Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Problemer med lys og et par kontakter som ikke virker

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Har nylig flyttet, og etter noen måneder i ny (brukt) leilighet røk plutselig lyset i gangen mens jeg holdt på å støvsuge i trappa. Da det skjedde gikk ingen sikringer i sikringsskapet, men også stikkontakten jeg brukte til støvsugingen "døde" sammen med et støpsel i taket oppe i stua. Lyset i gangen blir styrt av en dimmer, men denne styrte så vidt jeg vet ikke de to andre støpslene. Det i taket har også sin egen bryter (som visstnok tidligere også kunne brukes til å slå av strømmen i gangen, i følge forrige eier). Resten av kontaktene og lysene som får strøm over samme sikring i sikringsskapet virker.

Jeg begynner å mistenke at jeg har gjort en tabbe når jeg brukte stikkontakten på veggen i trappa til støvsugeren. Denne har sikkert vært ment å bare bruke til en lampe slik stikkontakten i taket definitivt er? Jeg har åpnet dimmeren for å lete etter en sikring der, men har ikke funnet en. Jeg mistenker derfor at jeg må bytte hele dimmeren.

Virker antakelsen min sannsynlig? Hvor mye må jeg regne med å legge ut på dette? Kan det være andre ting som er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er koblet slik at du kjørte støvsugeren via dimmeren vil den elektroniske sikringen slå ut, den føler på både kortslutning og overbelastning. Om du ikke har ødelagt dimmeren vil den fungere igjen etter en liten stund etter det ble mørkt.

Om det slik at du kan lett plugge til støvsugeren via en dimmer ville jeg fått fikset dette på en eller annen måte.

Hva mener du med " Det i taket har også sin egen bryter (som visstnok tidligere også kunne brukes til å slå av strømmen i gangen"

Slå av strømmen i gangen via en bryter høres ikke bra ut, da kjører du aaaall strøm via den bryteren noe som den sikkert ikke er lagd for.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe grunn til å bytte ut annet enn dimmeren og det er greit å ha den kontakten du plugget inn støvsugeren i som kontakt til lys :)

Om du tar av metalldekselet der kan du kanskje se en sikring det er mulig å slå på/bytte ut.

For den kontakten du koblet til de vel koblet til dimmeren?

Lenke til kommentar

Ser ikke noe grunn til å bytte ut annet enn dimmeren og det er greit å ha den kontakten du plugget inn støvsugeren i som kontakt til lys :)

Om du tar av metalldekselet der kan du kanskje se en sikring det er mulig å slå på/bytte ut.

For den kontakten du koblet til de vel koblet til dimmeren?

Hadde ikke brukt de kontaktene før dette skjedde, så vet ikke. Fant ikke noen sikring da jeg tok av metalldekselet i går.

Lenke til kommentar

attachicon.gif 20170219_155148.jpg

Ser ikke noe navn. Men dette er et bilde av den.

Hvilken type dimmer er det (merke/modell)? Alle jeg har vært borti har en sikring, som enkelt kan byttes hvis den ryker.

ser ikke noe navn?står jo på dimmeren der det,elko 315 gle

https://megaflis.no/elko-dimmer-rs16-315-gle-1-polet-3680.html

Så ettersom det er en sikring som skulle ordnet seg selv, så er det rimelig å anta at dimmeren er fucked og å bytte den løser problemet?

Lenke til kommentar

At det er koblet på dimmer betyr ikke at ledningsnettet er dårligere enn uten dimmer, om det er en elektrikker som har satt det opp så trenger du bare bytte dimmere. Det har du så klart ikke lov til selv.

Jeg byttet dimmeren hjemme når den røk en gang, kjøpte en på clasohlson av samme type(elko), tok meg 2 minutter, men er som sagt fy-fy.

Fant dette om dimmeren:

Sikring: Elektronisk temperatursikring. Elektronisk strømsikring med automatisk tilbakestilling.

NB! Dimmeren kobler 100% ut ved overbelastning. Deretter må feilen rettes og dimmeren slås av før den igjen kan fungere som normalt.

Lenke til kommentar

Å leke elektriker selv kan koste deg livet. Litt skremsel, men et råd ment med alvor. Hjertet har metoder for å ha funksjon nr. 2, nr. 3 og slikt, men det er ikke garantert at hjertet ikke kan ta permanent skade av strømstøt.

Å leke elektriker kan koste deg avkortning på husforsikringen, om det blir oppdaget. Men også i et eieroppgjør så blir det tatt veldig alvorlig om slikt blir oppdaget. Du er ansvarlig for ditt elektriske anlegg så lenge du eier det, enkelt forklart. Og i et par år etter overtakelse av nye eiere (du står som selger) så kan du bli stillet til ansvar ved feil på det elektriske anlegget. Alt etter alvorlighetsgrad på feil da.

Å ha fagmann til å fikse det der du beskriver koster såpass lite penger at de fleste burde ha råd til det. Elektriker tar nok betalt for kjøring utenom problemløsningen. Beskriv problemet for den som tar i mot ordren i EL-firmaet. Si minst mulig forstyrrende til elektrikeren mens han/hun arbeider så jobben blir gjort effektivt. En så liten jobb bør det ikke møte 2 elektrikere på. Noen elektrikere drasser gjerne på en lærling for opplæringens skyld. Siden jobben er så liten så kan det kanskje være på sin plass å gjøre oppmerksom på at det sannsynligvis er løst kjappt, og da er det jo ikke vits å få 1,5 til 1,9 elektrikere på besøk.

Å ha fagmann kan avdekke andre feil som du ikke er klar over at finnes på EL-anlegget.

Å ha fagmann gir også garanti på både utstyr, f.eks. dimmeren og jobben.

Om du ser for deg andre forbedringer på det elektriske anlegget så kan det være lurt å få dem gjort samtidig, pga. kjørekostnader blir smørt utover alt det du får gjort. Det kan være store prisforskjeller på EL-firma. Kan være lurt å orientere seg. Og i disse dager så har man vel også et par anbudssystemer for private der ute på internettet som kanskje kan gi deg en pekepinn om hva de er villige til å gjøre jobben for.

Å bytte en sikring i sikringsskapet, dersom du har behov eller ønsker det, koster gjennomsnittlig kr 1000,- pr. sikring. Tipper at det er uten MVA. inkludert del og arbeidet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...