Gå til innhold

Verden har blitt alt for A4

Anbefalte innlegg

Syklusen går i rundgang. Man blir født, starter på skole, enda mer skole, og enda litt mer skole, før man skal utti en 8-15 jobb. Før man skaffer seg denne jobben må man studere.. Man har jo INGEN sjans å få en någenlunde god jobb uten utdanning... Det værste er at man ikke nødvendigvis er sikret jobb etter utdanning. Man tar en utdanning, får okei snitt - mellom c og d og blir X'et av de fleste, eller alle arbeidsgivere. I tillegg får man studielån opp til halsen, staten skal selvfølgelig sørge for at du sitter med gjeld for resten av livet.. Eller store deler av livet da, hehe. 

La oss vri og vende på dette, du får en jobb etter utdanning, og får en startlønn på 350k, mens de som tok yrkesfag, tjener mange mange tusen mer enn deg, hvorfor (???). 

Ja, jeg sitter her på lørdagskvelden og nærmest depper. Jeg er en student, sitter på masse studielån, og går nå mitt 2 år innenfor økonomi linje. Får ok karakterer, altså mellom c og d. Helt klart feil innstilling, men jeg er nesten sikker på at jeg kommer til å slite å få meg jobb etter utdanning. Både fordi karakterene mine ikke lyser, og fordi jeg ikke har et så jævlig svært nettverk. 

Hva er det som har skjedd på jobbmarkedet? Hvorfor har det blitt så himla vanskelig å tjene gode penger og få en god jobb?

Som sagt sitter jeg her ikveld, tenker på alle muligheter, tenker at utdanningen bare er en backup, tenker at jeg vil bli en gründer... Men det er jo faen ikke så enkelt det heller...

Så hovedspørsmålet her er da; Hvordan burde man gå fremover for å bli en vellykket selvstendig næringsdrivende? 

Anonymous poster hash: 6bc49...1d1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på spørsmålet i overskriften, som har lite med posten å gjøre: verden har aldri vært mindre A4 enn den er nå og den blir mindre A4 for hver dag som går.

Og ellers: du bor i verden tryggeste land, hvor knapt en kjeft vet hva det vil si å ha et virkelig problem.  Du har fått anledning til å studere ved et universitet, noe store deler av verdens ungdom bare kan drømme om og ville gitt en arm og et ben for å kunne gjøre.  Du sutrer over en mulig utsikt til en inntekt på 350.000, som er tre ganger den gjennomsnittlige lønnen i verden og godt over 75 ganger de <2 dollarene per dag som en tredjedel av verdens befolkning overlever på.  Og om du ikke skulle klare å karre til den en jobb av noe slag så vil staten uansett sørge for deg resten av livet.

Cry me a fucking river.

Næmmen, utifra det du skriver er du et prakteksempel på hvor jævla A4 verden har blitt. Håper du koser deg med din 8-15 jobb, og 350k i året samt å være gjeldsslave til du dør og 100 år etter du har dødd. 

Anledning til å studere? Det skulle faen meg bare mangle når jeg betaler 40k i skatt som STUDENT. Igjen anledning til å studere? Jeg betaler tilbake studielånet mitt MED renter etter utdanning, som nok igjen er inntekt for staten. "Anledning til å studere". 350000 brutto, do the math med 33% i skatt så finner du ut hva du får i netto. Oj shit hvor mye har du igjen da kompis? 

Spar meg med sammenligningene dine ift andre steder i verden. Med de 350k brutto, får du ikke et stussent lite lån engang. Halve månedslønna (netto) går bort på husleia. 

Kanskje du er tilfreds med at staten sørger for deg resten av livet, men det er faen ikke jeg. Håper du koser deg videre med 8-15 jobben din ;) takk for å gi meg et prakteksempel på overskriften min. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke bare er du en sutrete pingle, men tydeligvis også tett nok til å trekke brede og forhastede slutninger om noen du ikke vet det spøtt om.

Kanskje du skal revurdere om du har ryggrad nok og er tilstrekkelig oppvakt til å studere?

Alle som har høyere ambisjoner enn deg er sutrete pingler? 

Hadde du stått vedsiden av meg hadde du sett ut som pingla. 

Du trekker selv konklusjoner og slutninger om ting du ikke veit en dritt om. Følsom er du også. Og ikke minst A4, heheheh.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det som jobber bare 8-15? Her jobbes det fra 7-15 eller 8-16

Og når man har tatt utdanning, så er det ikke sikkert man får jobb engang. Så kan godt forstå frustrasjonen til TS, ta opp lån og det er ikke sikkert man får jobb etterpå engang. Hvordan skal man få betalt ned lånet da? Spørre pappa?

Men vil ikke påstå at 350k i startlønn er noe å skryte av. Norge er et dyrt land å leve i. Vi blir flådd av staten.

Bil er dyrt, man får ikke en god bil for 350k engang. Boligprisene er skyhøye feks.

Men huske på at deler av det vi betaler til staten er med på gi oss gratis skolegang.

Endret av winmedi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anledning til å studere? Det skulle faen meg bare mangle når jeg betaler 40k i skatt som STUDENT. Igjen anledning til å studere?

Greit at du ikke ønsker å høre det, men debattanten du svarer har helt rett. Vi har aldri hatt bedre muligheter enn vi har her og nå og hvorvidt din verden er A4 er helt opp til deg selv. 

Du imponerer ingen med dine 40k i skatt. Du skal ikke mange år tilbake før man skulle være særdeles velstående for å få noe i nærheten av den utdanningen du får tilnærmet gratis i dag. Du skal heller ikke flytte deg langt geografisk før de muligheter du har blir opplevd som et eventyrland.

Vi har aldri hatt det bedre og vi har aldri hatt større muligheter enn vi har i dag. 

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem er det som jobber bare 8-15? Her jobbes det fra 7-15 eller 8-16

Og når man har tatt utdanning, så er det ikke sikkert man får jobb engang. Så kan godt forstå frustrasjonen til TS, ta opp lån og det er ikke sikkert man får jobb etterpå engang. Hvordan skal man få betalt ned lånet da? Spørre pappa?

Men vil ikke påstå at 350k i startlønn er noe å skryte av. Norge er et dyrt land å leve i. Vi blir flådd av staten.

Bil er dyrt, man får ikke en god bil for 350k engang. Boligprisene er skyhøye feks.

Tusen takk, du forstår irritasjonen. 

Lenke til kommentar

Jeg har gått yrkesfag, jeg passerer 350 000 i året med god margin, jeg har nærmere 2200 arbeidstimer i løpet av et år, noe som er godt over snittet. Og jeg tjener ikke en krone ekstra om det er julaften, 17. Mai, eller gudene vet hva, men jobbe må jeg, uavhengig av hvilken dag det er. 

Hvorfor skal ikke jeg få tillegg når det er så mange andre som får tillegg? 

Kan jo også legge til at startlønnen min var nesten halvparten av det du kommer til å få med dine 350 000 i året.

Du får noen fordeler, mens jeg får andre fordeler, slik er det og slik blir det. 

Om du syns vi "yrkiser" har så fantastisk gode ordninger så burde du kanskje vurdert yrkesfag selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Her presterer du, i ett og samme innlegg, å både klage over at staten tar for mye av pengene våre og å klage over at staten ikke har råd til å garantere nok for vår studier og studielån.

Ting henger sammen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Anledning til å studere? Det skulle faen meg bare mangle når jeg betaler 40k i skatt som STUDENT. Igjen anledning til å studere?

Greit at du ikke ønsker å høre det, men debattanten du svarer har helt rett. Vi har aldri hatt bedre muligheter enn vi har her og nå og hvorvidt din verden er A4 er helt opp til deg selv. 

Du imponerer ingen med dine 40k i skatt. Du skal ikke mange år tilbake før man skulle være særdeles velstående for å få noe i nærheten av den utdanningen du får tilnærmet gratis i dag. Du skal heller ikke flytte deg langt geografisk før de muligheter du har blir opplevd som et eventyrland.

Jeg er stikk uenig med dere. Norge idag er så A4 som du kan få det. Det handler om å bli gjeldsslave og være en gjeldsslave resten av livet. Mulighetene er der, selvfølgelig, men det er faen meg vanskelig å gripe dem. Som sagt blir man stukket ned med studielån, boligpriser er høye som faen, alt er dyrt dyrt og atter dyrt. - "Vi tjener bra" - Nei det gjør vi IKKE!. 

Hahah, selvfølgelig imponerer jeg ikke noen med 40k i skatt. Jeg har hatt jobb siden jeg var 15, og kommer til å jobbe til jeg blir 80 og skatte. Mulighetene i Norge skulle bare mangle når vi betaler så mye skatt som vi gjør. 33 % skatt som student betaler jeg. 

Får jeg særvert alt på gullfat? Skulle bare mangle at vi får muligheten til å ta utdanning, vi betaler det helt klart tilbake, og det i korteste fremtid. Ikke nok med det øker de støtt og stadig rentene på studielånet også. Vi lever ikke i eventyrland vi heller ;)

Lenke til kommentar

Jeg har gått yrkesfag, jeg passerer 350 000 i året med god margin, jeg har nærmere 2200 arbeidstimer i løpet av et år, noe som er godt over snittet. Og jeg tjener ikke en krone ekstra om det er julaften, 17. Mai, eller gudene vet hva, men jobbe må jeg, uavhengig av hvilken dag det er. 

Hvorfor skal ikke jeg få tillegg når det er så mange andre som får tillegg? 

Kan jo også legge til at startlønnen min var nesten halvparten av det du kommer til å få med dine 350 000 i året.

Du får noen fordeler, mens jeg får andre fordeler, slik er det og slik blir det. 

Om du syns vi "yrkiser" har så fantastisk gode ordninger så burde du kanskje vurdert yrkesfag selv. 

Enig i mye av det du skriver! Selvfølgelig kunne jeg ha valgt yrkesfag, og det var noe jeg vurderte.

Valget endte med høyere utdanning, altså økonomi. Vi begge fortjener høyere og bedre lønn, mtp. priser og lignende i Norge. 

Lenke til kommentar

For å bli en god grunder må du jo først og fremst ha en god idè og en plan. Så må du antagelig være villig til å stå på som bare det noen år for at det skal begynne å gå rundt, om du får det til første gangen. Du må ha en veldig stå-på vilje. Mer konkret spørs jo på hvilke felt du vil satse på.

Du kan antagelig regne med ca 0 inntent de første årene.

Men bare lurer, hvordan skulle det vært for å være mindre A4 i følge deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er stikk uenig med dere. Norge idag er så A4 som du kan få det. Det handler om å bli gjeldsslave og være en gjeldsslave resten av livet. Mulighetene er der, selvfølgelig, men det er faen meg vanskelig å gripe dem. Som sagt blir man stukket ned med studielån, boligpriser er høye som faen, alt er dyrt dyrt og atter dyrt. - "Vi tjener bra" - Nei det gjør vi IKKE!. 

Hahah, selvfølgelig imponerer jeg ikke noen med 40k i skatt. Jeg har hatt jobb siden jeg var 15, og kommer til å jobbe til jeg blir 80 og skatte. Mulighetene i Norge skulle bare mangle når vi betaler så mye skatt som vi gjør. 33 % skatt som student betaler jeg. 

Får jeg særvert alt på gullfat? Skulle bare mangle at vi får muligheten til å ta utdanning, vi betaler det helt klart tilbake, og det i korteste fremtid. Ikke nok med det øker de støtt og stadig rentene på studielånet også. Vi lever ikke i eventyrland vi heller ;)

At du regner alle godene du får som en selvfølge og et minimum sier veldig mye om hvor godt vi har det - og hvilke enorme muligheter vi har sammenlignet både med tidligere generasjoner og andre land. 

Som sagt - du skal ikke flytte deg veldig langt, hverken tilbake i tid eller geografisk, før du ville blitt ledd opp i ansiktet for å forvente det du tydeligvis tar som en selvfølge og "det skulle bare mangle!!!". Du er, som de fleste av oss her i landet, fryktelig bortskjemt.

Når en er født og oppvokst i Norge så har en flere muligheter enn de aller fleste andre. Hvorvidt du våger å gå for dem er en helt annen sak - det er helt opp til deg og har lite med et evt. A4-samfunn å gjøre.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi lever i et land der det er lett å være normal og A4. Ting og tang er satt opp til å fungere for middelmådige. Det er et land det er vanskelig å lykkes i. "Tapere" har alltid en pute å falle på, noe jeg synes er bra. Men på den andre siden er det vanskelig å lykkes ordentlig her. Hvordan jeg definerer lykkes? Det vil si å kunne ha mange mange millioner i formue. Svært få klarer det, dersom man er "Selfmade" Hvorfor? Jo, nemlig pågrunn av hvordan ting og tang er bygget opp her. Man må alltid ha tillatelse til ditt og datt, samt. avgifter på ditt og datt. Drar vi  fram USA som et eksempel, er det helt omvendt her. 

Vi lever i verdens beste land helt klart, meningen er ikke å sutre som en idiot. Beklager det. Må bare få det ut hehe. 

Lenke til kommentar

Hva sutrer du egentlig over? Er det at du kommer til å få "for lite penger"? Er det boligprisene? Dårlige karakterer? Depresjon? At mange velger å gjøre det samme?

Du står helt fritt til å ikke kjøpe deg bolig. Eller flytte dit boligprisene er lave. Du kan få hjelp om du lider av depresjon, tilnærmet gratis. Karakterene dine er ditt ansvar. Ingen tvinger deg til å gå skole. Eller jobbe, for den saks skyld. Du kan velge å gå ut døra om 3 minutter, og kun gå sørøst helt til krampa tar deg. A4-tilværelsen er et valg folk tar (eller resultat av valg mange velger å "ikke ta"...).

• Liker 1
Lenke til kommentar

At du regner alle godene du får som en selvfølge og et minimum sier veldig mye om hvor godt vi har det - og hvilke enorme muligheter vi har sammenlignet både med tidligere generasjoner og andre land. 

Som sagt - du skal ikke flytte deg veldig langt, hverken tilbake i tid eller geografisk, før du ville blitt ledd opp i ansiktet for å forvente det du tydeligvis tar som en selvfølge og "det skulle bare mangle!!!". Du er, som de fleste av oss her i landet, fryktelig bortskjemt.

Når en er født og oppvokst i Norge så har en flere muligheter enn de aller fleste andre. Hvorvidt du våger å gå for dem er en helt annen sak - det er helt opp til deg og har lite med et evt. A4-samfunn å gjøre.

For å bli en god grunder må du jo først og fremst ha en god idè og en plan. Så må du antagelig være villig til å stå på som bare det noen år for at det skal begynne å gå rundt, om du får det til første gangen. Du må ha en veldig stå-på vilje. Mer konkret spørs jo på hvilke felt du vil satse på.

Du kan antagelig regne med ca 0 inntent de første årene.

Men bare lurer, hvordan skulle det vært for å være mindre A4 i følge deg?

Les den siste posten min ovenfor, også skal jeg forsette litt her. 

For å svare deg aklla, så har jeg alt dette klart. Jeg vil drive med Valuta ol når jeg er ferdig med utdanning, noe som er om litt over 1 år. Jeg er 21 på det tidspunktet jeg blir ferdig med bachelor. For å kunne drive med dette trenger jeg tillatelse fra mange forskjellige steder, deriblant finanstilsynet. dersom jeg skriver en rapport/søknad til de, er sannsynligheten veldig stor for at den blir avslått. Hvorfor? De begrunner det med for lav alder, for lite erfaring, og feil utdanning, Burde ikke tatt normal økonomi, men revisjon.

Og til deg Zork, helt klart vi lever i et fantastisk land. Men, disse godene skulle som sagt, bare mangles, spesielt når vi ser på hvordan vår regjering, og storting et bygget opp. Vi betaler for disse godene via skatt. Personlig ser jeg på skatt som VELDIG positivt, og en investering - beklager om jeg har formulert en negativ holdning rettet mot dette, er ikke meningen. 

Lenke til kommentar

Hva sutrer du egentlig over? Er det at du kommer til å få "for lite penger"? Er det boligprisene? Dårlige karakterer? Depresjon? At mange velger å gjøre det samme?

Du står helt fritt til å ikke kjøpe deg bolig. Eller flytte dit boligprisene er lave. Du kan få hjelp om du lider av depresjon, tilnærmet gratis. Karakterene dine er ditt ansvar. Ingen tvinger deg til å gå skole. Eller jobbe, for den saks skyld. Du kan velge å gå ut døra om 3 minutter, og kun gå sørøst helt til krampa tar deg. A4-tilværelsen er et valg folk tar (eller resultat av valg mange velger å "ikke ta"...).

Kan man ikke ta opp ting uten å være depressiv? Tasså legg deg kompis. Les igjennom posten før du kommenterer neste gang. 

Lenke til kommentar

Kan man ikke ta opp ting uten å være depressiv? Tasså legg deg kompis. Les igjennom posten før du kommenterer neste gang. 

Depresjon var stilt som et spørsmål, og utfra hvordan du fremtrer i tråden virker det som om alt er svart og vanskelig. Det kan være et tegn på depresjon. Men for all del, jeg har ingen utdanning innenfor helsesektoren, ei heller kjenner jeg deg.

Spørsmålet mitt står. Jeg tolker fremdeles innlegget ditt som sutring.

Og for ordens skyld, herseteknikk kan du legge av deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...