du ikke heller holde deg til tema fremfor å dra frem meningsløse sammenlikninger, anekdoter om min partitilhørighet og min rørende mangel på innsikt? Hvis du vil fortsette diskusjonen kunne du kanskje starte med å sammenlikne de kommunene i Norge som har valgt å konkurranseutsette søppelhåndtering med de som driver det selv, gjerne med fokus på de ansatte. Har f.eks. Øst-europerne som jobber for selskaper som Veireno samme eller bedre vilkår enn kommunalt ansatte i tilsvarende stillinger? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå