Gå til innhold

lese filer fra windows i fedoria?

neb

Anbefalte innlegg

hei..

har akkurat lagd en 10 GB partisjon i Ext3 format å innstallert Fedoria på denne.

hvordan kan jeg lese filer som ligger på de andre Harddiskene/partisjonene?

har en egen 120 Gb hd som bare inneholder film, men jeg kan ikke finne noen hder, andre enn den partisjonen jeg har lagd!1

trenger hjelp fort..

takker for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt større svar: Takket være Microsofts hemmeligholdelse av hvordan NTFS egentlig fungerer, har Linux-hackerne ikke klart å kode perfekt støtte for NTFS. Det har vært så gale at selv å lese fra slike partisjoner fra Linux har kunne skadet filsystemet. Nå er vel advarselen moderert til at man ikke bør skrive til NTFS, men at man kan lese hvis man må. Siden alt dette er så flaky, støtter ikke Fedora NTFS, men med greier man finner på linken til Torbjørn kan man skaffe seg støtte. Sikkert ikke så morsomt for en absolutt newbie å stresse med sånt, men du har bare Microsoft å takke. Hvis du har mulighet, lag en FAT32-partisjon til filer du vil dele mellom Linux og Windows, istedetfor NTFS-partisjonen. Eller, som jeg pleier å si, utnytt denne glimrende anledningen til å droppe Windows for godt.

Lenke til kommentar

La meg bare gjøre et par ting helt klart:

Den letteste måten å installere fedora med dual-boot på er å bruke et partisjons-verktøy til å resize den partitisjonen som allerede er der slik at så mye plass som du vil bruke til fedora er ubrukt. Anaconda (fedora installeren) har valg for å bruke upartisjonert plass. Dette gjør ting mye lettere. Anaconda vil også finne windowsinstallen din og legge den inn i boot-loaderen, veldig praktisk.

Om du vil ha trygg flytting av filer mellom de 2 operativsystemene anbefaler jeg å lage en fat32 disk til de filer som trengs i begge OS, da fat32 er fullstendig støttet av begge.

Angående ntfs så har de over helt rett i at ntfs er dårlig støttet pga. microsofts tilbakeholdenhet. Men det er ikke (eneste) grunnen til at det ikke er med i fedora. NTFS er patentert etter amerikansk patent-lov. Og ikke helt klart om man kan bruke som man vil eller ikke, omtrent som med mp3.

F.a.q.'en jeg linker til lengre nede har guide til hvordan man skaffer seg ntfs-lesestøtte i fedora, det er enkelt.

Forøvrig vil jeg vise til fedora.artoo.net som har en utmerket fedora f.a.q. Om alle bare ville lese den hadde det løst de aller fleste problemene nye brukere har.

Om du trenger mer assistanse har fedora.artoo.no et forum der du kan spørre om hjelp, mailinglistene er fulle av veldig dyktige folk og du har #fedora på irc-nettverket freenode

Lykke til som fedora bruker og velkommen til den frie verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...