Gå til innhold

Komponenter til PC/server?

Anbefalte innlegg

Jeg vil bygge en PC kun for å bruke som lagring på hjemmenettet. 12 SATA er vel det meste man får på hovedkort, så vil gjerne ha det. Skal bare ha en driftssikker greie. Jeg er jo egentlig 100% Intel-fan, så AMD er egentlig utelukket. Men kan noen sette sammen ei pakke med HK, CPU og RAM for meg? Som sagt, ikke noe performance, spill eller noe. Kun driftssikker og lagring. BTW, 8 GB Ram er OK? Behøver heller ikke skjermkort... Har romslig kabinett og strømforsyning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk for samme type løsning da jeg i 2015 skulle bygge en ny server. Kaller den NAS2015 :D Å få 12 SATA utganger på et hovedkort krever vel nokså spesielle hovedkort. Min løsning var at jeg kjøpte et PCIe SATA3 kort med 8 ekstra utganger. Likevel har jeg ikke plass til mer enn 11 interne disker i kabinettet mitt (et par tre SSD disker ligger litt løst her og der)

Så har jeg 9 disker stående i USB 3.0 docking stasjoner i tillegg, totalt 20 disker i drift. :D :D

Jeg kjører Windows på denne, og det gir meg jo mange muligheter.

Nå skal det sies at jeg ikke kjører RAID i det hele tatt. Skal du gjøre det, øker jo prisen litt, for hovedkort har jo ofte eventuelt 2 kontrollere, som ikke lar deg sette alle diskene i ett stort RAID. Samme blir det jo med et slikt PCIe kort.

Når det kommer til hardware, kjører jeg bare en vanlig i5-4690K CPU, med 24 GB vanlig RAM på denne. Den står på 24/7/365 og har siden 2015 ikke hatt noen problemer med oppetid.

Likevel valgte jeg å gå for en XEON E3-1245v5 med 32 GB ECC RAM på den andre serveren her hjemme. Det skal gjøre den ekstra stabil.

Skal likevel sies at du i prinsippet ikke trenger en veldig rå CPU og mye RAM om du kun skal bruke den som en ren "NAS".

Jeg har i alle fall aldri angret på at jeg gikk for en slik løsning, i stedet for en ren NAS. Skulle jeg hatt en NAS med plass til 20 disker, ville prisen blitt mye høyere enn løsningen jeg gikk for.

edit:

Et lite forslag med XEON:

https://www.komplett.no/wishlists/a4d328a4-35a1-4802-8d69-c25ba4dd5644

+ dette f.eks om du trenger mange disker

http://www.ebay.co.uk/itm/16-Port-PCI-Express-PCIe-SATA-3-0-SATA-III-6Gbps-PCI-e-Controller-Expansion-Card-/182110190848?hash=item2a669cfd00:g:bBcAAOSw6kxXIZTe

bakdelen er at det ikke har RAID. RAID kort med mange porter koster fort mye penger.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...