Armas Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Kanskje ett snodig spørsmål for mange men: Jeg trenger ikke mer enn Lightroom 5. Sikkert mye fint i CC og Lightroom 6, men dersom det er mulig å få 5eren billig så holder det i massevis for meg. 5eren er selvsagt ikke i salg nå som det er kommet nyere versjoner. Men! Det må da være mulig å kjøpe den brukt av noen som har gått over til cc? Det kan ikke være noe i veien for det vel? Man selger vel i praksis da bare en seriekode og evt en cd, men det er vel sikkert mulig å laste det ned ett sted også. Jeg er ikke ute etter å piratkopiere noe her, det kan jeg fint få til selv. Jeg vil ha en lovlig kopi. Er det mulig eller har adobe sikret seg mot dette på en eller annen måte? på forhånd takk, Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 (endret) Så lenge du har plate og kodenøkkelen går det bra, du har da en lovlig kjøpt vare som vil fungere så lenge maskinen klarer og lese kodespråket. Men du må huske at det er en begrensing på 2stk. maskiner så kjøper du en brukt plate må du være sikker på at tidelig eier kan deaktivert programmet, det kan også by på problemer hvis du har et nyere kamera siden kameraet ikke er lagt inn i softvaren til LR5 og dermed ikke kan tolke kameraet sine raw-filer. Edit: tar jeg ikke helt feil holder det ikke og bare slette LR5 fra maskinen man må inn i programmet og deaktivere kodenøkkelen før man sletter programmet så Adobe-selskapet kan oppdage at kodenøkkelen ikke lengre er knyttet opp til spesifikke maskin. Endret 19. februar 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Armas Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 Så lenge du har plate og kodenøkkelen går det bra, du har da en lovlig kjøpt vare som vil fungere så lenge maskinen klarer og lese kodespråket. Men du må huske at det er en begrensing på 2stk. maskiner så kjøper du en brukt plate må du være sikker på at tidelig eier kan deaktivert programmet, det kan også by på problemer hvis du har et nyere kamera siden kameraet ikke er lagt inn i softvaren til LR5 og dermed ikke kan tolke kameraet sine raw-filer. Edit: tar jeg ikke helt feil holder det ikke og bare slette LR5 fra maskinen man må inn i programmet og deaktivere kodenøkkelen før man sletter programmet så Adobe-selskapet kan oppdage at kodenøkkelen ikke lengre er knyttet opp til spesifikke maskin. Takk for svar. Da gjelder det bare å finne noen som vil selge da.... Mvh Armas Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) Hvis det er Lighroom "standalone" uten abonnement du er ute etter så tror jeg Lr6 fortsatt er mulig å kjøpe på denne måten (koster en drøy tusenlapp) https://helpx.adobe.com/uk/creative-cloud/help/download-install-single-app-Lightroom-6.html Ellers ved bruktkjøp så er det litt "skjær i sjøen" for den som selger: https://helpx.adobe.com/uk/x-productkb/policy-pricing/transfer-product-license.html * OEM og studentversjoner kan ikke selges/overføres * Selger man f.eks. Lightroom så gjelder salget ALLE versjoner selger eier. Dvs en selger som har både Lr5 og Lr6 kan ikke selge bare en av versjonene - begge følger med. Endret 20. februar 2017 av Rune_says Lenke til kommentar
polljen Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Som Rune_says skriver så er det mange skjær i sjøen hvis du skal kjøpe brukt LR. Hvis du skal anskaffe deg en "brukt" LR som ikke vil kunne skape problemer så må du finne en selger som - Enten har sluttet å bruke LR , - Eller en selger som har gått over til abonnementversjonen av LR. Ved å gå fra LR 4/5/6 til abonnementversjonen så har man ikke foretatt en oppgradering og da er det ingen fare for "konflikt". Men hvis du kjøper en brukt LR 5/6 så er det viktig å sjekke at dette er en "hovedversjon" og ikke en oppgraderingsversjon. Hvis der et en oppgraderingsversjon så må du også få med serialene til foregående versjoner. Jeg er nå bruker av Abonnement LR/PS, men jeg har brukt LR siden versjon 4 og deretter kjøpt oppgraderinger til 5 og 6. Når jeg flyttet LR til en ny maskin så var det viktig å ha alle serialene tilgjengelig ved innstallering. Som sagt mange skjær i sjøen og hvis ikke økonomien er veldig skral så ville jeg valgt å kjøpe "standalone"-verjonen som Rune-says linker til i posten over. 1 Lenke til kommentar
HSP Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Jeg bruker abonnement selv, men jeg tror faktisk jeg har en versjon av LR5 (kanskje 6 - er ikke helt sikker) liggende som du kan få. Følgte med et kamera... Henning 1 Lenke til kommentar
john_petter Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 "det kan også by på problemer hvis du har et nyere kamera siden kameraet ikke er lagt inn i softvaren til LR5 og dermed ikke kan tolke kameraet sine raw-filer" Vil det si at hvis man kjøper lr6 som det linkes til over her, vil man ikke få støtte for nye kameraer ? Hva koster det å abonnere, foresten? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) "det kan også by på problemer hvis du har et nyere kamera siden kameraet ikke er lagt inn i softvaren til LR5 og dermed ikke kan tolke kameraet sine raw-filer" Vil det si at hvis man kjøper lr6 som det linkes til over her, vil man ikke få støtte for nye kameraer ? Hva koster det å abonnere, foresten? LR6 er utgaven som er i handelen nå og sålenge LR6 er aktuell blir nye kameraer lagt til, men når LR7 en eller annen gang kommer blir ikke nye kameraer lagt til LR6 lengre. Dette gjelder kun RAW-filer siden de har en egen "kode", men har man en eldre utgave kan man konvertere/fremkalle raw-filer med Adobe camera-raw til Adobe DNG-filer og etterpå overføre filene til LR5 JPG-filer er ingen problemer med siden kameraene allerede har "fremkalt" disse filene. Endret 20. februar 2017 av Nautica Lenke til kommentar
john_petter Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 "det kan også by på problemer hvis du har et nyere kamera siden kameraet ikke er lagt inn i softvaren til LR5 og dermed ikke kan tolke kameraet sine raw-filer" Vil det si at hvis man kjøper lr6 som det linkes til over her, vil man ikke få støtte for nye kameraer ? Hva koster det å abonnere, foresten? LR6 er utgaven som er i handelen nå og sålenge LR6 er aktuell blir nye kameraer lagt til, men når LR7 en eller annen gang kommer blir ikke nye kameraer lagt til LR6 lengre. Dette gjelder kun RAW-filer siden de har en egen "kode", men har man en eldre utgave kan man konvertere/fremkalle raw-filer med Adobe camera-raw til Adobe DNG-filer og etterpå overføre filene til LR5 JPG-filer er ingen problemer med siden kameraene allerede har "fremkalt" disse filene. Takk for svar. Har til nå bare brukt DPP til å "flikke" litt med,men "alle" bruker jo lightroom så jeg har hatt lyst å lære det jeg også. Ser på den norske adobe siden at dem tilbyr måneds,eller forhåndsbetalt årsplan. Ca. 1400,- i året er det vel kansje verdt? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) Du kan kjøpe en selvstendig utgave av LR6 så du slipper og inngå et abonnement, enten kan du kjøpe direkte fra Adobe* eller kjøpe LR6 hos foreksempel Dustin.no * du får valgene på hvilken utgave av LR6 du ønsker å handle når du har trykket på "kjøp" knappen på Adobe sine sider, da kan du trykke på en nedtrekksgardin hvor de forskjellige valgene fremkommer. Endret 20. februar 2017 av Nautica Lenke til kommentar
john_petter Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Skjønner at jeg nok bør lese meg opp litt,å finne ut hva jeg egentlig trenger :-) Creative Cloud ser spennende ut..får hive meg på prøveversjonen tenker jeg. Takfor svar :-) Lenke til kommentar
polljen Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) men når LR7 en eller annen gang kommer Jeg tviler på at LR7 kommer. Det inntrykket jeg har fått er at Adobe nå prioriterer "leievarianten" d.v.s. Creative Cloud. Men hvis jeg tar feil så bør LR 7 være rett rundt hjørnet. Det gikk knappe to år mellom LR5 og LR6, og LR6 kom våren 2015 så vi er nå rundt knappe 2 år siden det. Spørsmålet er om Adobe kjører forskjellig løp når det gjelder PS og LR, Det er vel ganske klart at PS kun vil bli å få som leie-software, og jeg ser ikke noe som tyder på at LR kommer til å komme i to varianter (leie & kjøp). Endret 21. februar 2017 av polljen Lenke til kommentar
moslien Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Skjønner at jeg nok bør lese meg opp litt,å finne ut hva jeg egentlig trenger :-) Creative Cloud ser spennende ut..får hive meg på prøveversjonen tenker jeg. Takfor svar :-) Creative Cloud-abonnementet for foto (med LR/PS) er det abonnementet jeg har mest glede av av alle abonnement jeg har! Da får man Lightroom som er kjernen i all min fotovirksomhet til en pris som ikke er så skremmende mye høyere enn hva jeg betalte i snitt for oppgradering fra 3->4->5 som kom ut med 1-2 års mellomrom (var det vel). I tillegg får man dog også Photoshop som i "gamledarr" bare var å glemme for oss "vanlig dødelige" å kjøpe. Men, prøv prøveversjonen først og se om du liker Lightroom! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå