G-Man™ Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 (endret) Hei. Nok et par spørsmål. Har en citroen C8 jeg har en del problemer med (ingen spydigheter takk ) Har de siste vintrene hatt problemer med å få start. Er det under -5 grader, trenger bilen hjelp. Om det er startkabler eller en jump starter, et minutt gjør som regles susen. Er det for kaldt må den stå koblet til en stund før jeg får start. Skiftet batteri mot slutten av sist vinter da vi mistenkte at det var det som var gåent. Ble ikke noe bedre. Så kom våren, og temperaturen steg så vi gjorde liksom ikke så mye mer utav det. I sommer hadde vi bila inn for skifting av regreim, vannpumpe, ac-service og div filter samt sjekk av multireim (dynamoreim?) Men nå i vinter begynnte problemene igjen. Nå har det ikke vært mange dagene med kuldegrader, så det har ikke vært store problemene. En dag ble det 15 minus, og da ville bila overhode ikke starte. Måtte få NAF til å komme å hjelpe meg. De koblet sin bil til batteriet mitt, og vi lot de være koblet til, lenge. Veldig lenge. Men ingenting skjedde. Fant frem en gammel kupevifte i garasjen som vi koblet til ledning, og rettet den ned mot motorblokka. 5 min med varme, og bila startet utmerket. I ettertid har jeg gjort det samme, koblet til vifta og latt den varme opp ned mot dieselfilteret. Startet like fint hver gang. Begynnte å mistenke at det kunne være vann i filteret, som fryser til is som skapte problemene, det samme mistenkte verkstedet, så vi skiftet filteret. Men, nå vil bila knapt starte når det er pluss grader engang. Et par minutter med booster, og den er i gang igjen. Men irriterende å holde på med den hver gang vi skal ut på tur. Det bare rister og slår fra motoren, ca 10-15 sekunder før den kommer igang. Selv ved 5 pluss. Og i tilegg har hele A/C systemet kolapset. Ingen vifter som snurrer eller noe. Dette fungerte fint, helt til jeg hentet bila fra verkstedet. Da var det helt dødt. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Er det noe jeg kan klage på? I mitt hode skal vel bila starte lettere, uansett om det var filteret som var problemet eller ikke? Et filterskifte skal vel ikke gjøre ting værre? Håper noen tar seg tid til å lese igjennom dette lange innlegget mitt Endret 19. februar 2017 av G-Man™ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Hvilken motor har bilen? Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 (endret) 2.0 hdi 107 hk Endret 19. februar 2017 av G-Man™ Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Har dere kontrollert at glødepluggene er ok? Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 Ikke testet de nei. Verkstedet tvilte på at det var de det var noe galt med. Men, lurer på om jeg bør skifte verksted. Tror kanskje ikke de har så god peiling på bil som de sier de har. Ikke første gangen bila blir værre etter å fikset noe Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Kulde og dieselmotor er ofte en kombinasjon som fører til det du beskriver. Å investere i en dieselvarmer kunne vært en løsning, men det forutsetter at problemet skyldes kald diesel. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 -5 skal overhodet ikke være noe problem for en dieselmotor. Jeg ville sjekka ladespenninga. Skal være ca. 14V med motoren i gang. Måles rett på batteriet. Og før du starter om morra'n kan du sjekke batterinivået ved å måle spenninga uten belastning. ca. 12,6V skal være fullt batteri. Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 -5 skal overhodet ikke være noe problem for en dieselmotor. Jeg ville sjekka ladespenninga. Skal være ca. 14V med motoren i gang. Måles rett på batteriet. Og før du starter om morra'n kan du sjekke batterinivået ved å måle spenninga uten belastning. ca. 12,6V skal være fullt batteri.Og nå har vi jo samme problem ved 6 pluss også :SSkal få lånt meg måle utstyr, så skal jeg få sjekket opp spenningen ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Glødepluggene, ev styringen av disse, var det første jeg ville sjekket her. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 (endret) Når du vrir tenninga i den posisjonen før starteren går, lyser da det ikonet som er til venstre for batteriet på dette bildet? Er ikke sikkert det sitter på samme plassen, men det skal se noenlunde likt ut. Edit: Det lyser bare om det er kaldt nok, å slukker etter en liten stund(avhengig av temperatur) Edit2: Går starteren i det hele tatt når du prøver å starte? Endret 19. februar 2017 av daruu Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 Ja den gløde snurre tingen lyser en liten stund før den slukker. Lengden den lyser varierer av hvor kaldt det er ute. Og starteren går, hvis ikke ville jeg vel ikke fått start i det hele tatt? Og bildet stemmer 100% med hvordan det ser ut hos meg ja, tatt fra en C8 eller Peugeot 807 det regner jeg med Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Jeg tenkte om starteren gikk de gangene du ikke får start, er spenningen på batteriet for lav så "klikker" det jo bare. Før bilen starter,dvs når du drar den på starteren, virker det helt dødt eller er det antydning til at den skal starte? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Drar starteren motoren lett/fort rundt? Bosch anbefaler bytte av glødeplugger annethvert år. Spør du meg er det for ofte, men det gir en indikasjon fra fabrikant... Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 Jeg tenkte om starteren gikk de gangene du ikke får start, er spenningen på batteriet for lav så "klikker" det jo bare. Før bilen starter,dvs når du drar den på starteren, virker det helt dødt eller er det antydning til at den skal starte? Det virker som den nesten klarer å "dra rundt" når den ikke vil. Sånn ut i fra lyden, er det ikke langt unna lyden den lager når sen starter, bare at den når ikke helt opp.Og naturligvis etter et par slike forsøk, begynner den å dabbe av. Normalt med tanke på at batteriet ikke får forsyning av strøm? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Jeg tipper på lav ladespenning, da har du et batteri som aldri er toppladet og som da vil svekkes gradvis. Gløding er ganske energikrevende og det kan da være litt lite juice igjen til å faktisk få start på bilen. Jeg antar at ladespenningen ved forhøyet tomgang (ca 1500-2000rpm med alt normalt forbruk som lys og varmeapparat, radio osv på) ligger på ned i 13,6V som på mange andre nyere biler.. Dersom det er et vanlig blybatteri i bilen bør dette ha en ladespenning så høy som 14,3V ved 20 grader. Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 La merke til at lysene driver å "flakker" i dag. Sikkert gjort det lenge, er egentlig kona som bruker bilen (jeg får den bare når det er noe galt med den?) Både de inne i bilen, og de på utsiden. Dynamo som begynner å skape seg? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 La merke til at lysene driver å "flakker" i dag. Sikkert gjort det lenge, er egentlig kona som bruker bilen (jeg får den bare når det er noe galt med den) Både de inne i bilen, og de på utsiden. Dynamo som begynner å skape seg? Hvilken spenning måler du på batteriet med motoren i gang da? Lenke til kommentar
Ørjan ulleland Skrevet 31. desember 2019 Del Skrevet 31. desember 2019 Har samme problem på min nå. Var det glødepluggene som var problemet Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 8. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2020 Ørjan ulleland skrev (På 31.12.2019 den 14.40): Har samme problem på min nå. Var det glødepluggene som var problemet Fant aldri ut av det desverre. Ble så vi kjøpte ny bil istedet, da C8'n begynnte å koste oss mye penger. Den står forsatt på plassen her, håpet er å en dag få den til å starte så den kan begynne siste ferd mot huggeriet ? Får håpe du har mer tålmodighet en det vi hadde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå