Erlend Berge Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Jeg fikk en feilmelding på min Volvo V70 1.6 diesel i dag. "Motorsystem krever service". Ingen motorlampe lyser. Da jeg kom hjem satte jeg inn feilsøkeren min, og fikk ut P1932, og jeg søkte meg frem til at dette kan dreie seg om lavt diesel additivvæskenivå. Jeg byttet partikkelfilteret for ca 4-5 mnd/12000 km siden (pendler, kjører bare langkjøring). Prøvde å resette feilkoden, men den kom tilbake da jeg startet bilen igjen. Nå er verksteder stengt. Spørsmålet mitt er, er dette noe farlig å kjøre med? Jeg må kjøre 14 mil i morgen. Motoren oppfører seg helt som normalt, og det er normal eksos. Lenke til kommentar
Cato Solberg Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Hei! Har opplevd det samme. Ordnet du det på verksted eller gjorde du det selv? Mvh Cato Solberg Lenke til kommentar
Erlend Berge Skrevet 8. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2018 Jeg fikk det undersøkt, viste seg å være feil i sensoren i additivtanken. Må bytte til ny tank hvis jeg skal gjøre noe med det, kommer vel på ca 10k. Så da tar jeg heller og klikker bort feilmeldingen hver gang jeg starter motoren, og feilkodeleser medjevne mellomrom for å se st det ikke kommer noe nytt Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 TITUSEN?! Hjelpe... Det må da være mulig å fikse til en mye bedre pris.. Men for all del, om det kun er en feilmelding når du starter opp, så.. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Bare passe på at det minker på Eolystanken, så vet du at partikkelfilteret ikke går tett hvertfall. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Kansje litt OT men kreves det faktisk at man fyller på additiver på disse bilene? Og man blir himla plaga om dette ekstra systemet feiler? Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg var ute å kjørte med en Volvo v70 1.6 liter en gang. Plutselig så begynte motorlampa å lyse og bilen gikk ikke over 3000 rpm. Opp til det gikk det også VELDIG sakte. Klarte ikke å kjøre i mer enn 30 km/t i oppoverbakker. Tok den inn på verksted og det viste seg at det var nesten tomt for additivvæske. 1 Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) Kansje litt OT men kreves det faktisk at man fyller på additiver på disse bilene? Og man blir himla plaga om dette ekstra systemet feiler?På en bekjent sin V50 med 1.6 DRIVe motor så gikk den tom for eolys uten varsel imellom en service på rundt 120.000km. Plutselig begynte bilen å dra dårlig fra 2000 omdreininger og da kom feilmeldingen. For sent, tett partikkelfilter og den måtte byttes. Kostet rundt 15k Edit: så ja, etterfylling kreves. Husker ikke hvor ofte men ikke så altfor galt. Kan ikke fylle selv uten spesialutstyr og koster ca. 1k hver fylling på verksted. Endret 12. mai 2018 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Vidar Iversen Skrevet 18. juni 2021 Del Skrevet 18. juni 2021 Cocola skrev (På 12.5.2018 den 9.39): Jeg var ute å kjørte med en Volvo v70 1.6 liter en gang. Plutselig så begynte motorlampa å lyse og bilen gikk ikke over 3000 rpm. Opp til det gikk det også VELDIG sakte. Klarte ikke å kjøre i mer enn 30 km/t i oppoverbakker. Tok den inn på verksted og det viste seg at det var nesten tomt for additivvæske. Lenke til kommentar
Vidar Iversen Skrevet 18. juni 2021 Del Skrevet 18. juni 2021 Cocola skrev (På 12.5.2018 den 9.39): Jeg var ute å kjørte med en Volvo v70 1.6 liter en gang. Plutselig så begynte motorlampa å lyse og bilen gikk ikke over 3000 rpm. Opp til det gikk det også VELDIG sakte. Klarte ikke å kjøre i mer enn 30 km/t i oppoverbakker. Tok den inn på verksted og det viste seg at det var nesten tomt for additivvæske. Hei. Hvilken årsmodell er/ var din 1.6 diesel V70? Vi har en 2010 modell der mye tyder på at det er tomt for eolysevæske. Volvovetkstedene (Bilia) påstår hardnakket at ingen V70 har eolysetank/tilsetning. Det rare er at bilen fikk skiftet DPF i 2019 hos Mekonomen, og på kvitteringen er det tatt betalt for fylling av Eolyse. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. juni 2021 Del Skrevet 18. juni 2021 (endret) Jeg tror også alle Volvo V70 DRIVe (2008-) med 1.6 diesel har eolysetank/tilsetning. (Og trolig alle Peugeot, Citroen, Ford og Volvo med denne motoren). I tilfelle så er veskepåfylling hver 60000 og partikkelfilter 120000km ofte oppgitt på biler med disse motorene. Men jeg kan ikke utelukke at Volvo har brukt en annen løsning. Her er tanken vesken fylles på: Particulate filter additive tank 1.6D/2.0D P1 C30/C70 II/S40 II/V50, 1.6D P3 S80 II/V70 III - Volvo Spare Parts Europe (volvozone.eu) Her er vesken: Additive EOLYS for FAP filters 1L - Volvo Spare Parts Europe (volvozone.eu) Endret 18. juni 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå