Gå til innhold

Hva skjer når hele nabolaget får elbil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammelt nytt for oss som har fulgt med de siste årene og nok ett slag i "trynet" på haterne. Solceller er ikke nevnt engang, evt vind. Når en kombinerer alt dette ser en fort at i aller fleste tilfeller er dette uproblematisk.

 

Godt det blir allmennkunnskap nå når salget av PEV snart tipper over til hoveddelen av solgte biler i Norge :)

 

PEV er gammel teknologi som syng på siste verset. Det er KAEV (Kollektiv Autonomus Elektrikal Vehicle) som gir miljø og samfunsøkonomiske fordeler.

 

Å slenge rundt i gatene med matpakken i en 2 tonns PEV er som å sende postbudet med en lastebil, og bare en pakke i slengen. Noe man jo i praksi gjør med 10 forskjellige transportører på samme strekka. Er jo like mange lastebiler som personbiler på vegene, pga pakker og vegbygging til matpakkekjørere.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Gammelt nytt for oss som har fulgt med de siste årene og nok ett slag i "trynet" på haterne. Solceller er ikke nevnt engang, evt vind. Når en kombinerer alt dette ser en fort at i aller fleste tilfeller er dette uproblematisk.

 

Godt det blir allmennkunnskap nå når salget av PEV snart tipper over til hoveddelen av solgte biler i Norge :)

PEV er gammel teknologi som syng på siste verset. Det er KAEV (Kollektiv Autonomus Elektrikal Vehicle) som gir miljø og samfunsøkonomiske fordeler.

Å slenge rundt i gatene med matpakken i en 2 tonns PEV er som å sende postbudet med en lastebil og bare en pakke i slengen.

 

 

PEV er jo ett bredt begrep på biler som kan lades, så det er både ny og gammel teknologi..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det mest naturlige i store parkeringsanlegg skulle en tro var lading i intervaller.

Sett at 1000 biler var parkert på et område for el-biler(f. eks. Gardermoen), og 85 biler ble ladet i 5 min, så ville alle bilene få 5 min. lading pr. time.

På 12 timer får da alle bilene 1 time lading.

Da kunne kapasiteten til trafoen reduseres til 1/12-del og mye penger spart.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på dette selv, da jeg synes det er elendig at nybygg av borettslag ofte ikke har særlig kapasitet dersom mange eiere ønsker å legge opp ladepunkt i garasjen. Hvorfor kan man ikke bare dele på det man har? Det Zaptec har gjort er jo en veldig bra løsning. (Jeg antar at deres lastbalansering fordeler tidsintervaller likt på de oppkoblede bilene, i et slags sirkelmodus som går rundt i en sløyfe)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

Gammelt nytt for oss som har fulgt med de siste årene og nok ett slag i "trynet" på haterne. Solceller er ikke nevnt engang, evt vind. Når en kombinerer alt dette ser en fort at i aller fleste tilfeller er dette uproblematisk.

 

Godt det blir allmennkunnskap nå når salget av PEV snart tipper over til hoveddelen av solgte biler i Norge :)

 

PEV er gammel teknologi som syng på siste verset. Det er KAEV (Kollektiv Autonomus Elektrikal Vehicle) som gir miljø og samfunsøkonomiske fordeler.

 

Å slenge rundt i gatene med matpakken i en 2 tonns PEV er som å sende postbudet med en lastebil, og bare en pakke i slengen. Noe man jo i praksi gjør med 10 forskjellige transportører på samme strekka. Er jo like mange lastebiler som personbiler på vegene, pga pakker og vegbygging til matpakkekjørere.

Min veier ikke mer enn 1500kg

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det mest naturlige i store parkeringsanlegg skulle en tro var lading i intervaller.

Sett at 1000 biler var parkert på et område for el-biler(f. eks. Gardermoen), og 85 biler ble ladet i 5 min, så ville alle bilene få 5 min. lading pr. time.

På 12 timer får da alle bilene 1 time lading.

Da kunne kapasiteten til trafoen reduseres til 1/12-del og mye penger spart.

 

Vel, har man 16A per bil så lader man da opp rundt 15 km med rekkevidde på 12 timer. Gjennomsnittlig tilbakelagt avstand per døgn per bil ligger på rundt 35 km, så da må man lade 28 timer per døgn...

 

Så klart, hvis det er på langtidsparkeringen på Gardermoen så kan det fungere, men å lade opp en Tesla med 100 kWh batteri ville ta rundt 17 døgn. Det er nok for dårlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det mest naturlige i store parkeringsanlegg skulle en tro var lading i intervaller.

Sett at 1000 biler var parkert på et område for el-biler(f. eks. Gardermoen), og 85 biler ble ladet i 5 min, så ville alle bilene få 5 min. lading pr. time.

På 12 timer får da alle bilene 1 time lading.

Da kunne kapasiteten til trafoen reduseres til 1/12-del og mye penger spart.

 

Vel, har man 16A per bil så lader man da opp rundt 15 km med rekkevidde på 12 timer. Gjennomsnittlig tilbakelagt avstand per døgn per bil ligger på rundt 35 km, så da må man lade 28 timer per døgn...

 

Så klart, hvis det er på langtidsparkeringen på Gardermoen så kan det fungere, men å lade opp en Tesla med 100 kWh batteri ville ta rundt 17 døgn. Det er nok for dårlig.

Intresang matte.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det mest naturlige i store parkeringsanlegg skulle en tro var lading i intervaller.

Sett at 1000 biler var parkert på et område for el-biler(f. eks. Gardermoen), og 85 biler ble ladet i 5 min, så ville alle bilene få 5 min. lading pr. time.

På 12 timer får da alle bilene 1 time lading.

Da kunne kapasiteten til trafoen reduseres til 1/12-del og mye penger spart.

 

Vel, har man 16A per bil så lader man da opp rundt 15 km med rekkevidde på 12 timer. Gjennomsnittlig tilbakelagt avstand per døgn per bil ligger på rundt 35 km, så da må man lade 28 timer per døgn...

 

Så klart, hvis det er på langtidsparkeringen på Gardermoen så kan det fungere, men å lade opp en Tesla med 100 kWh batteri ville ta rundt 17 døgn. Det er nok for dårlig.

Dette kan du ikke? En normal elbil bruker 0,2 kWh/km. 16 A enfas gir 3,6 kW. 12 timer lading gir 43 kWh = 215 km. Minus tap i ladekretsen.

 

På Gardermoen lades 100 kWh på 28 timer. Da er det fortsatt >300 timer til eieren kommer hjem fra Syden, og 10 andre tilsvarende biler kan fullades uten at det krever ekstra effekt inn til parkeringshuset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på dette selv, da jeg synes det er elendig at nybygg av borettslag ofte ikke har særlig kapasitet dersom mange eiere ønsker å legge opp ladepunkt i garasjen. Hvorfor kan man ikke bare dele på det man har? Det Zaptec har gjort er jo en veldig bra løsning. (Jeg antar at deres lastbalansering fordeler tidsintervaller likt på de oppkoblede bilene, i et slags sirkelmodus som går rundt i en sløyfe)

 

Grunnen til at det ikke blir gjort er fordi det ikke blir spesifisert av utbygger. Alt går på pris. Det er derfor jeg alltid sier følgende til kunder som jeg er på besøk hos etter prosjekter vi har hatt som spør om hvorfor ting er gjort så billig: hvis vi hadde valgt en dyrere løsning hadde vi ikke fått jobben, og noen andre hadde levert det samme billige opplegget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke blir gjort er fordi det ikke blir spesifisert av utbygger. Alt går på pris. Det er derfor jeg alltid sier følgende til kunder som jeg er på besøk hos etter prosjekter vi har hatt som spør om hvorfor ting er gjort så billig: hvis vi hadde valgt en dyrere løsning hadde vi ikke fått jobben, og noen andre hadde levert det samme billige opplegget.

Det tror jeg gjerne på. Nye borettslag har ofte helt for jævlig billige løsninger på det meste, selv om de selges til luksuspris :(
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det mest naturlige i store parkeringsanlegg skulle en tro var lading i intervaller.

Sett at 1000 biler var parkert på et område for el-biler(f. eks. Gardermoen), og 85 biler ble ladet i 5 min, så ville alle bilene få 5 min. lading pr. time.

På 12 timer får da alle bilene 1 time lading.

Da kunne kapasiteten til trafoen reduseres til 1/12-del og mye penger spart.

 

Vel, har man 16A per bil så lader man da opp rundt 15 km med rekkevidde på 12 timer. Gjennomsnittlig tilbakelagt avstand per døgn per bil ligger på rundt 35 km, så da må man lade 28 timer per døgn...

 

Så klart, hvis det er på langtidsparkeringen på Gardermoen så kan det fungere, men å lade opp en Tesla med 100 kWh batteri ville ta rundt 17 døgn. Det er nok for dårlig.

16A=15-+km pr time...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan du ikke? En normal elbil bruker 0,2 kWh/km. 16 A enfas gir 3,6 kW. 12 timer lading gir 43 kWh = 215 km. Minus tap i ladekretsen.

 

På Gardermoen lades 100 kWh på 28 timer. Da er det fortsatt >300 timer til eieren kommer hjem fra Syden, og 10 andre tilsvarende biler kan fullades uten at det krever ekstra effekt inn til parkeringshuset.

 

Men da snakker du om seksti minutter lading pr time, ikke fem...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...