Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Lav Ethernet hastighet gjennom router

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å finne ut hva som er problemet med internett hastigheten. Jeg har 60Mb linje fra Canal digital. Etter modemet har jeg en linksys ea6700 router, med masse kablet greier koblet til LAN portene (switch). Problemet er at hastigheten ikke er noe å skryte av. Når jeg kobler bort alt bortsett fra en PC, måler jeg hastigheten til 8Mb ned og 15Mb opp. Om jeg derimot kobler PC direkte inn i modemet måler jeg 60Mb ned og 19 opp. Prøvde også og koble alle kablede greier, tuner, sonos etc direkte til modemet for å se om det var noe der som trakk mye nett kapasitet, men det var det ikke.

Routeren skal vel i utgangspunktet ikke sette så store begrensninger på de kablede portene?

Hvordan finne ut hva problemet er, og hvordan fikse det?

På selve routeren har jeg ikke gjort noe spesielt ift fabrikkoppsettet, bortsett fra MAC filtrering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du siste tilgjengelige firmware så du unngår evt. bugs?

En såpass moderne ruter bør vel klare 60 mbit. Min pleier vel å være "QoS", "Shaping" eller "Traffic metering" som skaper slike problemer på SoHo-rutere. Et kjapt Google-søk peker til en artikkel med et par interessante tema:

http://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=143702

-Linksys har noe som heter "Media Prioritization" - dette funker sikkert like dårlig som hos andre produsenter, og kan sikkert bidra til redusert hastighet. Få det vekk.

-Å skru på "Cut Through Forwarding" kan hjelpe på farta hvis det er skrudd av.

Klarer du på noen måte å se hvilken hastighet WAN-porten bruker mot modemet?

Brukes 100 Mbit så er det et poeng å sette 100 Mbit Full Duplex fast i stedet for å bruke "auto-negotiate".

De fleste kabelmodem kjører vel gigabit nå om dagen, og da er dette punktet ikke relevant.

Utover det ønskes lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...