Gå til innhold

Grunnleggende hjelp til hjemmenettverk

orjack

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å få satt opp nettverk hjemme.

Jeg har 2 utleie leiligheter som har tilgang til internett gjennom mitt abonnement. Jeg ønsker å ha en viss begrensning eller ned prioritering til disse, slik at de ikke tar opp storparten av kapasiteten.

Jeg ønsker å dele skriver til alle mine pc-er, nettbrett og telefoner.

Ønsker en gjestetilgang til venner og bekjente som kommer på besøk.

Har mye greier som trenger Internett; sonos, husstyring (lys og varme), dekoder, PlayStation, Nintendo, webkamera, pluss en haug med trådløse dingser.

Utstyr: Internett fra Canal digital med modem, en Linsys ea6700 router og en gammel Asus WL 500g router, ett par switcher en med 8 porter og en med 4 porter, dell laserskriver med Ethernet kort. Har endel kablede uttak rundt om i huset.

Har fått ting til å funger sånn passe, men nå ønsker jeg å få satt dette opp på en ordentlig måte. Da med ett adskilt nettverk til utleie delene og ett nettverk som er mitt eget med delt skriver og PCer som har kontakt med hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De dyrere routerene slik som Asus AC5300 osv mener jeg skal kunne gjøre alt du ønsker. De billigere kan lage flere gjestenett, og de kan du bruke til leieboerne, men du får ikke begrenset hastigheten på dem, det tror jeg de dyrere greier. Men gjestenettene blir vel kun trådløse tror jeg, ikke kablet.

Lenke til kommentar

Trådløst gjestenettverk er helt greit. Tror nok linsys routeren har mange muligheter, men jeg finner ikke helt ut hvordan sette den optimale løsningen får å få 2 adskilte nettverk pluss et trådløst nettverk. Det nettverket jeg selv skal være på ønsker jeg at alle PCene kan se hverandre og dele filer og skriver, som ett kontornettverk.

Har det noe for seg å sette opp en ekstra router til utleie leilighetene? Enten inn på den andre routeren eller sett en Switch ut fra modemet og dele det derfra. Hvordan får jeg prioritert ned nettet til disse.

Lenke til kommentar

Dette er ikke et grunnleggende oppsett, men det lar seg jo naturligvis gjøre.

Du må ha flere "virtuelle nettverk" (vlan) og benytte traffik shaping (ikke qos, før noen nevner det). Du må også rute og filtere mellom de ulike nettverkene, samt ha kontroll på patching av de ulike datapunktene på eiendommen. Kjerneutstyret bør alle støtte 802.1q (en "type vlan")

Det er mulig å få til med noen high-end hjemmeprodukter, men spørs om ikke du bør få på plass noe small business utstyr. Da er du tryggere på at de håndterer ditt usecase og du slipper "jalla-implementasjoner" og merkelig begrepsbruk som ofte finnes på enklere utstyr.

Dette krever noe innsats avhengig av ditt nåværende kunnskapsnivå, men man kommer langt med interesse og det finnes mye dokumentasjon på nett.

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådløst gjestenettverk er helt greit. Tror nok linsys routeren har mange muligheter, men jeg finner ikke helt ut hvordan sette den optimale løsningen får å få 2 adskilte nettverk pluss et trådløst nettverk. Det nettverket jeg selv skal være på ønsker jeg at alle PCene kan se hverandre og dele filer og skriver, som ett kontornettverk.

Har det noe for seg å sette opp en ekstra router til utleie leilighetene? Enten inn på den andre routeren eller sett en Switch ut fra modemet og dele det derfra. Hvordan får jeg prioritert ned nettet til disse.

Hvis utleie og gjester bruker det trådløse gjestenettverket, så får de ikke tilgang til noe på resten av nettverket. Da funker den normale trådløse og kabelutgangene som du ønsker til deg selv. Det funker i hvertfall slik på Asusene jeg har vært borti.

Hvis du har 2 routere, og har din egen router med på WLAN inngangen etter den som splitter til utleie, så skal de ikke kunne se noe på din side av WLAN kontakten. Merket dette selv når jeg hadde koblet litt feil når jeg hadde en Linksys en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg begrense nettverket til utleie på noe vis? Det ganske irriterende om meste parten av kapasiteten går til utleie, mens jeg selv sitter igjen med dårlig kapasitet.

Du må ha en som støtter det, og da mest sannsynlig kjøpe ny. Det er som regel de dyreste som støtter dette.

Lenke til kommentar

Har du noen konkrete produkter som du kan anbefale og kanskje en beskrivelse eller en link eller to til hvordan dette skal settes opp

Her er det noen fysiske føringer på hvordan patchepunkt og kabling er lagt opp.  I utgangspunktet kan du klare deg med en edgerouter lite (https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/ ) av et slag og bruke de ruterene du har som aksesspunkt til leieboere og supplere med et eget som støtter gjestenett på eget VLAN.  

Det kan også være nødvendig/praktisk med en switch med VLAN støtte i nærhet av patchepanel eller til punkter hvor flere nettverk skal være tilgjengelig.

Du må ha flere "virtuelle nettverk" (vlan) og benytte traffik shaping (ikke qos, før noen nevner det). 

Hva med Qos?

How to set up QoS- Traditional type?

How to enable Quality of Service (QoS) on routers with NETGEAR genie

Problemet med disse hjelper lite hvis man ikke kan begrense per pc istedenfor type nettaktivtet.

Har du over 100 mbit hastighet, kan du sette 100 mbit switch som begrenser hastigheten på den måten.

Nei, dette bruker du ikke QoS til.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...