Meamaximaculpa Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Ble tipset på reddit av å poste her så prøver det og. Trenger i grunn gode råd på hvordan gå frem, juridisk om ikke rent praktisk. Ektefellen gir meg i går beskjed om at på ca 2 år har akkumulert en samlet gjeld på 1,5 mill i form av forbrukslån, kredittkort m.v. - alt nå hos inkasso fra det jeg forstår. Ektefellen har vært hjemme på dagtid og hentet post osv, så det har jeg ikke sett noe til. Det har vært ukentlige psykologtimer i all hemmelighet de siste månedene visstnok og grep er tatt for å få kontroll/minimere utfall (bilen er satt over på meg for en stund tilbake, kort klippet, felles konto for matnnkjøp/regninger). Vi har det trangt økonomisk fra før av til daglig, noe som ikke er så rart innser jeg nå med all den skjulte gjelden på siden. Ektefellen var økonomen i familien med økonomigrad og jobbet som Kontroller, så dette så jeg ikke komme. Det er gambling - eller trading som det også heter (pøh) som har spist alt! En gevinst på 300k ble vunnet, så tapt og deretter ble resten av gjelden opparbeidet i et forsøk på å ta igjen tapet. Stønn! Namsmannen er på banen får jeg beskjed om, og det skal i disse dager fattes vedtak om gjeldsordning innvilges eller ikke - den blir frivillig i så fall da ektefellen tok kontakt selv. Rent praktisk, hvordan stiller jeg og for øvrig barna nå? Vi har ingen ektepakt, så alt er vel da iht loven delt likt. Gjelden det er snakk om er dog 100% i ektefellens navn, og siden huset (lånet på huset vaffal) "halvt" står i mitt navn tror jeg ikke de kan ta fra oss huset - riktig eller? Grøsser av tanken på at vi må selge og leie en liten leilighet vekk fra barnas venner, skole m.v. Bør jeg oppsøke advokat her, for å gardere meg mot kreditorer eller andre? Har ikke tatt noen avgjørelse om skilsmisse enda, litt nummen fortsatt. Nettopp startet perm med barn #2, og er altså lamslått. Alle råd mottas med takk. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Du bør nok ta en prat med advokat, dette er litt for viktig og stort til å kunne ta over nett tenker jeg. 5 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 (endret) De kan ta huset. Det vil si, de kan ta din ektefelles ideelle halvpart av huset, og denne ideelle halvparten kan tvangsselges. (På den annen side kan du kjøpe halvparten på tvangssalget.) Sjekk boligen på www.seeiendom.no (grunnboken) for å se om det er registrert utleggspant. Hvis alt er hos inkasso er det ikke lenge til det går til namsmannen for utlegg. Du må vurdere å kjøpe ut ektefellen din fra boligen hvis huset skal unngå kreditorene, alternativt må dere skilles og skilsmisseoppgjøret gjennomføres raskt. Ektemannen din vil ikke få tvungen gjeldsordning. Gjelden er for fersk. Kreditorene vil antagelig ikke akseptere en frivillig gjeldsordning med mindre ektefellen din har en relativt god inntekt slik at han kan betjene dette. Skal dere fortsette sammen bør ektefellen din vurdere vergemål og fratakelse av rettslig handleevne i økonomiske forhold. Dette kan Fylkesmannen orientere om. Endret 17. februar 2017 av krikkert 4 Lenke til kommentar
Meamaximaculpa Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 Skal dere fortsette sammen bør ektefellen din vurdere vergemål og fratakelse av rettslig handleevne i økonomiske forhold. Dette kan Fylkesmannen orientere om. Det var knalltips, skal forhøre meg om dette med handleevne i økonomiske forhold fremover. Takk. Skal i førsste omgang innhente en fullmakt fra hun slik at jeg kan få innsyn. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Må si at Hallgeir ikke er stolt. Men anbefaler å ta kontakt med luksusfellen, for dette høres ut som en spennende episode å følge med på. http://www.tv3.no/luksusfellen/soknadsskjema Lykke til ! Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 (endret) Jeg er ikke overrasket over at denne økonomen/kontrolleren har "vært hjemme på dagtid". Du trenger advokat. Men forbered deg på å miste alt du har til dumskapen du har giftet deg med. Endret 17. februar 2017 av Løgn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå