Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bakteriebelegg i avløp tilknyttet vask

Anbefalte innlegg

Sliter med et tilbakevendende problem.

For ca 1/2 år siden tok jeg grep da vannet i vasken på badet knapt rant unna. Det viste seg at et tjukt belegg fylte opp mye av røret, så jeg demonterte alle rørne under vasken og fjernet dette belegget. For å hindre rask oppblomstring av bakteriebelegget vasket jeg rørne innvendig ógså + sprayet med silikonspray for maksimal glatthet. Dette løste da alle problemer og vannet rant unna som bare dét.

Problemet er at etter et halvt år, så er det på nytt begynt å danne seg et bakteriebelegg nede i rørne under vasken. Kan anslå beleggets tykkelse til 2-3 mm uten å ha demontert for å måle.

Det betyr at alt arbeidet jeg gjorde for et halvt år siden var forgjeves.

Det er kun denne ene vasken i huset hvor dette er et problem.

Så til det store spørsmålet - hvordan kan jeg få bukt med problemet på mer permanent basis?

Her er noen begrensninger:

• Vannet renner ennå godt unna, så plumbo vil ikke kunne være i kontakt med bekteriebelegget mer enn noen få sekunder før det renner ned i avløpet og forsvinner.
  • Det er pakninger av plast/gummi i vaskens avløp, så varme er utelukket.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med et tilbakevendende problem.

For ca 1/2 år siden tok jeg grep da vannet i vasken på badet knapt rant unna. Det viste seg at et tjukt belegg fylte opp mye av røret, så jeg demonterte alle rørne under vasken og fjernet dette belegget. For å hindre rask oppblomstring av bakteriebelegget vasket jeg rørne innvendig ógså + sprayet med silikonspray for maksimal glatthet. Dette løste da alle problemer og vannet rant unna som bare dét.

Problemet er at etter et halvt år, så er det på nytt begynt å danne seg et bakteriebelegg nede i rørne under vasken. Kan anslå beleggets tykkelse til 2-3 mm uten å ha demontert for å måle.

Det betyr at alt arbeidet jeg gjorde for et halvt år siden var forgjeves.

Det er kun denne ene vasken i huset hvor dette er et problem.

Så til det store spørsmålet - hvordan kan jeg få bukt med problemet på mer permanent basis?

Her er noen begrensninger:

• Vannet renner ennå godt unna, så plumbo vil ikke kunne være i kontakt med bekteriebelegget mer enn noen få sekunder før det renner ned i avløpet og forsvinner.
  • Det er pakninger av plast/gummi i vaskens avløp, så varme er utelukket.

Det er ikke helt unormalt at dette skjer.

Spesielt ikke på baderomsvasken. Innimellom må man bare trå til og rense rørene, enten manuellt slik du gjorde, eller med plumbo.

Det beste for lommeboka og miljøet er jo å gjøre det selv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...