Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Burde jeg gå i begravelsen til moren til samboeren til mamma?

Anbefalte innlegg

Moren til samboeren til mamma døde og skal nå ha begravelse. Jeg har langt i fra noe godt forhold til samboeren til mamma, og har ikke vært i huset der ho bor på 5-6 år. Jeg ble da så og si ble kastet ut, da mamma ikke ville flytte fra han og jeg måtte flytte alene da jeg var 15-16 år. Jeg har sikkert ikke møtt moren til samboeren på kanskje 7-8 år, og møtte henne ikke så veldig ofte da jeg bodde med mamma og samboeren heller. Jeg vil egentlig ikke ha noe  med samboeren til mamma og slekta hans å gjøre, og har for å være helt ærlig ikke lyst til å gå begravelsen. Mamma maser om at jeg skal komme, og det tenker jeg er fordi hun føler på "presset" fra samboeren(som blir veldig sur, ihvertfall når når jeg er innblandet) og slekta og vil ikke svare på spørmålet om hvorfor jeg ikke er der... 

What to do??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Du skal skille her mellom mor og sønn. Er det mors samboer du ikke vil ha noe med å gjøre , så ikke la det påvirke hvordan du opptrer i forhold til moren, heller ikke i en begravelse. Helt generelt skal du ikke la ditt forhold til samboeren gå ut over slektningene han

Når det er sagt: Det er ingen grunn til å gå i en begravelse for at det "tar seg godt ut"! Har du intet forhold til den avdøde, så har du intet forhold til den avdøde - og så tar du konsekvense av det. Alt annet er hykleri.

Så nei, fortell samboeren - klart og tydelig, men uten å hisse deg opp eller bruke ukvensord - at du ikke har tenkt deg i den begravelsen, hvorfor du ikke har tenkt det, og la så det være siste ord i saken. Er dette vanskelig for deg å gjøre alene, så ta en øvingsrunde sammen med en venn(inne) du stoler på og la han/hun være med deg når du tar saken opp med samboeren. Bere ikke gå utenom, og husk at alt som ikke slår det sønder og sammen gjør deg sterkere og mer voksen. 

Hilsen meg, 17 (og med veldig godt forhold til begge foreldrene mine og det meste av slekten men ikke absolutt alle.) 

Lenke til kommentar

Først: Du skal skille her mellom mor og sønn. Er det mors samboer du ikke vil ha noe med å gjøre , så ikke la det påvirke hvordan du opptrer i forhold til moren, heller ikke i en begravelse. Helt generelt skal du ikke la ditt forhold til samboeren gå ut over slektningene han

I åpningsinnlegget virker det ikke som om TS har noe serlig forhold med stefarens familie, og ønsker ikke å ha noe med dem å gjøre. Så den eneste som vil savne TS i begravelsen er h*nnes  egen mor.

Lenke til kommentar

I åpningsinnlegget virker det ikke som om TS har noe serlig forhold med stefarens familie, og ønsker ikke å ha noe med dem å gjøre. Så den eneste som vil savne TS i begravelsen er h*nnes  egen mor.

Dette stemmer ja. Mamma sier at jeg skal komme for hennes del og at jeg er en egoist vis jeg ikke kommer. 

Lenke til kommentar

Enig i det du skriver - og derfor skrev jeg også litt mer enn det du siterer. Noen ganger er det likevel viktig å kunne ha to tanker i hodet på én gang. Det er ingen grunn til å gå i denne begravelsen, men det er først og fremst pga at TS ikke har noen forhold til avdøde, det er ikke pga forholdet til mors samboer. Resultatet blir det samme, men det er likevel viktig - for en selv - å skille her, og dette gjør det også (muligens) lettere å forklare til mors samboer. (Og har han - eller moren - problemer med å skille her er det deres umodenhet som viser seg, ikke TS'!) 

Lenke til kommentar

Dette stemmer ja. Mamma sier at jeg skal komme for hennes del og at jeg er en egoist vis jeg ikke kommer. 

Hennes del burde hun kanskje lagt til rette for litt før? Å ikke møte i begravelsen til noen man har null forhold til er ikke egoistisk - å forvente at man gjør for det ens egen del  og ikke avdødes del er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...