Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uttømmende og utvidet politiattest (vekter Gardermoen)

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg var 16 år stjal jeg og en venn fra et garderobeskap i et treningssenter, jeg fikk brev og ble innkalt til et konfliktråd, det viste seg at denne telefonen vi tok var en politimann sin. Vi leverte telefonen og gjorde opp der og da, vi fikk prøvetid på 2 år og dette har jeg innfridd, i følge Internett så skal dette da bli fjernes fra den uttømmende politiattesten, er dette noe som dere kan bekrefte for meg 100% og vil det også være vekke fra den utvidede politiattesten?

Og hva er forskjell på uttømmende og utvidet politiattest? Er det slik at den uttømmende politiattesten, hvis det skulle stå noe der så er all informasjonen med? Altså bare en mer detaljert uttømmende attest?

Takk på forhånd!

Endret av Spørrendemenneske
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en uttømmende politiattest skal ikke nevnes, jf. politiregisterloven § 41:

a) overføring til konfliktråd etter straffeprosessloven1 § 71a første og annet ledd, dersom vedkommende ikke har begått nye lovbrudd 2 år etter at det er inngått godkjent avtale, ungdomsplan eller plan i konfliktrådet,

Hvis du ikke har gjort noe to år etter at det ble inngått godkjent avtale i konfliktrådet vil ikke overføringen dukke opp på en uttømmende politiattest.

"Utvidet" politiattest betyr at politiet også nevner "åpne" saker, dvs. saker som ikke er avsluttet. Hovedregelen er at bare avsluttede saker skal stå på politiattesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På en uttømmende politiattest skal ikke nevnes, jf. politiregisterloven § 41:

a) overføring til konfliktråd etter straffeprosessloven1 § 71a første og annet ledd, dersom vedkommende ikke har begått nye lovbrudd 2 år etter at det er inngått godkjent avtale, ungdomsplan eller plan i konfliktrådet,

Hvis du ikke har gjort noe to år etter at det ble inngått godkjent avtale i konfliktrådet vil ikke overføringen dukke opp på en uttømmende politiattest."Utvidet" politiattest betyr at politiet også nevner "åpne" saker, dvs. saker som ikke er avsluttet. Hovedregelen er at bare avsluttede saker skal stå på politiattesten.

Så jeg kan med andre ord ta vekterkurs uten å få avslag på intervju pga attesten?

Står noen plasser på nettet at det aldri blir borte fra attesten. Grunnen til at jeg maser sånn er at jeg ikke vil gå all-in for dette å få avslag pga dette.

Har prøve å ringe det lokale politikontoret, men de sier bare "mest sannsynlig", og i Vardø som har alt ansvaret for attester er det timesvis med kø for å komme gjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...