Gå til innhold

Parkeringshistorier


flink_gutt

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig sted, men ser ikke noe bedre..

 

I går hadde den engelskspråklige lokalavisen /"fylkesavisen" (vi bor utenfor Norge, utenfor EU/EØS også) et intervju med parkingsetaten her "fylkeshovedstaden". De får tydeligvis høre og se en del og tenkte jeg ville dele et par av historiene med dere. Er bilførere like i Norge også, eller er parkering her mer "ville Vesten" enn i Norge?

 

Før jeg går videre, må jeg fortelle at parkeringsvaktene hos oss - ikke mindre enn 42 stykker i drøyt 30 heltidsstillinger, i tillegg kan også 37 trafikkpolitibetjenter gjøre samme arbeid unntatt når "bare" tid er overskredet - skriver ikke parkeringsbot og legger under vindusviskeren. De bruker en "clamp" som er lysegrønn og ellers ligner https://thumbs.dreamstime.com/z/wheel-clamp-25053908.jpg inntil fire timer så lenge bilen ikke står i veien for noe eller noen med lovlig ret. Etter det (eller før om bilen står i veien for trafikken eller noen med lovlig rett som har tenkt å bruke retten) taues bort og bestilles auksjon om tre dager. Inntil auksjon kan manløse bilen ut mot cash betaling av knapt 500 kr pr påbegynte time + ca 1900 kr for borttauingen, etterpå er toget gått og bil med innhold tapt. Før borttauing er boten ca 1450 kr kr for inntil to timer og 2900 kr for mer og den boten regnes til bilens eier personlig møter opp på nærmeste trafikkpolitistasjon med cash for å betale den. No cash = no løsing av clamp! Etter betaling løses clampen innen 30 minutter (mandag-lørdag kl 0800-2000, ellers 60 minutter) + fysisk gåtid sammen med en trafikkpolitibetjent til der bilen står parkert.

 

Vi har videre noe som heter kupongparkering. Sentrum (ca 2*3 km) er delt i rød/gul/blå/grønn sone hvor det er lov å parkere 0,5/1/2/3 timer (i tillegg finnes egne dagparkeringer, men der er ca 99,95 % opptatt 0730-1830) og for å parkere her trenger man en rød/gul/blå/grønn kupong. Disse koster ca 19 kr for røde (stort sett en lang hovedgate + 1-2 kvartaler derfra) og 29 kr for andreog selges på rådhuset + på 17 andre steder i sentrum med merke for slikt salg. En slik kupong har et datofelt med 0-1-2-3 øverst og alle tall 0-9 nedenfor, så et månedsfelt med månedene jan-des og nederst et årsfelt med årene (pt) 2016-2017. Nedenfor er et klokkeslettfelt 8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18 øverst (man betaler mandag-lørdag kl 8-19 og lørdag 8-17) og 05-10-15-osv til 55 nedendfor (kommer man kl 0802 markerer man for 0805,da er de første tre minuttene "grace period"). Under dette skal man skrive kjennemerkets bokstaver (f eks DH for Oslo) nedenfor er seks rekker 0-9 med tallene for kjennemerket (har det mer enn seks tall - aldri innenlands - skal man bruke de seks siste). TIl sist skal man markere nummeret på parkeringsområdet (fire siffer, står på skiltene i fire tallrekker 0-9 nederst.. All markering skal skje med et klart og tydelig hull i kupongen (og har man nå ikke penn til å skrive bokstavene i kjennemerket med godtas i praksis at man risser det inn med bilnøkkelen eller noe slikt så lenge tallene stemmer).

 

Det som har vist seg - og ingen hadde tenkt på da man innførte ordningen i 2013 - er at folk har forbausende vanskelig for å fjerne de kupongene etter bruk. Ligger det to i et frontvindu lever parkeringsvaktene i praksis helt OK med det så lenge ene er gyldig og dette er kurant nok å kontrollere. Men hva gjør en parkeringsvakt når det ligger 13 - tretten - slike kuponger i frontvinduet, ni blå og fire gule delvis "flislagt" over hverandre? En kunde som kom mens parkeringvakten var i ferd med å kjøre ut etter å ha blokkert hjulet reagerte med ti nykjøpte egg på parkeringsvakten og mopeden hennes (en slags trehjulsmoped med clamper bak), ett etter ett. Etterpå kunne han ikke forstå hvorfor han var blitt anmeldt -han HADDE jo for p... lovlig parkering, bare se her!

 

En annen som ikke kunne forstå hvorfor han hadde fått clamping var en fører av en VW Amarok. Han hadde løst parkeringsproblemet sitt på aller enkleste måte og utnyttet ressurssene i tilllegg (hvorfor har man store pickup-biler?) Fullstappet parkeringsplass, men to meter bred midtrabatt med kantstein og plen var jo ideell løsning, så over kantsteinen og parker på plenen i midtrabatten. Han var rasende etter å ha fått bot. Var parkeringsvakten fullstendig grønnsaki hodet? Det stod altså ikke pakering forbudt her! Trafikkpolitibetjenten hadde tørt bemerket at stod ikke parking forbudt på eller tre meter fra gangfelt, heller, men var det like full, jfr trafikkreglene. Da hadde han bare skreket enda mer: Om hun - kvinnfolk [legg maks nedlatenhet i begrepet oversatt] på 30 skullle liksom belære ham, som a) var mann og b) hadde kjørt 20 år engre enn hun hadde levd, om trafikkregler?? (Enkelte bilførere her over 60-65 år - helst de som kjører bil registert på 1970-tallet - lurer jeg på om har bestilt førerkort på postordre. De er typisk veldig forsiktige i trafikken (jada, 30 i feltet lengst mot veikanten på motorvei med 90-sone er akkurat dem, heldigvis ligger de så godt ut mot kanten at de er null problemer å komme foribi) men de er likevel som konstante nødblinklys, for man vet aldri hva de finner på. Blinklys hører bare veikryss til, feltskifter tar man når det passer, sykkelbaner (relativt nytt her) er perfekt sted for kortere stopp mens man handler avis i kiosken og mer enn parkeringslys er bare å ødelegge nattsynet og slite ut dynamobørster når kl er 0500 om morgenen og man kjører i bygate med masse veibelysning, osv. Jeg har imidlertid fått høre at første kjøreturen man måtte ha utenfor lukket bane om man tok førerkort før 1971 var kjøreprøven, så det kan kanskje forklare noe?)

 

Tredje - en stor Mercedes 280 fra rundt 1990 med de vitale mål 4,73 lengde og 1,79 bredde hadde rotet seg inn på en parkerignsplass tydelig merked den er for biler inntil fire meter lengde. Siden parkeringsplassene her er 4,20*2,10 fikk had visse problemer - og det løste han med en raskj lukeparkering over tre plasser i stedet for å rygge inn på en av dem. Etterpå fylte han ut tre parkeringsbilletter. Vel, parkeringsbetjenten var ikke helt tilfreds med løsningen og sørget for hjulblokkeringen. Besøket på trafikkpolitistasjonen hadde startet ut med en bok i hodet på resepsjonisten og så en ordre - ca 110 dB, så flere enn han hørte - om å set til å få tak i den merra som hadde blokkert bilen hans slik at han kunne få slått gebisset hennes så langt ned i skrittet på henne som hun fortjente (flertallet offentlige parkeringsvaktenr hos oss er kvinner). Etterpå kunne han ikke forstå hva som skjedde når avdelingsjefen - med skuldrene fulle i striper - plutselig dukket opp iog insisterte på å ha en samtale med ham på tomannshånd og sammen med en lege om skikkethet for å ha et førerkort i det hele...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.instantstreetview.com/@60.368235,5.348418,250.88h,-30.43p,0z

Den grå bilen står parkert på en egen plass utenfor veien. Men den lille gangveien til høyre forbi garasjen er kommunal vei og danner derfor et vegkryss.

Bilen skal dermed ha 900kr i bot for en alvorlig parkeringsforseelse, å parkere på en vei nærmere enn 5 meter fra vegkryss.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...