Gå til innhold

Verden har blitt alt for A4

Anbefalte innlegg

Syklusen går i rundgang. Man blir født, starter på skole, enda mer skole, og enda litt mer skole, før man skal utti en 8-15 jobb. Før man skaffer seg denne jobben må man studere.. Man har jo INGEN sjans å få en någenlunde god jobb uten utdanning... Det værste er at man ikke nødvendigvis er sikret jobb etter utdanning. Man tar en utdanning, får okei snitt - mellom c og d og blir X'et av de fleste, eller alle arbeidsgivere. I tillegg får man studielån opp til halsen, staten skal selvfølgelig sørge for at du sitter med gjeld for resten av livet.. Eller store deler av livet da, hehe. 

La oss vri og vende på dette, du får en jobb etter utdanning, og får en startlønn på 350k, mens de som tok yrkesfag, tjener mange mange tusen mer enn deg, hvorfor (???). 

Ja, jeg sitter her på lørdagskvelden og nærmest depper. Jeg er en student, sitter på masse studielån, og går nå mitt 2 år innenfor økonomi linje. Får ok karakterer, altså mellom c og d. Helt klart feil innstilling, men jeg er nesten sikker på at jeg kommer til å slite å få meg jobb etter utdanning. Både fordi karakterene mine ikke lyser, og fordi jeg ikke har et så jævlig svært nettverk. 

Hva er det som har skjedd på jobbmarkedet? Hvorfor har det blitt så himla vanskelig å tjene gode penger og få en god jobb?

Som sagt sitter jeg her ikveld, tenker på alle muligheter, tenker at utdanningen bare er en backup, tenker at jeg vil bli en gründer... Men det er jo faen ikke så enkelt det heller...

Så hovedspørsmålet her er da; Hvordan burde man gå fremover for å bli en vellykket selvstendig næringsdrivende? 

Anonymous poster hash: 6bc49...1d1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på spørsmålet i overskriften, som har lite med posten å gjøre: verden har aldri vært mindre A4 enn den er nå og den blir mindre A4 for hver dag som går.