Gå til innhold

Firmware 4.50 gir Boost-mode på PS4 PRO


Anbefalte innlegg

Moderatormelding

 

Denne tråden er splittet ut fra tråden "Inntrykk og informasjon om PS4 PRO"

 

 

Mer info om boost-mode:

http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=229635951&postcount=1

 

 

 

Ser ut som at gamle PS4 spill skal få lov å bruke PS4 Pro CPU'en til sin fulle uten nedklokking hvis dette er sant: https://twitter.com/ILikeLego/status/827516432753770500/photo/1

 

Det betyr vel i første omgang at gamle spill som sliter med stabil framerate på den orginale PS4 vil mest sannsynlig kjøre stabilt 30 eller 60 fps på Pro?

Endret av Camrot
La inn modmelding
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som at gamle PS4 spill skal få lov å bruke PS4 Pro CPU'en til sin fulle uten nedklokking hvis dette er sant: https://twitter.com/ILikeLego/status/827516432753770500/photo/1

 

Det betyr vel i første omgang at gamle spill som sliter med stabil framerate på den orginale PS4 vil mest sannsynlig kjøre stabilt 30 eller 60 fps på Pro?

Er det bekreftet at alle titler fra tiden før ps4 pro vil evt få bedre fps med boost mode? Reddit mente det var noen bestemte titler
Lenke til kommentar

Er det bekreftet at alle titler fra tiden før ps4 pro vil evt få bedre fps med boost mode? Reddit mente det var noen bestemte titler

 

 

Usikker, men jeg oppfatter det som det er noe man slår "av" eller "på" på selve maskinen og ikke per spill, men jeg kan ta feil. Dem skriver "Please turn it off when unexpected action occurs during game play", så dem forventer kanskje at dette ikke vil fungere problemfritt på alle titler. Så hvis det kun var noen få utvalgte spill så ville dem sikkert kvalitet sikre dem og denne advarselen ville vært litt unødvendig?

 

Uansett, vi får vel klarhet i dette den nærmeste tiden.

 

EDIT: Fungerer på alle spill som ikke har Pro patch, og det strømmer inn med eksempler der folk tester forskjellige spill i denne tråden fra ca side 30 og utover: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1340529&page=30

Endret av Happyherb_InnleggNO
Lenke til kommentar

Dæven takk for de linkene om ps4 boost. Blir spennende å teste klassikere som før har vært låst til 30 fps.

 

Lurer på hvordan de får det til. Fordi trodd mange devs brukte låst 30 fps isteden for å variere frameraten for å unngå drops. Og trodde slike ting var hardkodet i spillene.

 

Spennende blir det uansett å teste :)

Lenke til kommentar

Nvm

 

Var som jeg trodde først. Både digital foundry og neogaf nevner jo at boost bare gjelder på spill som kjører unlocked framerate. Fks er spillet låst til 30fps. Og en vanlig ps4 kjører det stabilt. Vil ikke boost mode gjøre noe.

 

Hvis et spill er låst til 30 fps men varierer fra 25-30 så.kan det hjelpe. Litt skuffende. Men var vel forventa. Hadde en drøm at spill som fra før lå stabilt på 30 fps nå fikk unlocked fps.

Lenke til kommentar

Nvm

 

Var som jeg trodde først. Både digital foundry og neogaf nevner jo at boost bare gjelder på spill som kjører unlocked framerate. Fks er spillet låst til 30fps. Og en vanlig ps4 kjører det stabilt. Vil ikke boost mode gjøre noe.

 

Hvis et spill er låst til 30 fps men varierer fra 25-30 så.kan det hjelpe. Litt skuffende. Men var vel forventa. Hadde en drøm at spill som fra før lå stabilt på 30 fps nå fikk unlocked fps.

 

Selv ønsker jeg heller minst mulig screen tearing enn ulåst framerate. Ulåst framerate hadde vært morsomt å hatt som et valg, men hadde kanskje vært vanskelig å overstyre spillene med. 

 

Ulåst framerate vil nok bli vanlig når HDMI 2.1 og Game Mode VRR (adpative sync) kommer på banen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne "boost mode" patchen kan ikke komme raskt nok.

 

 

http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=229714867&postcount=3860

 

Imponerende liste så langt, men også viktig å påpeke at dette er brukere som kun bruker øynene for å stadfeste forskjellene. Når det er sagt så er det ikke vanskelig å se forbedringene i mange av de videoene, men vi får vente på DF og NXGamer for harde fakta tall.

Endret av Camrot
Lenke til kommentar

ingen uncharted 4 på listen .. synd! men kanskje for mye å håpe på  :hmm:

 

Det er kun spill som er utgitt før PS4 Pro som vil ha nytte av "boost mode", alle spill lansert etter vil selvsagt ikke bli bedre enn dem allerede er da de har støtte for PS4 Pro. Også viktig å merke seg er at spill som har en låst framerate på f.eks 30, ikke vil gå høyere da de er låst til dette, da må eventuelt spillet få en patch som låser det opp.

 

Hovedpoenget med "boost mode" er at eldre spill som sliter med å holde stabile 30 eller 60 fps på den originale PS4 nå vil nesten garantert kjøre betraktelig mer stabilt på PS4 Pro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje vil vi se at mange utviklere i fremtiden vil lande på et kompromiss med en framerate target på 45FPS (der frameraten vil ligge mesteparten av tiden) med HDMI 2.1 og Game Mode VRR. 60FPS hadde selvfølgelig vært bedre, men det hadde vært en klar forbedring over en framerate target på 30FPS. Blir spennende å se om Scorpio vil støtte HDMI 2.1.

Lenke til kommentar

Med dette på plass så kan vi vel også få se "flottere" titler i 1080p skulle jeg tro? Altså det mange av oss håpet på fremfor dette sterkt premature "4K-gaming on console" tullet?

 

 

 

Det var en gang i tiden hvor man ville kalt det å kunstig og kraftig begrense ytelsen på maskinvaren via operativsystemet med mange mindre positive ord. I dag ser holdningene rundt dette til å ha snudd seg.  :whistle:

Flott at de omsider skjønner at denne kunstige begrensningen ikke var særlig bussiness-smart. For hva er poenget med en halvgenerasjon hvis man påfører slike bremser. Det var én av faktorene som påvirket til at jeg avsto fra en "løp og kjøp" på tilbudene til Gamestop.

 

Jeg forstår tanken med at noen spill kunne bugge pga. at spillmotorer var designet låst mot ressursene til PS4 men jeg synes det er rart at de ventet så lenge med å komme med denne "bryteren".

 

Boost mode av/på bryteren burde i mine øyne vært der i lanseringen og PR kampanjene og ville ført til et vesentlig økt salg av Pro fra dag 1. (men - se edit)

De mistet da kundene som ville ha bedre ytelse i spillene sine (de uten 30fps cap) og en maskin som svetter/støyer mindre for å kjøre dem (de med 30fps cap).

Og litt trist at de mistet alle kundene som ville "løpt og kjøpt" pga. UHD drev. Uten å rippe opp i det.

 

Jeg digger både Playstation og Xbox men får litt vondt i sjela når man tar mindre kloke avgjørelser som begrenser markedspotensialet.

Som entusiast siden fødselen av spillkonsoller vil jeg ha begge aktørene store og sterke med muskler til å drive innovasjon og nye fantastiske produkter til markedet.

 

Men sammenlignet med Nintendo som virkelig har vært på bærtur en del år (med unntak av DS) kan man ikke klage.


EDIT:

Dvs. det kan være at de bussiness-wise ønsket å ha étt eller flere kort i bakhånd for å ha drivere til å opprettholde gode salgstall av Pro over lengre tid og dermed hadde "Boost mode" i kortene allerede før lansering men ventet til tidspunktet analytikere mente kurven ville flate ut før de begynte å snakke om den. Altså "ikke gi dem alt på en gang" aka DLC strategien.

 

En jevnt økende kurve over lengre tid er alltid mer tilfredstillende for aksjonærene enn en brattere kurve som flater ut og evt. daler tidligere. Jeg er dog spent på om det er mer de har holdt igjen på som vil "lanseres" når Scorpio nærmer seg. Det er jo litt i denne gata at jeg håper de vil lansere "PS4 Pro now w/UHD expansion option". Kanskje får vi se "PSVR for Pro" med oppgradert sensorteknologi og tilbehør for å konkurere bedre mot andre VR aktører.

Vi får se - fremtiden er spennende. Et stykke der ute står det en 4K OLED 65-70" TV og venter med en Pro eller Scorpio som kompanjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...