Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt for råkjøring med innlevert leasing bil

Tullballj

Anbefalte innlegg

Fattern leverte inn bilen han hadde leaset for et par uker siden på grunn av leasingen gikk ut. Han fikk beskjed av forhandler å levere den på Naf. I dag fikk fattern telefon at han var bitt anmeldt for grisekjøring. Det viser seg at det er karen på Naf som har tatt den en tur. 3 liter twin turbo ble vist for fristende. Hva skjer videre nå da? Bilen var ikke blitt registrert omregistrert, men han har papirer på at bilen er levert inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det oppsigelsesgrunn for eksempel? Nå var jo ikke dette min far sin bil lengre siden han etter avtale med bilforhandler skulle levere den fra seg på Naf ved endt leasing for gjennomgang. Det er jo ganske urovekkende likevel at Naf som skal være en seriøs organisasjon har slike ansatte. Jeg ville ikke ha levert inn min bil til Naf test på dette stedet etter det som har skjedd for eksempel. Jeg vil være trygg på at de ikke bruker kjøretøyene til andre

Lenke til kommentar

Han vil antagelig bli innkalt til avhør, hvor han vil bli bedt om å forklare seg for politiet. Han har ingen forklaringsplikt for politiet, så han kan nekte.

Hva som skjer videre kommer an på hva faren din er interessert i. Han kan nekte å bidra, eller han kan opplyse saken.

Lenke til kommentar

Han vil antagelig bli innkalt til avhør, hvor han vil bli bedt om å forklare seg for politiet. Han har ingen forklaringsplikt for politiet, så han kan nekte.

Hva som skjer videre kommer an på hva faren din er interessert i. Han kan nekte å bidra, eller han kan opplyse saken.

Min far har ikke noe problem med å forklare seg for politiet. Han har også papirer på at bilen ble innlevert og bevis for at han ikke var på aktuelle steder hvor grisekjøringen fant sted. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så mange huller i denne historien, at jeg tviler på at det er noen case.

Hva som ikke er noen case? Min far hadde levert fra seg bilen til naf etter avtale med forhandler. I mellomtiden hadde han fått sin nye bil når råkjøringen fant sted. Han kan jo ikke være to steder på en gang.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvem ringte faren og fortalte at far var blitt anmeldt?

Hvem har anmeldt far? Og hva er han anmeldt for?

Har han blitt innkalt til avhør, fått en giro i posten eller på annen måte hatt kontakt med politi eller påtalemyndighet?

Hva bygger anmeldelsen på? Fotoboks eller politikontroll?

Hva nøyaktig gikk anmeldelsen ut på? Tid, sted? Hvilken bil er observert?

Har far tilgang til en annen bil enn den han leverte tilbake?

Hva ligger i grisekjøring? Har han kjørt for fort, for nære bilen foran, eller brutt vikeplikt? For å nevne noen mulige lovbrudd?

Neida, jeg troller ikke, men for å kunne hjelpe TS må jeg ha fakta på bordet.

Edit: hvis f.eks. far søker advokathjelp er dette bare noen av spørsmålene advokaten vil stille ham.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Hvem ringte faren og fortalte at far var blitt anmeldt?

Hvem har anmeldt far? Og hva er han anmeldt for?

Har han blitt innkalt til avhør, fått en giro i posten eller på annen måte hatt kontakt med politi eller påtalemyndighet?

Hva bygger anmeldelsen på? Fotoboks eller politikontroll?

Hva nøyaktig gikk anmeldelsen ut på? Tid, sted? Hvilken bil er observert?

Har far tilgang til en annen bil enn den han leverte tilbake?

Hva ligger i grisekjøring? Har han kjørt for fort, for nære bilen foran, eller brutt vikeplikt? For å nevne noen mulige lovbrudd?

Neida, jeg troller ikke, men for å kunne hjelpe TS må jeg ha fakta på bordet.

Edit: hvis f.eks. far søker advokathjelp er dette bare noen av spørsmålene advokaten vil stille ham.

Uten at jeg er noen ekspert på området, mener jeg det er ytterst rimelig å anta Politiet selv ringte faren til TS og sa han var blitt anmeldt.

Det kan potensielt være flere som har anmeldt. Det kan være politiet selv, at de har sett grisekjøringen, men ikke hatt tid til å følge etter, og bare tatt registreringsnummeret. Det kan være en av de som opplevde grisekjøringen, og som f.eks har dashcam, og som fikk registreringsnummeret og anmeldte han etter brudd på vegtrafikklovens paragraf 3.

Osv osv.

Selv om ikke alle små detaljer kommer fram, er det etter min mening drøyt å si at TS troller, uten at du først stiller noen av spørsmålene dine.

Lenke til kommentar

Han ble oppringt av politiet som sa at han var blitt anmeldt for grisekjøring med bilen som var blitt levert inn. Det virket som om han hadde blitt fanget på video av up eller andre hvor han hadde kjørt i ekstremt høy fart og hadde foretatt stygge forbikjøringer. Når han fortalte at han hadde levert bilen til Naf og hadde kjørt en annen bil på tidspunktet hadde politiet sagt at de måtte undersøke videre før de tok kontakt med han igjen. Han fikk derfor ikke så mange opplysninger om saken i denne omgang. Han har som sagt papirer på at bilen ble levert inn og ny bil hentet ut på det tidspunktet.

Endret av Tullballj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...