Gå til innhold

De skal finne ut hvordan plast kan unngå å havne i sjøen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi kan nok bli bedre i Norge også, men dette er i hovedsak et internasjonalt problem.

Vi er nok mange som har ristet på hodet over plastsøppel, som turister i andre land.

Egentlig er jeg imponert over forholdene her hjemme, hvor det er langt mellom hver gang jeg må plukke med meg plast når jeg ferdes i naturen.

Jeg kan tenke meg at rundt 99% av plasten vi bruker i Norge blir resirkulert, så noen stor forbedring på dette området i Norge har jeg ikke tro på.

Plastposene fra butikken blir brukt som søppelposer og ender opp som energi i et forbrenningsanlegg, så virkningen av et forbud tror jeg er minimal.

Kanskje vi kunne øke pantet på plastflasker, slik at enda flere kom i retur.

Kanskje kunne vi ha panteordninger på plast generelt?

Endret av aanundo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi burde rett og slett forby all bruksplast som ikke er nedbrytbar, ja så enkelt er det faktisk! Handleposer o.l. kan produseres som nedbrytbare. Om de blir litt dyrere for oss forbrukere så må vil tåle det. Personlig synes jeg at forsøplingen av verdenshavene med plast er mye verre enn klimahysteriet som myndigheter og politikere synes å være mest opptatt av. Sjekk dette intervjuet med "dr Lars Bern om det överdrivna klimathotet". Vennligst forsøk å høre på hele intervjuet!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vi burde rett og slett forby all bruksplast som ikke er nedbrytbar, ja så enkelt er det faktisk! Handleposer o.l. kan produseres som nedbrytbare. Om de blir litt dyrere for oss forbrukere så må vil tåle det.

Biologisk nedbrytbar plast brytes ikke raskere ned enn vanlig plast i havet og er ingen enkel løsning på et komplekst problem.

Kilde: http://unep.org/gpa/documents/publications/BiodegradablePlastics.pdf

Personlig synes jeg at forsøplingen av verdenshavene med plast er mye verre enn klimahysteriet som myndigheter og politikere synes å være mest opptatt av. Sjekk dette intervjuet med "dr Lars Bern om det överdrivna klimathotet". Vennligst forsøk å høre på hele intervjuet!

Hva du personlig mener om "klimahysteriet" er knekkelig likegyldig for oss andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Støtter meg til Aanundo, tror Norge egentlig gjør det ganske bra mtp på plast. Leste at mye av plasten langs norskekysten er fra utlandet, men det er sikkert nok en del av vår egen søppel der ute. Kan tenke meg til at det ligger en del tauverk og greier fra båt- og næringslivet.

Støtter meg ikke 100 prosent bak -alias- sitt utsagn, men tror plastproblemet er mer prekært enn om Co2-kvoter betales. Strandede hvaler med plastposer i magan er nå en ting, men jeg blir saktens bekymra for reker og skalldyr når mikroplast blir et skikkelig problem. Nå er ikke jeg marinbiolog, men detta lover ikke bra for havets økosystemer. 

Artikkelen postet av tommelfingerregel2 virker å være en nådeløs nedsabling av hva en kunne trodd om "miljøvennlig" plast. Konklusjonen på s. 31 er ihvertfall en oppvekker, og ikke så tung å lese. 

Lenke til kommentar

Vi kan nok bli bedre i Norge også, men dette er i hovedsak et internasjonalt problem.

Vi er nok mange som har ristet på hodet over plastsøppel, som turister i andre land.

Egentlig er jeg imponert over forholdene her hjemme, hvor det er langt mellom hver gang jeg må plukke med meg plast når jeg ferdes i naturen.

Jeg kan tenke meg at rundt 99% av plasten vi bruker i Norge blir resirkulert, så noen stor forbedring på dette området i Norge har jeg ikke tro på.

Plastposene fra butikken blir brukt som søppelposer og ender opp som energi i et forbrenningsanlegg, så virkningen av et forbud tror jeg er minimal.

Kanskje vi kunne øke pantet på plastflasker, slik at enda flere kom i retur.

Kanskje kunne vi ha panteordninger på plast generelt?

Er enig i at Norge langt ifra er en værsting, heller ikke at Norge kan utgjøre en veldig stor forskjell når det gjelder selve forsøpplingen.

Men tenk hva Norge kan få til teknologisk sett med ett forbud?

Tenk om forbudet gjør at noen finner opp noe som kan erstatte plast? I dag er det ingen god økonomisk grunn til det, med ett forbud vil det absolutt bli det.

Ett forbud kan gjøre så mye mer enn å bare forby problemet, det kan løse problemet.

Om det er riktig vei å gå derimot vet jeg ikke, man man må tenke litt lengre enn bare forbudet, man må se potensialet i det også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal det virkelig monne å redusere utslipp av plast og annet søppel, må man starte i Filippinene og andre fattige land der det aller meste av søppel kastes rett ut i havet og ellers i naturen. Der flyter det enorme mengder som ingen tar seg av.

FN burde snarest komme til enighet om at bruk av plast reduseres _betydelig_

Plast- og søppeløyene som flyter rundt i verdenshavene bør samles inn, men det finnes vel ikke nok tank- malmskip etc i verden til å hente dette til land.

Deter mer enn 7 milliarder mennesker i verden, og en stor del av dem bryr seg overhodet ikke om forurensning. Jeg har for lengst mistet troen på at vi klarer å redde jorden før vi utrydder oss selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med aanundo ang. hvor plastsøppel-problemet er størst. Sjekk denne linken som viser kart hvor plastsøppelet kommer fra: http://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/interaktive-weltkarte-wo-der-plastikmuell-herkommt-a-1018215.html

Men det er tross alt også et problem i nordlige farvann, uten at det er klart hvor søppelet kommer fra. Et prosjekt fra Wegener Institutt har vist store forekomster av plast i 2500m dyp mellom Grønland og Svalbard: http://epic.awi.de/42934/

Lenke til kommentar

Skal det virkelig monne å redusere utslipp av plast og annet søppel, må man starte i Filippinene og andre fattige land der det aller meste av søppel kastes rett ut i havet og ellers i naturen. Der flyter det enorme mengder som ingen tar seg av.

Plast- og søppeløyene som flyter rundt i verdenshavene bør samles inn, men det finnes vel ikke nok tank- malmskip etc i verden til å hente dette til land.

Deter mer enn 7 milliarder mennesker i verden, og en stor del av dem bryr seg overhodet ikke om forurensning. Jeg har for lengst mistet troen på at vi klarer å redde jorden før vi utrydder oss selv.

La de fattige landene løse og ta kostnaden med det, så kan de rike adoptere løsningen gratis?
Lenke til kommentar

Om du så dokumentaren som gikk på NRK om dette så er det ikke snakk om øyer/kontinent som det bare er å håve inn plasten fra. Den er fordelt i store deler av vannsøylen og er i stor grad mikroplast. Det er altså ikke bare å håve det inn fra overflaten, men det må siles inn. Men at det ikke er forsøket verdt, det mener jeg ikke. Sannsynligvis er det flere forskningsmiljøer som ser på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...