Gå til innhold

Nå har Android og iOS tatt nesten hele mobilmarkedet

Anbefalte innlegg

Windows Phone er kjempebra det. Telefonene som som har kommet med det er bra også. Problemet her er Microsoft. Ingen i hele verden har peiling på hva planene med WP er. Selv de mest ihuga WP-fansene har git opp. For det er bare et begrenset antall ganger man kan si til seg selv: nå kommer det snart noe fra MS som imponerer alle. Det har ennå ikke skjedd, og jeg tror det er blitt for sent.

Man kan skryte av Continuum så mye ma vil 99% av verden er uinteressert. Selv flesteparten av de som digger WP har aldri hatt behov for Continuum.

De må gi folk det de vil ha. Og der har MS bommet katastrofalt til nå. Trist egentlig for jeg liker WP veldig godt på min Lumia 930.

Hvorfor skulle continuum være uinteressant om det åpner for at du kan bruke mobilen stadig mer tilnærmet en datamaskin?

Jeg spiller UWP spill på 27" skjerm fra mobilen. Eventuelt på TV. Hvorfor er dette så naturlig med apple-TV og ikke mobilen?

Jeg kan gjøre en god del kontorarbeid på samme måte. Med ny Citrix som støtter continuum som slippes snart blir dette enda mer aktuelt.

Det er mange muligheter for de som ønsker å se på mulighetene.

http://m.windowscentral.com/continuum-hits-road-german-police-concept-car

Ja, du gjør det. 99,7% av de andre som kjøper en smarttelefon har tydeligvis andre prioriteringer. Ellers hadde de vel hatt en Lumia 950 alle sammen. De gis jo omtrent bort på Finn for tiden.

Kan det være at folk liker å ha PC og smarttelefon i 2 separate enheter? Jeg tror kanskje det.

Ja jeg gjør det, og det fungerer bra. Neste versjon som kommer nå straks utvider med flere funksjoner, og da vil det fungere veldig bra. Både til spill og for å jobbe på med stor skjerm, tastatur, mus OSV. Legg til at MS ikke krever lisens for enheter under 9", og potensialet er stort for å spare en del tusenlapper i lisenser for bedrifter.

Det var et oppslag om Oslo og WP nå nylig. Hva om de hadde tenkt forskjellig. Hva om omsorgsapplikasjonen var en UWP applikasjon, da kunne de ansatte på farten brukt en mobil med dette programmet, for så å docke mobilen på kontoret og jobbe med den samme applikasjonen tilpasset en større skjerm, og skrive rapportene på tastatur. De kunne da ha droppet datamaskiner på kontorene, spart 5-8000 på kjøp, 5000 på kjøp av lisens, og 3000 på lisens hvert år, per maskin. Kreves mer funksjonalitet kan de ansatte aksessere en tyngre versjon av omsorgsapplikasjonen via citrix etc. Og, det er flere som ser på disse mulighetene nå, eksempelvis som i linken jeg poster ovenfor. 

Men spør hvem som helst som normalt ikke leser på slike sider som dette, omtrent 99,7% av befolkningen, og de vil ikke en gang vite at det er en mulighet de kan ha eller at det finnes et MS OS for mobil. Fåtallet vil ha et forhold til hva et OS er, resten har en vag kjennskap til ord som Apple, iPhone, Samsung og Galaxy, og kanskje Android. Om MS lykkes med utviklere, og får mer innpass hos bedrifter vil nok dette endre seg. Vi får se.

Men tilgangen til applikasjoner på farten er uansett så tungtveiende at mange ville velge an annen telefon selv om de kunne ønske seg denne muligheten. Det er også derfor jeg skriver at MS fokuserer som de gjør for tiden, å få flere utviklere til WP plattformen på PC og tablets, samt XBONE.

Jeg tror ikke folk bare liker å ha PC og smarttelefon i to separate enheter. Det tror jeg mange ser nytten av om de også får gjort de fleste andre tingene de gjør i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er gjerne IT-avdelingene som setter opp hvordan det fungerer hos ansatte. IT-avdelinger flest er neppe underinformert om MS, snarere tvert imot, de har en kunstig stor fordel, men den har de ikke klart å utnytte. Kjenner meg lite igjen i denne "stakkars MS, de får for lite reklame og er en underdog"-tegningen du skisserer.

AtW

Lenke til kommentar

Det er gjerne IT-avdelingene som setter opp hvordan det fungerer hos ansatte. IT-avdelinger flest er neppe underinformert om MS, snarere tvert imot, de har en kunstig stor fordel, men den har de ikke klart å utnytte. Kjenner meg lite igjen i denne "stakkars MS, de får for lite reklame og er en underdog"-tegningen du skisserer.

AtW

Da missforstår du det jeg skriver. MS er riktig nok nok en underdog på mobilmarkedet, men jeg har aldri forsøkt å tegne et bilde av stakkars-MS. Jeg har kommentert en del om MS og mobilsatsingen i det siste, som du vet, men dette er min oppfatning av et helhetlig bilde. Jeg prøver ikke å si at MS feiler bare fordi alle andre er "slemme". Jeg synes i grunnen ikke spesielt synd på MS, men ser gjerne at de lykkes.

Det jeg synes er rart er at dette har vært en ganske tung satsning fra MS nå i det siste, og det fremstår som merkelig at jeg knapt nok ser det omtalt her på Tek eller andre steder her hjemme, samtidig som det også er et faktum at enkelte produkter regelmessig har forsideartikler i landets aviser for de minste ting, og andre produkter man ikke hører noe om. Og MS har faktisk gjort veldig mye kult i det siste, og jeg er veldig sikker på at mange lesere på Tek aldri har hørt om noen av disse tingene om de ikke tilfeldigvis ramler innom det jeg har skrevet i kommentarfeltene.

Jeg jobber med IKT-drift, vi kjører ganske tungt på MS-produkter, men når vi snakker mobiler blir det umiddelbart slik at folk ser på dem som personlige eiendeler. Det er klart de må ha SC på en jobbmobil. Og jeg er veldig sikker på at ingen hadde vurdert MS mobiler og Continuum om jeg ikke hadde jobbet der. På samme måte som alle lo når jeg for en del år siden begynte å tegne et bilde av at folk om en stund kom til å ville ha tablet datamaskiner med touch på jobb. Det er en ganske fantastisk fastlåsing mot det tradisjonelle også på en IKT-drift avdeling, som mange andre steder. Som vi også ser når vi diskuterer Win32 vs UWP ;)

Men så skisserer jeg altså ikke MS som en underdog. Jeg har påpekt at MS faktisk er svære, veldig svære. Og tablet datamaskiner er også en produktkategori som gjør det svært bra, og har en store kundemasse som er vant med konseptet "Store". Det er akkurat denne størrelsen innenfor dette segmentet MS nå forsøker å utnytte, den muligheten de ganske enkelt ikke hadde for bare noen få år siden, men som nå begynner å bli ganske så reell.

Når det gjelder IT-avdelingens reelle makt så er den noe overvurdert. Det vi gjør er ikke å fortelle brukeren akkurat hva han skal ha, vi hjelper brukeren å ikke gjøre alt for mange feilvalg.

Continuum for bedrifter vil i praksis ikke være skikkelig relevant før ved neste oppdatering der den får vindusstøtte og citrix med continumm-støtte.

Jeg prøver ikke å selge MS her, men jeg synes de fortjener at noen påpeker at satsingen deres ikke har vært så håpløs som enkelte vil ha det til. Så vil tiden vise om de lykkes.

Når neste versjon av continuum slippes og ny Citrix er på plass skal jeg kjøre opp en skikkelig test av løsningen. Jeg skal dokumentere denne og se hvor godt det fungerer i praksis, om det er noe vi kan satse på for noen av våre brukere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...