Sandra92 Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Jeg lurer litt på om jeg kan kjøre min avregistrerte bil hjem og bare «taue» den slik at jeg ikke skal få bot hvis politiet ser meg. Bor på et sted der det er mye politi ute å går for tiden, men bilen står bare 5 min unna der jeg bor... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Jeg lurer litt på om jeg kan kjøre min avregistrerte bil hjem og bare «taue» den slik at jeg ikke skal få bot hvis politiet ser meg. Bor på et sted der det er mye politi ute å går for tiden, men bilen står bare 5 min unna der jeg bor... Enten må den opp på henger / bil, eller må du få deg prøveskilt. Prøveskilt er vel det enkleste om ikke biltilsynet er veldig langt vekke fra der du bor. Du kan ikke kjøre eller slepe den, om du vil gjøre det lovlig. Det er veldig smart å holde seg til loven i slike tilfeller, pga forsikring. Om du er så uheldig å komme opp i en trafikkulykke så har du ingen forsikring, og du kan risikere i verste fall å bli gjeldsoffer resten av ditt liv. 3 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Bare for å presisere fikse; Du kan taue den, men bilen må ha skilt og ansvarsforsikring når du tauer (Evt da prøveskilt) 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Burde ikke forsikringen til bilen som tauer dekke dette? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Burde ikke forsikringen til bilen som tauer dekke dette? Nei, den gjør ikke det. Lett å tro det, men loven er veldig klar på dette. Mer enn 1 som har gjort den feilen å taue uregistrert bil... Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Forstår jeg det rett at ansvarsforsikring er inkludert når man kjøper prøveskilter for en dag til 300,- ? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Forstår jeg det rett at ansvarsforsikring er inkludert når man kjøper prøveskilter for en dag til 300,- ? Ja, det er akkurat det du kjøper. Skiltene bare dokumenterer hva du har kjøpt. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Burde ikke forsikringen til bilen som tauer dekke dette? Nei, den gjør ikke det. Lett å tro det, men loven er veldig klar på dette. Mer enn 1 som har gjort den feilen å taue uregistrert bil... FØR var det slik at tauet bil gikk under forsikringen til tauende bil, det er ikke slik lenger. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Forstår jeg det rett at ansvarsforsikring er inkludert når man kjøper prøveskilter for en dag til 300,- ? Ja, det er akkurat det du kjøper. Skiltene bare dokumenterer hva du har kjøpt. Hvilket forsikringsselskap? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Forstår jeg det rett at ansvarsforsikring er inkludert når man kjøper prøveskilter for en dag til 300,- ?Ja, det er akkurat det du kjøper. Skiltene bare dokumenterer hva du har kjøpt. Hvilket forsikringsselskap? Vegvesenet 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Jeg TROR det er Gjensidige som står for denne forsikringen, jeg mener det var sånn før i alle fall, men det kan jo gå ut på anbud i ny og ne. 1 Lenke til kommentar
6n- Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Litt på sidelinjen men når det gjelder bruk av tilhenger så har jeg forstått det slik at det er frivillig å forsikre disse. Hvis det skjer noe når man "tauer" en bilhenger, båthenger etc så er det bilen som tauer sin forsikring som gjelder. Stemmer ikke det? Så egentlig litt rart at ikke det samme gjelder ved tauing av bil.... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Litt på sidelinjen men når det gjelder bruk av tilhenger så har jeg forstått det slik at det er frivillig å forsikre disse. Hvis det skjer noe når man "tauer" en bilhenger, båthenger etc så er det bilen som tauer sin forsikring som gjelder. Stemmer ikke det? Så egentlig litt rart at ikke det samme gjelder ved tauing av bil.... Tilhenger er forsikret så lenge de er tilkoblet en bil ja. Naturlig nok er dette begrenset til tilhengere, og ikke noe som er registrert som kjøretøy, som er pliktig til å ha egen forsikring så lenge den skal på offentlig vei. Jeg sier naturlig nok, for det dette først og fremst gjelder, er personforsikring, som er den viktigste delen i en forsikring, og som fort kan beløpe seg til millioner. En tilhenger kan ikke ta med seg personer, og har heller ikke egen drift. En slept bil må nødvendigvis ha minst 1 person i seg, og kan ha flere, samt at den har (mulighet for) egen fremdrift. Ett sted må nødvendigvis begrensningene gjelde, og om jeg ikke minnes helt feil er det en høyesterettssak for noen år siden som avgjorde dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå