Kikert Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 I tillegg får man studielån opp til halsen, staten skal selvfølgelig sørge for at du sitter med gjeld for resten av livet.. Eller store deler av livet da, hehe. Snurr inn sneipen og slutt å syt. I de aller fleste andre land så har de omtrent ikke mulighet til å gå på skole i det hele tatt. Mange land der de har bra skoler så får man ikke støtte av staten i form av lån heller, avhengig av stipend som ytterst få får eller at man betaler selv som koster mange hundre tusen. Da snakker vi bare om penger skolen skal ha. Studielånet i Norge er penger for å leve mens man skolerer seg. Å klage på studielån er som å klage på at maten i butikken ikke er gratis... Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 For det andre: Bare det at du ser for deg 0800-1500-arbeid peker mot feil retning og ambisjoner har ikke da - ikke om annet enn gjøre minst mulig i hvert fall! 0800-1800 eller 0800-2000 passer bedre om du vil noe med livet ditt - altså har ambisjoner. For det tredje: 350000 i startlønn er ikke "OK" - det er grisegodt! Her kan en nyutdannet - med gode karakterer (=A eller B) - se frem til 10000-1200 kr/mnd (kanskje 15000 om man skyter gullfuglen) brutto - de første to-tre årene til man har (ettertrykkelig!) vist hva man duger til utenfor skolen også. Kommer man skranglende med C-D har man 7000-8000 kr i bruttolønn, og det har man inntil man har bevist - ettertrykkelig - at man faktisk har noe i yrket sitt å gjøre når man ikke klarte å bevise dette på skolen. . Hva slags alternativ virkelighet er det du befinner deg i egentlig? Du prosjekterer dine egne standarder over på en tilfeldig person som ikke har bedt om det. Og hva lønnsnivået ligger på hvor enn du nå bor er ikke relevant for TS. Hvis TS ikke ønsker noe møte med andre standarder enn sine egne på et offentlig forum bør han kanskje presisere det? Lønnsnivået andre steder enn andedammen Norge er etter mitt syn svært relevant når man antyder seg bekymret for ansattelse i andedammen Norge. . 1 Lenke til kommentar
Railltut Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Norge skulle vært et U-Land så vi ikke hadde sytt så veldig, bare vært glad om vi fikk en stomp brød og noen planker over hodet.. Neida, verden går framover, vi har det veldig godt og trygt her hjemme, rikdom og dyktige folk har ført oss dit vi er i dag, og med det følger andre problemer og prioriteringer for dagens generasjon og generasjoner som kommer., derav disse tanker som TS har. 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Klarer man seg egentlig med 350000 Brutto i Norge dersom man har barn og kone? Får man et bra lån med denne lønnen? Handler ikke om å være verdens 1, eller 5 % rikeste, handler om at man gjerne vil ha en liten økonomisk frihet. Anonymous poster hash: 6bc49...1d1 Forutsatt en frisk kone gjør man det uten problem, selv om hun tjener 0. Selv var jeg minst ti år før mine foreldre - sammen -tjente tilsvarende 350000 kr i dag, og da hadde vi det som trenges for å kunne gi tienden vi ønsket i forsamlingen også. I dag er jeg 17, i dag snakker far og mor om å tjene mer enn de har godt av, og de kan gi langt mer enn tiende i forsamlingen, men de har likevel ikke ikke mer (sammen) enn ca 325000 kr (før skatt, litt lavere enn i Norge) + fri bolig (rekkehus 125 m2), fri bil (2016-modell tilsvarende Ford Fiesta som er største konkurrent), og skoleutgifter + en del del dekket vedrørende meg. Jeg har aldri følt meg som noen nødlidende folk bør synes synd på, akkurat! La oss se på tallene: 350000 kr, kone og barn gir en skatt på knapt 75000 kr slik at man står igjen med drøyt 275000 kr eller ca 23000 kr/mnd. Til dette kommer så barnetrygd 970 kr/mnd forutsatt ett barn, slik at samlet er ca 24000 kr/mnd tilgjengelig med ett barn: Mitt forslag til disponering (månedsbeløp) Bolig 6000 kr (f eks https://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=91025652) Strøm/varme 1000 kr Mat 3000-3500 Transport 2000 (2*månedskort 700 + litt ekstra) Klær/sko 2000 Telefon, internett (her inkl i husleien) etc 500 (holder rikelig, særlig en startfase!) Fornyelse inventar/utstyr 1000 Ferie/personlige lommepenger/div 2000 Totalt 17000 kr/mnd 6500-7000 kr/mnd kan brukes til sparing + nedbetaling av studielån (og da skulle det ikke ta veldig mange år før det er nedbetalt og levestandarden kan økes betydelig) Altså: Fullt mulig for en familie på tre å klare seg helt fint med 350000 kr, betale godt ned på studielånet også. Her har man ikke bare "en liten frihet"; men en ganske stor frihet. Noe "bra lån" trenger man ikke før man har kvittet seg med lånet man alt har, nemlig studielånet + spart opp egenkapitalen man trenger for et lån. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) Både armod og velstand er negativt - passe er best, her som så ofte ellers. Riktignok er det alltid råd med den pølsen som er for lang, men det er ikke sikkert man har godt av den likevel, og det skal minst like god rygg til å bære velstand som armod! Hvilke andre problemer enn for mange puter under armene har norsk ungdom i dag som følge av at forfedrene våre har bygd Norge opp til et land med solid økonomi (samtidig som trygge og forvisset både sang og visste at "vil Gud ikkje vera bygningsmann/me fåfengt på huset byggja" og at "det er Herrens velsignelse som gir rikdom, eget strev legger intet til"!)? Husk at så lenge man har både et problem og det problemet kan løses med penger man enten har eller kan skaffe har man ikke et problem, man har en oppgave å gjøre. Så lenge "problemet" er knyttet til livsnytelse og/eller dovenpelseri har man heller ingen problemer, man er bare det bergensere kaller "brælunge"! "Keep up with the Jones'" har aldri vært noen god livsstil, og den har medført både mange medlemmer i misfornøydes klubb og mange mageså! Edit: Skulle være svarpå #44, glemte å sitere. Endret 20. februar 2017 av flink_gutt Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 <snip> Alle som har høyere ambisjoner enn deg er sutrete pingler? Anonymous poster hash: 6bc49...1d1 Får ok karakterer, altså mellom c og d. Anonymous poster hash: 6bc49...1d1 Ja det var litt av noen ambisjoner, gitt.. 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Hahah, selvfølgelig imponerer jeg ikke noen med 40k i skatt. Jeg har hatt jobb siden jeg var 15, og kommer til å jobbe til jeg blir 80 og skatte. Mulighetene i Norge skulle bare mangle når vi betaler så mye skatt som vi gjør. 33 % skatt som student betaler jeg. Anonymous poster hash: 6bc49...1d1 Dersom du som student betaler 33 % av din inntekt i skatt har du absolutt intet å klage over og absolutt intet behov for noe studielån å bekymre deg over - for da har en inntekt på 900000 kr om den er lønn eller 600000 kr om den er næringsinntekt og da betaler du ikke 40000 kr i skatt (som formodentlig også er skatt og et NAV-bidrag for å sikre bl a dine egne pensjoner!) Kan ikke en økonomistudent på 2. året regne ut dette når en 17-åring uten problem kan er det kanskje en grunn til å bli belønnet med C eller D (eller E for den del) 1 Lenke til kommentar
Gentlemanful Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 <snip> Alle som har høyere ambisjoner enn deg er sutrete pingler? Anonymous poster hash: 6bc49...1d1 Får ok karakterer, altså mellom c og d. Anonymous poster hash: 6bc49...1d1 Ja det var litt av noen ambisjoner, gitt.. Karakterer er ikke alt. Vedkommende kan ha høye ambisjoner utenom og være en A elev. Hva om han eller hun jobber 70% i tillegg til fulltidsstudier? Får håpe dine barn gjør det bedre, og får for all de håpe at du selv sitter i en god posisjon når du presterer å si karakter c er en dårlig karakter i økonomifag. Hahah, selvfølgelig imponerer jeg ikke noen med 40k i skatt. Jeg har hatt jobb siden jeg var 15, og kommer til å jobbe til jeg blir 80 og skatte. Mulighetene i Norge skulle bare mangle når vi betaler så mye skatt som vi gjør. 33 % skatt som student betaler jeg. Anonymous poster hash: 6bc49...1d1 Dersom du som student betaler 33 % av din inntekt i skatt har du absolutt intet å klage over og absolutt intet behov for noe studielån å bekymre deg over - for da har en inntekt på 900000 kr om den er lønn eller 600000 kr om den er næringsinntekt og da betaler du ikke 40000 kr i skatt (som formodentlig også er skatt og et NAV-bidrag for å sikre bl a dine egne pensjoner!) Kan ikke en økonomistudent på 2. året regne ut dette når en 17-åring uten problem kan er det kanskje en grunn til å bli belønnet med C eller D (eller E for den del) Nå lo jeg godt. For all del ikke søk noe innenfor økonomien du. Hvor får du 900k fra? Man kan ha 33% i skattetrekk med en lønn på 150k, så er du oppi 900k. Noe spesielt du røyker? TS - Jeg føler med deg, ikke gi opp, og kjør på Ha en fin balanse mellom jobb og studier så går det bra til slutt! 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Nå lo jeg godt. For all del ikke søk noe innenfor økonomien du. Hvor får du 900k fra? Man kan ha 33% i skattetrekk med en lønn på 150k, så er du oppi 900k. Noe spesielt du røyker? Skatt på en lønnsinntekt på 900000 for en enslig er 300144 kr - helt presist 33,35 %. Har en enslig 600000 i lønnninntekt har han 168984 kr i skatt, 28,16 %. Har han 200000 i inntekt - noe som fremdeles skulle holde solid til å unngå noe studielån - har han en skatt på 30858 kr eller 15,43 %. Har han 150000 kr er skatten 19704 kr eller 13,14 %. Hvorvidt han har 5, 25 eller 95 % skattetrekk er uinteressant, det er skatten som er avgjørende og det t vet en som bare har aller mest basic opplæring i økonomi - i hvert fall dersom han fortjent har noe som helst mer enn strykkarakter - når en 17-åring mer opptatt av realfag enn økonomifag, men mend en smule allmenkunnskap vet det! Og til svar på ditt siste spørsmål: Røyker ingenting og har ennå aldir tatt verken en røyk eller en snusbit. Kunne ikke falle meg inn, jeg har bare en kropp og bare en hjerne. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Mulighetene er der, selvfølgelig, men det er faen meg vanskelig å gripe dem. Som sagt blir man stukket ned med studielån, boligpriser er høye som faen, alt er dyrt dyrt og atter dyrt. - "Vi tjener bra" - Nei det gjør vi IKKE!. Får jeg særvert alt på gullfat? Skulle bare mangle at vi får muligheten til å ta utdanning, vi betaler det helt klart tilbake, og det i korteste fremtid. Ikke nok med det øker de støtt og stadig rentene på studielånet også. Vi lever ikke i eventyrland vi heller Mulighetene er der og det er faen meg lett å gripe dem hvis du bare gidder. Studielånet er ekstremt gunstig og med dagens lave renter kan det knapt nok kalles en belastning å ha lån. Hvis du jobber såpass som du påstår trenger du heller ikke studielån. Med norske lønninger er det også billig å leve i Norge, medmindre du absolutt må ha leilighet i oslo sentrum. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 <snip> Alle som har høyere ambisjoner enn deg er sutrete pingler? Anonymous poster hash: 6bc49...1d1 Får ok karakterer, altså mellom c og d. Anonymous poster hash: 6bc49...1d1 Ja det var litt av noen ambisjoner, gitt.. Karakterer er ikke alt. Vedkommende kan ha høye ambisjoner utenom og være en A elev. Hva om han eller hun jobber 70% i tillegg til fulltidsstudier? Får håpe dine barn gjør det bedre, og får for all de håpe at du selv sitter i en god posisjon når du presterer å si karakter c er en dårlig karakter i økonomifag. Vil gjerne at du peker ut hvor jeg sier at c er dårlig? Jeg sa aldri det var dårlig, jeg sa bare det ikke tilsier høyere ambisjoner enn gjennomsnittet. Har man høye ambisjoner(som OP hevder å ha) og er motivert klarer man bedre enn C/D, fordi ambisjonen gjør at man gjør det som trengs for å få det. Jeg takker for omtanken, jeg er godt fornøyd med posisjonen min. Til tross for at jeg aldri gikk på universitetet(nok et punkt hvor OP tar feil, det er veldig langt fra umulig å komme langt uten universitet). 1 Lenke til kommentar
røykDZA Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Ang startlønn så avhenger det da av hvordan høyere utdanning du har. Har selv fagbrev innen elektro, og studerer til ingeniør Hvor begynnerlønnen med bachelorgrad ligger på circa 480 000, mens en ingeniør som har reisetilleg eller som jobber i oljerelatert industri rask kommer over dette i året. Som nevnt tidligere i tråden her, så vil du ha mulighet til og stige i lønn, du selger din egen kunnskap og kan forhandle din egen lønn. Jeg har andre fremtidsutsikter i dag enn jeg hadde med fagbrev som skipselektriker og for meg kan ikke fremtiden bare måles i penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå