Martin_03 Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Har prøvd og tenke meg hva som skulle være det optimale kamera nå. Lav pris (opp til 4000) Svart i farge God opptikk Tåle en vannsprut 4xAA batterier (med form litt ala A60, men kameraet skal være svart, og grepet gummiaktig, selve kameraet kan være av plast eller magnesium) Compact flash 4-5 megapixler 3-4x Zoom Total vekt på rundt 250-350 gram. Noen tips? Har ikke funnet dette kameraet enda, husker Coolpix 950, som jeg hadde før, hadde veldig godt gummiert grep, savner et kamera til lav pris med tilsvarende grep. Ixusen som jeg bruker nå er liksom en annen verden, spørsmålet er bare når den faller ut av de lange fingrene mine og går i bakken med et smell. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Visst du søker litt, så finner du sikkert flere kameraer som du ønsker og ha de. Kanskje A80 er noe for deg... Goa Jul Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Må si at jeg har tenkt på endel modeller Liker A80, men syns kanskje den virker litt "billig". Og så har jeg lest om alle problemene med A70 sin fokus , og er litt redd den lider av det samme. Liker også G5, men den er akkurat litt for stor, og har dessuten tradisjonelt linsedeksel. Liker grepet, og kvalitetsføelsen i kameraet, men bildene virker ikke spesielt bra. Den har dog fjernkontroll, og det er et kjempepluss når jeg skal ta studiobilder. minus for at den bruker vanlige batterier. Liker også coolpix 4500, men der er ikke bildekvaliteten helt som jeg ønsker (dårligere enn begge over), og denhar også det med dekselet, størrelsen og grep er kanskje det beste av alle 3 kameraene. Også dumt batteri format. Og modellen har vel egentlig gått ut på dato. Testet Olympus C5050 husker jeg, når den var helt ny, men syns autofokusen bråkte altfor mye, skranglete, så den er helt uaktuell, spesielt hvis den nye utgaven er like ille med tanke på støy, testbilder jeg har sett hadde også mye støy, men det var gamlemodellen. Liker menysystemet på denne godt. En slags krympet utgave av dette kameraet, med svaibar LCD, og automatisk linsedeksel pluss vanlige batterier, hadde vært noe! Ser frem til den dagen SD minnekort blir like billige som compact flash, samtidig liker jeg compact flash, hatt endel trøbbel med sandisk SD kort på pocket pc. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Er alltid noe feil/ulyder/noe man syns er feil på kameraer man tester osv... Har selv prøvd A70 og er ening med deg at det virket litt plastik aktig i forhold til F eks G5. G3/G5 har som jeg har hørt hvertfall, veldig bra bildekvalitet osv... Ligger endel tester ute på internett om disse. Her. Coolpix4500 vil jeg også si har gått ut av dato... Men du kunne jo kikket på den nye Coolpix 5400? Den ser jo veldig snaxy ut Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Var tett med at jeg kjøpte en demobrukt G5 på komplett idag, til 4700,- , men nå er den solgt ser jeg:) Kanskje ikke så rart.. Skal si jeg lurer på hvor lenge det går til digitale speilreflekskameraer ala 300D, er nede på rundt 6 tusen kroner. Tror det tar maks 2 år, men kanskje bare 1 år. Blir liksom en forskjell syns jeg, en speilrefleks er noe man har med når hensikten med det en gjør er og fotografere, mens et lite kompakt kamera snarere er med i tilfelle en skulle få lyst til og ta noen bilder. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Liker grepet, og kvalitetsføelsen i kameraet, men bildene virker ikke spesielt bra. minus for at den bruker vanlige batterier. lurer på hvorfor det er minus for bruk av vanlige batterier, og hva angår bildekvalitet i forhold til de kriteriene du lister ovenfor, tror jeg ikke at det vil finnes noe kamera som oppfyller disse verken i år eller neste år, men hvem vet? (tenker spesielt på prisklassen) Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 (endret) lurer på hvorfor det er minus for bruk av vanlige batterier, Fordi de det da pleier det ikke og følge med oppladbare batterier. Endret 4. desember 2003 av nikkor Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Det var skrivefeil fra min side, det jeg mente er et minus at G5 bruker en spesiell batteripakke, det hadde vært bedre med vanlige oppladbare, men skjønner også at det er logisk at de velger en spesiell batteripakke. Syns det har vært mye kromatisk aberrasjon i de testbildene jeg har sett. Har en feeling på at 3x objektivet i de tidligste G utgaver var bedre her, selv om det kanskje vises bedre med høy oppløsning også. Med tanke på at bildene fra G5 ser verre ut enn fra G3 med tanke på kromatisk aberrasjon. Naturligvis er bildekvaliteten bra nok for meg, men syns som sagt de kunne vært bedre, hadde også likt bedre hvis de hadde lagd den slik at den hadde en bedre vidvinkel og mindre tele. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Vel skall du ha noe vesentlig bedre billedkvalitet enn G5 har må du nok bevege deg over på digital speilrefleks , dessuten har G5 oppladbart batteri Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 Joa, som jeg skrev over er den oppladbar, men det er av den spesielle typen, kunne tenkt meg et kamera hvor jeg kunne bruke vanlige AA oppladbare batterier. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 G5 har den suverent beste levetiden på batterier av alle digitalkamera jeg har vært borti. Blir stadig forbauset over hvor mange bilder jeg kan ta på en oppladning. Kjøpte meg ett reservebatteri når jeg reiste på ferie i sommer, men det kunne jeg jo ha spart meg, for jeg klarte ikke å bruke opp batteriet uansett hvor mange hundre bilder jeg tok i løpet av dagen... Ville ikke byttet den batteriløsningen for alt i verden. Og bildekvaliteten er jo noe av det G5'en er best på!? Greit at den har fått endel kritikk for støy på høy iso og CA, men det er uansett ett av de ledende kameraene i sin klasse på bildekvalitet. Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 Syns nesten G5 er litt for fin til og ta med på ferie jeg, men..Blir så fort herjet og ødelagt, eller borte. Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg mener jeg leste at den hadde 7.2 volt, i batteriet. På et vanlig kamera med 4xAA tror jeg batteriene er koblet slik innvendig, at kameraet for 3.6 volt, det som jeg syns hadde vært spennende var hvis et vanlig kamera var koblet slik at kameraet fikk 7.2 istedet ( da med 2000-2500 ma) istedet for 4-5000 ma kapasitet ellers. For jeg tror nemlig en 7.2 V løsning med halve strømstyrken, ville holde lenger i et digitalt kamera, enn en 3.6 V løsning med dobbel strømstyrke, med noen regulatorer, tror jeg da at kameraet kunne kjøre batteriene lenger ned, og med bedre levetid som resultat. På papiret ut ser jo 4xAA bedre ut enn løsningen som sitter i G5. Så litt rart syns jeg at kameraprodusentene ikke klarer og hente det ut på kameraer slikt som A70. Lenke til kommentar
magfa Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Bateri løsningen på G3-5 Er jo genial! Det holder jo som sakt til flere hundre bilder. Foresten kjøp en brukt G3 da vel. .. Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 Den er vel bra, og batteripakka kan brukes på speilrefleks senere, om en kjøper et ekstra batterie.. Men altså, liker vanlige AA batterier, lette og lade i bil er de og. Har til og med egen solcellelader for AA batterier. Begynner og tro mer og mer på de fysiske lover, at desto høyere oppløsning, desto verre blir det og få gode bilder med liten optikk. Det med fjernkontroll er jammen en kjekk funksjon, spesielt ved fotografering innendørs av meg selv:) Lurer på hvilke andre kameraer i klassen som har det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå